Napraattopic 65

31-08-2016 13:41 4136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:22:

[...]

in de regel kan ik inderdaad altijd zeer nauwkeurig benoemen wat iemands afkomst is, ja. Ook bij Tsjechen en Hongaren en Polen inderdaad.Dan heb je een erg scherpe blik. Om andermans minder scherpe blik te bestempelen als een gebrek, vind ik uiterst arrogant.
Slik die kikker!
quote:Phaedra_ schreef op 09 september 2016 @ 13:25:

[...]

Dat soort dingen vind ik zo oninteressant dat ik er dus ook niet op let.Dit.
quote:Amaqanda schreef op 09 september 2016 @ 13:19:

[...]

Wat is nu je punt?

Iedereen geeft aan inderdaad niet over huidskleur te beginnen in een voorbeeld als de jouwe.

Nee hoor, er zijn al drie voorbeelden op deze pagina voorbij gekomen "met iemand gepraat op een feestje" , "zien lopen op straat" en "speelde het best van allemaal".

In geen van die gevallen is de huidkleur echt dusdanig relevant om de situatie te duiden, tenzij je kleur kennelijk enorm kenmerkend en belangrijk vindt.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:27:

[...]

Nee hoor, er zijn al drie voorbeelden op deze pagina voorbij gekomen "met iemand gepraat op een feestje" , "zien lopen op straat" en "speelde het best van allemaal".

In geen van die gevallen is de huidkleur echt dusdanig relevant om de situatie te duiden, tenzij je kleur kennelijk enorm kenmerkend en belangrijk vindt.Lezen is niet je sterkste kant denk ik.
quote:Amaqanda schreef op 09 september 2016 @ 13:25:

[...]

Wanneer ik het over iemand heb die de ander niet gezien heeft dan doe ik dat ook ja, maar dan ga ik helemaal geen uiterlijk omschrijven want heeft geen nut.

Wanneer ik iemands naam wil weten en daarvoor de persoon moet omschrijven doe ik dat dus wel, dan omschrijf ik iemand op basis van uiterlijk. Of wanneer ik weet dat gesprekspartner de ander wel kent, maar bij de naam die ik noem geen belletje gaat rinkelen.

Dan maar gemakzuchtig, ik heb helemaal geen zin om oeverloos politiek correct te gaan nadenken over ieder woord wat ik zeg tegen een gesprekspartner over de uiterlijke kenmerken van een ander. Als iemand donker is dan beschrijf ik die als donker. Als ik het over die ene man die 200kg weegt heb dan omschrijf ik die als die hele dikke man die er ook was.Wat als het 2 donkere mensen waren die je moet omschrijven leg je dan ook de nadruk huidskleur?
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 13:27:

[...]

Wat als het 2 donkere mensen waren die je moet omschrijven leg je dan ook de nadruk huidskleur?
quote:Amaqanda schreef op 09 september 2016 @ 13:27:

[...]

Lezen is niet je sterkste kant denk ik.Net zo min dat je het verschil niet weet tussen huidskleur en etniciteit.
quote:Star schreef op 09 september 2016 @ 13:22:

[...]

Ik wil geen links, ik vraag aan jou waarom jij het niet te vergelijken vindt. Ik vind het nogal een uitspraak namelijk.

Dan moet je even teruglezen want ik heb het al uitgelegd. En die artikelen vertegenwoordigen mijn mening uitstekend en waren nogal eye-opening voor mij.

Een hint dan: hoe groot is de kans dat je je bewust bent van je huidskleur als je onbeschoft wordt behandeld? Hoe groot is de kans dat je als witte Nederlander niet wordt aangenomen om je huidskleur? Hoe groot is de kans dat je om je huidskleur een te laag schooladvies krijgt? Hoe groot is de kans dat je wordt aangezien voor crimineel? Hoe groot is de kans dat je wordt behandeld als stereotype dat is gebaseerd op je huidskleur? We zouden gelijk moeten zijn in de maatschappij maar dat is gewoon niet zo.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 13:27:

[...]

Wat als het 2 donkere mensen waren die je moet omschrijven leg je dan ook de nadruk huidskleur?Dat lijkt me nogal onnodig. Dan is het die ene met het blauwe shirtje heet Anna en die met het rode shirt heet Stephanie.

[...]

Wanneer ik het over iemand heb die de ander niet gezien heeft dan doe ik dat ook ja, maar dan ga ik helemaal geen uiterlijk omschrijven want heeft geen nut.

Wanneer ik iemands naam wil weten en daarvoor de persoon moet omschrijven doe ik dat dus wel, dan omschrijf ik iemand op basis van uiterlijk. Of wanneer ik weet dat gesprekspartner de ander wel kent, maar bij de naam die ik noem geen belletje gaat rinkelen.

Dan maar gemakzuchtig, ik heb helemaal geen zin om oeverloos politiek correct te gaan nadenken over ieder woord wat ik zeg tegen een gesprekspartner over de uiterlijke kenmerken van een ander. Als iemand donker is dan beschrijf ik die als donker. Als ik het over die ene man die 200kg weegt heb dan omschrijf ik die als die hele dikke man die er ook was.Dan moet je ook niet beweren dat je het niet ziet of dat je het niet belangrijk vindt, want dat vind je dus wel. Maakt mij verder niet uit hoor, dus voel je vooral niet aangevallen.
Am Yisrael Chai!
quote:Amaqanda schreef op 09 september 2016 @ 13:29:

[...]

Dat lijkt me nogal onnodig. Dan is het die ene met het blauwe shirtje heet Anna en die met het rode shirt heet Stephanie.Dat zeg ik. Huidskleur doet er dan niet toe. Dus is het dan nodig op een persoons huidskleur te benoemen?
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 13:28:

[...]

Net zo min dat je het verschil niet weet tussen huidskleur en etniciteit.Ik zie het verschil in etniciteit niet, ik weet heel goed dat er een verschil tussen zit.
quote:Amaqanda schreef op 09 september 2016 @ 13:26:

[...]

Dit.Weet je hoe ik de kenmerken geleerd heb? Op mijn werk, door mijn leerlingen die het ontzettend belangrijk vinden dat ze door die kenmerken tot een groep behoren.

[...]

Dan maar gemakzuchtig, ik heb helemaal geen zin om oeverloos politiek correct te gaan nadenken over ieder woord wat ik zeg tegen een gesprekspartner over de uiterlijke kenmerken van een ander. Als iemand donker is dan beschrijf ik die als donker. Als ik het over die ene man die 200kg weegt heb dan omschrijf ik die als die hele dikke man die er ook was.Eens, maar als ik weet dat de meeste donkere mensen bepaalde aanduidingen écht beledigend vinden, gebruik ik die niet meer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 13:30:

[...]

Dat zeg ik. Huidskleur doet er dan niet toe. Dus is het dan nodig op een persoons huidskleur te benoemen.Nee dat is het niet en iedereen zegt dat ook. Echt, probeer je nu nog steeds een punt te maken gebaseerd op iets wat iedereen al aangeeft?
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 09 september 2016 @ 13:29:

[...]

Dan moet je even teruglezen want ik heb het al uitgelegd. En die artikelen vertegenwoordigen mijn mening uitstekend en waren nogal eye-opening voor mij.

Een hint dan: hoe groot is de kans dat je je bewust bent van je huidskleur als je onbeschoft wordt behandeld? Hoe groot is de kans dat je als witte Nederlander niet wordt aangenomen om je huidskleur? Hoe groot is de kans dat je om je huidskleur een te laag schooladvies krijgt? Hoe groot is de kans dat je wordt aangezien voor crimineel? Hoe groot is de kans dat je wordt behandeld als stereotype dat is gebaseerd op je huidskleur? We zouden gelijk moeten zijn in de maatschappij maar dat is gewoon niet zo.

Ik heb je uitleg niet gelezen hoor, maar dat kan zijn omdat het zo snel gaat.

Overigens doel ik niet op Nederlanders. We praten denk ik langs elkaar heen.

Maar om een hint te geven; travellers/gypsies.
quote:Amaqanda schreef op 09 september 2016 @ 13:29:

[...]

Dat lijkt me nogal onnodig. Dan is het die ene met het blauwe shirtje heet Anna en die met het rode shirt heet Stephanie.Maar dat kan toch ook als ze verschillende etniciteiten en huidkleuren hebben? Waarom dan ineens niet meer?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:27:

[...]

In geen van die gevallen is de huidkleur echt dusdanig relevant om de situatie te duiden, tenzij je kleur kennelijk enorm kenmerkend en belangrijk vindt.In mijn geval was naast het goede spel, de huidskleur het enige dat hem onderscheidde van de rest. Ze hadden immers allemaal een groen broekje aan en een geel shirtje. De meeste hadden zwarte schoenen. Zes van hen hadden donker krullend haar. Ze waren ongeveer allemaal even lang, er waren er een paar dikker dan gemiddeld, maar niet die ik bedoelde. Dus veel andere kenmerken waren niet van toepassing.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:31:

[...]

Maar dat kan toch ook als ze verschillende etniciteiten en huidkleuren hebben? Waarom dan ineens niet meer?Juist..
quote:Nouschi schreef op 09 september 2016 @ 13:31:

[...]

Eens, maar als ik weet dat de meeste donkere mensen bepaalde aanduidingen écht beledigend vinden, gebruik ik die niet meer.Daar ben ik het ook mee eens! Donker/blank is het enige dat ik gebruik met betrekking tot huidskleur, andere benamingen zijn totaal onnodig.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 13:30:

[...]

Dat zeg ik. Huidskleur doet er dan niet toe. Dus is het dan nodig op een persoons huidskleur te benoemen?

Wie doet dat dan aan de lopende band?

Ik ken die mensen in mijn privé omgeving niet.
quote:Amaqanda schreef op 09 september 2016 @ 13:31:

[...]

Nee dat is het niet en iedereen zegt dat ook. Echt, probeer je nu nog steeds een punt te maken gebaseerd op iets wat iedereen al aangeeft?Je spreekt jezelf enorm tegen.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:31:

[...]

Maar dat kan toch ook als ze verschillende etniciteiten en huidkleuren hebben? Waarom dan ineens niet meer?

Omdat een huidskleur zodanig opvalt dat het makkelijk is om te zeggen dat Pietje de donkere en Klaas de blanke man was.

Dan zeg ik: Pietje had het blauwe shirt aan en zegt mijn gesprekspartner: ik weet niet welke van de 2 een blauw shirt aan had...
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:11:

[...]

Ik corrigeer sowieso niemand want dan kom ik in dezelfde oeverloze discussies als op het forum terecht. Maar ik denk er afhankelijk van de situatie wel het mijne van.

Grappig genoeg word ik trouwens door kinderen echt NOOIT omschreven aan de hand van mijn huidkleur, en beschrijft mijn kind ook nooit iemand aan de hand van zijn huidkleur. Kleine kinderen zijn juist volgens mij de enigen die echt geen kleur zien. Als kleine kinderen mij beschrijven zeggen ze bijvoorbeeld vaak "met die blauwe /roze /groene nagels", of "met die krullen" of "zoon-ze-mama" of "die met mij ging spelen". Maar nooit: "die bruine/zwarte/donkere"

Ligt er maar net aan wat die kinderen gewend zijn. Toen mijn oudste twee jaar was gingen we van een stad naar een vrij wit dorp. Anderhalf jaar geleden opende hier een AZC en lopen er dagelijks over de hoofdweg naar de supermarkt vele mensen in alle tinten bruin. Mijn toen achtjarige zei een keer: waarom lopen er tegenwoordig zoveel bruine mensen? Ze bracht het terug op een kleur en waarom? Omdat dat die mensen gemeenschappelijk hadden. Want er waren vrouwen met en zonder sluier, mannen met en zonder krullen, donkere tinten en minder donkere tinten.

En oh ja,wellicht is er in tien jaar tijd heel veel veranderd in Suriname maar laatste keer dat ik er was kon je een Hindoestaan niet koelie noemen. Echt niet.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:Phaedra_ schreef op 09 september 2016 @ 13:32:

[...]

Wie doet dat dan aan de lopende band?

Ik ken die mensen in mijn privé omgeving niet.+1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven