Mee-eten bij ouders

18-08-2017 06:31 483 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, hoe het bij andere families is.

Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.

'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).

Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.

Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.

Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.

En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
anoniem_302489 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 06:50
0.85% gewijzigd
Mijn oma maakte trouwens vroeger altijd speciaal spruitjes, als wij kwamen eten, omdat ze dacht dat mijn vader dat zo lekker vond. Mijn vader had juist een hekel aan spruitjes :mrgreen:
(was zijn schoonmoeder)
Later is nu
Ze is 70..ik denk dat ze nu wel andere dingen prioriteit geeft dan eten... Misschien is. Ze met het jaar onbewust gaan veranderen qwa eten en is dut hartstikke normaal voor haar. Misschien ziet ze het niet eens in omdat ze hele kleine porties ofzo gewend is.. Want ze is alleen.. Kan tig redenen hebben.
Misschien kan je zelf iets vanuit huis maken, wat je tijdens het eten op tafel kan... Hapjes ofzo
Dreamer schreef:
18-08-2017 09:20
Mijn oma maakte trouwens vroeger altijd speciaal spruitjes, als wij kwamen eten, omdat ze dacht dat mijn vader dat zo lekker vond. Mijn vader had juist een hekel aan spruitjes :mrgreen:
(was zijn schoonmoeder)
zo kreeg ik van mijn oma altijd chocolademelk, want dat vond ik zo lekker.
Tja vond ja, op mijn 8e. Kreeg het als tiener nog. Als enige, de rest van de familie kreeg lekker koffie. Maar tja, vond het zo sneu om het te vertellen. Dus dronk braaf (in mijn eentje) de fles leeg
Jemig zeg je bent vast net ontsnapt aan de hongerdood.

Niet iedereen kookt zoals jij het wil. Dus voortaan even zelf wat meenemen.
you go girl
francieneke schreef:
18-08-2017 07:34
Ja, dan is er wellicht meer begrip van de kant van ons karige Nederlanders.
Niet verder gelezen dan dit, maar krijg een beetje het gevoel dat TO zich met haar o zo gastvrije achtergrond beter voelt dan haar Nederlandse (?) schoonmoeder.

Schoonmoeder is volgens TO vitaal, rijdt auto, doet vrijwilligerswerk,... "dus" kan ze ook wel uitgebreider koken voor haar zoon en diens gezin die ze 6 keer per jaar ziet en zal ze zeker en vast beledigd zijn als TO voorstelt een maaltijd te verzorgen, kwestie van vooral voldoende te projecteren en dingen uitleggen zodat ze voldoende in het eigen kraam passen :whistle:
Tiktiktikwiebenik schreef:
18-08-2017 08:53
Als ze bij ons zijn (er is nog een zus (van mijn partner) en haar man, dan carpoolen ze vaak samen met schoonmoeder het laatste stukje) gebeurde het ook wel eens dat ze voor het eten vertrokken, terwijl ze wel wisten en zagen dat ik er iets had klaargemaakt.
Hebben jullie ze dan expliciet uitgenodigd voor het avondeten? Hebben jullie bij het plannen van de afspraak gezegd: Blijven jullie ook eten?

Als het zondagavond is kan ik me wel voorstellen dat ze vroeg naar huis willen als zus en man maandagochtend weer vroeg aan het werk moeten.
lilalinda schreef:
18-08-2017 09:22
zo kreeg ik van mijn oma altijd chocolademelk, want dat vond ik zo lekker.
Tja vond ja, op mijn 8e. Kreeg het als tiener nog. Als enige, de rest van de familie kreeg lekker koffie. Maar tja, vond het zo sneu om het te vertellen. Dus dronk braaf (in mijn eentje) de fles leeg
Achteraf leuke herinneringen he :heart:
Later is nu
En als je een keer boodschapjes doet, of kijkt wat je schoonmoeder in huis heeft, en zelf bij haar gaat koken?
Hoe gaat het bij anderen? Bij mn schoonmoeder is er altijd genoeg, die houdt van koken en eten is voor hun erg belangrijk. Bij mijn ouders was t andersom, hebben niet zoveel met eten en was t idd 1 koekje bij de koffie en van de worst werd precies zoveel plakjes gesneden als er mensen waren. We hebben er nooit wat van gezegd, zo waren ze nu eenmaal.
Een deel van mijn familie is Moluks. Echt heel gezellige en gastvrije mensen.
Zo kreeg ik eens te horen: "Ik zal mijn moeder (84!!) opdragen voor jullie Indonesische babi pangang te maken."
En ik zei: "O neeeeee, hou op zeg, je moeder moet lekker genieten van haar ouwe dag, die moet niet voor ons in de keuken gaan ploeteren!"
Maar toen we er kwamen had zij dus wel een hele maaltijd bereid, heerlijk hoor! Ik voelde me alleen zo schuldig. Ik vond het erg dat iemand die al zo oud was nog opdrachten kreeg en voor ons aan het ploeteren was geslagen.

Gelukkig had ik wel een mooi groot boeket voor haar meegenomen. Ze vertelde dat ze van haar kinderen nooit bloemen kreeg, maar dat ze er heel blij mee was.
Ik denk dat je schoonmoeder gewoon niet zo om eten geeft en hele kleine porties eet van zichzelf. Dat is voor haar normaal en dezelfde hoeveelheid zet ze jullie voor.

Als jij zo gefixeerd bent op eten en veel en grote porties eet heb je vast ook fors overgewicht, dus het kan ook nog zo zijn dat schoonmoeder jullie juist bewust niet teveel geeft!

En leer gewoon te eten wat de pot schaft, het is toch belachelijk dat jouw man en kind 'geen sla lusten'.

En verder lijkt het me logisch dat je een lekkere taart of iets anders meeneemt, zéker als je maar eens in de twee maanden langsgaat.

Maar vertel nu eens, uit wat voor cultuur kom jij, en ben je wel of niet in Ned. geboren? Is het soms een cultuur die anderen nogal veroordeelt?
TO, je geeft aan dat ze nog goed autorijdt.

Waarom haar niet fijn uitnodigen bij jullie, elke andere maand, voor een groot feestmaal zoals jij het kent met jouw cultuur. En flink wat plastic bakjes meenemen, kan je schoonmoeder lekker veel kliekjes meenemen en thuis invriezen, kan het mensje ook weer vooruit. Laat maar eens zien wat gastvrijheid is!
anoniem_637d22206bda6 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 09:41
1.73% gewijzigd
Wow Taralina, gooi er even wat vooroordelen tegenaan. Fors overgewicht? :O
Later is nu
MN-- schreef:
18-08-2017 06:34
Misschien heeft ze niet meer te besteden? En je hoeft niet mee te eten hè. Ik vind dit redelijk ondankbaar klinken. Misschien is het wel haar normale eetpatroon.
Dit idd. Bovendien is ze al op leeftijd en niet meer gewend om voor een gezin te koken. Dat metk ik bij mijn schoonmoeder ook, ze wil/kan zelfs geen pannekoeken meer bakken. Als je het echt zo vervelend vindt, kun je misschien voorstellen samen te koken? Of je neemt zelf iets lekkers mee voor bij de koffie. Trouwens zo'n Mona toetje eten wij ook met z'n viertjes, ieder een kwart. Wil prima, het is maar een toetje. En zo'n ramp is het toch ook niet dat je niet helemaal vol bent, 1x per 2 maanden. Dan neem je thuis toch nog een broodje of wat fruit ofzo. Het gaat toch vooral om het samen zijn, niet om het eten?
ghost79 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 10:07
16.17% gewijzigd
In mijn familie gaan we vaker dan 6x per jaar langs bij moeders en koken wij voor bejaarden ipv zij voor ons. Om ook nog maar ff de vraag uit de OP te beantwoorden.
Tiktiktikwiebenik schreef:
18-08-2017 07:27
Ik snap dat het raar overkomt, ook omdat ik mij bij elk bezoek er weer aan stor zit het inmiddels "wat hoog bij mij" en klinkt het nu heel ondankbaar. Jammer dat wenig reacties zijn, hoe het bij andere families aan toe gaat, of eten jullie nooit samen?
.
Bij mijn schoonouders: schoonmoeder was al nooit een keukenprinses. En was ook niet van het voorbereiden. Als wij dus met ons gezin blijven eten (5 volwassen eters) dan duikt ze na de koffie de keuken in, kookt ze veel te veel, veel te gaar etc. We zien of spreken dan nauwelijks. Hulp wordt niet gewaardeerd en iets meebrengen al helemaal niet. Ze lusten onze moderne zooi niet (Nasi macaroni, lasagne oid) maar ze lusten ook mijn half rauwe groenten niet.
Kortom niemand vindt het nog leuk om samen te eten. Ook uit eten zijn geen fan van. Dus gaan we altijd voor het eten naar huis. Iedereen blij.

Mijn ouders:
We overleggen even over wat er gegeten gaat worden. We nemen iets mee, we helpen even in de keuken. Altijd gezellig. Ze wonen vlak bij en eten vaak ook zo maar samen. Nemen mijn ouders hun spullen mee en maken we met mijn spullen Erbij iets voor zijn zevenen.
Dreamer schreef:
18-08-2017 09:40
Wow Taralina, gooi er even wat vooroordelen tegenaan. Fors overgewicht? :O

Volgend topic: ''Mijn schoonmoeder bemoeit zich met mijn gewicht door mij alleen maar sla te voederen" :mrgreen:
Taralina schreef:
18-08-2017 09:36
Ik denk dat je schoonmoeder gewoon niet zo om eten geeft en hele kleine porties eet van zichzelf. Dat is voor haar normaal en dezelfde hoeveelheid zet ze jullie voor.

Als jij zo gefixeerd bent op eten en veel en grote porties eet heb je vast ook fors overgewicht, dus het kan ook nog zo zijn dat schoonmoeder jullie juist bewust niet teveel geeft!

En leer gewoon te eten wat de pot schaft, het is toch belachelijk dat jouw man en kind 'geen sla lusten'.

En verder lijkt het me logisch dat je een lekkere taart of iets anders meeneemt, zéker als je maar eens in de twee maanden langsgaat.

Maar vertel nu eens, uit wat voor cultuur kom jij, en ben je wel of niet in Ned. geboren? Is het soms een cultuur die anderen nogal veroordeelt?
Lol dat zou ik wel een reden vinden om een topic te openen, schoonmoeder die familie weinig eten voorschotelt ivm overgewicht

Ik denk dat mijn zoontje van twee meer eet dan wat TO omschrijft wat ze krijgen daar. En mijn zoontje is erg slank, maar goed ik had mijn eigen eten meegenomen en oma getrakteerd op een lekkere avondmaal of zelf voor haar gekookt denk ik. En iets meenemen voor je gastvrouw vind ik ook bij gastvrijheid horen als je daar de hele dag bent.
MonicaG schreef:
18-08-2017 09:43
Volgend topic: ''Mijn schoonmoeder bemoeit zich met mijn gewicht door mij alleen maar sla te voederen" :mrgreen:
:HA:
Later is nu
verwend
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-08-2017 13:42
Reden: op de man
99.05% gewijzigd
Het topic gaat nu een hele andere kant op en heeft niets meer met mijn vraag te maken, hoe het bij andere families aan toe gaat. Sommige lezen alleen wat ze willen lezen en willen bewust provoceren.

Het kan zijn dat ik fout lig, hoe ik tegen de dingen aankijk. Dat was mijn gevoel, dat is, hoe ik het tot nu toe heb ervaren bij bezoekjes. En daarover heb ik een vraag gesteld met wat achtergrond, vanwaar die vraag vandaan kwam.
Het overgrote deel hier is voor niet zeuren, zelf wat meenemen of uit eten gaan, dat ga ik dan voortaan maar doen.
Ik ben blij dat jullie zo goed voor jullie ouders zorgen en ze vaak verwennen, hoop dat het ook echt zo is.
Dus 6 (!) keer per jaar is je avondeten wat minder.

Ik zou er vooral een probleem van gaan maken.
Bij gebrek aan daadwerkelijke problemen kennelijk, dat wel.
Wordt dit nu een cultuurdingetje?
Ik ben ook een halfbloedje...maar leren we niet in elke cultuur dat we respect voor ouderen hebben en dat we (schoon)ouders in hun waarde laten?
Doe niet alsof je je schoonmoeder een dienst bewijst omdat je eens per 2 maanden op visite komt en daarom in de watten gelegd moet worden.
Accepteer gewoon zoals zij het doet. En als je wilt snaaien neem dan zelf iets lekkers mee voor bij de lunch of bij de koffie.
En als je haar uitnodigt, vraag dan gewoon of ze blijft eten. Misschien omdat je het gezellig vindt of omdat je toch genoeg hebt. Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn.
God, wat erg dit. Een zeikende schoondochter. Kook dan zelf of samen met haar, neem haar mee uit eten, maar gedraag je niet als een verwende prinses.

Oja, en niet alles in de wereld draait om eten he, er is ook zoiets als gezelligheid

Overigens, maar 1x in de 2 maanden op visite gaan is ook armoe troef. We wonen in Nederland he, stel de ene in puntje zeeuws vlaanderen en de ander in puntje Groningen, dan nog is het beschamend om maar 6x per jaar langs te gaan
pearle wijzigde dit bericht op 18-08-2017 09:58
32.86% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven