Kind in examenjaar, training?

19-02-2016 10:42 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Mijn kind zit nu in het examenjaar van de middelbare school, nu heeft ze nog moeite met geschiedenis en Nederlands.. ik hoor van andere ouders dat zij examentrainingen laten doen bijvoorbeeld in Leiden. Alleen heb ik gezien dat de prijzen hiervan wel ¤200 kunnen zijn! En dat terwijl ik van andere ouders hoor dat het slechts oude examens maken is in een zaaltje.. dat kan ze thuis ook, lijkt me?

Nu ben ik aan het twijfelen over het aanschaffen van examenbundels (bijv. hier: https://www.bol.com/nl/p/ ... erlands/9200000035796275/), kost maar 15 euro per bundel. Ook twijfel ik over het kopen van oefensoftware. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Natuurlijk ben ik wel bereid er wat aan uit te geven, maar het moet ook effectief zijn..

Dankjewel!
Heeft ze de motivatie om er moeite in te stoppen?

Zo ja, lekker samen gaan oefenen. Zo nee, dan voelt examentraining als een verplichting en kan het effectief zijn voor meer werken en betere resultaten. O ja, mocht je haar extra begeleiding willen geven buitenshuis, mijn mening: kies niet voor die examentraining maar zoek eens naar studenten van de hogeschool o.i.d. die bijles willen geven. Stuk minder duur, meer persoonlijke begeleiding, meer plezier in hun werk en uit ervaring een fijnere manier van werken voor je dochter gezien hun betrokkenheid!
Oefenbundels zijn zeker handig, dan kan ze oude examens maken.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Mijn zoon gaat ook een training doen in Leiden, maar alleen voor zijn slechtste vak. Maar hij staat er dan ook echt niet al te rooskleurig voor, anders zou ik het ook niet doen hoor. Het is inderdaad een hoop geld. Ik weet niet hoe slecht ze is met geschiedenis en Nederlands en of ze kan compenseren met andere vakken? Als ze tussen 5/5,5 staat en ook nog wat vakken op een 7 ofzo, dan denk ik dat oefenen van examenbundels volstaat. Mijn zoon staat voor dit zwakke vak een 4,1, een ander vak een 5,4. Een van beide moet dus in ieder geval een punt omhoog, liefst beide, want hij heeft ook nog niet voldoende compenstatiepunten. Let wel op dat Nederlands minimaal een 5 moet zijn.

Leiden staat in ieder geval heel goed bekend en heeft ook erg goede recensies. Ze geven aan dat je na hun training 1 a 1,5 punt hoger kunt scoren en als je de recensies leest lijkt dat ook wel te kloppen.
De examentrainingen in Leiden zijn wel wat meer dan 'oude examens maken'..

Ik had met 1 specifiek (exact) vak heel veel moeite, ik stond een 4 voorafgaand aan mijn eindexamen. Lag een beetje aan mezelf (lui geweest in voorgaande jaren) en een beetje aan de docent, maar ik had echt het gevoel dat het kwartje niet ging vallen hoeveel oefenexamens ik ook zou maken. Daarom aan mijn ouders gevraagd of ik op examencursus mocht.. Nou voorruit dan maar, als je écht je best hebt gedaan maar het niet snapt dan mag dat.

De examencursus in Leiden was voor mij een enorme eye-opener. Er werden verbanden duidelijk gemaakt tussen de verschillende onderdelen, tips en trics aangereikt om te kunnen herkennen welke theorie je moest toepassen etc. In het geval van dit specifieke vak was er een heel fijn stappenplan hoe elke opgave aan te pakken. Verder is er veel begeleiding en kun je al je vragen stellen. Eindresultaat: een 8.1 op mijn centraal examen.. Het kwartje was gevallen.

In mijn ogen is de examencursus ideaal om structuur te leren zien in de stof. Kan me zo voorstellen dat ze bij alfa vakken ook in staat zijn om de stof inzichtelijk en begrijpelijk te leren samenvatten en doorgronden.

Edit: ja, het is een soort van 'trucje' wat je leert hoe je examenvragen moet maken, maar hierdoor snap je in mijn ogen de stof ook echt beter.
Kijk eens voor tweedehands examenbundels, die zij vaak ook prima. Toen ik ooit examen deed, gebruikte wij die al. Namen ze over van de examenklas die boven ons zaten. De meest recente examens werden toen op school al geoefend.

Geen ervaring met examentraining, dat was er nog niet.
Toen ik een jaar of 10 geleden eindexamen deed vond ik de examenbundel van geschiedenis in ieder geval niet nuttig. Dit omdat er ieder jaar een ander onderwerp wordt behandeld en je dus hooguit kunt zien wat voor type vragen er gesteld worden en je niet echt kunt oefenen. Maar dat was vwo, weet niet op wat voor niveau jouw kind zit en of het daar anders is.
Bij zo'n examentraining leren ze hoe ze een examen moeten maken. Dus eigenlijk hoe je de vragen moet formuleren om zo veel mogelijk punten te krijgen voor een vraag. Althans, dat is bij wiskunde zo.

Is Nederlands nog steeds een samenvatting maken en begrijpend lezen? Dan zou ik dat gewoon oefenen met een oefenbundel. Al zouden ze in Leiden misschien wel wat nuttige tips kunnen geven over hoe je zo'n samenvatting maken aan moet pakken.

Geschiedenis heb ik gelukkig geen eindexamen in gedaan.
Je kunt ook oude eindexamens van het internet halen.

Hier bijvoorbeeld: http://www.oudeexamens.nl/
examenblad.nl

Op deze site heeft mijn zoon heel veel geoefend.
Heeft je kind voldoende motivatie, dan kan een examencursus heel erg nuttig zijn. Ik studeerde niet graag voor mijn examens, en dat was vaak ook niet nodig, maar er was 1 vak dat ik wel leuk vond maar waar ik helaas weinig van bakte. Examencursus op eigen initiatief gedaan in Leiden (zelfs voor de helft zelf betaald) en mijn hoogste cijfer ooit gehaald voor dat vak.

Je krijgt niet alleen gewoon veel oefening, je krijgt vooral handige tips over hoe je vragen moet lezen, inzicht in welke manier van antwoorden handig is, wat je moet doen als je het antwoord niet precies weet maar wel een deel ervan, zodat je toch nog iets van punten ervoor krijgt, etc.

De cursus duurde 3 dagen en was van 's ochtends 8 tot ongeveer 17 uur, daarnaast kon je extra les volgen 's avonds van 19 tot 22 uur, wat ik dan ook heb gedaan. Ongeveer 32 uur les voor 200 euro is waar voor je geld

Examenbundels vond ik niet nuttig, maar dat is misschien omdat ik voor de meeste vakken niet of nauwelijks leerde.
Ik heb geen examencursus gevolgd, maar de samengevat boekjes aangeschaft voor mijn twee moeilijkste vakken.. Daarnaast veel examens gemaakt d.m.v. examenblad en examenbundels uit de bibliotheek. Uiteindelijk alles gehaald.

Een examentraining kan ook heel nuttig zijn, maar ik vond het persoonlijk veel geld en ik woon niet in de buurt van Leiden..

Ik zou even overleggen met je dochter waar zij het meeste aan denkt te hebben.
Ik heb mijn dochter naar examentraining in Leiden gestuurd, voor 2 vakken. Per vak scoorde ze op het eindexamen 2 punten hoger.

Dus ipv een 4 of een 5 werd het een ruime 6 of een 7.

Het is pittig, drie lange dagen, maar het was het waard. Kostte wel meer dan 200 euro, reken op ruim 300 per vak. Het is echt meer dan alleen oude examens maken! Dochter heeft er ook veel geleerd, dingen die ze op school niet begreep of geleerd kreeg, waardoor er voor haar allerlei muntjes op hun plek vielen.

Ieder kind zal er iets anders uithalen, maar wij hebben er geen dag spijt van gehad.
Mijn dochter is in leiden geweest. Beste investering ooit.

Sowieso had ik examen bundels en samengevat aangeschaft.

Maar leiden. Wauw. Zo ontzettend in detail voorbereid kwam ze bij examen. Echt super
Kostte ons 700 euro en moeten onderdak regelen voor die 2 x lang weekend. Maat hier ook 2 punten hoger op examen
Wow, wat een goede berichten over Leiden zeg. Ik begin er nu zelfs over te denken om zoon voor nog een vak in te schrijven.

We hebben hem wel alvast voor de herkansingstraining in geschreven overigens.
Dankjewel voor de reacties!

Ik heb op het moment een softwarepakket gekocht (www.exado.nl), en mocht dat goed werken en er is geen behoefte meer aan de examentrainingen dan laat ik het daarbij.

Nu ben ik er in ieder geval van van overtuigd dat zo'n "echte" examentraining ook het geld waard is.

Mocht er behoefte aan zijn vertel ik over een tijdje wel hoe de software geholpen heeft. Bij het bestellen heb ik een kortingscode van ¤10 gekregen, dus mochten hier meer bezorgde moeders bij zitten... stuur gerust een bericht...

Dankjewel allen
Voor de mensen waarvoor het misschien handig is... kortingscode van 20 euro heeft mijn kind gewonnen (ze verloten volgensmij elke dag prijzen over kinderen die het best hun best doen per vak)

dus wie het eerst maalt .... de code: SDRE10

de andere heb ik inmiddels aan een viva lid gegeven per forum
Die examentraining kunnen erg nuttig zijn, als je er slecht voor staat, of als je een bepaald cijfer wil/moet halen. Ook kan het helpen met je zelfvertrouwen. Ik ken verschillende mensen die deze trainingen geven, en zij geven aan dat ze vooral focussen op zelfvertrouwen en 'trucjes' om de examens goed te kunnen maken. Je leert niet de stof beheersen, maar examen maken.

Die bundels zijn heel handig voor het zelf oefenen, omdat de vraagstelling te oefenen is. Als je kind er goed voor staat, en er vertrouwen in heeft, dan is dat in principe ook voldoende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven