Napraattopic 2026.2 met geklets

19-04-2026 15:56 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Welkom in napraat 2026.2 met geklets.

Hierin kunnen jullie volop napraten over alles wat er op het forum gebeurt en in jullie dagelijks leven.
Een paar regels:
- er mag wel gesproken worden over wat iemand schrijft, maar niet over wat of hoe iemand is.
- er mag niet gehint of gehengeld worden naar vorige nicks.
- er mag hier wel besproken worden of iemand trollt.
- bashen van het andere napraattopic is niet toegestaan.

De normale regels van het hele forum gelden natuurlijk ook hier.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... 35907716

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Okernoot schreef:
07-05-2026 10:27
Is de opmerking t.a.v. antisemitisme dat "juist Duitsers beter zouden moeten weten" dan ook discriminerend?
Op z'n minst generaliserend.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Dubbel
canis-felis wijzigde dit bericht op 07-05-2026 10:44
95.39% gewijzigd
Solomio schreef:
07-05-2026 10:28
OMG, het gaat niet om rechts, het gaat om verdekt.

Kolere, geen wonder dat het zo moeizaam is tegenwoordig.

Dus haar verdekte mening?

Weet je, het zal wel weer aan mijn beroerde leeskunsten liggen, maar vgm zijn er momenteel meer mensen die niet helemaal begrijpen wat je nu wel precies bedoelt.

Als jij zegt: haar rechtse mening verdekt spuien.... dan haal ik daar niet uit dat het eigenlijk gaat om het verdekt spuien van een mening, die dan niks met rechts of links te maken heeft. En zo verdekt was haar mening of voorbeeld niet vond ik. Het was gewoon een voorbeeld van iets wat ze meegemaakt heeft onder linkse mensen.

Ik kan 1001 voorbeelden neerzetten hier, waarvan velen ook zullen denken dat is gelul en niet gebeurd, dat doet ze alleen om haar mening verdekt te spuien, maar persoonlijke ervaringen doen er soms wel toe, juist in deze discussie waar toch behoorlijk zwart/wit gedacht wordt, vind ik dan.

En mijn enige punt was dat haat niet voorbehouden is aan extreem rechts. En daar kwamen dus voorbeelden bij waar het ook vanuit links komt. Of religieuze hoek. Of niet alleen op demonstraties die het daglicht niet mogen zien.

Ondertussen worden hier mensen die een ervaring neerschrijven door meerdere mensen neergezet als leugenaar, dat nodigt nu niet echt uit tot een zinvolle discussie natuurlijk. Noch de korte oneliners dat mensen beroerd lezen.
De ervaring is lastig controleerbaar, maar antisemitisme is wel een veenbrand in elk Europees land. Dat is iets dat al sinds de Middeleeuwen geworteld heeft. Ik denk dat het sowieso verstandig is daar heel kritisch naar te kijken, want het is echt wel mogelijk kritiek op Israël te hebben, zonder antisemitisch te zijn.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik vind die polonaise trouwens een steeds beter idee.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
07-05-2026 11:33
Ik vind die polonaise trouwens een steeds beter idee.

Als Brabantse hou ik van een goeie polonaise.... :lol:
SirDidymus schreef:
07-05-2026 10:38
Dus haar verdekte mening?

Weet je, het zal wel weer aan mijn beroerde leeskunsten liggen, maar vgm zijn er momenteel meer mensen die niet helemaal begrijpen wat je nu wel precies bedoelt.

Als jij zegt: haar rechtse mening verdekt spuien.... dan haal ik daar niet uit dat het eigenlijk gaat om het verdekt spuien van een mening, die dan niks met rechts of links te maken heeft. En zo verdekt was haar mening of voorbeeld niet vond ik. Het was gewoon een voorbeeld van iets wat ze meegemaakt heeft onder linkse mensen.

Ik kan 1001 voorbeelden neerzetten hier, waarvan velen ook zullen denken dat is gelul en niet gebeurd, dat doet ze alleen om haar mening verdekt te spuien, maar persoonlijke ervaringen doen er soms wel toe, juist in deze discussie waar toch behoorlijk zwart/wit gedacht wordt, vind ik dan.

En mijn enige punt was dat haat niet voorbehouden is aan extreem rechts. En daar kwamen dus voorbeelden bij waar het ook vanuit links komt. Of religieuze hoek. Of niet alleen op demonstraties die het daglicht niet mogen zien.

Ondertussen worden hier mensen die een ervaring neerschrijven door meerdere mensen neergezet als leugenaar, dat nodigt nu niet echt uit tot een zinvolle discussie natuurlijk. Noch de korte Ioneliners dat mensen beroerd lezen.
Het helpt niet als je een stad als extreemlinks beschrijft.

En het opneemt voor een onfrisse rechtse demonstratie.

Ik ben klaar met die rechtse flauwekul van dat soort mensen.
Waarbij alles wat links is extreemlinks wordt genoemd.

Dat is op social media al een plaag. Hopelijk hier niet ook.

Genoeg plekken om nepnieuws te verkondigen. Teveel vooral.
Star⁴ schreef:
07-05-2026 09:44
Greta Thunberg, bijvoorbeeld.

https://responsiblestatecraft.org/israel-antisemitism/
Vind je die bron en die onderbouwing niet discutabel?
Rabarbara schreef:
07-05-2026 11:32
De ervaring is lastig controleerbaar, maar antisemitisme is wel een veenbrand in elk Europees land. Dat is iets dat al sinds de Middeleeuwen geworteld heeft. Ik denk dat het sowieso verstandig is daar heel kritisch naar te kijken, want het is echt wel mogelijk kritiek op Israël te hebben, zonder antisemitisch te zijn.
Eens. En dat kan ook zonder het uitsluitend aan extreemrechts toe te schrijven. En zonder dat mijn ervaringen worden gebagatelliseerd in termen van "met jouw achtergrond is het begrijpelijk dat je er meer emoties bij hebt". Ik begrijp dat het goed bedoeld is, maar wat betekent het eigenlijk? Ik heb antisemitische uitlatingen gelezen in de app-groep, punt. Dat gaat niet over mijn emoties. Dat zeggen we toch ook niet tegen moslims, Syriërs, trans-personen, etc.?

Ik vond het ook naar dat Tim Hofman zijn video over een Duitse "genezer" zijn verhaal eindigde met de opmerking "Is het toeval dat het weer een Duitser is die ons allemaal verbindt". Lekker makkelijk, wetende dat Duitsers geen kleine en kwetsbare minderheidsgroep zijn. M.i. ook een merkwaardige variant van salonfähige uitlatingen.
jorchugh_jor schreef:
07-05-2026 12:04
Vind je die bron en die onderbouwing niet discutabel?
Het komt letterlijk van:

https://www.gov.il/he/pages/antisemitis ... _2025_full

Mooi dit, zelfs als Israel (of de Anne Frank stichting) zegt dat het antisemitisme is, wordt er hier alles aan gedaan om het in twijfel te trekken.
Star⁴ schreef:
07-05-2026 12:14
Het komt letterlijk van:

Mooi dit, zelfs als Israel (of de Anne Frank stichting) zegt dat het antisemitisme is, wordt er hier alles aan gedaan om het in twijfel te trekken.
Eh, Israël is toch niet per definitie een betrouwbare bron?
Star⁴ schreef:
Het komt letterlijk van:

Want Israël en de Anne Frankstichting zijn normaal gesproken zeer terughoudend met beschuldigingen van antisemitisme?
Star⁴ schreef:
Het komt letterlijk van:

Dat is weer grote stappen - gauw thuis, want ik reageer niet op de Anne Frank stichting als bron en niet op hun onderbouwing.
jorchugh_jor wijzigde dit bericht op 07-05-2026 12:27
0.35% gewijzigd
Maar als het hier een discussie wordt waarin kritiek op Israel automatisch antisemitisme is, dan begin ik ook veel te voelen voor die polonaise.
Okernoot schreef:
07-05-2026 12:20
Want Israël en de Anne Frankstichting zijn normaal gesproken zeer terughoudend met beschuldigingen van antisemitisme?
Nee, maar naar mijn weten hanteren zij - zeker de Anne Frank stichting - wel een bepaalde definitie.

https://holocaustremembrance.com/resour ... an-de-ihra
star⁴ wijzigde dit bericht op 07-05-2026 12:28
13.40% gewijzigd
jorchugh_jor schreef:
07-05-2026 12:24
Dat is weer grote stappen - gauw thuis, want ik reageer niet op de Anne Frank stichting als bron en niet op hun onderbouwing.
Die was dan ook niet aan jou toebedicht.
Ongelooflijk wat ik hier allemaal lees, plus dat het hier niet hoort.
Ga alsjeblieft naar de aktueelpijler.
Heb je voor mij de bron van de Anne Frank Stichting, Star? Ik geloof je wel, maar ik kan het zelf niet vinden.
Star⁴ schreef:
07-05-2026 12:26
Nee, maar naar mijn weten hanteren zij - zeker de Anne Frank stichting - wel een bepaalde definitie.

https://holocaustremembrance.com/resour ... an-de-ihra
Op die definitie is veel kritiek. Ook van wetenschappers en uit de Joodse gemeenschap.
Okernoot schreef:
07-05-2026 12:20
Wat is de reden dat jij dat van de Anne Frankstichting niet vindt, heb je voorbeelden? Voor zover ik weet zijn ze behoorlijk genuanceerd, maar misschien heb ik iets gemist. Het CIDI en een Ronny Nafthaniel vind ik een ander verhaal, en daar spreek ik me - júist met mijn achtergrond - ook actief tegen uit. Ook omdat ik het schadelijk vind voor de Joodse gemeenschap.
Paradise schreef:
07-05-2026 12:31
Op die definitie is veel kritiek. Ook van wetenschappers en uit de Joodse gemeenschap.
Heb jij een betere gelezen? Of beter nog; is het sowieso te definiëren?
jorchugh_jor schreef:
07-05-2026 12:25
Maar als het hier een discussie wordt waarin kritiek op Israel automatisch antisemitisme is, dan begin ik ook veel te voelen voor die polonaise.
Huh?
jorchugh_jor schreef:
07-05-2026 12:30
Heb je voor mij de bron van de Anne Frank Stichting, Star? Ik geloof je wel, maar ik kan het zelf niet vinden.
Wat wil je precies zien qua bron?
Star⁴ schreef:
07-05-2026 12:35
Wat wil je precies zien qua bron?
Uitspraak van de Anne Frankstichting over Greta.
jorchugh_jor schreef:
07-05-2026 12:37
Uitspraak van de Anne Frankstichting over Greta.
Gretta, niet Greta. Ik heb geen idee of ze het ooit over Greta gehad hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven