O jee..een logé!?

14-09-2014 17:17 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week werd ik gebeld door een kennis van me uit het buitenland, of ik een vriend van haar uit de brand kon helpen, die binnenkort een opleiding begint in Amsterdam. Het is een jonge jongen (net van de middelbare school) en zijn moeder wil hem onder geen beding ergens in een ' vaag hotel' in Amsterdam laten logeren totdat hij een studentenkamer kan betrekken. Die kennis van me spiegelde me voor dat het zou gaan om onderdak voor ongeveer tien dagen (bij mij thuis dus) vanaf ongeveer half oktober. Per november zou hij dan een kamer hebben. Maar heel precies wist ze het ook allemaal niet. De betreffende jongen zou wel contact met mij opnemen. Dat heeft hij inmiddels gedaan en nu blijkt hij al over een week naar NL te komen en helemaal nog geen (zicht op) onderdak te hebben. Ik wil de beste jongen best helpen, maar weet zelf ook allemaal niet hoe het werkt met studentenkamers en heel eerlijk gezegd vind ik het ook wel erg snel dat hij over een week al op m'n stoep staat. Mijn man en ik werken doordeweeks gewoon, dus hij zou ook overdag alleen in ons huis zijn.

Ik weet dat het absoluut niet assertief van me is, maar ik vind het eigenlijk ook een beetje rot om nu opeens te zeggen dat ik er niet zo snel op gerekend had en dat het niet uitkomt. Ik doe het ook een beetje voor die kennis/vriendin van me natuurlijk.

Hebben jullie ideeën om zo snel mogelijk betrouwbaar onderdak te regelen voor deze buitenlandse student in Amsterdam?
Even met de universiteit bellen? Misschien hebben zij tips?

Verder zou je kunnen kijken op de website woongroep.net waar mensen kamers in woongroepen aanbieden.
Als geld geen probleem is, kan je voor 600 euro (bij wijze van) vast wel een kamer van 8 m2 vinden. Maar ik neem aan dat geld niet onbeperkt is en dat 8m2 niet echt wordt gewaardeerd. Kamernet of kamertje.nl kunnen misschien werken.

Maar hoe groot de kans is dat iemand zó snel iets vindt? Niet zo groot lijkt mij. Dus ik zou wel goede afspraken maken, desnoods eerst 10 dagen bij jou (zoals je had beloofd) en dan kan hij evt alsnog in een hostel? Lastige situatie zeg.
Ik zou het niet doen, omdat ik niet 10 dagen en nachten een onbekende in mijn huis wil. Misschien egoïstisch, maar dit zou ik echt niet zien zitten.
Trouwens, hij kan toch ook bij die kennis logeren en met de trein op en neer reizen?
Mijn tip om woonruimte in Amsterdam te vinden: zoek buiten Amsterdam.

Hij kan toch prima met de trein heen en weer naar school? Net iets buiten Amsterdam is echt zoooo veel makkelijker (en goedkoper) om iets te vinden! Bijvoorbeeld via kamernet of marktplaats.
Zeg maar Spijker.
In Amsterdam liggen de studenten kamers ook niet voor het oprapen, of je betaalt veel huur.
Ik ben ontzettend niet-gastvrij dus ik zou hier ook niet aan beginnen. Als het nou echt voor 2-3 nachten is dan oke maar niet hier gaan zitten en dan pas gaan zoeken. Ik zou bang zijn dat ik er dan niet meer vanaf kwam. Komt heel onaardig over waarschijnlijk maar ik ben erg op m'n privacy gesteld.
Uh, die kennis woont toch in het buitenland? Of lees ik het nou verkeerd?
Amsterdam is vreselijk duur, wat kamers betreft. ¤600-800 is niet vreemd, zeg maar.

Vaak zijn er voor buitenlandse studenten wel bepaalde voorrangsregelingen via studentenhuisvesting.
Niet aan beginnen. Laat die kennis het zelf maar oplossen.
http://www.sfshousing.nl

http://www.dekey.nl/ik-wil-huren/studentenwoning/

http://www.ahk.nl/studiekeuze/huisvesting/

Van die laatste:

Speciaal voor internationale studenten biedt de AHK in samenwerking met woningcorporatie Ymere woonruimte aan in het complex 'De Eretribune'. Vanaf augustus 2014 zijn er 8 kamers beschikbaar. Het complex is gevestigd aan de Erasmusgracht in Amsterdam West.

de kamers zijn 18,5m² en gemeubileerd;

er is een gezamenlijke keuken (28m²) en een badkamer die je deelt met drie andere studenten;

de huidige huur bedraagt ca. ¤ 508 (zonder balkon, 6 kamers) tot ¤ 516 (met balkon, 2 kamers);

de huur is inclusief gas, water, elektra en servicekosten;

de kamers beschikken over gratis internettoegang;

metro en tram zijn vlakbij en het is een kwartier fietsen naar het centrum van Amsterdam.

Criteria

de kamers zijn bedoeld voor buitenlandse studenten;

de huurperiode van 16 augustus 2014 tot en met 15 augustus 2015;

het is niet mogelijk tussentijds op te zeggen;

je moet 18 jaar of ouder zijn;

je mag niet meer dan ¤ 34.678 per jaar verdienen.
Het zou mij allemaal te vaag zijn.
quote:Merisi schreef op 14 september 2014 @ 17:25:

Uh, die kennis woont toch in het buitenland? Of lees ik het nou verkeerd?Oh ja, ik dacht alleen die jongen. Ik had er even overheen gelezen dat die kennis ook in het buitenland woont.
Ik vind het een beetje brutaal van die kennis. Is het nou nog een kind van die kennis is het misschien nog wat anders maar het kind van een vriend van een vriend??? Eh neu, die zou ik niet in huis halen. Beetje te ver weg zeg maar.
Niet aan beginnen.

Die jongen heeft dan namelijk al onderdak en wie weet hoeveel moeite hij dan nog doet.

Hij (en zijn moeder) maken van ZIJN probleem IEDEREEN hun probleem. Hij weet vast al heel veel langer dat hij naar Nederland komt en gaat studeren. De voorwaarden van zijn moeder zijn onzinnig, hij kan prima in een 'vaag' hotel slapen. Bij een bekende van een bekende is toch ook 'vaag"?

En geen zicht op een andere plek, dus geen einddatum = no go.
Dank alvast voor de tips. Ik herken het gevoel van 'ongastvrijheid' wel hoor, heb het namelijk zelf ook. Als hij pas half oktober zou zijn gekomen, had ik misschien nog iets kunnen regelen voor die tijd. Dan had ie helemaal niet bij mij hoeven logeren. Maar een week is wel erg kort dag. Dus ik ben bang dat ik nu 'niet anders meer kan'. Ben wel van plan hem nog te mailen dat ik goede afspraken wil maken over de termijn. Eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje raar dat er een week van te voren nog helemaal niets geregeld is en dat er nu op mij gerekend wordt. Of zo voel ik het tenminste. Komt een beetje over als het probleem afschuiven. Pff.. Heb nog niet eens tegen mijn man gezegd dat hij over een week al komt. Die was er al niet zo blij mee.. Dus dat wordt ook een discussie.
Wat ga je dan doen als hij na die 10 dagen niets anders zou hebben?
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Ik zou niemand die geen einddatum aan kan geven in mijn huis laten. Ik zou ook geen jongen die ik zelf helemaal niet ken in mijn huis laten. Ik zou er als ik jou was van af zien.
Nee niet aan beginnen, hij maakt van zijn probleem jouw probleem. Zonder zicht op een einddatum terwijl een kamer zoeken in Amsterdam in sept/okt en eigenlijk altijd hel is..,
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Ik zou toch echt zeggen dat het niet doorgaat. De kans is klein dat hij binnen 10 dagen een kamer heeft, dat kan echt maanden duren. En schop hem maar eens op straat als hij eenmaal bij je is. Ik zou er echt niet aan beginnen. Of heb je al echt gezegd dat hij mag komen?
Ja precies Janna, als hij na 3 weken nog niets heeft kun je hem dan wel op straat gooien? Wie weet vindt hij het wel best als hij eenmaal bij jullie zit.
quote:Nemesis. schreef op 14 september 2014 @ 17:28:

http://www.sfshousing.nl

http://www.dekey.nl/ik-wil-huren/studentenwoning/

http://www.ahk.nl/studiekeuze/huisvesting/

Van die laatste:

Speciaal voor internationale studenten biedt de AHK in samenwerking met woningcorporatie Ymere woonruimte aan in het complex 'De Eretribune'. Vanaf augustus 2014 zijn er 8 kamers beschikbaar. Het complex is gevestigd aan de Erasmusgracht in Amsterdam West.

de kamers zijn 18,5m² en gemeubileerd;

er is een gezamenlijke keuken (28m²) en een badkamer die je deelt met drie andere studenten;

de huidige huur bedraagt ca. ¤ 508 (zonder balkon, 6 kamers) tot ¤ 516 (met balkon, 2 kamers);

de huur is inclusief gas, water, elektra en servicekosten;

de kamers beschikken over gratis internettoegang;

metro en tram zijn vlakbij en het is een kwartier fietsen naar het centrum van Amsterdam.

Criteria

de kamers zijn bedoeld voor buitenlandse studenten;

de huurperiode van 16 augustus 2014 tot en met 15 augustus 2015;

het is niet mogelijk tussentijds op te zeggen;

je moet 18 jaar of ouder zijn;

je mag niet meer dan ¤ 34.678 per jaar verdienen.Ik vind het echt erg dat die huren zo hoog zijn. En dit is dan nog relatief 'goedkoop' ook. Het kán gewoon niet dat het zo veel moet kosten.
quote:zus-en-zo schreef op 14 september 2014 @ 17:31:

had ik misschien nog iets kunnen regelen voor die tijd.

Jij??? Wil je ook misschien voor mij wat dingetjes regelen?

Ik vind dat je erin geluisd bent. Over de periode, de vanaf wanneer datum.

Kan je niet zeggen dat je volgende week helemaal niet kunt omdat er dan al iemand komt logeren?

Dat het echt alleen kan vanaf de afgesproken datum en voor de periode die in eerste instantie was afgesproken?

Ik denk dat je hier zo'n spijt van gaat krijgen...
Als hij nou echt concreet een eind datum had oke, maar de kans dat hij binnen tien dagen een kamer vind in in Amsterdam is natuurlijk nihil. En dan? Ga je hem dan op straat zetten? Dat doe je waarschijnlijk ook niet, dus voor je het weet zit je maanden met hem in huis.

Ik zou maar even zuchten en bellen dat je het niet ziet zitten. Dat is nu nog een stuk makkelijker dan als het straks moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven