Misschien is nee vs Nee is nee
dinsdag 30 maart 2010 om 12:21
Het viel me op in een ander topic over Brabo's vs randstedelingen en het is ook mijn eigen ervaring: In sommige streken is 'misschien' code voor 'nee', in andere is het normaal om 'gewoon' nee te zeggen.
We hebben het dus over de kleine dingetjes:
"Zullen we straks nog even langs die andere winkel lopen?"
"Lijkt het je ook zo'n leuke film"
"Denk je dat zoiets mij staat?"
Grofweg de ene helft van NL (en dit lijkt streekgebonden, ook al kent iedere regel uitzonderingen) vindt het volkomen logisch om 'niet zo lelijk te doen' en met 'misschien'/ 'wellicht'/ 'zou kunnen' een dergelijke vraag te omzeilen. De andere helft begrijpt hier niets van en vindt dat je de ander tekort doet door zo te 'liegen'.
Waar neig jij het meest naar toe en is het je karakter of toch ook wel plaatsbepaald?
We hebben het dus over de kleine dingetjes:
"Zullen we straks nog even langs die andere winkel lopen?"
"Lijkt het je ook zo'n leuke film"
"Denk je dat zoiets mij staat?"
Grofweg de ene helft van NL (en dit lijkt streekgebonden, ook al kent iedere regel uitzonderingen) vindt het volkomen logisch om 'niet zo lelijk te doen' en met 'misschien'/ 'wellicht'/ 'zou kunnen' een dergelijke vraag te omzeilen. De andere helft begrijpt hier niets van en vindt dat je de ander tekort doet door zo te 'liegen'.
Waar neig jij het meest naar toe en is het je karakter of toch ook wel plaatsbepaald?
dinsdag 30 maart 2010 om 12:28
dinsdag 30 maart 2010 om 12:43
Volgens mij over het algemeen toch wel nee-is-nee.
Alhoewel ik, door soms minder bot over te willen komen, ook nog wel eens misschien zeg..
Maar als het op duidelijkheid aan komt is direct te zijn toch wel het meest handig, of het nu het meest leuke is om te horen is weer een ander verhaal.
Friesland hier trouwens..
Alhoewel ik, door soms minder bot over te willen komen, ook nog wel eens misschien zeg..
Maar als het op duidelijkheid aan komt is direct te zijn toch wel het meest handig, of het nu het meest leuke is om te horen is weer een ander verhaal.
Friesland hier trouwens..
dinsdag 30 maart 2010 om 12:44
dinsdag 30 maart 2010 om 12:47
dinsdag 30 maart 2010 om 12:51
dinsdag 30 maart 2010 om 12:54
Ik ben gruwelijk beleefd trouwens, iets wat mensen nooit verwachten Maar als iets echt duidelijk moet zijn dan maak ik het duidelijk hoor. En ik ben geboren bij R'dam maar woon al zo lang niet meer in NL.
Ik zie de noodzaak niet van eerlijkheid als ik iemand ermee kwets. Als het dus om iets onbenulligs gaat, he, niet als een vent vraagt of ik mee met 'm wil gaan en ik uit beleefdheid en medelijden maar toestem
Ik zie de noodzaak niet van eerlijkheid als ik iemand ermee kwets. Als het dus om iets onbenulligs gaat, he, niet als een vent vraagt of ik mee met 'm wil gaan en ik uit beleefdheid en medelijden maar toestem
dinsdag 30 maart 2010 om 13:03
Hier een Limbo, en bij ons zeggen mensen vaak:
maakt mij niets uit, of, kijk maar. Dat kan dus een ja of een nee zijn. Doe ik zelf ook wel vaker. 10 minuten geleden nog, vriend vraagt aan telefoon: zullen we vanavond even naar opa gaan?. Ik denk: NEE, ik zeg: maakt mij niets uit, we kijken wel.
haha, moest toch wel lachen toen ik daarna dit topic zag.
maakt mij niets uit, of, kijk maar. Dat kan dus een ja of een nee zijn. Doe ik zelf ook wel vaker. 10 minuten geleden nog, vriend vraagt aan telefoon: zullen we vanavond even naar opa gaan?. Ik denk: NEE, ik zeg: maakt mij niets uit, we kijken wel.
haha, moest toch wel lachen toen ik daarna dit topic zag.
dinsdag 30 maart 2010 om 13:07
dinsdag 30 maart 2010 om 13:07