Napraattopic 2024.3, dartelend/klossend naar de lente

18-02-2024 19:38 3071 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Welkom in napraat punt 3, dartelend naar de lente.

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/op-napraat/list_messages/249598

En hierbij ook de link naar 2024.2:
overig/napraattopic-2024-2-met-geklets/ ... es/503770#

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.

Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-deel-2-zonder-geklet ... ges/468401

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Ja geen saus.
En ik heb nu zo'n vakjesbord gekocht laatst, zo'n babybord maar dan voor grote
mensen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
OlleGrieze schreef:
05-03-2024 19:29
Door de sloop van mijn badkamer heb ik twee doodsbange katers. Echt zo zielig. De werklui zijn om 16 uur gestopt maar bij elke beweging die ik maak spurten ze naar schuilplekjes. En eentje moet toch echt ook nog zijn pil krijgen. Ik hoop dat er de komende dagen wat minder herrie is en dat de mannekes er vertrouwen in krijgen dat er niets gebeurt aan 'hun' kant van het huis.
Succes met die pil erin krijgen dan.
Alle reacties Link kopieren
Felidaez schreef:
05-03-2024 19:38
Klinkt inderdaad ingewikkeld Luci.
Ik hoop dat de hulpt wat lucht geeft.

Nee, ik vind het ook niet zo raar dat ik gestressed ben, maar het zo hardop schrijven maakt het echter.

Mijn kind was trouwens vroeger wel een moeilijker eter, nu eet hij wel een stuk meer, maar hij heeft (ook) moeite met structuur.

Ik heb nog nooit iemand gestaft maar Brokkolie. Ik vind het een moelijke


:biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Lucifee2024 schreef:
05-03-2024 19:42
Ja geen saus.
En ik heb nu zo'n vakjesbord gekocht laatst, zo'n babybord maar dan voor grote
mensen. ;-)
Oh ja, slim!
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Alle reacties Link kopieren
Lucifee2024 schreef:
05-03-2024 19:06
Is altijd koud/rauw ( wat LV ook noemde) en eigenlijk eet ze bijna niet warm, aardappel soms nog wel maar verder niet, amper vlees, geen warme groentes, geen rijst, pasta of wat dan ook uit die categorie en niets mag elkaar raken.
En de veilige dingen die ze wel eet worden ook steeds minder.

Qua brood en crackers en fruit en yoghurt eet ze veel wel, beleg is wel moeilijk en nergens mogen stukjes in zitten. Ook moet altijd voorspelbaar zijn, dus die bepaalde kaas en die chocopasta en die soort aardappels. Anders eet ze het ook niet.
Maar we krijgen er hulp voor, werd een beetje te moeilijk.
ja snap ik, goed dat jullie er hulp bij krijgen. Ik probeerde alleen meer te zeggen dat het geen maaltijd is waar je je voor zou moeten verontschuldigen, want zo klonk het een beetje.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
05-03-2024 19:44
ja snap ik, goed dat jullie er hulp bij krijgen. Ik probeerde alleen meer te zeggen dat het geen maaltijd is waar je je voor zou moeten verontschuldigen, want zo klonk het een beetje.
Klopt hoor, ik vind het soms gewoon te weinig.
Alle reacties Link kopieren
Lucifee2024 schreef:
05-03-2024 19:43
Succes met die pil erin krijgen dan.
Dat gaat hem vandaag niet worden vrees ik. Het is medicatie tegen hartruis en rondje google leert me dat 1 'vergeten' pil geen ramp is bij de dosis die kater nodig heeft. Vermits de bouwvakkers hier om 7 uur zijn, ben ik om 5.30 uur wakker en ik ga maar proberen om dat pilmoment in de ochtend ipv aan het eind van de middag te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand met Arfid en het heeft inderdaad niks met opvoeding te maken.
Wat ik ervan lees doe je het goed Luci vooral aanbieden maar nooit opdringen dat werkt averechts.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren
Joppie schreef:
05-03-2024 19:49
Ik ken iemand met Arfid en het heeft inderdaad niks met opvoeding te maken.
Wat ik ervan lees doe je het goed Luci vooral aanbieden maar nooit opdringen dat werkt averechts.
Zelfs aanbieden werkt vaak averechts. Ik bood eigenlijk alleen maar dingen aan waarvan ik zeker wist dat ie ze wel zou eten, anders at ie van schrik helemaal niks meer. En dan had mijn kind niet eens echt Arfid denk ik.
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Alle reacties Link kopieren
Voor kinderen is er het boek: Thijs lust geen ijs van Rita Maris. Zij heeft een zoon met Arfid. Ik zie op Bol dat ze al meer boeken heeft geschreven.
Ze schreef zelf een boek: Arfid te lijf.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren
Heb afgelopen jaren best wel eens gedacht om er een topic over te openen maar weet gewoon dat er toch een bak baggerreacties op gaan komen dus nooit gedaan.
Maar nu is gelukkig wat externe hulp die ook hier naar gaat kijken.

Iets meer variatie ben ik al blij, ook voor haar. Ze wil nu eigenlijk nooit bij vriendinnen en vrienden mee-eten.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
05-03-2024 19:37
Oh ja, dat was hier ook altijd. Ik gaf hem altijd alles in aparte bakjes. Zonder saus, want dat bliefde hij ook niet. Mondgevoel was bij hem vooral het probleem: gekookte aardappels kreeg ik niet bij hem naar binnen maar knapperige patatjes wel. Dus dan maakte ik maar weer patat voor hem want hee die jongen moest toch wat eten.

En met opvoeding heeft het geen zak te maken hoor, want mijn dochter heeft dezelfde opvoeding gehad en die at eigenlijk alles wel.
In dit soort discussies komen heel vaak volwassenen (mijn generatie) melden dat ze nog uit de tijd komen van 'eten wat de pot schaft' en dat ze daardoor nu alles lusten.
Ik ben ook opgevoed met 'eten wat de pot schaft' en heb bijna traumatische herinneringen aan eten.
En ik lust al die dingen nog steeds niet, terwijl het opvoedgewijs toch echt prima is aangepakt, als ik mijn generatiegenoten op FB mag geloven.

Ik heb het bij mijn kinderen heel anders aangepakt en mijn oudste was echt een makkelijke eter, wat mij uiteraard bevestigde in mijn idee dat ik een briljante eetopvoeding gaf.
Toen kwam mijn jongste.
:biggrin:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lucifee2024 schreef:
05-03-2024 20:03
Heb afgelopen jaren best wel eens gedacht om er een topic over te openen maar weet gewoon dat er toch een bak baggerreacties op gaan komen dus nooit gedaan.
Maar nu is gelukkig wat externe hulp die ook hier naar gaat kijken.

Iets meer variatie ben ik al blij, ook voor haar. Ze wil nu eigenlijk nooit bij vriendinnen en vrienden mee-eten.
Wij waren op een gegeven moment al blij als kind een andere soort snoep wilde proberen. :hihi:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het heel goed aanpakt Lucie. En fijn dat er iemand meekijkt nu. Mijn moeder is wat dat betreft echt mijn held. Ik had altijd buikpijn, hoofdpijn, krampen, misselijk.... en dat had duidelijk met eten te maken. Maar artsen namen dat niet serieus en ik werd vaak 'schoolziek' genoemd. Mijn moeder wist dat ik heel graag naar school ging en dat er gewoon 'iets' niet goed was. Ze is altijd dicht bij me gebleven en luisterde en observeerde goed. Zonder er veel over te praten probeerde ze het eten voor mij zo aangenaam mogelijk te maken. Dat 'voelde' ik als kind en het was zo fijn dat mijn ouder duidelijk vertrouwen in me had ipv met 'op te willen voeden'.
ollegrieze wijzigde dit bericht op 05-03-2024 20:13
0.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste heeft in zijn tijd in de instelling de ongelofelijke mazzel gehad dat zijn behandelaar een moeilijke eter is.
Die vond het niet nodig dat kinderen aten wat de pot schafte.
Heeft een hoop ellende gescheeld.

Ik had het een keer met haar over de behandeling van Arfid en zij zei dat ze dat niet zou kunnen.
Kind moet dan bijv 10 of 15 keer iets proeven, want zo wen je aan de smaak.
Ofzo.

Wij vinden dat kindermishandeling.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
05-03-2024 19:57
Zelfs aanbieden werkt vaak averechts. Ik bood eigenlijk alleen maar dingen aan waarvan ik zeker wist dat ie ze wel zou eten, anders at ie van schrik helemaal niks meer. En dan had mijn kind niet eens echt Arfid denk ik.
Ik bedoelde met aanbieden niet zozeer op een bord maar de mogelijkheid te pakken al er door de rest van het gezin gegeten wordt. Dus de mogelijkheid bieden.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik zat ook soms tot middernacht met bijvoorbeeld erwten en/of witvis voor mijn neus. Opeten, net zo lang blijven zitten tot op was.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
05-03-2024 20:13
..
Kind moet dan bijv 10 of 15 keer iets proeven, want zo wen je aan de smaak.
Ofzo.

Wij vinden dat kindermishandeling.
Dat ga ik dus ook echt niet doen. Ze proeft ook echt best veel maar lukt haar gewoon niet om bepaalde dingen te eten. En soms is er iets wat ze lust en als dan toch ineens anders voelt of smaakt ( of ze heeft al last van maagzuur) dan is ze klaar met dat voedsel wat ze eerst misschien wel at.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden alleen op zondag een toetje. Vaak iets van pudding.
En ik verafschuw pudding, maar ik moest het toch eten, anders was ik ongezellig.
:roll:

Dat je wat druk zet op het gezonde deel van het eten kan ik nog snappen, maar op pudding (en kerststol, en haring, en...en...).... :nope:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lucifee2024 schreef:
05-03-2024 20:24
Ik zat ook soms tot middernacht met bijvoorbeeld erwten en/of witvis voor mijn neus. Opeten, net zo lang blijven zitten tot op was.
Vreselijk! Ik heb op een internaat gezeten waar een non bedacht dat ze mij als wel even kon dwingen om mijn hand met een vol geschepte vork erin naar mijn mond te forceren. Die kreeg die vork in haar eigen hand. Dat was zo ongeveer het einde van mijn carrière op dat internaat.
Alle reacties Link kopieren
En weer een nieuw deel https://forum.viva.nl/overig/napraatto ... s/504573
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven