Nederlandse les op het forum

26-11-2009 12:59 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je voordat je iets post, het 3x nalezen op spel en taalfouten? Net ook weer. Iemand die waarschijnlijk niet beter weet schrijft: me man en me familie, eerst volgen er een paar kleine opmerkingen. Daar stoor ik ook niet aan. Maar dan staat daar ook zo'n vernietigende: BIJ ME ME ME BEN IK AFGEHAAKT.

Ik wil niet dat hele topic vervuilen, maar wil toch eigenlijk wel weten waarom dat altijd zo hard moet.

Ik lees dus echt mijn posts na omdat ik geen gezeik wil, waardoor ik ook wel eens pas post als de discussie al weer een andere kant op gaat.

Snappen sommige forumers niet dat het niet voor iedereen weggelegd is om foutloos te kunnen tikken?

Zo dat ben ik kwijt, kan ik tenminste weer verder forummen.
Foutloos tikken, vooruit.

Maar 'ik vondt' en 'hij reageerd' vind ik echt heel erg erg en dan haak ik inderdaad af. Net als bij 'me'.

Heeft niks te maken met foutloos typen.
Me trek ik nog wel, als er geen punten en komma's staan haak ik af. Vind het altijd zo gemakzuchtig overkomen.
Me man en me huis etc... vind ik ook heel storend overkomen. Maar ik realiseer me wel (in deze zin mag het ) dat niet iedereen even goed in de schreven Nederlandse taal is. Vind dat we elkaar hier niet op moeten afrekenen.
Ik vind een spelfout niet zo'n probleem, maar als een tekst volledig onleesbaar wordt door het ontbreken van punten en komma's, me i.p.v. mijn, same i.p.v samen, dan heb ik geen zin om eerst de tekst te moeten ontleden, en dan ook nog eens een poging te moeten doen om het te begrijpen.

Als je wilt dat je post serieus gelezen wordt, hou je daar een beetje rekening mee lijkt mij...
Het lijkt me een teken van beleefdheid naar de lezers dat je nadenkt over je formulering en taalgebruik. Het komt ook voor dat een TO zelf te kennen geeft geen goed schrijver te zijn. In dergelijke gevallen is duidelijk dat het onvermogen betreft en geen desinteresse.
ach een foutje is niet erg, maar ik kan er wel van schrikken als ik hele epistels lees zonder hoofdletters en interpunctie.

Me vriend vind ik eigenlijk ook niet kunnen, net als spele, dele en vervele.
En wat is er mis mee om je teksten na te (laten) kijken voordat je ze plaatst? Als niemand je ooit verbetert, dan blijf je het fout doen. Het lijkt wel of mensen steeds slechter spellen, zelfs in kranten kom ik regelmatig spelfouten tegen. Taal is een wezenlijk deel van cultuur, maar er wordt vaak mee omgegaan alsof het iets onbelangrijks is.
Cum non tum age
Het is gewoon storend, dat mensen niet de moeite willen nemen om normaal Nederlands te typen. Je kan toch alles controleren voordat je het hier neerkwakt?

Ik stoor me daar ook mateloos aan, aan al die taalfouten!
Me man heeft toch niks te maken met niet foutloos kunnen tikken? Het is sms/msn taal(verloedering).
The time is now
quote:noa schreef op 26 november 2009 @ 13:06:

En wat is er mis mee om je teksten na te (laten) kijken voordat je ze plaatst? Als niemand je ooit verbetert, dan blijf je het fout doen. Het lijkt wel of mensen steeds slechter spellen, zelfs in kranten kom ik regelmatig spelfouten tegen. Taal is een wezenlijk deel van cultuur, maar er wordt vaak mee omgegaan alsof het iets onbelangrijks is.Dat is helemaal verschrikkelijk.
het is echt verschrikkelijk de hele tijd dat ''me hond'' en ''me familie''. Het is MIJN! Kijk af en toe een d-t foutje, ok. Maar van die fouten zoals hierboven, dat is gewoon laks. Dan ben ik ook laks en haak ik af.
Ik hang ook van de tikfouten aan elkaar omdat mijn vingers niet helemaal goed communiceren met mijn brein. Maar ik weet ook heel goed dat ME onjuist taalgebruik is en ik erger mij daar inderdaad aan. Mijn pubers gebruiken het in ieder geval niet dankzij mijn ge-erger!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
En ik maar denken dat ik hier Nederlandse les kon krijgen.

Ik vind het storend als mensen (veel) type fouten maken. Ik ben niet foutloos, ik doe wel mijn best.

Wat ik eigenlijk storend vind, is dat mensen alleen daarop reageren en verder geen input geven op de gestelde vraag. Reageer dan helemaal niet, want je wil afhaken! Het lijkt wel of ze een "hak" willen zetten of iemand even neer willen halen... Reageer gewoon niet als het stuk je irriteert of niet aanspreekt door wat dan ook. Je moet niet reageren...
Volg je hart. Dat klopt.
Spel en taalfouten vind ik niet zo erg.

Ik maak ze ook zeer regelmatig.

Wat ik wel heel erg vind zijn hele lappen tekst zonder punten kommas en hoofdletters want dan weet je helemaal niet meer waar de zin begint en eindigt en dat maakt het allemaal wat lastig om te lezen laat staan een normale reactie op een warrig verhaal te kunnen geven soms moet je gewoon drie keer een hele lange lap tekst doorworstelen om te begrijpen wat iemand bedoeld of zoals herman finkers zei een verkeerde komma of letter maakt van jezus nog een ketter en soms kan ik me ook mateloos ergeren of zou het irriteren zijn aan mensen die me schrijven in plaats van mijn want zo heel moeilijk is het niet echt niet hoor
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Er zijn twee soorten fouten: typefouten en spelfouten. Of: tpyefoutne en zpelvauten.

Als iemand spelfouten maakt, kan ik daar wel mee leven. Typefouten vind ik al iets irritanter, aangezien ik zelf ook mijn best doe die zo min mogelijk voor te laten komen.

Alle SMS taal die gewoon lelijk leest/klinkt en een totaal gebrek aan interpunctie vind ik hoogst irritant en maken een tekst ook echt onleesbaar.
Waar ik me aan stoor is wanneer TO aangesproken wordt op het feit dat ze nogal slordig schrijft je een antwoord terug krijgt dat ze normaal wel op spelling let, maar dat dat op een forum oid niet belangrijk zou zijn. Dat snap ik niet, je beheerst het of niet. Ik hoef echt niet meer mijn best te doen op een zakelijke brief dan een reactie op een forum. En wanneer iemand dyslectisch is zie je dat duidelijk aan de manier van schrijven, maar er zijn er ook die claimen dyslectisch te zijn terwijl het volgens mij gewoon luiigheid is.

Laatst kreeg ik ook echt kromme tenen toen iemand zei: 'Ja, maar dat zijn LEUKE spelfouten.' Huh..?
quote:borodini schreef op 26 november 2009 @ 13:13:

Spel en taalfouten vind ik niet zo erg.

Ik maak ze ook zeer regelmatig.

Wat ik wel heel erg vind zijn hele lappen tekst zonder punten kommas en hoofdletters want dan weet je helemaal niet meer waar de zin begint en eindigt en dat maakt het allemaal wat lastig om te lezen laat staan een normale reactie op een warrig verhaal te kunnen geven soms moet je gewoon drie keer een hele lange lap tekst doorworstelen om te begrijpen wat iemand bedoeld of zoals herman finkers zei een verkeerde komma of letter maakt van jezus nog een ketter en soms kan ik me ook mateloos ergeren of zou het irriteren zijn aan mensen die me schrijven in plaats van mijn want zo heel moeilijk is het niet echt niet hoor
Wel erg vind ik :

Ofzow, enzow, zow, zo ie zo, me, lkkr, w8, w8en
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:Banba schreef op 26 november 2009 @ 13:08:

Me man heeft toch niks te maken met niet foutloos kunnen tikken? Het is sms/msn taal(verloedering).

Ja ik ben het met je eensch dat sms taal verloedering van de nederlandsche taal is, en zoals ik al eerder tikte heb ik er ook geen problemen mee dat er even tussen neus en lippen door verteld wordt, dat het niet op prijs gesteld wordt. Maar er zijn er altijd een aantal bij die dat allejezusse hard moeten formuleren.

Het is een post op een forum, geen examentekst.

(en ja als er geen leestekens staan haak ik af, maar reageer dan ook gewoon niet)
quote:Nammma schreef op 26 november 2009 @ 13:06:

Het is gewoon storend, dat mensen niet de moeite willen nemen om normaal Nederlands te typen. Je kan toch alles controleren voordat je het hier neerkwakt?

Ik stoor me daar ook mateloos aan, aan al die taalfouten!

Ik stoor me daar aan.......is een taalfout

Het is "ik erger me daar aan" of "het stoort me dat"
Jij bedoelt denk ik: ik erger me aan, of iets irriteert je.

Geldt dat ook voor het werkwoord storen?
quote:kaatje_85 schreef op 26 november 2009 @ 13:09:

het is echt verschrikkelijk de hele tijd dat ''me hond'' en ''me familie''. Het is MIJN! Kijk af en toe een d-t foutje, ok. Maar van die fouten zoals hierboven, dat is gewoon laks. Dan ben ik ook laks en haak ik af.Of 'me' altijd maar uit laksheid gebruikt wordt weet ik nog niet zo zeker hoor. Er is een hele generatie die denkt dat 'me hond' gewoon zo geschreven hoort te worden. Je moet voor gein eens proefwerken gaan nakijken op een middelbare school Overigens zijn het niet alleen jonge mensen die 'me' verkeerd gebruiken. Heb een kennis (tegen de 40) die al jaren 'me' sms't. Ook zijn spelling verder is behoorlijk slecht. Zo gek vind ik dat overigens niet als je op je 16e van school gaat en een beroep hebt waarbij je nooit hoeft te lezen en schrijven...
quote:amarna schreef op 26 november 2009 @ 13:16:

[...]

Ik stoor me daar aan.......is een taalfout

Het is "ik erger me daar aan" of "het stoort me dat"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven