Napraattopic 29

10-05-2015 18:03 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Eindeloos schreef op 13 mei 2015 @ 12:57:

[...]

Het zal er best mee te maken hebben, dàt ontken ik niet maar van oorsprong, nee.

In de jaren 30 zeiden ze in Mokum al, '' Ga aan het gas hangen''.

Niet dat ik dat persoonlijk heb gehoord maar wel van familie..

Zo oud als de weg naar Rome .

in de jaren 30 had mokum nog geen gas.

Het gas werd pas in de jaren 50 aangelegd

http://www.gasinbeeld.nl/index.php?id=200
quote:Eindeloos schreef op 13 mei 2015 @ 12:58:

[...]

Als je zelf gelijk hebt, kun je het niet aan een ander geven

En waarom heb jij gelijk en Meds niet?

Want dat er amper tot geen gas gebruikt ( ETNA had een mini gas kacheltje voor de rijken in 1930 ontworpen, voor de rest was het kolen en olie) werd voor WO II klopt namelijk wel.
quote:liara schreef op 13 mei 2015 @ 13:09:

[...]

Joh. Ze roepen dat nou eenmaal vaak bij wedstrijden tegen Ajax, ik kan er ook niks aan doen.

het is een antisemitische uitroep. Niet meer en niet minder

Het kan best zo zijn dat sommigen niet goed meer weten waar dit soort uitdrukkingen op gebaseerd zijn. Maar er is geen enkele twijfel dat dit een antisemitische uitspraak is waarvan de basis bij de WO ligt.
quote:Thordis007 schreef op 13 mei 2015 @ 12:05:

Het is ook niet voor niks 'Hamas hamas alle joden aan het gas' en meer van dergelijke vormen,

Aangezien Amsterdam zeker tot 1940 een vrij grote Joodse bevolkingsgroep had, associeert niet alleen de Feyenoord-aanhang, maar ook de Ajax-aanhang zelf, "Amsterdam/AJAX" nogal eens met "joden".

Hoe lomp, onbeschaafd en fout deze uitspraak ook is (daarover wmb geen enkele twijfel), het heeft toch meer met anti-Ajax + totaal gebrek aan enige vorm van beschaving en inlevingsvermogen te maken, dan met anti-semitisme.

Ik denk dat je in de praktijk niet veel mensen zal vinden die bovengenoemde kreet scanderen in een voetbalstadion waar de Ajax-aanhang met haar Israelische vlaggen zit, die werkelijk enig serieus benul hebben van wat Hamas is, waar Hamas voor staat, de geschiedenis van het Israelisch-Palestijns conflict, de holocaust, etc. In die zin denk ik niet dat de kreet een uiting is van anti-semitisme of anti-Israelisch denken (wat ook weer bepaald niet hetzelfde is overigens).

Maar dat het grof, onbeschaafd en te bestrijden is, dat ben ik direct met je eens.

Overigens staat "aan het gas gaan" volledig los van de holocaust. Aan het gas gaan = zelfmoord plegen door het gas open te zetten en zo jezelf te verstikken.
quote:liara schreef op 13 mei 2015 @ 13:11:

[...]

Was dit een reactie op mij? Nee, ik zei toch al meteen dat ik het niet vind kunnen.Okee, sorry.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:Feeksje1977 schreef op 13 mei 2015 @ 13:16:

[...]

En waarom heb jij gelijk en Meds niet?

Want dat er amper tot geen gas gebruikt ( ETNA had een mini gas kacheltje voor de rijken in 1930 ontworpen, voor de rest was het kolen en olie) werd voor WO II klopt namelijk wel.stoken op kolen en koken op petroleum of kolen. Pas in de jaren 50 werd het gasnetwerk aangelegd.
quote:hatsetats schreef op 13 mei 2015 @ 12:59:

[...]

Toen hadden ze nog geen gas

Tuulijk nie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaskachel
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 13 mei 2015 @ 13:19:

[...]

Okee, sorry. Geeft niks
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 mei 2015 @ 13:19:

[...]

stoken op kolen en koken op petroleum of kolen. Pas in de jaren 50 werd het gasnetwerk aangelegd.Dat zeg ik.
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 mei 2015 @ 13:18:

[...]

het is een antisemitische uitroep. Niet meer en niet minder

Het kan best zo zijn dat sommigen niet goed meer weten waar dit soort uitdrukkingen op gebaseerd zijn. Maar er is geen enkele twijfel dat dit een antisemitische uitspraak is waarvan de basis bij de WO ligt.Hamas is daarbij nog hartstikke relevant, dat is niet iets van 70 jaar terug.
Ter ondersteuning: onderstaand gedicht van J.C. Bloem, uit de eerste strofe haal je een vrij duidelijk voorbeeld van dit gebruik van "aan het gas gaan". En Bloem was als ex-NSB-er nu niet bepaald iemand van wie je veel fijngevoeligheid over de holocaust hoeft te verwachten.

De teruggevoerden

het helsche leven week allengs. Het was

Al haast tot een herinnering verduisterd.

Wij hebben stil gezeten en geluisterd

Naar 't droomerige suizen van het gas.

Ook in onze ooren ving het suizen aan.

Dit was het dan, het al zo vaak bepeinsde,

Steeds in onwerkelijkheid teruggedeinsde:

Het afscheid van een leeggeroofd bestaan.

Toen we ons hervonden waren we in een zaal,

Die wij niet kenden, maar al dra herkenden.

De schemer, waarin we ons aan 't leven wenden,

scheen door de vensters van een hospitaal.

Wij zijn vertrokken en teruggekeerd

Naar onze martelende verdre dagen

En hebben zelfs geen schampre blik geslagen

Op redders, even dom als onbegeerd.
http://www.annefrank.org/ ... en/We-gaan-op-jodenjacht/
quote:Amaqanda schreef op 13 mei 2015 @ 13:24:

[...]

Hamas is daarbij nog hartstikke relevant, dat is niet iets van 70 jaar terug.Zie de link die ik net post. Er is altijd al een connectie geweest tussen antisemitisme en voetbal
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 13:19:

[...]

Aangezien Amsterdam zeker tot 1940 een vrij grote Joodse bevolkingsgroep had, associeert niet alleen de Feyenoord-aanhang, maar ook de Ajax-aanhang zelf, "Amsterdam/AJAX" nogal eens met "joden".

Hoe lomp, onbeschaafd en fout deze uitspraak ook is (daarover wmb geen enkele twijfel), het heeft toch meer met anti-Ajax + totaal gebrek aan enige vorm van beschaving en inlevingsvermogen te maken, dan met anti-semitisme.

Ik denk dat je in de praktijk niet veel mensen zal vinden die bovengenoemde kreet scanderen in een voetbalstadion waar de Ajax-aanhang met haar Israelische vlaggen zit, die werkelijk enig serieus benul hebben van wat Hamas is, waar Hamas voor staat, de geschiedenis van het Israelisch-Palestijns conflict, de holocaust, etc. In die zin denk ik niet dat de kreet een uiting is van anti-semitisme of anti-Israelisch denken (wat ook weer bepaald niet hetzelfde is overigens).

Maar dat het grof, onbeschaafd en te bestrijden is, dat ben ik direct met je eens.

Overigens staat "aan het gas gaan" volledig los van de holocaust. Aan het gas gaan = zelfmoord plegen door het gas open te zetten en zo jezelf te verstikken.Maar dan ben je toch oerstom? Als je niet weet wat Hamas is?
quote:Eindeloos schreef op 13 mei 2015 @ 13:19:

[...]

Tuulijk nie

http://nl.wikipedia.org/wiki/GaskachelIn deze link staat: De komst van het aardgas na 1967 bracht in dit alles verandering, althans daar waar een aardgasnet voorhanden was. De oliekachels werden vervangen door aardgaskachels en aan het gebruik van flessengas voor verwarmingsdoeleinden kwam een einde.
quote:Amaqanda schreef op 13 mei 2015 @ 13:27:

[...]

Maar dan ben je toch oerstom? Als je niet weet wat Hamas is?ja
Heb ik weer een rel gemist.

Ze zijn tegenwoordig al zo schaars.

Ah ja, toen ze dat niet waren miste ik zo ook altijd,het is een vloek
Ik vind dit geen rel hoor. Het is juist goed om het erover te hebben. Al er maar één iemand bewuster is geworden hierdoor is dat al winst.
quote:Eindeloos schreef op 13 mei 2015 @ 13:19:

[...]

Tuulijk nie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaskachel

Of je dramt nog even door.

Het is voor veel mensen een kwetsende uitdrukking. Dat lijkt me een veilige conclusie.

En nu ook iedereen dat hier weet is het toch niet zo moeilijk om daar rekening mee te houden?!
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 13 mei 2015 @ 13:31:

Ik vind dit geen rel hoor. Het is juist goed om het erover te hebben. Al er maar één iemand bewuster is geworden hierdoor is dat al winst.

Ik bedoel niet de huidige discussie, dat is idd geen rel.

Ik zag wat gegum langskomen op het modtopic en dat napraat offline is geweest.

Vandaar.
Of het nu antisemitisch is of niet (ik associeer het er persoonlijk wel mee), aan het gas gaan ligt in de zelfde lijn als schelden met kanker of iemand zeggen dat hij de tyfus kan krijgen. En dat soort opmerkingen kunnen hier op het forum ook niet gebezigd worden zonder dat er over gevallen wordt. Je zegt dat soort dingen gewoon niet. Punt. Je kunt het hoogstens denken als iemand echt iets naars doet, maar in dit geval was het zeker zwaar overdreven.
Amen.

Eindeloos, het siert je niet hoe je hier reageert, vind ik. Jammer hoor.
quote:consuelabananahammok schreef op 13 mei 2015 @ 13:35:

[...]

Vandaar.

Oeps. Lekker bezig! (Ik dan)

quote:consuelabananahammok schreef op 13 mei 2015 @ 13:35:

[...]

Vandaar.Oh ook oud nieuws. Was een vervolg op een rel die al zeker 10 jaar loopt.
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 13 mei 2015 @ 13:36:

[...]

Oeps. Lekker bezig! (Ik dan)

Of ik kom gewoon zo laat met mijn reactie dat ik lekker bezig ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven