Klantvriendelijkheid, wat is dat?

23-05-2011 11:35 50 berichten
Afgelopen weekend had ik weer een echte Nou-ja-zeg-situatie. Ik stond in een broodjeszaak te wachten tot ik aan de beurt was, toen er ineens een vrouw voordrong. Ik weet niet waar ze vandaan kwam, maar ineens stond ze er.

Ik stapte naar jongen achter de balie en zei tegen hem dat ik aan de beurt was en dat die mevrouw aan het voordringen was. Zijn enige reactie was dat hij zijn schouders optrok en gewoon verder ging met helpen. Ik was zo verbaasd en pissig dat ik hardop zei: kennelijk wordt de mens niet meer opgevoed en keek daarbij pissig naar de voordringende vrouw en de jongen. Daarop heb ik me omgekeerd en ben ik naar buiten gelopen, waarop mijn vriendin zei: doe nou niet. Ik nog steeds pissig, zei wat harder: je denkt toch niet dat ik hier nog iets ga kopen? Waarop ik naar de buren liep.

Is jullie wel eens zoiets overkomen?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat overkomt mij ook weleens. Maar ik hou mijn mond en wacht gewoon wat langer.

Maar ik kan me voorstellen dat je kwaad werd hoor.
Bij mij wordt ook wel eens voorgedrongen. soms zeg ik er wat van, maar meestal denk ik: laat maar. Niet waard om je over op te winden.

Het winkel personeel zou ik niet bij betrekken, wat moeten die er nu mee?
Het is zoals het is
Toen ik zelf nog in een winkel werkte en er was iemand die voordrong en dat werd tegen mij gezegd, dan hielp ik degene die langer wachtte toch echt eerst.
Ik zeg dan altijd poeslief en smalend:

Ach kijk die mevrouw heeft haast, wilt u even voor?? Mag wel hoor.....
Heb ik ook wel eens, maar dan zeg ik met luide stem dat ík dus eerst was. Winkelmedewerker betrek ik daar niet bij, die kan er weinig aan doen, is geen schooljuf.
Waarom betrek je inderdaad het winkelpersoneel daarin?

Sta zelf ook in een winkel en als dit al eens voorkomt laat ik dit door klant zelf oplossen......
Vaak zelf. En ik ben eruit gelopen, vooral als ik het gevoel krijg dat ik stelselmatig genegeerd word.
Je moet wel het winkelpersoneel betrekken. Misschien weet die niet dat die mevrouw voordringt. Ik zeg dan, pardon, maar ik was aan de beurt, voor de andere klant en ook voor de medewerker.
Maar die jongen heeft het toch niet gezien? Dus het is jouw woord tegen het hare. Je dwingt hem nu om scheidsrechter te spelen. Hij is bovendien al bezig met de klant. Daar ga je toch niet halverwege mee ophouden?

Je had het meteen moeten zeggen nog vóór hij die voordringende klant ging helpen. Was daar geen tijd voor, haal dan gewoon je schouders erover op. Lekker belangrijk.
Ah, en vrijdag zei ik tegen de meneer van KPN dat klantvriendelijkheid is dat hij de klant laat uitspreken.
Altijd wat van zeggen
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Aureel schreef op 23 mei 2011 @ 11:47:

Maar die jongen heeft het toch niet gezien? Dus het is jouw woord tegen het hare. Je dwingt hem nu om scheidsrechter te spelen. Hij is bovendien al bezig met de klant. Daar ga je toch niet halverwege mee ophouden?

Je had het meteen moeten zeggen nog vóór hij die voordringende klant ging helpen. Was daar geen tijd voor, haal dan gewoon je schouders erover op. Lekker belangrijk.Inderdaad, maar als het voor een tweede keer gebeurt dat hij iemand anders vraagt ipv van mij, kan ik me niet voorstellen dat hij het niet weet. Als dat gebeurt, ben ik echt weg en kom ik niet meer terug.
Het werkt natuurlijk wel een beetje twee kanten op.

De andere klant drong voor

Ik had de klant erop aangesproken,en dan niet:

Hey joh je dringt voor, maar meer op zo'n manier,

Mevrouw u heeft het waarschijnlijk niet gezien maar ik was echt voor u hoor.

Vaak schrikken mensen daar genoeg van.

En ik heb in de regel ook nooit echt haast als ik boodschappen aan het doen ben dus als ze met mij de discussie aan wil gaan dan mag ze wat mij betreft voor.

De jongen achter de balie kan er ook niets aan doen,hij heeft het misschien niet gezien, dus hem aanspreken op voordringen heeft niet zo veel nut.

Net pissig worden op de verkeerde los je mijns inziens dan ook net niets op
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik zeg er altijd wat van, maar loop niet de zaak uit. Die zaak kan er niks aan doen...
Ik heb zaterdag tegen een klant willen zeggen;

Als ik u groet bij binnenkomst is het netjes mij aan te kijken en terug te groeten.

Als u wilt dat ik iets voor u pak, hoeft u dat niet per sé op de gebiedende wijs te doen.

Als u mijn aandacht wilt, dan hoeft u geen HEEE te roepen.

Wanneer uw kind het nodig vindt om mij tegen mijn hand te schoppen, zou ik het waarderen dat u uw kind een standje geeft.

Bedenk dus ook even wat winkelpersoneel op een gemiddelde dag te verduren heeft.
Ik ben ervaringsdeskundige wat betreft voordringen. Hoe vaak mensen niet bij mij proberen voor te dringen ! Alsof er een briefje op mijn rug zit, dring maar voor, ik zeg er niks van.

Het lukt nooit, want ik spreek altijd de voordringende persoon er op aan en niet het personeel. Als het druk is, kunnen die niet precies in de gaten houden wie er aan de beurt is.
Ik zeg er niks meer van. De laatste keer dat ik een opmerking maakte omdat een man voorging leverde mij bijna een pak slaag op. De man begon eerst vreselijk te schelden en te vloeken en buiten stond hij mij op te wachten waardoor de bedreiging weer verder ging. Ik was doodsbang. Gelukkig bleef het bij schelden en ik ben rustig naar mijn auto gelopen.

Nee ik wacht dus maar even.
Mijn vriendinnen en ik stonden al zo´n 5 minuten te wachten. Er was een grote rij. Plus het feit dat wij buitenlanders zijn en dus al meer genoeg opvallen (doordat we een andere taal spreken) . Die jongen had ons allang zien staan . Die vrouw kwam ineens aanlopen en liep meteen door naar de balie, terwijl wij aan de beurt waren.
quote:lammy schreef op 23 mei 2011 @ 11:57:

Ik zeg er niks meer van. De laatste keer dat ik een opmerking maakte omdat een man voorging leverde mij bijna een pak slaag op. De man begon eerst vreselijk te schelden en te vloeken en buiten stond hij mij op te wachten waardoor de bedreiging weer verder ging. Ik was doodsbang. Gelukkig bleef het bij schelden en ik ben rustig naar mijn auto gelopen.

Nee ik wacht dus maar even.Dan had hij aan mij een goede! Kom nou, je laat je toch niet intimideren door zo'n flapdrol! Dan krijgt hij van mij een Glennis Grace actie.
Laatst ook gehad in de H&M, er werd een tweede kassa geopend en de caissière zei dat de eerstvolgende aan de beurt was. (Dat was ik dus.) Opeens kwam er een vrouw vanaf de zijkant. Ik zei hardop dat ik dacht aan de beurt te zijn. De vrouw meteen in de verdediging en tegensputteren. Caissière keek me ongelukkig aan...

Toen heb ik hardop gezegd dat die mevrouw dan wel enorme haast moest hebben en dat ze dan wel even voorkon. De caissière bedankte me naderhand dat ik het niet verder had laten escaleren.

Ik laat het dus niet zomaar meer gebeuren, dat voordringen. (Heb ik wel moeten leren).

Maar nog even helemaal on-topic: ikzelf heb ook in een winkel gestaan en had 9 van de 10 keer niet in de gaten wie er aan de beurt was, en liet het daarom de mensen het zelf maar oplossen. Netter van die verkoper was geweest als hij iets gezegd had als:'Sorry, ik heb het niet gezien, ik help u zo snel mogelijk". Dat scheelt al een hoop ergernis bij jou.
Ozo.
quote:hallekie schreef op 23 mei 2011 @ 12:02:

Netter van die verkoper was geweest als hij iets gezegd had als:'Sorry, ik heb het niet gezien, ik help u zo snel mogelijk". Dat scheelt al een hoop ergernis bij jou.Precies, daarom was ik dus ook zo pissig. Je haalt toch niet je schouders op? Wat is dat nu voor een reactie?
Wat mij betreft:

Klantvriendelijkheid in een winkel is in ieder geval NIET het tijdens het helpen van klanten met je collega's voortdurend bespreken hoe lang je nog ' moet' voordat je huis mag of pauze hebt.

Klantvriendelijkheid in de horeca is gewoon lekker een fles water op tafel tijdens het eten en niet hoeven betalen bij de wc.
Te snel!

Dan ben ik al snel tevreden, maar in Nederland is dit eerder uitzondering dan regel helaas.
quote:DrMelfi schreef op 23 mei 2011 @ 12:05:

Wat mij betreft:

Klantvriendelijkheid in een winkel is in ieder geval NIET het tijdens het helpen van klanten met je collega's voortdurend bespreken hoe lang je nog ' moet' voordat je huis mag of pauze hebt.

.Wat vind je dan van deze: tijdens het helpen van de klant rustig met je collega over ditjes en datjes praten en daar meer mee bezig zijn, zodat het afrekenen ineens een kwartier in beslag neemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven