moeiteloos, inzetloos of hopeloos?

18-06-2021 21:59 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, een fluffy vrijdagavondtopic :-)

Ik kwam iemand tegen van rond de dertig, en ze was lerares Latijn & Grieks. Mijn eerste gedachte was: "Ieuw, waarom doe je dat jezelf aan?" Maar mijn tweede gedachte was: "Misschien kan ze me bijles geven, kan ik al die jaren later mijn klassieke talen-frust oplossen." Ik was er namelijk erg slecht in, maar terugkijkend kwam dat vooral door mijn gebrek aan inzet. Verder peinzend vroeg ik me af welke vakken ik nog meer achteraf gezien veel beter in had kunnen zijn als ik er meer tijd en moeite aan had besteed. En voor welke vakken het sowieso altijd hopeloos geweest was, al was er jaren bijles tegenaan gegooid. En zo kwam het rijtje: moeiteloos, inzetloos, hopeloos bij me boven.

Hoe zat dat bij jullie? Welke vakken gingen moeiteloos? En waar lag je gebrek aan succes vooral aan je gebrek aan inzet? En waar was het gewoon hopeloos, onbegonnen werk omdat je brein er simpelweg niet voor gemaakt was?

Mijn lijstje
Moeiteloos: Duits, Wiskunde, Scheikunde, Aardrijkskunde.
Inzetloos: Latijn, Engels, Nederlands, Frans.
Hopeloos: Gymnastiek (ik lees liever ;-) , Tekenen (ben op level harkepoppetjes blijven steken) , Natuurkunde (totale kortsluiting in brein), Economie (idem).

En jullie?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: natuurkunde, scheikunde, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis en handvaardigheid
Inzetloos: Nederlands, Engels
Hopeloos: Frans en Duits

Verschrikkelijk maar wel heel goed in: Economie
Leuk maar eigenlijk niet zo goed in: tekenen en gymnastiek
docotrandus schreef:
19-06-2021 06:32
Ik heb inderdaad wel iets geleerd op de middelbare school, uit het boek "jouw taal mijn taal" :
over manieren waarop schrijvers proberen de lezers te interesseren, te overtuigen of te misleiden.

Oja, en het verschil tussen "de koe, die" en "de koe die" (met of zonder komma). Dus ik heb ook nog iets van grammatica geleerd.

Literatuurgeschiedenis vond ik wel leuk, meestal. Tekstverklaren? Ik kon al lezen.
Geestig dat je echt denkt dat er van een 12-jarig brein echt hetzelfde wordt gevraagd als van een 18-jarige, qua tekstverklaren. En grammatica op de basisschool kun je toch niet vergelijken met 6 vwo. En het zal je waarschijnlijk verbazen dat mensen er tijdens een studie Nederlands nóg dieper op ingaan.
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
19-06-2021 11:29
Geestig dat je echt denkt dat er van een 12-jarig brein echt hetzelfde wordt gevraagd als van een 18-jarige, qua tekstverklaren. En grammatica op de basisschool kun je toch niet vergelijken met 6 vwo. En het zal je waarschijnlijk verbazen dat mensen er tijdens een studie Nederlands nóg dieper op ingaan.
Ja, ik snap die opmerkingen “spellen en lezen heb ik op de basisschool al geleerd hoor!” ook niet. Daar ging Nederlands toch helemaal niet over? Dat is hetzelfde als zeggen dat wiskunde onzin was omdat je al hebt leren rekenen op de basis school, of dat Aardrijkskunde onzin was omdat je al alle topografie op de basisschool hebt gehad.

Ha, dat gesprek met die studente, dat was ongeveer ik in het 1e jaar van de universiteit. Ik had wiskunde A op Havo niveau en Natuurkunde en Scheikunde in 3 Havo laten vallen, en toen kreeg ik ineens universitaire wiskunde, Natuurkunde of Scheikunde en was ik like “...Wat doet deze muzieknoot in mijn som?” :blond: Prof: “Dat is differentiëren...”. Ik: “Wat is een differentiëren?” Prof: O_o
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
19-06-2021 09:42
Je kwam iemand tegen en toen bedacht je dat die persoon jou wel bijles kan geven???? Geen erg nuttige bijdrage, maar dat vind ik echt heel raar gedacht.
Hahaha, het was een flits van een gedachte. Misschien omdat ik zelf ook veel bijles heb gegeven?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Alle reacties Link kopieren
Wat me opvalt is dat bijna iedereen (of mss zelfs iedereen) Nederlands in de "moeiteloos" categorie heeft staan.

Op het eerste gezicht logisch, want het is je moedertaal, maar ik heb zelf altijd enorm geworsteld met het VAK Nederlands. Ik was uitstekend in spelling en d/t, maar zodra het om ontleden of tekstverklaring ging werd het een ramp. Terwijl ik bv in Duits en Engels altijd tienen scoorde voor tekstverklaring.

Ik heb hier lang over na zitten denken, en ik denk dat het de volgende oorzaken heeft.

a) re boeken. Ik las heeeeeeel veel (nee, nóg meer dan je nu denkt als je dit leest ;-) ) als kind en tiener, maar louter voor ESCAPISME. Ik wilde niet analyseren wat ik las, ik wilde vermaak. Dat zorgde voor een enorme weerstand om de voor mij doodsaaie boeken-voor-de-lijst te lezen, en ze dan ook nog als een dode kip uit elkaar te moeten plukken.

b) re tekstverklaren. Ik heb het idee dat tekstverklaren heel erg bedoeld is om de bedoeling van een tekst te leren begrijpen maar dat kon ik al. Het waren de technieken die we aangeleerd kregen om een tekst te begrijpen waar ik geen bal van bakte. Niet op het vwo, niet op de havo en zélfs niet toen ik voor een LOI cursus 15 jaar later op vmbo niveau een NLs examentje moest doen :-?

Ik zie altijd een plaatje voor me van een poppetje dat naast een garage staat, en op het dak van die garage moet zien te komen. Tekstverklaringstechnieken zijn de ladder. Ik kan gewoon zonder ladder het dak op springen, maar zodra ik het via de ladder moet doen gaat alles mis.

Is er iemand die dit herkent?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Alle reacties Link kopieren
Grappig topic dit!

Moeiteloos: Wiskunde, Biologie, Scheikunde, Latijn, Maatschappijleer, Frans, Engels, Nederlands, Geschiedenis, Tekenen
Inzetloos: Duits, Aardrijkskunde, Gym
Hopeloos: Grieks, Natuurkunde, Economie

Ik heb nooit begrepen hoe ik zo goed kon zijn in wiskunde en tegelijkertijd zo dramatisch slecht in natuurkunde en economie :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven