Misschien is nee vs Nee is nee

30-03-2010 12:21 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het viel me op in een ander topic over Brabo's vs randstedelingen en het is ook mijn eigen ervaring: In sommige streken is 'misschien' code voor 'nee', in andere is het normaal om 'gewoon' nee te zeggen.

We hebben het dus over de kleine dingetjes:

"Zullen we straks nog even langs die andere winkel lopen?"

"Lijkt het je ook zo'n leuke film"

"Denk je dat zoiets mij staat?"

Grofweg de ene helft van NL (en dit lijkt streekgebonden, ook al kent iedere regel uitzonderingen) vindt het volkomen logisch om 'niet zo lelijk te doen' en met 'misschien'/ 'wellicht'/ 'zou kunnen' een dergelijke vraag te omzeilen. De andere helft begrijpt hier niets van en vindt dat je de ander tekort doet door zo te 'liegen'.

Waar neig jij het meest naar toe en is het je karakter of toch ook wel plaatsbepaald?
Ik ben erg van de misschienen en wellichten en wieweeten. En toch woon ik onder de rook van Rotterdam. Dus ik zou heel direct moeten zijn.
Nee is nee. Laten we het makkelijk houden.
Ik zal wel de tukkerse lompheid hebben want ik zeg gewoon nee.

En dan is het ook nee.

Bij misschien en zou kunnen ga ik erover nadenken en dan zou het zowel nee als ja kunnen zijn.
Zuid Holland, ben heel eerlijk, probeer aardig en absoluut niet bot te zijn maar: nee is nee.

Bij mijn misschien, heb je nog een kansje dat ik van mening verander.
Oh, bij sommige zaken zeg ik misschien, bij sommige zaken ja en allemaal kan het nee betekenen als ik gewoon probeer aardig te zijn. Maar in wat directere zaken waar mijn toestemming voor nodig is is nee nee en ja ja.
ik ben van de nee, en kom uit rotterdam
Geboren in dordrecht daar 10 jaar gewoon. 12 jaar gewoond in Breda en sinds 4 maanden in Tilburg.

Maar ook bij mij: nee is nee!
Ik ben ben van de hoofdstad en omstreken, en nee is nee. Wel afhankelijk van wat de vraag is, trouwens.

Als iemand vraagt of haar nieuw gekochte jurk mooi staat, zeg ik gewoon wat diegene wil horen. Eerlijkheid gaat niet per se boven vriendelijkheid voor mij.
Iets wat ik echt niet wil, daar zeg ik gewoon gelijk 'nee' op. Bij dingen waar ik aan twijfel zeg ik 'misschien' en dan kan het dus nog alle kanten op als diegene die mij iets vroeg me enthousiast weet te maken.

(geboren, getogen en woonachtig in zuidwest brabant)
Hier nee is nee. Maar dat wist je denk ik al
MILF in the making ;-)
Hier een Achterhoeker, die erg van de "misschien/och/weet ik nog niet" is!

Wel komisch inderdaad, die verschillen, maar ik ben dus ook per definitie gewoon een hele slechte "nee"-zegger!
Volgens mij over het algemeen toch wel nee-is-nee.

Alhoewel ik, door soms minder bot over te willen komen, ook nog wel eens misschien zeg..

Maar als het op duidelijkheid aan komt is direct te zijn toch wel het meest handig, of het nu het meest leuke is om te horen is weer een ander verhaal.

Friesland hier trouwens..
Ik ben zelf opgegroeid in 'randje achterhoek' maar met een Leidse moeder. Ik houd van duidelijkheid, begrijp dat gedraai ook niet echt.

Sproet, Katherina: is het dan dat je het moeilijk vind om een tegengestelde mening te geven? Is het beleefdheid? Anders?
Bij mij is nee ook daadwerkelijk nee. Zeg ik misschien dan bedoel ik misschien (en dus geen ja!). Kan heel kriegel worden van mensen die overal omheen draaien. Kom trouwens uit Gelderland (opgegroeid tussen de veluwe en de achterhoek, nu in de 'grote stad' )
Ik ben 100% van de ja is ja en nee is nee.

Ben recht voor zijn raap, op het botte af.

Ben net een man af en toe, met mijn eerlijke (soms genante) opmerkingen.

Geboren en getogen in Noord-Holland Noord.

Net als manlief.
het is bij ons natuurlijk ons karakter, ik denk dat je karakter deels gevormd wordt door je omgeving.
Kriegel, dat is het juiste woord. Ik word er kriegelig van. Wil dan aan iemand schudden: Zeg! Wat! Je! Bedoelt!

Daarom ook eigenlijk des te nieuwsgieriger naar de 'echte Brabo's, Limbo's, Achterhoekers en Zeeuwen' die dus juist de Rotterdammers e.d. grof en lomp vinden. Wat schuilt daar nou achter?
Ik ben geboren en getogen brabander maar nee is bij mij nee.

Als ik een keer misschien of zou kunnen zeg dan komt dat omdat ik bijv. eerst even in mijn agenda moet kijken of ik dan echt kan. Maargoed dat zeg ik er dan ook gewoon bij....
Ik ben gruwelijk beleefd trouwens, iets wat mensen nooit verwachten Maar als iets echt duidelijk moet zijn dan maak ik het duidelijk hoor. En ik ben geboren bij R'dam maar woon al zo lang niet meer in NL.

Ik zie de noodzaak niet van eerlijkheid als ik iemand ermee kwets. Als het dus om iets onbenulligs gaat, he, niet als een vent vraagt of ik mee met 'm wil gaan en ik uit beleefdheid en medelijden maar toestem
quote:kiss86 schreef op 30 maart 2010 @ 12:26:

ik ben van de nee, en kom uit rotterdamIdem hier...dat werd soms als onaardig ervaren toen ik nog brabo-import was.
Hier een Limbo, en bij ons zeggen mensen vaak:

maakt mij niets uit, of, kijk maar. Dat kan dus een ja of een nee zijn. Doe ik zelf ook wel vaker. 10 minuten geleden nog, vriend vraagt aan telefoon: zullen we vanavond even naar opa gaan?. Ik denk: NEE, ik zeg: maakt mij niets uit, we kijken wel.

haha, moest toch wel lachen toen ik daarna dit topic zag.
Haha Asset, heel herkenbaar.

Ik kan ook zo talloze voorbeelden oplepelen waarbij ik dat doe.

En iemand die vroeg waarom dan?

Tja, beleefdheid inderdaad, het zo sneu vinden voor de ander als ik bot ben...

De enige twee mensen die van mij een duidelijk nee=nee krijgen, zijn mijn kinderen!
Asset, maar waarom dan niet gewoon: "Nou nee vriend, liever vanavond niet"
Geboren in Friesland, en nee is gewoon nee, lekker duidelijk. Werkt nu ik in Zuid Holland woon ook erg goed. De familie van mijn vriend moest daar wat aan wennen, maar dat moest ik bij hen ook, aangezien je nooit weet of je nou met een ja of nee van doen hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven