Onaangekondigd bezoek

22-08-2013 17:00 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal

Ik wil graag even iets aan jullie voorleggen om erachter te komen hoe jullie hierover denken. Ik ben iemand die erg op dr privacy gesteld is en er niet van houdt als mensen onverwachts op de stoep staan maar toch heb je soms enkelingen ertussen zitten die zich hier niks van aantrekken ookal heb je nadrukkelijk gevraagd om eerst een belletje te geven voordat ze langskomen en daar wil ik het ook over hebben omdat het mij onlangs weer overkomen is met een familielid van mij die nou al voor de 3e keer onaangekondigd langskomt en elke keer ook urenlang blijft zitten tot grote ergenis van mij Ik gaf haar telkens hints om haar weg te krijgen omdat ik nog meer dingen te doen had maar ze bleef maar verder kwebbelen totdat ik het echt zat was en tegen haar uitviel omdat ik het vrij onbeschoft vond dat ze mijn wensen aan haar laars lapt en elke keer onaangekondigd op de stoep staat en ook nog eens mijn hints langs dr heen laatgaan. Ze was verontwaardigd en begreep niet zo goed waarom ik zo boos werd maar ik had zoiets van dit is voor mij de druppel. Sinds dit voorval negeert ze mij compleet wat ik nogal kinderachtig vind maar goed het zijt zo en kan ze wat mij betreft ook wegblijven maar wat vinden jullie nou eigenlijk van onverwacht bezoek en hoe gaan jullie om met dit soort lastpakken.
Be kind but not weak.
Ik hou daar ook niet zo van. Volgende keer meteen zeggen:goh leuk dat je langskomt, maar ik moet net de deur uit voor een tandartsafspraak. Bel je volgende keer van e voren?'
De deur niet open doen als je daar geen zin in hebt. Of in de deuropening zeggen dat het niet uitkomt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vind dat je grammatica/interpunctie beter kan. Maar dat terzijde, ik ben ook niet gek op onaangekondigd bezoek. Als het mij niet uitkomt zeg ik dat vriendelijk als er toch iemand voor de deur staat. Is het wel ok dan laat ik die persoon binnen. Beetje raar om eerst iemand binnen te laten en vervolgens diegene de volle laag te geven. Dan zou ik ook verontwaardigd zijn. Je kan toch duidelijk en beleefd tegelijkertijd zijn? Het is niet het een of het ander.
Ik snap haar volledig.

Ik persoonlijk vind het hartstikke gezellig als mensen onverwachts langskomen. Dingen die ik gepland had staan verschuif ik of doe ik later. Het is toch leuk dat mensen bij jou op bezoek willen komen?

Dat je vervolgens tegen haar uitvalt vind ik belachelijk. Je kan altijd nog normaal communiceren dat het gezellig was maar dat je nog andere dingen moet doen. Maar 'subtiele' hints geven en boos worden als ze die niet oppikt? Komop zeg, je bent volwassen, gedraag je ook zo.
Ik heb er geen enkel probleem mee als iemand onverwachts aanbelt. Als het niet uitkomt dan zeg ik het gewoon en anders zijn ze welkom.
Sommige mensen kunnen zich gewoon niet voorstellen dat anderen een hekel hebben aan onverwacht bezoek. Ik heb een paar vrienden die de neiging hebben zomaar te komen aanwaaien. Omdat ik dat niet prettig vind weten ze inmiddels dat ze eerst even moeten bellen (en dat ik het vervolgens vrijwel altijd leuk vind als ze komen).

Hoe dan ook, duidelijk zijn werkt beter dan subtiele hints geven. Dat hoeft niet op een onbeschofte manier. Meteen als iemand aanbelt kan je iets zeggen als: "Leuk je te zien maar het komt me niet zo goed uit. Ik vind het ook niet zo prettig als mensen onverwacht komen omdat ik het nogal druk heb. Zou je een volgende keer even kunnen bellen, dan weet je zeker dat ik genoeg tijd voor je heb." Alleen mensen met een heel groot bord voor hun kop zullen dan nog een keer onverwacht op je stoep staan, en voor hen kan je de boodschap het beste blijven herhalen.

O ja, en als iemand te lang blijft zitten: gewoon zeggen dat je dingen te doen hebt en melden dat je graag een andere keer weer afspreekt. Niet te subtiel zijn. Het is jouw huis, dus jouw regels gelden.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
Hinten helpt niet. En het laten borrelen en het dan tot een ontploffing laten komen helpt ook niet.

Wat wel helpt, is aan de deur al zeggen dat het nu niet uitkomt, als je haar helemaal niet binnen wil hebben, of zeggen dat je over het voor even wel gezellig vind, maar dat je meer dingen nog moet doen. En dan luchtig aangeven na een uurtje of zo, 'ik ga je er zo wel uitgooien, want ik moet nog wat dingen doen .
Oh ik laat ze net zo makkelijk buiten staan hoor.

OOK als ze weten dat ik gewoon thuis ben.

Als ik een pyjama dag heb hoef ik echt Tante Truus niet op de bank.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik vind bezoek leuk maar wil graag minstens een half uur van te voren even een aankondiging. Is het echt ongelegen en onverwacht doe ik gewoon niet open. Ik ga niet opendoen en dan tege die persoon tekeer gaan, beetje raar.
Ik hou ook niet van onverwacht bezoek,even een telefoontje al is het 5 minuten van te voren maakt voor mij al een verschil.

Gelukkig weet iedereen dat in mijn omgeving denk ik wel.

Behalve mijn vader die komt vaak onverwacht en altijd op de meest ongunstige momenten.
Je geeft ook wel een beetje gemengde signalen af als je eerst iemand urenlang laat zitten leuteren en dan vervolgens tegen haar uitvalt. Mocht dit familielid nog een keer onaangekondigd op de stoep durven staan kun je haar beter niet eens meer de drempel over laten komen. 'Leuk dat je langs komt, maar het komt me nu absoluut niet uit. Laten we een afspraak maken.'.
Of snel je jas aantrekken als je haar over je tuinpaadje ziet lopen. "Wat ontzettend jammer zeg, ik sta net op het punt om weg te gaan!"
Mijn omgeving weet gelukkig dat ik een belletje vooraf op prijs stel. Zéker nu ik hoogzwanger ben.

Dan kan ik opruimen, zorgen dat er wat lekkers op tafel sta en dat ik er uberhaupt ben/wakker ben. Desondanks vond 1 vriendin het laatst nodig om onaangekondigd op bezoek te komen met haar hele gezin. Helaas hadden we een uitslaapdag dus iedereen liep nog in pyama. Gelukkig bleef ze geen uren, want dat had ik echt niet op prijs gesteld. Iemand die uren blijft, mijn hele agenda in de war gooit, de hints niet oppikt en daarna beledigd gaat lopen doen hoef ik niet zo nodig in mijn vriendenkring.
Ik snap ook niet zo goed hoe mensen met een heel gezin onaangekondigd ergens kunnen langsgaan. Voor t zelfde geld sta je met je hele gezin aan een dichte deur.... ik zou dan zeker even bellen.
Ik ben (volgens mij) op zich niet echt erg op mijn privacy, maar ik vind het wel vervelend als mensen zomaar aanwaaien.

Niet dat ze niet welkom zijn, absoluut wel zelfs! Maar door mijn lichamelijke conditie (fm, epilepsie en recentelijk een nieuw schoudergewricht) en de drukke baan van mijn partner is het huishouden niet echt top... Niet zoals hij en ik het van huis uit mee hebben gekregen zeg maar.

10 minuutjes van tevoren een telefoontje is geen extreme moeite toch voor de bezoeker? Ik snap de uitbarsting wel. Als dit niet de eerste keer is en het bekend is dat jij graag een waarschuwing vooraf wilt.... Het is jouw huis! Misschien is subtiel netter, maar shit happens. Toch?
Adem in, adem uit
Wat voor de één een hint is, wordt door de ander soms helemaal niet zo opgevangen.

Eén vriendin van mij zegt rustig: Ik geef je nog één kop koffie en dan gooi ik je eruit. Das wel duidelijk
quote:Summerdance schreef op donderdag 22 augustus 2013 17:10 Oh ik laat ze net zo makkelijk buiten staan hoor.

OOK als ze weten dat ik gewoon thuis ben.

Als ik een pyjama dag heb hoef ik echt Tante Truus niet op de bank. ?Doe mijn optie --> ik ben van het Gooi naar Helmond verhuisd. Dat scheelt een hoop visite op pyamadag hihi
Adem in, adem uit
Ik vind het meestal geen probleem als er iemand onaangekondigd op de stoep staat. Uitzondering daarop is rond etenstijd, omdat ik vaak niet genoeg heb om meer mensen mee te kunnen laten eten en daar dan van ga stressen. Dan weet ik het liever van tevoren zodat ik wat extra boodschappen kan doen.

Maar je kunt toch gewoon tegen je bezoek zeggen dat je nu weer verder moet met (vul in) of een afspraak hebt oid wanneer je get genoeg geweest vind? Je hoeft toch niet uit te vallen?

Ik zeg ook rustig na een uurtje dat ik eigenlijk zin had om een beetje te lummelen dus dat ik ze eruit ga zetten
Die ? Moest een smiley zijn... Oeps (newby)

Poging 2 -->
Adem in, adem uit
Heel duidelijk zijn! Deur open doen en iets zeggen als: het komt nu niet uit, ik vind het prima om af te spreken maar het komt niet gelegen. Graag de volgende keer even bellen!

En dan dus gedag zeggen, vriendelijk maar beslist.

Zal misschien niet vriendelijk zijn, wel duidelijk. Daarbij vind ik het ook niet vriendelijk van die kennis die steeds komt aanwaaien om geen rekening te houden met jouw wensen!

Oja, en smoezen verzinnen of zeggen waarom het niet uitkomt is niet nodig. Al wil je de hele middag neuspeuteren, jouw zaak! ?
Hoe komt toch zoveel mensen aan een tante Truus (o.i.d.) die regelmatig onverwachts op visite komt en vervolgens nog uren blijft zitten? Echt, ik heb ook wel tante Truzen, maar dat zijn nou net van die ongezelligerds dat ze echt niet zomaar spontaan op visite komen. Die kennen het woord spontaan niet eens.

Mij maakt het niet uit of mensen wel of niet aangekondigd komen. Als het niet uitkomt dan bonjour ik ze zo de deur uit (als ik weg moet bijvoorbeeld), maar als ik tijd heb vind ik het altijd gezellig. Ook al zit ik in mijn pyama zonder make-up en staat de afwas een meter hoog.
Wat voor jou een heel duidelijk kan zijn, hoeft voor haar niet zo duidelijk te zijn. Je had het beter (misschien handig in de toekomst) duidelijk kunnen aangeven dat je onaangekondigd bezoek niet wil. Iets van "goh leuk dat je langskomt, maar ik ben erg gesteld op mijn privacy. Wil je voortaan eerst bellen?" Niets mis mee om je wensen kenbaar te maken op een duidelijke manier. Jou hints begreep ze blijkbaar niet, waardoor jou reactie voor haar nu uit de lucht komt vallen.

Heb je trouwens mogelijkheid om eerst te kijken wie er voor de deur staat, voor je open doet? Ik doe namelijk niet voor iedereen open.
Geen probleem met onverwacht bezoek. Hangt er wel vanaf wie het is of ik er voor ga zitten of dat ik het kort houd.
Nou sinds kort hebben we hier een deurbeleid en komt er geen onverwacht bezoek meer binnen. Kan jij ook doen Bibi, geen zin in visite, geen stap over de drempel. Scheelt jou iig weer uren ergernis en een woede-aanval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven