Kat plast in huis

03-05-2018 02:34 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb sinds 5 jaar een hele lieve scottisch fold kater.
Sinds het begin dat ik hen heb plast hij al naast de bak. Nu doet hij het vooral bij de voor- en achterdeur.
Ik heb al van alles geprobeerd. Aluminium folie, peper strooien, biotex, soda, feliway etc etc... niks helpt. Hij is ook gecontroleerd bij de dierenarts en hij mankeert niks.
Hij kan ook naar buiten, waar hij ook regelmatig plast in de bosjes e.d.
Hij krijgt genoeg aandacht en de kattenbakken worden elke dag (geen 1 dag wordt vergeten) verschoond.
Ik ben de wanhoop nabij, want na 3x mijn laminaat vloer te hebben vervangen vind ik dit een duur geintje worden.

Iemand nog ideeën of tips?
Ik zou hem in een bench zetten met kattenbak en een mandje/kleed/kussen om op te slapen en flink wat kranten op de bodem van de bench. Zou het niet weten, ook niet wat een scottisch fold kater is trouwens, uit nieuwsgierigheid wat is dat voor soort?

En doet hij dat al 5 jaar zo? Dan lijkt het me niet iets wat nog af te leren is, katten kun je niet zoveel leren zoals je al ondervonden hebt...
Kattenbak verplaatsen?
Ander grit kopen?
Heb je er een deksel op? Die eraf halen
Heb je hem al laten “helpen”? En is dat vroeg in zijn leven gebeurd?

Katers sproeien om hun territorium te markeren. Dat is een hormoon-gedreven actie die met name in de pubertijd erg wordt versterkt. Als een puberkater in de pubertijd binnen gaat markeren, dan is het dus slim om hem zsm te laten “helpen”, zodat de hormonen en daarmee de aandrang tot markeren weer afnemen. Ben je daarmee te laat, dan is het sproeien al een gewoonte geworden die je nog maar heel moeilijk (of helemaal niet meer) af kunt leren.

Ik heb ooit een kater gehad die dat deed, en de enige oplossing was dat hij in een eigen kamertje zat als wij niet thuis waren. Die kamer was zo ingericht dat hij makkelijk schoon te houden was.

Voor wat betreft een nieuwe laminaatvloer adviseer ik je om te kijken naar Quick-Step met hydroseal en vergelijkbare oplossingen. Dat zijn vloeren die je waterdicht af kunt werken, waardoor een ongelukje niet meer in je vloer kan dringen.
Bij de voor- en achterdeur is meestal een teken dat ze het territorium afbakenen (vreemde geuren buiten, katten die ze ruiken) of juist angst voor die geuren. Ik zou een gedragsdeskundige inschakelen, die kan inschatten waardoor het probleem wordt veroorzaakt. Neem dan wel eentje die Tinley heeft gedaan, het is geen beschermde titel dus iedereen mag zich een deskundige noemen.
Lenn12345 schreef:
03-05-2018 02:42
Zou het niet weten, ook niet wat een scottisch fold kater is trouwens, uit nieuwsgierigheid wat is dat voor soort?

Dat zijn van die doorgefokte, mismaakte katten met omgevouwen oren. :|
Nummer*Zoveel schreef:
03-05-2018 06:45
Heb je hem al laten “helpen”? En is dat vroeg in zijn leven gebeurd?

Katers sproeien om hun territorium te markeren. Dat is een hormoon-gedreven actie die met name in de pubertijd erg wordt versterkt. Als een puberkater in de pubertijd binnen gaat markeren, dan is het dus slim om hem zsm te laten “helpen”, zodat de hormonen en daarmee de aandrang tot markeren weer afnemen. Ben je daarmee te laat, dan is het sproeien al een gewoonte geworden die je nog maar heel moeilijk (of helemaal niet meer) af kunt leren.
TO: dit.
(Overigens sproeien niet alleen katers om deze rede, alle katten zijn territoriaal en poezen sproeien ook, maar goed dat terzijde.

Verder, goed dat je het hebt laten onderzoeken, het is geen medisch probleem dus komt het door (territoriale) stress.
Het kan inderdaad zijn dat de kattenbak een plek staat die niet fijn voor hem is.
-kattenbak op rustige plek zetten
-extra bak plaatsen
-feliway aanschaffen!!!! Dit zijn feromonen, ruik je zelf niks van maar is echt topspul
-de kat naar buiten laten als dat mogelijk is. Hoe meer een kat zn natuurlijke manier van leven kan leiden, hoe minder stress.
-klinkt raar maar paar x per dag met hem spelen. Katten zijn jachtdieren, als je met hem speelt (wel op zn 'kats'..., check youtube my cat from hell) dan vergroot je zn zelfvertrouwen.

Ik zou eerst bovenstaande proberen, en idd eventueel een kattengedragsdeskundige inschakelen. (Daar is weldegelijk een opleiding voor, ik vraag mij af of iedereen zich zo mag noemen)
Lenn12345 schreef:
03-05-2018 02:42
Ik zou hem in een bench zetten met kattenbak en een mandje/kleed/kussen om op te slapen en flink wat kranten op de bodem van de bench. Zou het niet weten, ook niet wat een scottisch fold kater is trouwens, uit nieuwsgierigheid wat is dat voor soort?

En doet hij dat al 5 jaar zo? Dan lijkt het me niet iets wat nog af te leren is, katten kun je niet zoveel leren zoals je al ondervonden hebt...
Een kat in een bench.. geloof me, dan gaat het alleen maar erger worden.
Katten zijn totaal anders dan honden.
phoebe24 schreef:
03-05-2018 07:50

(Overigens sproeien niet alleen katers om deze rede, alle katten zijn territoriaal en poezen sproeien ook, maar goed dat terzijde).

Klopt, maar poezen zorgen veel minder vaak voor problemen binnenshuis door sproeigedrag dan katers.

(Daar is weldegelijk een opleiding voor, ik vraag mij af of iedereen zich zo mag noemen).

Ja, iedereen mag zich zo noemen, het is geen beschermde titel.
Is het een standaard plek? Dan moet je het gedrag ook gaan afleren naast de noodzaak van het gedrag wegnemen. Misschien dat je met wat aluminium folie de plek onaantrekkelijk kunt maken. En het laminaat eerst grondig schoonmaakt met een middel speciaal om kattenurine mee weg te poetsen. Gangbare schoonmaak middelen werken vaak niet voldoende, er blijft dan voor de kat wel een geur achter die de kat aanzet om het gedrag te herhalen zodat de geur weer versterkt wordt.

Verder zou ik naast deze twee dingen, een tweede kattenbak neerzetten in de buurt, gewoon om uit te sluiten dat hier een oorzaak is. Je kunt ook eventueel een ander soort bodembedekking gebruiken maar dat zou ik alleen doen als een extra bak en de andere middelen niet werken.

Je zou er ook nog een krabplank kunnen hangen, zodat de kat op een andere manier dan met urine kan gaan markeren. Ik heb hier in huis in alle kamers iets om aan te krabben, en zeker ook bij de voordeur zo'n kokosmat die goed gebruikt wordt. Er komen daar toch veel vreemde geuren vandaan voor de kat.

En inderdaad feliway, ik zag dat je dat al geprobeerd had maar het kan de verandering van gedrag wel makkelijker maken als je de rest van de veranderingen ook doorvoert.
Wij hadden ook een kater die dit deed (perzische langhaar). We hebben jaren lang alles geprobeerd, hij deed het altijd bij de voordeur. Peper op de mat, extra kattenbakken, niks hielp! Uiteindelijk ipv een mat een stuk zeil neergelegd en elke dag dweilen en om de maand een nieuw stuk zeil erin leggen.

Toen hij uiteindelijk is overleden zei mijn vriend heel bedroefd; nu kunnen we weer een deurmat kopen...
MIjn poes plast graag op mijn fauteuil of in bed. Het enige wat helpt, is haar niet in die ruimtes te laten als ik er niet ook in ben, óf bed afdekken met zeiltje en van de stoel het kussen omhoog.
Bij een andere kat had ik eens haar plashoek bedekt met aluminiumfolie, dat hielp ook wel. Al hielp sterilisatie het best (huidige poes is allang gesteriliseerd).
Die plasgeur blijft toch een beetje hangen, waardoor het oneindig een plasdrang opwekt, heb ik het idee.
Het is zo'n sneu probleem, ik zou mijn katten nooit weg willen doen maar steeds kattenpis in huis is echt niet te doen...
GEEN bench ! Dat is mishandeling voor een kat. Het is geen hond !
Zijn er veel andere katten in jullie buurt ? Het is hoogst waarschijnlijk stress door de aanwezigheid van andere katten die buiten rondlopen. Behalve de andere adviezen die al gegeven zijn zou ik proberen om de ramen af te plakken met raamfolie zodat hij niet meer naar buiten kan kijken. Hij krijgt stress van het zien van wat er buiten allemaal voorbij komt. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat dat helpt.
Misschien een supercomfortabele wc of misschien de wc uitbreiden zodat hij niets molt als hij het ernaast doet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
In feite vraagt hij dus om een ruimere wc.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven