Napraattopic deel 104
dinsdag 25 september 2018 om 10:00
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

dinsdag 16 oktober 2018 om 09:06
behalve dan dat bansysteem geldt voor forummers en niet voor nicks. hij forumt al een tijdje met deze 2 nicksvrouwjagersma schreef: ↑16-10-2018 09:04Dat het twee aliassen zijn van dezelfde forummer is me al een poosje duidelijk (ik doe ook aan). Ik heb er in dit napraattopic nog een vraag over gesteld, maar zolang ze niet met beide nicks in hetzelfde topic reageert, is er blijkbaar niets aan de hand.

dinsdag 16 oktober 2018 om 09:22
Eens. Verschil is wat mij betreft alleen dat er veel meer jonge/blanke Nederlanders zijn die niets meer met het geloof hebben.
Ten opzichte van veel jonge mensen die moslim zijn of in een gezin met moslimouders geboren zijn. Daar speelt religie vaak nog een veel grotere rol - vergelijkbaar met vroeger (al behoorlijk lang geleden) in Nederland.
Maar goed, einde discussie, want blijkbaar storen mensen zich er aan.
anoniem_6403aefb0a56d wijzigde dit bericht op 16-10-2018 09:25
5.77% gewijzigd
dinsdag 16 oktober 2018 om 09:24
Ja, ik had haar ook onder de negeer, al heel erg lang. Maar ik had bijvoorbeeld in het Meghan topic niet door dat het om dezelfde ging. Dat kreeg ik in dit topic pas door. Dat mens is knettergek.YouWish schreef: ↑16-10-2018 08:37Jeetje dat ik dat nier door had zeg. Dat
obsessieve copy pasten van ellenlange teksten en herhaling van YouTube filmpjes. Duh. Die stond al tijden onder de negeer wegens knettergek...
Goed te zien dat er aardig wat terechte bannen zijn uitgedeeld in/door dat topic.
Am Yisrael Chai!

dinsdag 16 oktober 2018 om 09:35
Mwoah... in mijn directe omgeving zie ik juist meer blanke/witte/kleurloze Nederlanders steeds fanatieker worden qua hun (veelal christelijke) geloofsbeleving en uitvoering. Mensen ‘schuiven een streepje op’ en worden zelf ook steeds fundamentalistischer in reactie op de toenemende islam in Europa en NL. En om eerlijk te zijn, stuiten de opvattingen van zowel het christendom als de islam me veelal op dezelfde manier tegen de borst..Miss-Pippilotta schreef: ↑16-10-2018 09:22Eens. Verschil is wat mij betreft alleen dat er veel meer jonge/blanke Nederlanders zijn die niets meer met het geloof hebben.
Ten opzichte van veel jonge mensen die moslim zijn of in een gezin met moslimouders geboren zijn. Daar speelt religie vaak nog een veel grotere rol - vergelijkbaar met vroeger (al behoorlijk lang geleden) in Nederland.
Maar goed, einde discussie, want blijkbaar storen mensen zich er aan.
Maar goed, laten we dit soort discussies bewaren voor de pijler Actueel (die ik nog steeds zeer fanatiek en tot dusver redelijk succesvol weet te vermijden).
Iemand had een goede Netflix-tip?
anoniem_370078 wijzigde dit bericht op 16-10-2018 09:36
Reden: Typo
Reden: Typo
0.31% gewijzigd

dinsdag 16 oktober 2018 om 09:39
Het grootste deel van de Nederlanders is atheist en dat deel blijft groeien.*Labalade* schreef: ↑16-10-2018 09:35Mwoah... in mijn directe omgeving zie ik juist meer blanke/witte/kleurloze Nederlanders steeds fanatieker worden qua hun (veelal christelijke) geloofsbeleving en uitvoering. Mensen ‘schuiven een streepje op’ en worden zelf ook steeds fundamentalistischer in reactie op de toenemende islam in Europa en NL. En om eerlijk te zijn, stuiten de opvattingen van zowel het christendom als de islam me veelal op dezelfde manier tegen de borst..
Maar goed, laten we dit soort discussies bewaren voor de pijler Actueel (die ik nog steeds zeer fanatiek en tot dusver redelijk succesvol weet te vermijden).
Iemand had een goede Netflix-tip?

dinsdag 16 oktober 2018 om 10:03
Linkje?Lucifer2018 schreef: ↑16-10-2018 09:39Het grootste deel van de Nederlanders is atheist en dat deel blijft groeien.

dinsdag 16 oktober 2018 om 10:17
dinsdag 16 oktober 2018 om 10:19
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7c85db7/
25% is atheïst, dat is dus niet het grootste deel.
Maar slechts 17% gelooft in een god.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 16 oktober 2018 om 10:20
Ook daar: niet het grootste deel van Nederland is atheïst.Pipistrello schreef: ↑16-10-2018 10:17De eerste hit op google
https://www.humanistischverbond.nl/nieu ... -gelovigen
David Dunning
David Dunning

dinsdag 16 oktober 2018 om 10:27
Ja dat.
Atheist is dus dan misschien niet de juiste benoeming van alle ongelovigen. Ik lees net ergens dat er 6 benamingen zijn om al die alle ongelovigen te categoriseren.
En te samen zijn ze meer dan de helft van Nederland.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-10-2018 10:30
1.10% gewijzigd

dinsdag 16 oktober 2018 om 10:28
Precies.
Daar ging het toch om. Of moet er nu een discussie/les komen over het verschil tussen ongelovigen en atheïsten?

dinsdag 16 oktober 2018 om 10:30
Nee over het juiste gebruik van het woord atheïst.Pipistrello schreef: ↑16-10-2018 10:28Precies.
Daar ging het toch om. Of moet er nu een discussie/les komen over het verschil tussen ongelovigen en atheïsten?

dinsdag 16 oktober 2018 om 10:30
Er zijn misschien minder mensen die actief hun christelijke geloof belijden door bijv kerkbezoek of inschrijving in het register. Dat zegt m.i. echte weinig over het aantal gelovigen in Nederland.
Echter niet alle ‘ongelovigen’ (je bedoelt niet-christen, niet-moslims en niet-joden? Of nog anderen?) zijn per definitie atheïst. Zoals de agnosten, om maar een groep te noemen. De natuurreligieuzen. Nog zo’n groep. Die worden niet geregistreerd (en/of erkend) en niet meegeteld. En zo zijn er nog een paar.

dinsdag 16 oktober 2018 om 10:31
Nou die sla ik over dan. Ik snapte al wat je bedoelde.

dinsdag 16 oktober 2018 om 10:32
Nee, ik had het over mensen die echt niet geloven. De ongelovingen. Het woord atheist was wel onjuist.*Labalade* schreef: ↑16-10-2018 10:30Er zijn misschien minder mensen die actief hun christelijke geloof belijden door bijv kerkbezoek of inschrijving in het register. Dat zegt m.i. echte weinig over het aantal gelovigen in Nederland.
Echter niet alle ‘ongelovigen’ (je bedoelt niet-christen, niet-moslims en niet-joden? Of nog anderen?) zijn per definitie atheïst. Zoals de agnosten, om maar een groep te noemen. De natuurreligieuzen. Nog zo’n groep. Die worden niet geregistreerd (en/of erkend) en niet meegeteld. En zo zijn er nog een paar.
Wat jij verder noemt mbt niet praktiserend valt daar dus niet onder.

dinsdag 16 oktober 2018 om 10:33
Wat Labalade schrijft: ongelovigen geloven niet in een christelijke of islamitische god, maar heel vaak wel in een hogere macht.Pipistrello schreef: ↑16-10-2018 10:28Precies.
Ik vind dat echt iets anders dan atheïsten.
Maar, als 17% van de Nederlanders in een god gelooft, dan zitten daar ook de moslims bij.
Snap ik niet dat mensen daar zo veel meer last van hebben dan van christenen.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 16 oktober 2018 om 10:34
Heej zeg, stiekem zijn we hier ineens een Actueel-subpijler aan het worden! Oh oh.. zullen we hier ermee stoppen en zeggen dat gewoon iedereen zijn/haar eigen mening heeft en dat dit goed is? (En wie verder wil discuseren even een topic opent op Actueel?).
Sorry, ik heb het zelf ook een beetje aangezwengeld...
Terug naar gewone napraat-keuvels en gezelligheid enzo? Iemand nog iets leuks te melden?
Sorry, ik heb het zelf ook een beetje aangezwengeld...
Terug naar gewone napraat-keuvels en gezelligheid enzo? Iemand nog iets leuks te melden?