Misschien is nee vs Nee is nee

30-03-2010 12:21 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het viel me op in een ander topic over Brabo's vs randstedelingen en het is ook mijn eigen ervaring: In sommige streken is 'misschien' code voor 'nee', in andere is het normaal om 'gewoon' nee te zeggen.

We hebben het dus over de kleine dingetjes:

"Zullen we straks nog even langs die andere winkel lopen?"

"Lijkt het je ook zo'n leuke film"

"Denk je dat zoiets mij staat?"

Grofweg de ene helft van NL (en dit lijkt streekgebonden, ook al kent iedere regel uitzonderingen) vindt het volkomen logisch om 'niet zo lelijk te doen' en met 'misschien'/ 'wellicht'/ 'zou kunnen' een dergelijke vraag te omzeilen. De andere helft begrijpt hier niets van en vindt dat je de ander tekort doet door zo te 'liegen'.

Waar neig jij het meest naar toe en is het je karakter of toch ook wel plaatsbepaald?
Jeetje, Asset, wat vermoeiend als je niet eens direct kunt zijn tegen je vriend? Maar waarschijnlijk voel jij dat niet zo, omdat je het zo gewend bent. Zou bij wel communicatieproblemen opleveren.
Daar bellen we nog over

We maken snel een afspraak

Hoe het gaat, goedheur.

Dat soort?
Ik woon in onze hoofdstad. Ik ben van de leugentjes om bestwil, maar ik zal iemand ook behoeden voor een verkeerd antwoord. Wil je naar die film? Nee, stond niet in mijn planning. Zou die jurk mij staan? Nee, dat denk ik niet. Als je het zeker wilt weten, moet je hem passen. Enzo. Ik zal niet opzettelijk iemand kwetsen. Ik zal echter ook niemand voor gek laten lopen! :-D
Volg je hart. Dat klopt.
quote:Mevrouwdekees schreef op 30 maart 2010 @ 13:07:

Asset, maar waarom dan niet gewoon: "Nou nee vriend, liever vanavond niet"Tja, ik weet het niet. Vriend weet dat we vanavond niets hebben en dan vind ik zielig voor hem om het recht in zijn gezicht te zeggen dat ik niet wil, gemeen t.o.v. opa om geen zin in te hebben om naar hem toe te gaan. Zo ben ik nu eenmaal. Kan ook wel nee zeggen hoor, maar heel moeilijk.
quote:Pink2510 schreef op 30 maart 2010 @ 13:09:

Zou die jurk mij staan? Nee, dat denk ik niet. Als je het zeker wilt weten, moet je hem passen. Enzo. Ik zal niet opzettelijk iemand kwetsen. Ik zal echter ook niemand voor gek laten lopen! :-DNee, maar ik vind het een verschil of de jurk nog gekocht moet worden, of al gekocht is. In het laatste geval, ben ik niet altijd eerlijk, in het eerste geval wel. Tenzij ik zie dat iemand de jurk zo fantastisch vindt dat ze hem sowieso wil hebben, wie ben ik dan om die lol af te pakken?
Ik zeg nee, maar probeer het wel aardig in te kleden. Dus bv: "nee, ik vind de kleur wel leuk maar het model flatteert je niet zo"
quote:Asset schreef op 30 maart 2010 @ 13:11:

[...]

Tja, ik weet het niet. Vriend weet dat we vanavond niets hebben en dan vind ik zielig voor hem om het recht in zijn gezicht te zeggen dat ik niet wil, gemeen t.o.v. opa om geen zin in te hebben om naar hem toe te gaan. Zo ben ik nu eenmaal. Kan ook wel nee zeggen hoor, maar heel moeilijk.Okee, maar gaan jullie dan wel of niet naar opa? Bedoel je gewoon dat je eigenlijk niet wilt, maar toch gaat, of dat het gewoon niet gaat gebeuren, maar dat je dat niet zo direct zegt?
Oh, en als de jurk al gekocht is dan ben ik wat liever ja
quote:kjong schreef op 30 maart 2010 @ 13:08:

Daar bellen we nog over

Hoe het gaat, goedheur.

Dat soort?JA en kom uut het noorden.....
quote:kjong schreef op 30 maart 2010 @ 13:08:

Daar bellen we nog over

Hoe het gaat, goedheur.

Dat soort?Exactemundo!
quote:delphicat schreef op 30 maart 2010 @ 13:08:

Jeetje, Asset, wat vermoeiend als je niet eens direct kunt zijn tegen je vriend? Maar waarschijnlijk voel jij dat niet zo, omdat je het zo gewend bent. Zou bij wel communicatieproblemen opleveren.Ja inderdaad wij voelen het niet zo, in onze "taal" hebben we net afgesproken dat we vanavond misschien naar Opa gaan. Als ik niet wil straks gaan we niet, en misschien krijg ik nog zin en dan gaan we wel. Ik ben zo opgegroeid, dus voor ons is dit normaal. Raar he die verschillen in zo'n klein land.
Ik kom uit Limburg en herken het wel, maar alleen bij dingen die ik niet zo belangrijk vind. Als ik iets echt niet wil dan zeg ik dat ook luid en duidelijk: nee!

Maar als ik niet zo'n zin heb om naar de film te gaan, gaat het zo:

- Zullen we naar de film?

- Mwah, kweenie, misschien. We kunnen ook.... en dan stel ik iets voor waar ik wel zin in heb.

Eigenlijk vind ik dat ook redelijk duidelijk, maar misschien vinden Randstedelingen dit nu net dat irritante gedrag waar we het hier over hebben
quote:Asset schreef op 30 maart 2010 @ 13:15:

[...]

Ja inderdaad wij voelen het niet zo, in onze "taal" hebben we net afgesproken dat we vanavond misschien naar Opa gaan. Als ik niet wil straks gaan we niet, en misschien krijg ik nog zin en dan gaan we wel. Ik ben zo opgegroeid, dus voor ons is dit normaal. Raar he die verschillen in zo'n klein land.Ja, dat heb ik ook. Soms zeg ik misschien omdat ik later misschien dus wel nog zin krijg. En dat is soms ook zo. En soms niet, dan doen we wat anders.
Daar word ik dus stapelgek van. Zeg gewoon ja of nee. En als iemand je vraagt om naar opa/film/stad/weetikveel te gaan en je denkt NEE, zeg dan niet misschien. Met misschien kan ik geen afspraken maken. Zwager komt misschien eten met pasen. En dat hoor ik dan als ik mazzel heb de avond ervoor. Als je hem vraagt: Kom je nu wel of niet? dan krijg je We zien wel! als antwoord. Zucht.
MILF in the making ;-)
Ik ben Brabants en als ik een afspraak maak maak ik hem. Ik kom dus niet `misschien` bij iemand eten, en zeker niet op een belangrijke dag als Pasen.

Als ik liever geen afspraak wil maken draai ik er een beetje omheen. "Dat kijken we later nog wel" of "dat laat ik nog wel weten" of " dan bellen we nog wel even eerst". Ik zal niet snel tegen iemand zeggen "sorry mop, ik heb echt geen zin om mijn tijd met jou te verspillen" behalve natuurlijk als iemand zo´n bord voor zijn kop heeft dat hij mijn eerdere elegante oplossingen niet gesnapt heeft

(en ik weet niet of dit heel Brabants is, maar je weet nooit of je die ander later nog eens wél wilt zien, of dat je iets voor elkaar kan betekenen of hem nodig hebt, en dan baal je toch zeker als een stekker als je als een botte boer het contact verbroken hebt)
Aan de andere kant ben ik ook niet zo´n pietje precies als die er -heb ik van horen zeggen- boven de rivieren wonen, dus dat je dan als er 5 mensen komen ook 5 stukjes vlees hebt en 10 aardappels en 1 kilo groente.
quote:DarkRosePrincess schreef op 30 maart 2010 @ 13:43:

Daar word ik dus stapelgek van. Zeg gewoon ja of nee. En als iemand je vraagt om naar opa/film/stad/weetikveel te gaan en je denkt NEE, zeg dan niet misschien. Met misschien kan ik geen afspraken maken. Zwager komt misschien eten met pasen. En dat hoor ik dan als ik mazzel heb de avond ervoor. Als je hem vraagt: Kom je nu wel of niet? dan krijg je We zien wel! als antwoord. Zucht.

Misschien (haha) heeft dit niet zozeer te maken met geen nee durven zeggen alswel met een andere levenshouding? Dus 'laat maar waaien, we zien wel hoe het loopt' versus 'spijkers met koppen slaan en duidelijk afspraken/plannen maken'?

Ik denk namelijk dat dat bij mij vaak ten grondslag van mijn 'misschien' ligt. Weet ik veel of ik dan-en-dan zin heb om naar de film te gaan. Zie ik dan wel.

(snap dat het dan nog steeds irritant is het wordt dus alleen om een andere reden gezegd)
Hier in Zuid Limburg is men volgens mij extreem bang om mensen teleur te stellen of voor het hoofd te stoten door gewoon 'nee' te zeggen. Alles is hier gematigd dus nee zeggen ook.

Het komt er heel vaak uit als ' v'r zeen waal' (we zien wel).

Of door gelijk een tegenvoorstel te doen: '..of zullen we misschien ...?'.

We hebben dus ook soms wel moeite met mensen die dat wel doen, al ben ik soms best jaloers dat mij het niet lukt. Jullie snappen dat ik best veel tegen mijn zin doe
Is dat ook in het zakelijk leven zo? Ik woon nu in het buitenland en heb al een paar keer ruzie gemaakt met een leverancier want het was nú onderweg en werd vandaag in orde gemaakt, en dat dan drie dagen op een rij. En vervolgens nóg een keer. Mijn collega´s zeiden toen dat ze dat tegen mij zeggen om mij te laten merken dat ze er moeite voor doen. Maar in dat opzicht ben ik heel Hollands, ik wil gewoon weten wanneer en niet drie dagen er op zitten te wachten en geen andere dingen kunnen doen.
Ik ben ook van de duidelijkheid! Dus misschien is ja. Nog een geluk dat er niet gepolld wordt, anders stond dit mogelijk antwoord er niet bij.

Zijn het de Chinezen die nooit nee zeggen en dan maar misschien zeggen wanneer ze nee bedoelen? Nu ja, een Chinees zegt niet nee he, die zegt vast een ander woord wat nee betekent en schudt daarbij met zijn hoofd op een manier die duidelijk maakt wat hij bedoelt. Hij schudt dus ja met zijn hoofd, misschien omdat hij nekpijn krijgt van nee schudden.
quote:DarkRosePrincess schreef op 30 maart 2010 @ 13:43:

Zwager komt misschien eten met pasen. En dat hoor ik dan als ik mazzel heb de avond ervoor. Als je hem vraagt: Kom je nu wel of niet? dan krijg je We zien wel! als antwoord. Zucht.

Mijn ex deed dat ook altijd, terwijl ik gewoon wilde weten waar ik aan toe ben. Geen zin om naar de film te gaan of om bij mij te zijn? Prima. Maar dan zég dat gewoon.

Hij vond mij te direct (nou ja, hij noemde dat onbeleefd), vooral bij mijn familie. Tja, als mijn ouders iets kochten wat ik lelijk vond, dan zei ik dat gewoon. Andersom ook trouwens. Wel zo handig, zonder al dat gedraai. Bij vrienden of kennissen wil ik het dan nog wel tactvol (nou ja, relatief tactvol) verpakken, maar ik ben blij dat ik bij mijn familie over het algemeen eerlijk kan zijn.

(Oh, en ik kom oorspronkelijk uit Limburg.)
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Ik ben helaas ook van de misschien, maar dat ligt aan de persoon bij wie ik ben.

Als mijn vriend iets voorstelt waar ik echt geen zin in heb, zeg ik gewoon nee.

Maar als iemand bij wie ik me niet 100% op m'n gemak voel, iets voorstelt, zeg ik misschien, want ik wil niet meteen iets afwijzen wat zij of hij misschien heel leuk vindt.

Ingewikkeld
quote:Margaretha2 schreef op 30 maart 2010 @ 14:28:

Als ik liever geen afspraak wil maken draai ik er een beetje omheen. "Dat kijken we later nog wel" of "dat laat ik nog wel weten" of " dan bellen we nog wel even eerst". Ik zal niet snel tegen iemand zeggen "sorry mop, ik heb echt geen zin om mijn tijd met jou te verspillen".Heel herkenbaar hoor... Alleen nooit gerealiseerd dat het regio gebonden was.. Dacht gewoon dat het mijn afwijking was..
Maar er is toch nog wel iets tussen 'tijd verspillen' en dat gedraai? Ik zou "sorry, nu komt effe niet zo lekker uit, ander keertje ok?", een heel normaal antwoord vinden. Desnoods verzacht met een ander voorstel. Maar dat 'gemisschien' en 'zullenwewelzien' geouwetrien, aargh!
Haha, nou ik heb wel een hekel aan "onzekere afspraken" als etentjes e.d.

Daar ben ik dan wel weer duidelijk in.

(Lijkt me verschrikkelijk, iemand die de avond er voor -als je geluk hebt- aangeeft of ie langskomt.)

Maar bij vragen naar mijn mening (waarbij de ander duidelijk iets wel leuk vindt/iets wel graag wil) vind ik het dan weer sneu om keihard "nee" te zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven