leuke jeugdboeken tips?

18-11-2009 21:20 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel zegt het al.

Ik wil zoon wat leuke boeken kado doen voor 5 december.

Maar heb even geen idee.

Hij is 13.

Houdt van boeken zoals de serie de Grijze jager.

onderwerpen die hem boeien zijn bv. de middeleeuwen en de tweede wereld oorlog.

Maar kan ook andere onderwerpen zijn,als het maar spannend is.

Hebben jullie suggestie's?

Dank je!!
Morgen toen de oorlog begon van John Marsden.

Gaat niet over de 2e wereld oorlog, maar over een Aziatisch land dat Australie anno nu (nu ja, 1993) bezet.

Een groep tieners vormt - doordat ze bij het begin van de bezetting in de rimboe zaten - een guerilla groep. Ontzettend spannend, realistisch en bovendien een serie van 7 boeken. Dus als deel 1 bevalt, kun je nog even voort.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Echt goede tips dames!!

Morgens toen de oorlog begon lijkt mij erg in de smaak vallen tonkje.

Oorlog zonder vrienden lijkt mij ook wat.

En ga ook kijken naar boeken van Simone van der vlught en Tonke dragt.

Pff....zie nu ineens veel leuke boeken
Hmm...tonke dragt is denk ik te kinderlijk al.
Oh en waterschapsheuvel en alleen op de wereld.

Boeken die je gewoon gelezen moet hebben in je jeugd.
Jan Terlouw heb ik alles van verslonden. Is het werk van Roald Dahl al voorbij gekomen? Of is dat ook te kinderachtig?
anoniem_773 wijzigde dit bericht op 18-11-2009 23:54
Reden: gaat niet over oorlogen, middeleeuwen does foei
% gewijzigd
Pjotr, ook van Jan Terlouw

Gegijzeld, van Evert Hartman, dan wel niet WO2 maar wel een oorlog.

Ook al eens aan het dagboek van Anne Frank gedacht, hoewel, het is natuurlijk een jongen. Of andere verhalen, er zijn twee stripboeken van de Anne Frankstichting, de ontdekking en de zoektocht, waarbij een jongen van ongeveer 14 het oorlogsverhaal van zijn oma hoort. Haar beste vriendinnetje was joods, haar vader nsb-er. In het tweede boek gaan ze de gangen na die het vriendinnetje heeft gemaakt in die tijd. Van adres naar adres en uiteindelijk het kamp.
quote:_zaza_ schreef op 18 november 2009 @ 21:34:

Met je rug tegen de muur - K. Kordon

Dat is uit een drieluik als ik me goed herinner. Duitse familie voor, tijdens en na WO II

EDIT: Of twee-luik kan ook.. De andere die ik kan googlen heet "de eerste lente"

EDIT2: de uitgeverij is inmiddels onderdeel van uitgeverij Unieboek. Kan Kordon zo 123 niet op de site vinden. 1 vd 2 boeken kwam ik wel bij Bol tegen.

Ciske de Rat / Cis groeit op / Cis de man. Derde deel speelt in (begin van) WOII best heftig... Weet niet hoe oud ik was toen ik het voor het eerst (uit)las.
Hij is al voorbij gekomen, "meester van de Zwarte molen"een waanzinnig spannend boek die ik uiteindelijk maar eens gekocht heb na 'm een aantal keren te hebben gelezen.

Het geheime dagboek van Adrian Mole, van Sue Townsend, heel erg grappig, gaat over puber Adrian, 13 en een kwart jaar oud, en zijn gestoorde ouders.
wie van orde en netheid houdt, is te lui om te zoeken.
* Evert Hartman: Oorlog zonder vrienden, Gegijzeld, Het bedreigde land. Die laatste is geen WOII of Middeleeuwen maar een dorp in Bijbelse tijden dat overvallen wordt door Filistijnen. Heel spannend en een apart onderwerp.

* Anne de Vries - Reis door de nacht.

* Jan Terlouw - Pjotr. Oorlogswinter.

* Anke de Vries - Belledonne kamer 16

* Bies van Ede - Gebakken rat met beukenblad. Over het beleg van Haarlem.

* Astrid Lindgren - De gebroeders Leeuwenhart. Deze heb ik letterlijk kapotgelezen.

* Thea Beckman

* Jaap ter Haar - Boris

Meester van de zwarte molen was ook een van mijn favorieten, al was ik toen volgens mij wel wat jonger.
quote:Immaculata schreef op 21 november 2009 @ 20:08:

* Astrid Lindgren - De gebroeders Leeuwenhart. Deze heb ik letterlijk kapotgelezen.

Ik ook. Allerprachtigst.

Morgen toen de oorlog begon is ook super, heel spannend en realistisch. Ik las de serie toen hij nog niet helemaal af was, elke keer weer maanden wachten tot de bieb het volgende deel had... frustrerend maar het uiteindelijk zeker waard!
This is an unacceptable timeline
Allemaal willen we de hemel van Els Beerten (echt allermooiste oorlogsboek ooit, veel mooier nog dan terlouw, hartman enz.)

Katoren-boeken van Terlouw zijn m.i. al te kinderachtig voor 13 jaar (ook niet over oorlog trouwens).

Ook aanraders: de boeken van Rob Ruggenberg (historische romans).

Als je boeken op onderwerp zoekt, kijk hier eens:

http://www.leesplein.nl/JB_plein.php?hm=4&sm=2
Boeken uit de Snuf de Hond serie van Piet Prins, inderdaad alles van Jan Terlouw en Thea Beckman, Evert Hartman, Anne Rice (over vampieren). Oh, en de Bob Evers-boeken van Willy van der Heide!!

Bedenk me ineens dat er een boek bij ons in de bibliotheek was wat ik honderden keren heb gelezen. Het had een witte voorkant met in het bruin getekende kinderen erop. Het ging over twee kinderen, het meisje was iets ouder dan de jongen, die na een soort van kernramp of kernoorlog ineens met z'n tweeen over waren. De hele wereld was weg, alleen zij twee waren er nog. Heb al even gegoogled, maar ik kan het niet vinden... (nee, het is niet "Kinderen van moeder aarde" van Thea Beckman)
Dames bedankt voor de tips!

Inmiddels heb ik de gebroeders leeuwenhart besteld.

En de 2 omnibussen van morgen toen de oorlog begon.

Ik twijfel nog om wat meer boeken te bestellen omdat ik gewoon moeilijk kan kiezen.

Echt goede aanraders.

Nog altijd tips welkom ,gezien ik nog wel vaker een boek kado wil doen.

Fijn om hier dan aanraders op te zoeken.
Goeie keus! De Gebroeders Leeuwenhart herlees ik zo nu en dan en iedere keer heb ik weer een brok in m'n keel. Mooi!!!!

Verder: probeer eens 'Zus voor één nacht' van Christien Boomsma. Is vrij nieuw, maar razendspannend. Mijn dochter was er weg van. En iemand uit haar klas heeft het wel víjf keer gelezen. Het is een beetje fantasy, maar wel in deze wereld: over magie en een eeuwenoude vloek die verbroken moet worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven