Napraattop 2025.8, met geklets en een brandend zonnetje 🌞

13-08-2025 14:42 627 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Welkom in napraat 2025.8 met geklets.

Hierin kunnen jullie volop napraten over alles wat er op het forum gebeurt en in jullie dagelijks leven.
Een paar regels:
- er mag wel gesproken worden over wat iemand schrijft, maar niet over wat of hoe iemand is.
- er mag niet gehint of gehengeld worden naar vorige nicks.
- er mag hier wel besproken worden of iemand trollt.
- bashen van het andere napraattopic is niet toegestaan.

De normale regels van het hele forum gelden natuurlijk ook hier.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... 35907716

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-08-2025 20:17
Reden: Aangepast, bedankt voor de tip
0.13% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Grobbekuiken_ schreef:
15-08-2025 17:26
Heb me er nooit in verdiept, hoe groot is het percentage spijtoptanten?
Minder dan 1%.

Ter vergelijking: bij een knieprothese ligt dat percentage rond de 15%.

En uiteraard is dat aantal zo laag vanwege die uitgebreide screening, maar ik ben vooral benieuwd naar wat er gebeurt met de mensen die afgewezen worden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
15-08-2025 16:45
Al die mannen die een V in hun paspoort willen zodat ze vrouwen kunnen gaan lastigvallen in kleedkamers. (6)

Maar, serieus: er zijn allerlei redenen te bedenken waarom iemand zo'n traject wil, maar waarbij dan toch blijkt dat er iets anders speelt, dus dan is andere hulp aangewezen.

Dat is de theorie.

De praktijk is m.i. dat mensen dat prima zelf kunnen bepalen. Waarbij je een percentage spijtoptanten accepteert dat wrsch groter is dan bij de huidige screeningsprocedure.
Maar het aantal gefrustreerde wachtenden wordt kleiner.

Even advocaat van de duivel hier, maar zoiets dergelijks speelt in mijn hele naaste omgeving. En in dat geval ben ik heel erg blij dat de screening zo streng is eerlijk gezegd.

Ik kan niet teveel in detail gaan, herkenbaarheid enzo (en nu echt), maar deze persoon is echt niet in staat zoiets voor zichzelf te bepalen zonder eerst de nodige hulp te hebben (en zelf ook mee willen werken) gekregen. Dus in dat opzicht begrijp ik die strenge screening wel goed, maar ik herken ook weer de frustratie vanuit de andere kant.

Het blijft een lastig en precair iets vind ik, waar men wel zorgvuldig mee om dient te gaan uiteraard.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
15-08-2025 21:36
Even advocaat van de duivel hier, maar zoiets dergelijks speelt in mijn hele naaste omgeving. En in dat geval ben ik heel erg blij dat de screening zo streng is eerlijk gezegd.

Ik kan niet teveel in detail gaan, herkenbaarheid enzo (en nu echt), maar deze persoon is echt niet in staat zoiets voor zichzelf te bepalen zonder eerst de nodige hulp te hebben (en zelf ook mee willen werken) gekregen. Dus in dat opzicht begrijp ik die strenge screening wel goed, maar ik herken ook weer de frustratie vanuit de andere kant.

Het blijft een lastig en precair iets vind ik, waar men wel zorgvuldig mee om dient te gaan uiteraard.
Er zit natuurlijk nog een hoop ruimte tussen hoe het nu gaat en helemaal geen screening.

Ik vind enige screening onmisbaar, maar de manier waarop het nu gaat vind ik een beetje te...

Overigens wordt er nu wel gekeken of (een deel van) die screening bijv door huisartsen gedaan kan worden. Daar gaat een pilot voor starten, als ik het goed begrepen heb.

David Dunning
Kind had korte broek aan vandaag. Heeft ie nooit.
Stuurt ie net een foto: hele benen onder de rode bultjes. Jeukt als een gek.
Ziet eruit als zonneallergie.

Mijn overgevoelige baby.

David Dunning
Solomio schreef:
15-08-2025 21:48
Er zit natuurlijk nog een hoop ruimte tussen hoe het nu gaat en helemaal geen screening.

Ik vind enige screening onmisbaar, maar de manier waarop het nu gaat vind ik een beetje te...

Overigens wordt er nu wel gekeken of (een deel van) die screening bijv door huisartsen gedaan kan worden. Daar gaat een pilot voor starten, als ik het goed begrepen heb.

Oh dat is wel een gunstige ontwikkeling! Hopelijk is de pilot succesvol.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Mijn schoonbroer (geboren als meisje) heeft ook een enorm traject moeten doorstaan. En het is nog steeds niet klaar met diagnoses. Bipolair of autisme.... er moet iets meer aan de hand zijn dan die transitie, kennelijk.
pink-freud wijzigde dit bericht op 15-08-2025 22:56
9.88% gewijzigd
Vanity of vanities; all is vanity
He wat kut voor je kind Solo.
Mijn schoonbroer (ooit schoonzus) heeft het nog steeds niet makkelijk. Iedere zoveel tijd bij GGZ even praten. Dat zij een man is geworden is geaccepteerd, (hele traject gedaan gelukkig) maar nu wordt weer getwijfeld aan onderlggende diagnoses. (bi polair, autisme)
Zucht.
Pink-Freud schreef:
15-08-2025 22:46
Mijn schoonbroer (geboren als meisje) heeft ook een enorm traject moeten doorstaan. En het is nog steeds niet klaar met diagnoses. Bipolair of autisme.... er moet iets meer aan de hand zijn dan die transitie, kennelijk.
Wat zeg je hier?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Pink-Freud schreef:
15-08-2025 22:46
Wat bedoel je daarmee?
Ik weet dat er een relatie lijkt te bestaan tussen autisme en genderdysforie (weet niet of er een causaal verband is). Heeft het daarmee te maken? Om de best passende zorg te kunnen bieden?
ik zie die 2 vrij identieke berichten ook. En ik laat het staan.
(ik zit met 2 telefoons (een nieuwe en een oude) en begrijp er geen reet meer van. Sorry.
Moiren schreef:
15-08-2025 23:03
Wat zeg je hier?
volgens haar psychs. Niet volgens mij.
smorre schreef:
15-08-2025 23:04
Wat bedoel je daarmee?
Ik weet dat er een relatie lijkt te bestaan tussen autisme en genderdysforie (weet niet of er een causaal verband is). Heeft het daarmee te maken? Om de best passende zorg te kunnen bieden?
Weet ik niet. Maar dit is wat haar psych steeds zegt. Waar ze zelf ook schijtziek van wordt inmidels.
Pink-Freud schreef:
15-08-2025 23:08
volgens haar psychs. Niet volgens mij.
Maar wat zeg je daar. Ik begrijp niet wat er staat.
Na de transitie zijn er psychische klachten? Dat kan toch?
Ruin it yourself.
Goedemorgen 😊☀️
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Solomio schreef:
14-08-2025 21:15
Er zijn wel enkele buren die het met me eens zijn, maar die zich neer kunnen leggen bij de meerderheid. Met die buren heb ik nog wel contact. En sommigen zeg ik wel gedag.
Ik voel me soms heel kinderachtig. :hihi:

Dat is wel heel erg fijn, toch niet helemaal alleen. Hopelijk verandert het (beleid) ooit nog weer naar een prettiger kant.
Pink-Freud schreef:
15-08-2025 23:11
Weet ik niet. Maar dit is wat haar psych steeds zegt. Waar ze zelf ook schijtziek van wordt inmidels.

Tja ze heeft nog steeds hulp nodig blijkbaar, ze zal er niet voor zweetvoeten zitten. Dat er dan verder gekeken wordt naar onderliggende zaken lijkt me alleen maar goed.
oudebaas schreef:
16-08-2025 06:47
Goedemorgen 😊☀️
Goeiemorgen
Pink-Freud schreef:
15-08-2025 23:11
Ze wordt toch niet gedwongen om verder onderzoek te laten doen?

David Dunning
Weten jullie nog die pompoenplant? Ik ben terug van vakantie en hij is 2 meter hoog en 7 meter breed geworden. :O
Frizz schreef:
16-08-2025 10:56
Weten jullie nog die pompoenplant? Ik ben terug van vakantie en hij is 2 meter hoog en 7 meter breed geworden. :O
:lol:

Nu hopen dat het ook wat oplevert. Kan zoon een handeltje beginnen :proud:
Ruin it yourself.
Misschien weet iemand het hier.
Ik ben op zoek naar een fidgetring, maar moet er wel leuk uit zien én van zilver of titanium zijn.

Tips?
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
16-08-2025 11:09
Ik ben op zoek naar een fidgetring, maar moet er wel leuk uit zien én van zilver of titanium zijn.

Tips?
Chirurgisch staal alsnog teveel nikkel zeker?
Star⁴ schreef:
16-08-2025 11:14
Chirurgisch staal alsnog teveel nikkel zeker?
Ja, helaas wel.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:

Tips?
Al op Etsy gekeken ?
Moiren schreef:

Tips?
Bol.com heeft ze. Ik weet alleen niet of je ze leuk vindt.
There is always something happening, and it's usually right now

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven