Knutselvraagje / lak
donderdag 26 november 2009 om 23:39
Hoi allemaal, ik heb deze onderzetters gemaakt (of... ben er mee bezig):
In de beschrijving staat "Brush top and sides of coaster with a thin layer of glue sealant, and let dry. Repeat to make a set."
De kaarten zitten er al op, maar wat is nou precies 'glue sealant'? Een mevrouw in de winkel zei dat ik gewone lijm kon mengen met water en dat het dan een soort van 'geplastificeerd' laagje zou worden. Dat is dus bullshit volgens mij (ik heb het op een papiertje geprobeerd). De kaarten heb ik gewoon geprint, en zijn dus van gewoon papier. Wat kan ik nu gebruiken om er een laagje overheen te doen zodat je het in elk geval met een doekje af kan doen en de randjes ook niet los gaan laten? Een soort nagellak alleen dan voor hobbyisten dus.
In de beschrijving staat "Brush top and sides of coaster with a thin layer of glue sealant, and let dry. Repeat to make a set."
De kaarten zitten er al op, maar wat is nou precies 'glue sealant'? Een mevrouw in de winkel zei dat ik gewone lijm kon mengen met water en dat het dan een soort van 'geplastificeerd' laagje zou worden. Dat is dus bullshit volgens mij (ik heb het op een papiertje geprobeerd). De kaarten heb ik gewoon geprint, en zijn dus van gewoon papier. Wat kan ik nu gebruiken om er een laagje overheen te doen zodat je het in elk geval met een doekje af kan doen en de randjes ook niet los gaan laten? Een soort nagellak alleen dan voor hobbyisten dus.
donderdag 26 november 2009 om 23:47
Ik zou ook gaan voor een transparante lak van de lokale gamma. Wellicht wel even kijken of de alkyd variant (= beter. zeker icm met water van glazen) geen oplosmiddelen bevat die de inkt ook doet uitlopen. In dat geval acriellak gebruiken, is iets minder duurzaam, maar zou ook wel een jaartje mee moeten gaan.
vrijdag 27 november 2009 om 00:14
bij de pipoos (of andere hobbywinkel) mod podge kopen. Dat sealt waterdicht, verkleurt niet geel en kunt de matte of glimmende versie kopen. Het is een soort poeder waar je water bij moet mengen. Watervast en duurzaam met een paar lagen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
vrijdag 27 november 2009 om 07:45
Lak uit spuitbus! Ik heb hetzelfde gedaan, en met 'opstrijklak' smeer je alle kleuren in elkaar over. Als je lak uit een spuitbus erop spuit, blijft het hartstikke mooi. Twee of drie laagjes is voldoende, en de zijkanten en onderkant niet vergeten!!
Ze liggen hier nu zo'n drie maanden, en doen het nog prima. En veel leuk commentaar (grappig, ik heb dus ook landkaartjes gebruikt, van de omgeving waar mijn man is opgegroeid, waar ik ben opgegroeid en waar we allemaal gewoond hebben).
Ze liggen hier nu zo'n drie maanden, en doen het nog prima. En veel leuk commentaar (grappig, ik heb dus ook landkaartjes gebruikt, van de omgeving waar mijn man is opgegroeid, waar ik ben opgegroeid en waar we allemaal gewoond hebben).
Om een kort verhaal lang te maken...
vrijdag 27 november 2009 om 08:15
quote:singalala schreef op 27 november 2009 @ 00:14:
bij de pipoos (of andere hobbywinkel) mod podge kopen. Dat sealt waterdicht, verkleurt niet geel en kunt de matte of glimmende versie kopen. Het is een soort poeder waar je water bij moet mengen. Watervast en duurzaam met een paar lagen.Ja. Deze dus
bij de pipoos (of andere hobbywinkel) mod podge kopen. Dat sealt waterdicht, verkleurt niet geel en kunt de matte of glimmende versie kopen. Het is een soort poeder waar je water bij moet mengen. Watervast en duurzaam met een paar lagen.Ja. Deze dus
vrijdag 27 november 2009 om 10:09
Thanks voor de tips!!!! Ik ga eerst kijken of ik die spuitlak kan vinden en zo niet ga ik voor de mod podge. Ik heb het gewoon gelijmd met normale, witte lijm en een kwastje. De kleuren zijn wel wat donkerder geworden daardoor maar dat ziet er niet raar uit ofzo (met echte kaarten zal dat wel niet zo gaan).
Leuk dat je hetzelfde hebt gedaan Weatherwax! Dit is mijn surprise ik heb kaarten van de landen waar diegene is geweest (houdt veel van reizen). Ik maak het misschien ook nog wel voor mezelf, ik vind het echt leuk geworden.
Leuk dat je hetzelfde hebt gedaan Weatherwax! Dit is mijn surprise ik heb kaarten van de landen waar diegene is geweest (houdt veel van reizen). Ik maak het misschien ook nog wel voor mezelf, ik vind het echt leuk geworden.