Napraattopic deel 125

27-01-2020 09:03 3033 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
-Shifty- schreef:
29-01-2020 09:33
je probeert kort iets neer te zetten
:there: :proud:
Solomio schreef:
29-01-2020 09:20
Op blote voeten door de sneeuw ook nog.
Ik heb serieus een stagebegeleider die bij elke stagiair weer gaat vertellen hoe hij door een sneeuwstorm vanaf drie uur 's nachts had gelopen vanuit een andere woonplaats,
om op tijd op stage te zijn en daar 5 minuten te laat was en naar huis moest met natte sokken. Plus dat hij die dag dubbel moest inhalen.
Dat deed hij uiteraard met plezier want zo was dat toen.
Als die man dat verhaal nog een keer vertelt gooi ik mijn thee in zijn schoenen, heb ik me voorgenomen.
Het-groepje schreef:
29-01-2020 09:36
Ik heb serieus een stagebegeleider die bij elke stagiair weer gaat vertellen hoe hij door een sneeuwstorm vanaf drie uur 's nachts had gelopen vanuit een andere woonplaats,
om op tijd op stage te zijn en daar 5 minuten te laat was en naar huis moest met natte sokken. Plus dat hij die dag dubbel moest inhalen.
Dat deed hij uiteraard met plezier want zo was dat toen.
Als die man dat verhaal nog een keer vertelt gooi ik mijn thee in zijn schoenen, heb ik me voorgenomen.
Ik ben 2 jaar terug nog door de sneeuw naar huis geploeterd vanaf het station, omdat het hele OV plat lag.

Wel met fijne sneeuwlaarzen aan, maar hé, dat kon ik ook niet helpen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
29-01-2020 09:39
Ik ben 2 jaar terug nog door de sneeuw naar huis geploeterd vanaf het station, omdat het hele OV plat lag.

Wel met fijne sneeuwlaarzen aan, maar hé, dat kon ik ook niet helpen.
Ja, luxe is dat natuurlijk. Belachelijk.
Ik noemde ergens in een topic Pejeka als voorbeeld van wat er mis is met bepaalde meningen en dat is gewist wegens 'op de man'.
Soms worden namen een begrip, dan is het niet meer op de man.
Maar smoeluk.

David Dunning
Luci_Morgenster schreef:
29-01-2020 09:40
Ja, luxe is dat natuurlijk. Belachelijk.
Ja, lekker met je sneeuwlaarzen aan, vroeger gaven we die dan weg aan een dakloze en liepen op blote voeten naar onze warme gaskachel. Zo ging dat.
Sommige mensen zijn er heel goed in om hun kennis beperkt te houden. Een soort 'wat de boer niet kent, dat vreet ie niet'.
Such fun!1
Maud*de*Braose schreef:
29-01-2020 09:17
Dat vind ik vaak ook. Zeker toen ik richting mijn burn out ging had ik ook steeds meer een overweldigend gevoel van nutteloosheid van wat ik deed. Niet alles, maar wel veel.
Ik heb er een dikke allergie voor groepjes, vergaderingen, commissies etc. aan overgehouden.
Je kent dat wel, zo’n project dat je doet in een groepje van zeg, vijf, zes mensen. Ieder besteedt daar zeg 30 uur aan. Dat betekent dus 150 á 180 uur werk.
Vervolgens verdwijnt het verslag met de aanbevelingen in het archief om er nooit meer uit te komen. Wel nadat drie complete afdelingen gedwongen zijn om naar de stomvervelende Powerpoint presentatie van dat project te kijken.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Solomio schreef:
29-01-2020 09:27
Ik begrijp oprecht niet dat mensen zo kunnen denken.

Iedere nieuwe generatie heeft weer andere problemen, maar niet per se minder ernstig.
Nu denk ik wel dat de problemen van de kinderen die 12 uur per dag in de textielindustrie in Brabant werkten wel ietsiepietsie ernstiger problemen hadden dan de kinderen van nu.
Puritanism:
(HL Mencken)
Tada.
Th∅rdis schreef:
29-01-2020 09:27
Als werk je aan het hard gaat.... :bonk:

:sun: :D
Solomio schreef:
29-01-2020 09:31
Qua medicatie kun je ook vragen of de huisarts dat bijv alvast kan voorschrijven.
Nope, die verwijst door :|
Verder alles geprobeerd hier in de omgeving. Helaas is dit soort wachttijden geen uitzondering. De overheid neemt de geestelijke gezondheidszorg niet serieus.
Solomio schreef:
29-01-2020 09:29
Zo jammer dat ie nog een keer gequote is......
Ach zo....
Th∅rdis schreef:
Oh man....

En een vrijgevestigde psychiater? Daar heb ik onlangs nog iemand binnen 6 weken terechtgestelden toen verder alles vol zat.

Of Adhdcentraal? Die doen vooral diagnostiek maar misschien ook dit wel qua medicatie?
Ik ga eens achter dat adhd-centraal aan. Thanks!
oudebaas schreef:
29-01-2020 09:55
Nu denk ik wel dat de problemen van de kinderen die 12 uur per dag in de textielindustrie in Brabant werkten wel ietsiepietsie ernstiger problemen hadden dan de kinderen van nu.
Ik denk dat je dat niet kunt vergelijken. Want ja, die hadden het zwaar en gelukkig is kinderarbeid afgeschaft. Dat zegt alleen niet zoveel over hoe het voor de jeugd nu is. Als ik kijk naar mijn pubers dan is de wereld al een heel stuk gecompliceerder en wordt er meer van je verwacht dan toen ik zelf die leeftijd had. En zó lang is dat nog niet geleden, een jaar of 20-25.

Ik blijf het bizar vinden dat keuzes die je op 12-15 jarige leeftijd maakt zo bepalend kunnen zijn voor de rest van je leven: welk profiel ga je doen, welk niveau. Terwijl je dan nog totaal niet in staat bent om die beslissingen te nemen. Plus de hoeveelheid huiswerk die je nog ff na school moet doen. Ze zitten van 8:30 tot 15:15 op school, wat al een lange dag is, en dan komt daar nog rustig 1-2 uur huiswerk bij. Ze zijn van 8:00-16:00 onderweg de meeste dagen en dan van 16:00 tot 17:30/18:00 huiswerk, dan nog sport 1-2 keer per week en klaar. Ik vind dat heftig voor een 13 jarige. Gewoon een beetje aanlummelen is er niet echt bij.
yette schreef:
29-01-2020 10:07
Ik ga eens achter dat adhd-centraal aan. Thanks!
Ik stuur je een pb
oudebaas schreef:
29-01-2020 09:55
En dat denk ik dus niet.

David Dunning
yette schreef:
29-01-2020 10:05
Nope, die verwijst door :|
Verder alles geprobeerd hier in de omgeving. Helaas is dit soort wachttijden geen uitzondering. De overheid neemt de geestelijke gezondheidszorg niet serieus.
Ah, ik heb zelf onlangs medicatie via de huisarts gekregen, dus het kan wel.
Maar ik heb wel een extreem sympathieke huisarts.

David Dunning
-Shifty- schreef:
Misschien dat dit ook niet altijd naar voren komt. Ik ervaar het forum juist als een enorme inspiratie en verbreding. Juist omdat je in aanraking komt met nieuwe ideeën en visies waar je dan een beeld bij wil vormen om erover mee te kunnen praten. En die worden gedragen door een diversiteit aan mensen met heel verschillende achtergronden waar ik normaal gesproken niet snel mee in gesprek zou zijn. Bij veel onderwerpen ben ik gaan nadenken en onderzoeken waarom ik er een bepaalde mening over had en waarom anderen zo sterk achter hun mening staan.

Maar veel speelt zich af op de achtergrond. Ik denk dat dit in de conversatie niet direct naar voren komt. Ook omdat postst hier staccato zijn; je probeert kort iets neer te zetten zonder al te veel nuancering, mitsen en maren en voorbehouden. Dat maakt de conversatie ook wat harder.

Hmmmm, ik ervaar het toch iets anders.
Overigens denk ik ook wel na over dingen die ik lees en die heel anders zijn dan mijn eigen visie/instelling etc. Ook als ik niet meedoen aan discussies. Zelf reageer ik ook vaak kort of kort door de bocht. Ik weet niet, ik merk dat ik vaak niet meer meelees omdat die korte "zo zit het" of "zo moet je het doen" opmerkingen me een beetje tegenstaan. Als iemand een relatieprobleem heeft dan wordt er gelijk geroepen "dumpen", dat is zo'n voorbeeld. Ik betrap mezelf erop dat ik daar ook aan meedoe en dan vraag ik me wel eens af waarom ik zo'n meeblater ben. Alsof hier een bepaalde mores is waar ik zonder na te denken aan meedoe.
oudebaas schreef:
29-01-2020 09:51
Je kent dat wel, zo’n project dat je doet in een groepje van zeg, vijf, zes mensen. Ieder besteedt daar zeg 30 uur aan. Dat betekent dus 150 á 180 uur werk.
Vervolgens verdwijnt het verslag met de aanbevelingen in het archief om er nooit meer uit te komen. Wel nadat drie complete afdelingen gedwongen zijn om naar de stomvervelende Powerpoint presentatie van dat project te kijken.
Ja! Dat precies. Het onderwijs is ook goed in zulke dingen. Verschrikkelijk.
Th∅rdis schreef:
29-01-2020 10:08
Ik denk dat je dat niet kunt vergelijken. Want ja, die hadden het zwaar en gelukkig is kinderarbeid afgeschaft. Dat zegt alleen niet zoveel over hoe het voor de jeugd nu is. Als ik kijk naar mijn pubers dan is de wereld al een heel stuk gecompliceerder en wordt er meer van je verwacht dan toen ik zelf die leeftijd had. En zó lang is dat nog niet geleden, een jaar of 20-25.

Ik blijf het bizar vinden dat keuzes die je op 12-15 jarige leeftijd maakt zo bepalend kunnen zijn voor de rest van je leven: welk profiel ga je doen, welk niveau. Terwijl je dan nog totaal niet in staat bent om die beslissingen te nemen. Plus de hoeveelheid huiswerk die je nog ff na school moet doen. Ze zitten van 8:30 tot 15:15 op school, wat al een lange dag is, en dan komt daar nog rustig 1-2 uur huiswerk bij. Ze zijn van 8:00-16:00 onderweg de meeste dagen en dan van 16:00 tot 17:30/18:00 huiswerk, dan nog sport 1-2 keer per week en klaar. Ik vind dat heftig voor een 13 jarige. Gewoon een beetje aanlummelen is er niet echt bij.
Oh, ik zeg niet dat pubers nu geen problemen hebben. Ik denk zelfs dat al die sociale media meer stress oplevert dan het vroegere platen draaien en stiekem een sigaretje roken met je leeftijdgenoten.
Wat huiswerk betreft had ik vroeger ook bergen te doen. Bovendien moesten we ook nog veel grotere stapels boeken lezen voor alle talen waar je examen in deed. En met 15 moest je ook je vakkenpakket kiezen, wel of geen natuurkunde was ook wel of geen technisch beroep of arts later.
Puritanism:
(HL Mencken)
Th∅rdis schreef:

Waar ik van schrok toen ik onlangs even werkte op de middelbare school is dat het onderwijs ook niet veranderd is. Nog steeds van die lessen van 45 minuten, met hetzelfde soort boeken etc. etc. En dan wordt wel gezegd dat kijken naar individuele manieren van leren en talenten zo belangrijk is. Maar dat moet vaak nog wel heel veel gebeuren binnen dat ouderwetse stramien.
Ik stond daar altijd heel erg achter, vind kennisoverdracht nog steeds belangrijk. Maar heb over mezelf wel geleerd dat ik veel meer gebaat zou zijn geweest met een onderwijssysteem waarin mijn talenten, aanleg etc. meer leidend zouden zijn geweest.
Als ik dat combineer met de vacatures die ik tegenkom, waar je minimaal hbo moet hebben voor de meest simpele banen en weet dat tegenwoordig zoveel mensen minimaal hbo doen, dan is de druk op kinderen nu echt groot.
Th∅rdis schreef:
I

Daar komt nog bij de keuze van de middelbare school ouders pushen veelal voor hoger inzet van schoolkeuze liefst vwo en dan nog alle sporten hobby's die gewoon door moeten gaan .
Het is meestal ook de ouders die een prestatiedruk opleggen aan de kinderen onder de noemer een mbo is niet goed genoeg voor mijn kind.
Eigenlijk zie ik wel wat in het voorstel om alle niveau's bij elkaar in de klas te laten en keuze te maken rond de 15 jaar.
Ik had het over dit onderzoek
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... middelbare
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 29-01-2020 11:12
11.77% gewijzigd
*2020* schreef:
29-01-2020 10:48
Daar komt nog bij de keuze van de middelbare school ouders pushen veelal voor hoger inzet van schoolkeuze liefst vwo en dan nog alle sporten hobby's die gewoon door moeten gaan .
Het is meestal ook de ouders die een prestatiedruk opleggen aan de kinderen onder de noemer een mbo is niet goed genoeg voor mijn kind.
Eigenlijk zie ik wel wat in het voorstel om alle niveau's bij elkaar in de klas te laten en keuze te maken rond de 15 jaar.
Mijn kinderen hoeven niets van mij, maar ik snap die druk wel. Want met een mbo3 opleiding wordt het in veel gevallen ingewikkeld om voldoende te verdienen om bijv een huis te kopen of om überhaupt een baan te vinden. In mijn werkveld hebben heel lang de hbo’ers de mbo banen gedaan. Want teveel mensen en dus vroegen werkgevers gewoon minimaal hbo en kwam je als mbo’er niet aan de bak.
Als jij in de kinderopvang werkt, als begeleider gehandicaptenzorg of als verkoper in een winkel (allemaal mbo 3 opleidingen) dan weet je dat je het nooit heel ruim gaat krijgen en mogelijk zelfs altijd afhankelijk blijft van toeslagen. Bouw en techniek uitgezonderd misschien, daar is werk genoeg in en dat verdient nog wel ok. Laat staan de administratieve opleidingen op dat niveau, die komen mogelijk nooit aan een baan.

Ik denk dus dat het niet zozeer gaat om status maar om je kind een makkelijker leven gunnen. Na 8 jaar werkervaring verdient iemand met mbo 3 gemiddeld zo’n 2400,- bruto voor 40 uur. Dan ben je pak en beet 25-30. Dat houdt niet over als je een huis wilt kopen
Dan moet je een hogere opleiding wel kunnen. Je kunt wel willen, maar er is ook nog zoiets als kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven