Mee-eten bij ouders

18-08-2017 06:31 483 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, hoe het bij andere families is.

Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.

'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).

Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.

Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.

Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.

En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
anoniem_302489 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 06:50
0.85% gewijzigd
Benieuwd of we Tiktik nog terug gaan zien..?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Je man zou ook eens kunnen informeren bij ma hoe het met de financiën gesteld is.
Lekker eensgezind!
To, ben benieuwd naar je reactie. Kun je hier wat mee?

O en Nederlanders niet zo gastvrij. Denk dat je dan eens op zoek moet naar andere Nederlanders! Maar gastvrij kan ook zijn: ik ben 75, ben zó blij mijn zoon en kleinkinderen weer te zien na 2 maanden ("voel me namelijk best eenzaam in de tussentijd, het duurt ook zo lang voordat het volgende bezoek er weer is"), ik kan niet goed meer mijn boodschappen doen/betalen maar wil ze toch iets luxe voorzetten ("gegratineerde aardappelen, echt een kerstgerecht, dat hadden we vroeger nooit, leuk om dat voor mijn zoon te kunnen maken, dat wordt feest") dus neem ik mijn weekbudget en daar gaat een flinke hap uit als er vier mensen extra aanschuiven. Maar zo fijn dat ik dat voor zoon, schoondochter en kleinkinderen kan doen!

Denk dat je even een andere bril op zou kunnen zetten, dan kun je haar vast weer wat meer waarderen. En hou dat gevoel vast als je haar verwent.
Op zich snap ik dat het niet zo gastvrij voelt, maar ik zou er echt nooit iets van zeggen!

Je krijgt daar te eten. Wat is nou écht het probleem? Je doet net of dit iets is dat je écht ter sprake moet brengen omdat je er anders aan onderdoor gaat. Rijd om 20.00 gewoon naar de mac, kook gezellig samen, neem lekker eten mee, ga damen uit eten. Zoiets.

Ik zou hier geen woorden aan vuil maken en zéker niet mijn man proberen op te jutten om zijn moeder 'aan te spreken'.
Maar hoeveel eet je dan wel niet? Ochtend ontbijt , dan een broodje uit oven bij schoonmoeder, een koekje, chips en blokjes kaas, dan avondeten en na het avondeten nog langs de Chinees o_o
En schoonmoeder moet dag in dag uit voor haarzelf zorgen. Voor haar alleen boodschappen doen, alleen eten etc Terwijl ze jaren samen was met haar man.
Ik zou haar lekker in de watten leggen.
Laat je man de volgende keer alleen naar zijn moeder gaan, iedereen blij.
Ik vind je erg ondankbaar en egocentrisch overkomen. Ik ik ik. Het mens doet haar best! Zie overige tips, neem haar uit eten, kook zelf voor een weeshuis of haal Chinees.
Ik snap het wel een beetje hoor. Ik ben zelf zo iemand die voor visite alfijd uit wil pakken en ik heb altijd te veel.

Maar ik zou er nooit iets van zeggen tegen mijn schoonmoeder. Ik zou zelf gewoon zeggen als je langskomt dat je dan eten meebrengt. Dus inderdaad een grote schaal lasagne ofzo. En dan genoeg dat ze nog meerdere porties in kan vriezen. En zelf wat lekker voor bij de koffie meenemen. Verwen je schoonmoeder een beetje. En bespaar je zelf de ergernis.
Loslaten wat jouw regels zijn TO en haar accepteren zoals ze is. De tips zijn gegeven: neem een lekkere ovenschotel mee (inclusief een extra klein schoteltje voor haar voor de dag erna) of neem haar mee uit eten.
Oh en als het steeds zo is, neem dan een paar boterhammen mee in de auto/stop bij een delifrance/ eet thuis alvast een vroege lunch.

Denk zelf ook even wat beter na.
Zorgen dat ze niet hoeft te koken. Zelf wat meenemen, haar mee uit eten nemen, thuisbezorgd.nl of haar bij jullie uitnodigen. Ik zou niet iets van haar verwachten.
SjakS schreef:
18-08-2017 07:02

Misschien heeft ze weinig geld?
Misschien denkt ze echt dat het genoeg is?
Misschien trekt ze het allemaal niet meer?

Of misschien heeft ze vroeger armoede gekend en daar problemen om eten weg te gooien aan overgehouden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dit is niet echt toch? :facepalm: :bonk:
Ze maakt nog een fitte, vitale indruk en doet veel vrijwilligerswerk, rijdt auto en heeft haar dingen graag zelfs in de hand, maar wij zien haar natuurlijk niet dagelijks. Ik weet bijvoorbeeld ook niet of ze elke dag voor zich zelfs kookt. Ik denk sowieso niet uitgebreid.

Eten meebrengen kan natuurlijk een oplossing zijn, maar had niet verwacht dat dat hier in Nederland gewoonte is ( kan ook een belediging zijn voor haar) ook altijd uit eten gaan op "gewoon familiebezoek" doet men volgens mij niet standaard.
Als je je een last voelt kun je er ook voor kiezen om niet mee te blijven eten natuurlijk. Er is niemand die zegt dat je moet blijven eten toch?
Ik snap het zelf ook nooit zo goed als er amper wat te eten is als je gasten hebt, ik kook hier sowieso standaard teveel. Maar niet iedereen doet dat zo dus.
Wat hierboven genoemd is vind ik dan wel een goeie, maak zelf thuis een keer avondeten als je dan toch blijft eten.
Dan weet je zeker dat je zelf genoeg eet en misschien vindt schoonmoeder dat wel leuk om eens wat anders te eten dan ze gewend is.
Anoniem126 schreef:
18-08-2017 07:14
Dit is niet echt toch? :facepalm: :bonk:

Dat had ik ook even hoor. Helemaal geen ramptopic, maar toch ben ik een beetje in shock. Dat dit kan.
Voor een oudere ben je toch lief, je zorgt toch juist voor haar?
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt
Je kunt je eigen norm natuurlijk niet aan een ander opleggen. Wees blij dat je wat te eten krijgt; ze kan jullie ook zonder eten de deur uitzetten. Wie weet of er een reden voor is, zoals weinig inkomen, koken voor 4 dat haar misschien moeite kost of omdat ze het gezellig vindt dat jullie er zijn en die tijd wil benutten i.p.v. uren in de keuken te staan. Ik lees in ieder geval dat ze moeite voor jullie doet (hapjes 's middags en iets te eten 's avonds), dat zou ik waarderen. Eerlijk gezegd zou ik me pas zorgen maken als ze zelf iedere dag patat zou eten en dan meer om dingen als bijvoorbeeld vitaminetekort, geheugenproblemen en niet meer weten hoe te koken.
Als het allemaal zo'n groot probleem is, kun je haar natuurlijk ook netjes en vooraf vragen of jij een ovenschotel mee zal nemen, zodat zij geen drukte heeft van jullie bezoek (dus breng het positief en pas op dat je haar niet kwetst), neem je haar mee uit eten o.d. Maar eerlijk gezegd: 1x per 2 maanden minder eten dan je gewend bent; ik zou er geen probleem van maken. Dat lijkt me toch best overkomelijk; het is immers niet zo dat je daar ziek van wordt, aan overlijdt o.d.
Of je zorgt dat je eerder aankomt en dus eerder vertrekt en onderweg iets eet.
Kan me verder ook echt niet voorstellen dat je bij thuiskomst niets te eten meer in huis hebt. Misschien geen restjes, maar lijkt me dat je dan desnoods nog wel een boterham of fruit in huis hebt.
Heb de andere reacties nog niet gelezen, dus wellicht dat ik iets zeg, dat al meer mensen hebben gedaan.

Wat normaal is voor Nederlanders? Ik laat iedereen altijd zijn eigen koffie, gebak, broodjes en diner meenemen en vraag of ze naderhand nog even willen afwassen, stofzuigen en ramen lappen. :biggrin: ;) :proud: Misschien volgende keer vragen of ze ook nog even het toilet willen schoonmaken en mijn schoenen poetsen. :proud:
Serieus: zulke dingen verschillen per persoon/huishouden. Ik heb altijd te veel als er bezoek komt. Maar de restjes eet ik dan een dag later bijvoorbeeld wel weer of vries ze in.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 07:22
9.25% gewijzigd
francieneke schreef:
18-08-2017 07:16
Dat had ik ook even hoor. Helemaal geen ramptopic, maar toch ben ik een beetje in shock. Dat dit kan.
Voor een oudere ben je toch lief, je zorgt toch juist voor haar?
Ja precies! En het is toch juist lief dat ze voor haar kinderen zorgt? :-)
Tiktiktikwiebenik schreef:
18-08-2017 07:15

Eten meebrengen kan natuurlijk een oplossing zijn, maar had niet verwacht dat dat hier in Nederland gewoonte is ( kan ook een belediging zijn voor haar) ook altijd uit eten gaan op "gewoon familiebezoek" doet men volgens mij niet standaard.
Had ik al gedacht. Jouw reactie na drie kwartier is één grote 'JA MAAR'.

Succes ermee.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ze maakt nog een fitte, vitale indruk en doet veel vrijwilligerswerk, rijdt auto en heeft haar dingen graag zelfs in de hand, maar wij zien haar natuurlijk niet dagelijks. Ik weet bijvoorbeeld ook niet of ze elke dag voor zich zelfs kookt. Ik denk sowieso niet uitgebreid.

Jemig, hier in Nederland (hoor mij...) vertroetelen we juist onze ouders een beetje, als het goed is.
Toen mijn ouders nog leefden namen we altijd wat mee...zij aten niet meer zo uitgebreid.

Nou ben ik niet zo van het eten, maar mijn zwager maakte altijd heerlijke gerechten voor hen. Ik kwam altijd met bloemen aan. We knapten klusjes voor hen op. En dat gebeurde meer dan een keer per week hoor!
Wat betreft eten verwachtte ik helemaal niks van hen!
Natuurlijk beledig je haar niet. Je kan toch zeggen moeders , wat vindt u lekker Chinees of een visje dan haal/bestel ik wat, dan hoeft u vandaag de keuken niet in.

En wat is standaard? Bestaat er zoiets als een standaard iets?
In Nederland is het vooral gewoonte om elkaar in elkaars waarde te laten, en om te waarderen en respecteren dat mensen dingen op hun eigen manier doen zonder te zeiken dat het je niet bevalt. Als je eten meebrengt, dan kondig je dat vooraf aan, zodat de ander niet met een berg overgebleven eten blijft zitten. En je verpakt dat leuk in een attente boodschap, zoals bijvoorbeeld met een "Mam, jij staat elke keer zo lief voor ons te koken, dus nu zijn wij een keer aan de beurt. Deze keer verzorgen wij het eten".

Boeien wat standaard is. Het gaat er toch om dat jullie een gezellige tijd hebben met de moeder van je partner. Los het op.
Wat een non-topic is dit zeg.... O_o het zit je nogal hoog als je hier een topic over opent. Lekker belangrijk. En dan zo generaliseren over Nederlanders. Wat is je eigen achtergrond?
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Je kan toch vragen of ze het leuk vind als jij voor het diner zorgt!
En lekker belangrijk of het de gewoonte is om bij elk familie bezoek uit eten gaan de norm is.
Hou op over of dat Nederlands is of niet. Bij de een verrek je van honger en bij de ander kom je volgevreten naar buiten rollen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven