leuke jeugdboeken tips?

18-11-2009 21:20 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel zegt het al.

Ik wil zoon wat leuke boeken kado doen voor 5 december.

Maar heb even geen idee.

Hij is 13.

Houdt van boeken zoals de serie de Grijze jager.

onderwerpen die hem boeien zijn bv. de middeleeuwen en de tweede wereld oorlog.

Maar kan ook andere onderwerpen zijn,als het maar spannend is.

Hebben jullie suggestie's?

Dank je!!
De zwarte rugzak - Abbing & Van Cleeff
The boy in the striped pyjamas! Maar dan in het NL. Is een volwassenenboek, maar wellicht ook voor 13jarige geschikt? Sorry, ik weet niets van pubers..
Wil je veel tips? Ik heb wel een lijstje liggen hier, maar ken ze niet allemaal zelf..
Kruistocht in spijkerbroek -Thea Beckman

Of is hij daar al weer te oud voor? Ik weet dat nooit zo goed...Het blijft een mooi boek, trouwens.
Ik ken alleen maar leuke meisjes boeken. Maar daar heb je niets aan denk ik.

Canby Hall enzo..
Brief voor de koning - Tonke Dragt

Voor een verloren soldaat - rudi van dantzig

boeken van ida vos
Poelepoelepoelepoes!
'100 jaar geleden' door het schrijverscollectief/Fiel van der Veen
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Waterschapsheuvel van Richard Adams is retespannend. Zeker ook omdat hij er het konijnengedrag in zal herkennen van jullie knijnen.
.
Jan Terlouw heeft spannende boeken geschreven over verschillende onderwerpen. 'Oorlogswinter' natuurlijk over de WO II, maar ook zijn andere boeken vind ik erg goed, vooral Koning van Katoren en De kloof.

'Oorlog zonder vrienden' van Evert Hartman speelt ook in de oorlog, en gaat over de zoon van een NSB'er, als ik me goed herinner.

Tonke Dragt is ook geweldig. 'Brief voor de koning' en 'Geheimen van het Wilde Woud' zijn ridderverhalen. Ze heeft ook wat meer fantasie-achtige verhalen geschreven zoals 'Torenhoog en mijlen breed' en 'Ogen van tijgers'.
This is an unacceptable timeline
Alles van Thea Beckman is mooi.

Marijn bij de Lorredraaiers, Miep Diekman
Oorlog zonder vrienden - Evert Hartman

Met je rug tegen de muur - K. Kordon

De schuilplaats - J. Reiss
quote:emaille schreef op 18 november 2009 @ 21:23:

The boy in the striped pyjamas! Maar dan in het NL. Is een volwassenenboek, maar wellicht ook voor 13jarige geschikt? Sorry, ik weet niets van pubers..zeker wel, schijnt van origine ook als jeugdboek geschreven te zijn. Voor 13 jarige zeker geschikt, wel heftig.
Meester van de zwarte molen van O Preusler (Lemniscaat)

De boeken van Monica Furlong: Heksenkind, Juniper en Colman (Lemniscaat)
Gary Paulsen, Neergestort. Is wel al vanaf 12 jaar, weet niet of dat te kinderachtig is inmiddels?
Leuk en spannend waren de boeken over Tobie Lolness. Over een jongen die op de vlucht is voor een tiran, op een fantasy-achtige manier (alle personages in het het boek zijn 1,5 mm groot en wonen in één boom).
Oh, ook nog mooi/spannend:

- Michael Ende, 'Het oneindige verhaal' (en ook 'De toverdrank' en 'Momo en de tijdspaarders, eigenlijk).

- Simone van de Vlugt heeft een heleboel boeken geschreven rond geschiedkundige gebeurtenissen.
This is an unacceptable timeline
Alleen op de wereld - Hector Malot
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Zie al bruikbare titels langskomen!!

Boy with striped pyama's heeft hij wel de film van gezien.

Ga straks met jullie tips aan de slag.
quote:_zaza_ schreef op 18 november 2009 @ 21:22:

De zwarte rugzak - Abbing & Van CleeffOeh wat ben ik blij met dit bericht. Ik heb de boeken van A&vC jaren geleden gelezen en vond ze superspannend. Kon alleen nooit op de namen komen...thanx! :D
Wauw al mijn favo boeken staan hier eigenlijk wel tussen. De meester van de zwarte molen heb ik b.v. bijna stuk gelezen.

Als mijn boeken niet in een verhuisdoos zaten kon ik misschien nog wel wat verzinnen. Veel leesplezier iig.
Oorlog zonder vrienden (van Evert Hartman, geloof ik?)!
Bedacht er nog eentje: De jongens van St Petri, van Reuter. Over een groep jongens (van een jaar of 16 t/m 20) die in de WOII het verzet in Denemarken opstarten.
quote:tyche schreef op 18 november 2009 @ 21:33:

Jan Terlouw heeft spannende boeken geschreven over verschillende onderwerpen. 'Oorlogswinter' natuurlijk over de WO II, maar ook zijn andere boeken vind ik erg goed, vooral Koning van Katoren en De kloof.

'Oorlog zonder vrienden' van Evert Hartman speelt ook in de oorlog, en gaat over de zoon van een NSB'er, als ik me goed herinner.

Tonke Dragt is ook geweldig. 'Brief voor de koning' en 'Geheimen van het Wilde Woud' zijn ridderverhalen. Ze heeft ook wat meer fantasie-achtige verhalen geschreven zoals 'Torenhoog en mijlen breed' en 'Ogen van tijgers'.Oh ja, prachtig boek! Zeker een aanrader.
Poelepoelepoelepoes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven