Mee-eten bij ouders

18-08-2017 06:31 483 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, hoe het bij andere families is.

Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.

'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).

Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.

Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.

Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.

En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
anoniem_302489 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 06:50
0.85% gewijzigd
Ja, die Nederlanders, allemaal gierige, ongastvrije mensen. Rotzakken.
Ik snap dat het raar overkomt, ook omdat ik mij bij elk bezoek er weer aan stor zit het inmiddels "wat hoog bij mij" en klinkt het nu heel ondankbaar. Jammer dat wenig reacties zijn, hoe het bij andere families aan toe gaat, of eten jullie nooit samen?
Snap je niet dat het verkeerd is om je eigen verwachtingspatroon op schoonmoeder te projecteren? Ik snap sowieso niet waarom familiebezoek onmiddellijk uitgebreid koken betekent. Ik besteed mijn tijd aan mijn gezelschap en sta juist zo kort mogelijk in de keuken. Iets lekkers bij de koffie, hapjes, check. Ik ga alleen niet uitgebreid koken. Tijdens de visite wordt meestal pas besloten of men blijft eten, dus dat speelt ook mee.
Voel jij je niet erkend of gewaardeerd als de gastvrouw je geen gastronomisch maal voorzet Tiktik? Is dat het? Dan zou je nu opgelucht moeten zijn. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mijn ouders wonen hier om de hoek en we eten zo'n 4-5 keer per week samen.

Ik kan wel vertellen hoe dat er aan toe gaat, maar dat is geen vergelijking.
vitamined wijzigde dit bericht op 18-08-2017 07:32
3.56% gewijzigd
Bij mn ouders eten we nooit, bij schoonouders wel. Schoonvader kookt dan altijd. In de middag hapjes op tafel en vaak AH excellent producten als avondeten. Geen feestmaal, maar altijd voldoende. Soep met broodjes of friet vind ik ook prima.
Laat het los TO, je bent er 6 (!) keer per jaar.
Tiktiktikwiebenik schreef:
18-08-2017 07:27
Ik snap dat het raar overkomt, ook omdat ik mij bij elk bezoek er weer aan stor zit het inmiddels "wat hoog bij mij" en klinkt het nu heel ondankbaar. Jammer dat wenig reacties zijn, hoe het bij andere families aan toe gaat, of eten jullie nooit samen?

Ja hoor, we aten vaak bij mijn ouders. Vaak namen we eten mee voor hen, soms kookte mijn vader (moeder had reuma en spierziekte) en soms haalden we wat op. Wij proberen te zorgen voor onze oudjes!
Ik zei het al eerder, maar wat ben jij gefixeerd op eten zeg! Ook niet gezond in mijn ogen.
anoniem_181204 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 07:32
3.54% gewijzigd
Jammer dat jij niet even aangeeft wat jouw gastvrije achtergrond is.....
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Als ik bij mijn vader en zijn vriendin op bezoek ga is er altijd allerlei lekkers in overvloed. Ik voel me dan heel erg verwend.
Maar, als ik vroeger naar mijn oma ging kreeg ik thee die ze zette in het koffiezetapparaat, en was er soms een koekje en soms niet. Bij de lunch was er een zoutloze boterham (oma had een hoge bloeddruk) en soms soep met onduidelijke brokken erin. Toch was het altijd leuk en gezellig. Ze had prachtige verhalen.
SweetFirefly schreef:
18-08-2017 07:32
Jammer dat jij niet even aangeeft wat jouw gastvrije achtergrond is.....

Ja, dan is er wellicht meer begrip van de kant van ons karige Nederlanders.
Dus als ik het goed begrijp weet je haar budget niet, maar vind je dat ze karig kookt...ik weet niet, maar meestal hebben ze het op de leeftijd niet zo breed meer.
Die ene keer in de zoveel tijd dat je langsgaat zou ik de dame in het verhaal lekker in de watten leggen.

Mijn oma is inmiddels in de 90 nog zelfstandig wonend en gaan regelmatig langs en ik kook dan altijd wat voor iedereen, vaak ook iets wat zij zelf nog niet kent of anders kookt voor zichzelf.

Als we bij mijn schoonouders langs gaan halen ze vaak buiten de deur wat idem voor mijn eigen ouders.
Hoe het bij mijn familie gaat? Dankbaar zijn voor wat er is. Het zien van elkaar gaat boven de hoeveelheid aan eten.
In iedere familie zal het er anders aan toe gaan, maar ik ben gewend voor mijn (schoon)ouders te 'zorgen' in die zin en doe dat ook graag.
Alle reacties inmiddels gelezen. Daar zie ik toch echt al genoeg reacties op hoor.
Hoe is het contact verder met je schoonmoeder? Dus buiten het eten.
Mijn ouders (niet Nederlandse achtergrond btw) worden ook ouder en soms loop ik ook even beetje hier tegenaan. Met kerst ed koken ze voor de hele familie en is er geen probleem. Maar als ik in mijn eentje eens langs kom en gewoon meeeet, dan is de portie soms nogal karig. Maar dat is omdat ze allebei niet zoveel eten en hun porties ook kleiner zijn. Als ik dan terugkom van een sportevenement dan barst ik na afloop nog van de trek. Aan koekjes of gebak oid geen gebrek trouwens. Maar ik laat dat maar, zoiets gebeurt twee keer per jaar en andere keren eet ik er wel ruim voldoende.

Als ze bij mij komen, kookt mijn man altijd uitgebreid. Hij houdt niet zo van praten met ze en heeft zo een goed excuus ;-)
18-08-2017 07:15
Ze maakt nog een fitte, vitale indruk en doet veel vrijwilligerswerk, rijdt auto en heeft haar dingen graag zelfs in de hand, maar wij zien haar natuurlijk niet dagelijks. Ik weet bijvoorbeeld ook niet of ze elke dag voor zich zelfs kookt. Ik denk sowieso niet uitgebreid.

Eten meebrengen kan natuurlijk een oplossing zijn, maar had niet verwacht dat dat hier in Nederland gewoonte is ( kan ook een belediging zijn voor haar) ook altijd uit eten gaan op "gewoon familiebezoek" doet men volgens mij niet standaard.
Waar ben jij geboren en hoe lang woon jij al in Nederland?
Hoe gaat men in jouw cultuur om met jullie ouders?

Je zou ook aan je man/vriend kunnen vragen of het een leuk idee is om wat te eten mee te nemen zodat zijn moeder geen moeite hoeft te doen. Of bel je schoonmoeder een paar dagen voor jullie bezoek en vraag haar of ze het leuk zou vinden als jullie iets lekkers meebrengen.

Ik ken genoeg mensen op leeftijd die erg opzien tegen het bezoek dat blijft eten.
Niet voor niets vieren steeds meer oudere mensen hun verjaardag bij de wok, niet omdat ze het ze lekker vinden, maar om van al het gedoe af te zijn.
taxi87 schreef:
18-08-2017 06:52
Wat een ondankbaar gezeik. Dat arme mensen ziet haar zoon maar 6x per jaar en wordt ook nog eens veroordeeld om haar eten. Trakteer haar eens op een lekker gebakje of neem haar mee uit eten!
En hou alsjeblieft op met "misschien zijn Nederlanders niet zo......." De grens is gewoon open he
Dit!!
Als we naar mijn oma gaan (wel iets ouder, in de 80) dan nemen wij altijd lekkere hapjes mee en doen we meestal ook nog de boodschappen voor haar! Vind ik heel normaal en juist fijn dat we haar op die manier kunnen helpen. Je kan toch niet van zo'n vrouwtje verwachten dat ze met allemaal dingen gaat sjouwen omdat wij toevallig langskomen? Ik neem haar ook regelmatig mee uit lunchen, super gezellig! Misschien een beetje kijken naar wat er wel kan ipv je passief te houden? Heel veel mensen doen dingen immers anders dan dat je ze zelf zou doen, maar met een paar aanpassingen kunnen het makkelijk gezellige bezoekjes worden (zonder honger).
Joh als ik met mijn gezin langskwam kreeg ik helemaal niks te vreten, en mijn moeder is in de 50... Wij moesten altijd zelf maar naar de afhaal. Broodjes ed waren er ook niet. Soms geeneens drinken.
Waarom bied je niet aan om schoonmoeder mee uit eten te nemen, pizza of chinees te bestellen als jullie daar mee eten?
Ik eet wekelijks één keer samen met m'n moeder maar wij zijn nog maar met 2 (voorheen met 3) Maar m'n moeder zie ik ook niet uitgebreid koken voor een grotere groep. Als je met meerderen op bezoek gaat stel haar dan voor de lunch te verzorgen (dus gewoon broodjes in huis te halen) en trakteer dan zelf op uit of afhaal voor 't diner.
-NummerZoveel- schreef:
18-08-2017 07:22
In Nederland is het vooral gewoonte om elkaar in elkaars waarde te laten, en om te waarderen en respecteren dat mensen dingen op hun eigen manier doen zonder te zeiken dat het je niet bevalt. Als je eten meebrengt, dan kondig je dat vooraf aan, zodat de ander niet met een berg overgebleven eten blijft zitten. En je verpakt dat leuk in een attente boodschap, zoals bijvoorbeeld met een "Mam, jij staat elke keer zo lief voor ons te koken, dus nu zijn wij een keer aan de beurt. Deze keer verzorgen wij het eten".
Dit dus.
Het is inderdaad misschien minder gastvrij van je schoonmoder, maar wellicht is dat onbedoeld en ik ga uit van de beste bdoelingen bij haar. Jouw gezeur en kritiek op haar daarentegen vind ik echt niet kunnen.
Die 6 keer per jaar kan je toch wel naar een brasserie gaan om iets te eten he. Kan je haar trakteren en je gastvrijheid laten zien.

Ik ben wel erg benieuwd waar je dan vandaan komt en hoe jij je gasten behandeld en wat jij hen dan allemaal voorzet.
Sorry TO, maar ik ben nog steeds lichtelijk in shock. Normaal hol ik rond op dit tijdstip, maar nu zit ik met open mond naar mijn laptop te staren in de hoop dat er een verlossend woord komt van: "Ik ben ............ (vul zelf in) en ja, in onze cultuur blijven de ouderen verplicht om voor de jongere generatie te zorgen,
Kijk, dan kan ik het nog begrijpen...
Ik ben ook echt verbaasd, sommige mensen hebben gewoon geen affiniteit met koken. Nou en, zij hebben andere talenten.

Ik heb overigens een aangetrouwd familielid en als die mee-eet dan begint hij al te schransen als nog niet iedereen aan tafel zit. En voordat iedereen klaar is vraagt hij of er meer is. Het maakt niet uit hoeveel ik maak, hij (Vr)eet alles op, erg onsympathiek. Misschien zijn jullie ook van die eters?

Ik heb er overigens een hekel aan als er overdadig veel is en mensen zeggen drie keer: neem nog wat, er is genoeg. Het is toch geen vreetfestein.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven