Napraattopic deel 114

08-07-2019 13:55 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Solomio schreef:
29-07-2019 19:43
En weer een nieuwe irritatie hier: vegan....
Dat je het bènt vind ik al onbegrijpelijk, maar waarom dan ook nog de Engelse term gebruiken?

Wat is de Nederlandse term eigenlijk? Veganist?
Solomio schreef:
29-07-2019 19:47
Ook ja.
Of mensen die jou Solo noemen. Brrr.
RikM schreef:
29-07-2019 19:51
Wat is de Nederlandse term eigenlijk? Veganist?
Ja, veganist en veganistisch. Het is echt zo’n modeding nu vind ik. En die Engelse term maakt dat alleen maar erger.
Gefeliciteerd Duchess. Ben je wel een beetje blij?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Veel plezier in het zuiden Star! :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Solomio schreef:
29-07-2019 19:43
En weer een nieuwe irritatie hier: vegan....
Dat je het bènt vind ik al onbegrijpelijk, maar waarom dan ook nog de Engelse term gebruiken?
Het zinloos Engels rukt op. Op universiteiten is gebroken Engels vaak de voertaal.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
bethweeter schreef:
29-07-2019 20:04
Ja, veganist en veganistisch. Het is echt zo’n modeding nu vind ik. En die Engelse term maakt dat alleen maar erger.
Dit.
New year, new problems. And yep, the old ones didn't go anywhere either.
Week 4 van de Extremely Demotivational Calendar
Duchess, gefeliciteerd voor wanneer je van de schrik bekomen bent en je er blij mee bent. Snap dat je dat nu nog niet bent :hug:
bethweeter schreef:

Ik denk eerder dat meer mensen zich realiseren wat de bio-industrie nu echt inhoudt. Als dat in de mode is, mag die gril(l) wat mij betreft nog wel even duren!
Such fun!1
MarindaH schreef:
29-07-2019 22:12
Ik denk eerder dat meer mensen zich realiseren wat de bio-industrie nu echt inhoudt. Als dat in de mode is, mag die gril(l) wat mij betreft nog wel even duren!
Ik woon in een woongemeenschap. Dat trekt o.a. dit soort mensen aan.
Wat me wel opvalt is dat de felste vegans ook dol zijn op kampvuur in de tuin.
En dan krijg ik kortsluiting in mijn hoofd, want als er nou iets slecht is voor het milieu is het wel fikkies stoken.
bethweeter schreef:

Wat dacht je van de braakterm 'influencer'. Dan krijg je toch gewoon zin om mensen te gaan meppen? :hamer:
RikM schreef:
29-07-2019 22:19
Wat dacht je van de braakterm 'influencer'. Dan krijg je toch gewoon zin om mensen te gaan meppen? :hamer:
Ja, dat is ook echt zo'n braakterm.
Solomio schreef:
29-07-2019 22:16
Ik woon in een woongemeenschap. Dat trekt o.a. dit soort mensen aan.
Wat me wel opvalt is dat de felste vegans ook dol zijn op kampvuur in de tuin.
En dan krijg ik kortsluiting in mijn hoofd, want als er nou iets slecht is voor het milieu is het wel fikkies stoken.

Ja je hebt gelijk hoor. Je kan beter niets doen, dan iets.

Overigens is dierenleed een ander argument dan het milieu maar whatever.
Such fun!1
RikM schreef:
29-07-2019 22:19

Zou men in de jaren 50 nou ook deze discussie gevoerd hebben nav 'rock 'n' roll'? :P
Such fun!1
MarindaH schreef:
29-07-2019 22:26
Ja je hebt gelijk hoor. Je kan beter niets doen, dan iets.

Overigens is dierenleed een ander argument dan het milieu maar whatever.
De veganisten die ik ken zijn zeer begaan met dieren, niet alleen vanwege de bio-industrie, anders zouden ze bijv wel biologisch vlees eten, of eieren van onze eigen kippen.

Fikkies zijn ook slecht voor dieren, dus in dat opzicht vind ik het wel tegenstrijdig.
Ik leer hier toch iedere keer weer bij waar je je al niet druk over kan maken.
Ik (al 100 jaar vegetariër) haal mijn hart op in Schotland.
Hier is zoveel vega/vegan keuze in restaurants. Volgens mij zijn er in Groot Brittannië echt heel veel vleeslozen.
PoesinBoots schreef:
29-07-2019 23:36
Ik (al 100 jaar vegetariër) haal mijn hart op in Schotland.
Hier is zoveel vega/vegan keuze in restaurants. Volgens mij zijn er in Groot Brittannië echt heel veel vleeslozen.
Die hebben een voorsprong, de valsspelers!
Jarenlang hebben die arme Nederlanders gegoogeld op ‘veganistische gerechten’. Tja, dan bleef je wel hangen in de blaadje sla met als wilde uitschieter gefrituurde radijs.
Het is hier ook pas hip geworden toen iemand op het idee kwam om in het Engels te gaan googelen en pinteresten.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
MarindaH schreef:
29-07-2019 22:12
+1
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Solomio schreef:
29-07-2019 22:35
De veganisten die ik ken zijn zeer begaan met dieren, niet alleen vanwege de bio-industrie, anders zouden ze bijv wel biologisch vlees eten, of eieren van onze eigen kippen.

Fikkies zijn ook slecht voor dieren, dus in dat opzicht vind ik het wel tegenstrijdig.
Ik vind dat je best wel loopt te zeiken nu. Sorry.

Ben zelf geen veganist, wel al tientallen jaren vrijwel-vegetariër. Ben ik als kind al mee begonnen en toen viel het me al heel snel op dat mensen die er zelf niets van moeten hebben altijd idiote eisen aan je beginnen te stellen als je geen vlees wilt eten.

Het liefst wilden veel vleeseters me (als elfjarige, godbetert!) in de hoek drukken van 'jij mag nu helemaal niets meer want anders ben je niet consequèhènt', terwijl ze mensen die daadwerkelijk volledig consequent probeerden milieuneutraal en anderszins verantwoord te leven met het grootste gemak/genot wegzetten als volslagen idioten die je niet serieus hoeft te nemen.

En ondertussen zelf gewoon maar doorgaan met zelfgenoegzaam anderen bekritiseren en opzichtig vlees wegkauwen, autorijden, etc.

Dat is echt zo'n levensbepalende les geweest voor mij als jong en serieus meisje indertijd.

Ik redeneer daardoor zelf vrij simpel en eerlijk gezegd denk ik dat precies dat ook de reden is dat ik het al decennialang zonder enige moeite volhoud: ik hoef niet roomser te zijn dan de paus maar elk kleine steentje dat ik bijdraag aan een minder slechte wereld is meegenomen. Dus eet ik wel eens een hapje vlees om te proeven of een zak drop met gelatine zonder me schuldig te voelen. En ik kan genieten van mijn groentespiesje een vuurtje of een barbecue waar anderen hun hamburgers op roosteren zonder schuldgevoel of evangeliseringsdrang.

Ik gooi er geen vlees op dus ik doe het al een beetje beter dan de vleeseters, maar ik doe het inderdaad slechter dan de mensen die werkelijk alles tot in de puntjes verantwoord doen. Nou en?

Ik doe het op mijn manier, jij op de jouwe, en de veganisten die jij kent hebben weer andere manieren van leven en ondertussen hebben we elk onze eigen motieven, zelfs binnen de groepen zijn de verschillen tussen individuen groot.

Leven en laten leven.
dana wijzigde dit bericht op 30-07-2019 03:17
1.24% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Jee Megan, gefeliciteerd! :jump:

Het voordeel van hier je 'zonden' opbiechten, is dat het in real life niet meer hoeft en dan hoef je daar dus ook geen verantwoording meer af te leggen. :)

Laat het los, je wist het niet dus het is je echt niet te verwijten dat je er geen rekening mee hebt gehouden. En natuurlijk is het altijd 'beter' om bepaalde dingen niet te doen, maar het geeft allemaal geen garanties dus in het leven moet je sowieso accepteren dat 'perfect' niet bestaat. We doen allemaal ons best en stuntelen en struikelen ondertussen een beetje door het leven heen terwijl we hopen er zonder al te veel kleerscheuren vanaf te komen.

Voor wat het waard is: de ouders van mijn generatie en de generatie voor mij hadden nog geen idee van wat je allemaal zou 'moeten' of kunnen doen in het belang van je kind. Dus die deden maar wat en velen rookten en dronken dat het een lieve lust was: voor, tijdens én na de zwangerschap. En uiteindelijk kwamen heel veel kinderen toch wel goed terecht.

Voor wat het waard is, mijn advies: probeer niet te veel te stressen. Niet tijdens je zwangerschap en niet daarna. De hele geschiedenis van de mens lang brengen we al kinderen groot en het overgrote deel van die geschiedenis hadden we geen idee waar we mee bezig waren en waarom we die kinderen überhaupt gekregen hadden. Toch verging de wereld niet. Dus kennelijk deden we als mensheid ergens wel iets goed. Het hoeft niet perfect, het streven naar perfectie maakt mensen juist gestresst en daardoor vele malen minder perfect dan ze zouden willen. Go with the flow, vertrouw op je lijf en op moeder natuur die dit allemaal al duizenden jaren weet te regelen, en probeer te wennen aan het idee dat je straks je leven niet meer alleen met jezelf, je vriend en de kat deelt maar dat ook een klein Megannetje welkom is om jullie leven te delen.

Volgens mij ga jij een superlieve moeder zijn. Vertrouw er maar op dat het allemaal vast wel goed komt. :redrose:
Ik kan wel even mijn oude motto van stal halen.

Liever inconsequent goed dan consequent fout.
Dana schreef:
30-07-2019 02:53
Ik vind dat je best wel loopt te zeiken nu. Sorry.

Leven en laten leven.
Ow, ik zeik vast.

Er zit wel een wat uitgebreider verhaal achter in dit geval, o.a. dat 'leven en laten leven'. Dat wordt hier namelijk ook juist weer gebruikt door de mensen die vooral vinden dat ze geen rekening met anderen hoeven te houden.

Dus: zeiken over het feit dat anderen in de gemeenschappelijke tuin roken, maar wel zelf elke week barbecuen (veganistisch) en kampvuur maken. En als mensen dan last hebben van de rook van het vuur, dan komt ineens dat 'leven en laten leven' om de hoek.
Nouschi schreef:
30-07-2019 07:16

Heel erg eens.
Nouschi schreef:
30-07-2019 07:16

In mijn opvoeding was consequent zijn het aller belangrijkste.
Daar heb ik uiteraard wel wat aan overgehouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven