Napraattopic deel 107
zondag 16 december 2018 om 19:01
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic:overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic:overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

dinsdag 18 december 2018 om 18:22
Der ellende.
Der is genitief bij mannelijke of vrouwelijke woorden (die als bepaald lidwoord 'de' krijgen), en des is genitief bij onzijdige woorden (met 'het' als bepaald lidwoord). Der is ook genitief bij meervoud.

dinsdag 18 december 2018 om 18:26
Dank je.Lady*Voldemort schreef: ↑18-12-2018 18:22Der ellende.
Der is genitief bij mannelijke of vrouwelijke woorden (die als bepaald lidwoord 'de' krijgen), en des is genitief bij onzijdige woorden (met 'het' als bepaald lidwoord). Der is ook genitief bij meervoud.
In het Duits doe ik dat op gevoel wel goed, omdat het daar nog standaard taalgebruik is. Maar hier niet meer behalve in vaste uitdrukkingen.
Gelukkig maar!

dinsdag 18 december 2018 om 18:26
Huh? Het is toch ook 'des avonds' (oftewel 's avonds) - dat is toch een mannelijk woord?Lady*Voldemort schreef: ↑18-12-2018 18:22Der ellende.

dinsdag 18 december 2018 om 18:33
Lady*Voldemort schreef: ↑18-12-2018 18:30Maar dat is geen genitief, dat is een datief. Genitief geeft een bezitsrelatie aan, datief iets met plaats of tijd.
Ik ben blij dat we dit in het Nederlands niet meer doen. Pfieuw.....daar word ik nou gelukkig van!

dinsdag 18 december 2018 om 18:51
Het is toch ook een soort van bezitsrelatie? 'van de avond'Lady*Voldemort schreef: ↑18-12-2018 18:30Maar dat is geen genitief, dat is een datief. Genitief geeft een bezitsrelatie aan, datief iets met plaats of tijd.

dinsdag 18 december 2018 om 19:01
Nee, 's avonds of des avonds is een tijdsaanduiding. Als je op zijn archaïsch iets zou willen zeggen als 'het duister van de avond' zou het 'het duister der avond' worden.
Stom woord trouwens, avond, als je het heel vaak schrijft

dinsdag 18 december 2018 om 19:09
Klopt volgens mij helemaal.Lady*Voldemort schreef: ↑18-12-2018 19:01Nee, 's avonds of des avonds is een tijdsaanduiding. Als je op zijn archaïsch iets zou willen zeggen als 'het duister van de avond' zou het 'het duister der avond' worden.
Stom woord trouwens, avond, als je het heel vaak schrijft![]()
Raar he, dat je een woord ineens 'vreemd' gaat vinden als je het vaak schrijft!
Ik heb een paar woorden die ik (ik tik blind) altijd verkeerd tik. Denk aan verenigingen en sociëteit. Dat wordt standaard iets van verenigengin en societiet.

Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

dinsdag 18 december 2018 om 19:15
Hoe erg ook er kan toch altijd wel een boterhammetje vanaf, al dan niet met een gebakken eitje.
btw dan zou ik liever eten hebben dan een nieuwe telefoon

dinsdag 18 december 2018 om 19:16

dinsdag 18 december 2018 om 19:21
Ja, dat kan ook niet he, een mening hebben over een gezin met 11 kinderen. Duh.
Als het nou 10 kinderen waren geweest, of 12, ok. Maar 11 is een beschermd getal.
dinsdag 18 december 2018 om 19:21
Ik zei iets over wat ik vond over een gezin met 11 kinderen. Dat was ongepast en op de man. Dus ik zal het niet herhalen.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)