Ongehoord onbeschoft...

27-05-2014 01:01 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een seniorencomplex (55+-woningen). Dus veel oudere senioren (al dan niet met een rollator of scootmabiel). Sommige bewoners zijn zelfs hoog bejaard.

In de nabijheid van dit complex liggen 2 middlbare scholen. Het komt zeer regelmatig tot vaak voor dat leerlingen van die scholen met hun fiets en met een noodgang over de stoep racen op weg naar McDonalds of een snackbar hier niet ver vandaan. Tot schrik en ergernis van de ouderen.

Vanmorgen ook weer. Een Indische dame van dik in de 80 loopt met haar rollator voor de flat en schrikt zich een hoedje als plotseling een scholier (van amper 14 jaar) met een bloedgang op een fiets langs haar scheert. De dame in kwestie roept tegen de jongen dat hij op het fietspad hoort te fietsen en niet over de stoep. De jongen stopt, stapt van zijn fiets en zegt tegen haar: "Wat zeik je nou... ouwe.....? Je had al lang dood horen te zijn, oud lijk!" Stapt weer op zijn fiets en vervolgt zijn weg over de stoep. Hij kijkt nog een keer om en steekt zijn middelvinger naar de bejaarde vrouw op.

Ik zag en hoorde het gebeuren vanmorgen, tot mijn verbijstering en ergernis. Ik heb nog even met de bejaarde vrouw staan praten. Ze was helemaal ontdaan door wat er even daarvoor gebeurde. En ik snap dat heel goed.

Ik ben zeker geen fatsoensrakker of zoiets. Maar dit gedrag en deze houding, daar heb ik geen goed woord vor over. Behandel medemensen (en zeker ouderen) met respect. Dat heb ik in mijn opvoeding in ieder geval wel meegekregen, gelukkig. Dit vond ik schaamteloos.

Kennen jullie meer van dit soort onbehouwen en onbeschoft gedrag tegen ouderen?
Heb een gruwelijke hekel aan mensen die over de stoep fietsen.

Hier in de buurt zijn dat vaker mensen tussen de 40 en de 70 dan kinderen. En ook deze mensen schelden op me, als ik er iets van zeg.

Iedereen is tegenwoordig nogal snel over de kook.

Zoals mensen hier die het blijkbaar normaal vinden om een kind van 14 meteen van z'n fiets te trekken en in elkaar te slaan.

Als ik jou was, zou ik contact opnemen met de politie en de situatie voorleggen. Dan kunnen ze wat vaker komen controleren tot het stoep-fiets probleem is opgelost. Misschien dat ze ook met de school kunnen gaan praten.
quote:blijftgewoondametje schreef op 27 mei 2014 @ 08:26:

Nou echt Sandt, wat een 'kort rokje' argument.

hij had gewoon niet op de stoep moeten fietsen, en op het moment dat iemand daar wat van zegt die gene doodwensen.., dat is niet goed te praten op geen enkele manier.

Dat zeg ik dus ook, ik wil de opmerking niet goed praten, en die jongen had niet over de stoep moeten fietsen. Maar wij waren er niet bij. We weten dus ook niet de letterlijke tekst van de oude dame. En daar kan natuurlijk voor de jongen nu net de trigger hebben gezeten waarom hij stopte.

In mijn wijk, een school, een bejaarden tehuis en een buurtsuper op nog geen 200 meter van elkaar. En als ik dan wel eens hoor, hoe de ouderen, die jongeren aan spreken op hun gedrag, of eigenlijk soms gewoon op een wat onhandige actie, dan snap ik helemaal dat die ouderen geen respect meer genieten van die jongeren.

Het gaat me niet om dát die ouderen iemand aanspreken, maar wel hoe!

Voorbeeld: Man met beslagen autoramen rijdt weg bij de super, twee jongens passeren precies op dat moment de auto. Een jongen raakt de spiegel en deze klapt om. Geen schade of niets, maar wat die man vanuit die auto schreeuwde durf ik hier niet eens neer te schrijven.
quote:noreservations schreef op 27 mei 2014 @ 08:33:

Als ik jou was, zou ik contact opnemen met de politie en de situatie voorleggen. Dan kunnen ze wat vaker komen controleren tot het stoep-fiets probleem is opgelost. Misschien dat ze ook met de school kunnen gaan praten.

Idd. Dat is oplossingsgericht. We hadden hier in de buurt iets soortgelijks. Gesprekje met wijkagent, met brief namens een aantal bewoners. Uiteindelijk zijn er simpelweg van die dubbele hekjes geplaatst en er wordt nog regelmatig gecontroleerd.

Waren trouwens mensen van alle leeftijden die over de stoep scheurden. Onderling erover klagen brengt geen oplossing.
Als to die jongen letterlijk kon verstaan dan ga ik ervanuit dat ze die mevrouw ook letterlijk heeft verstaan. Als die mevrouw buitensporig onbeschoft was zou to het gezegd hebben nietwaar.
Het is ook echt niet alleen de jeugd, ze krijgen alleen het goede voorbeeld niet allemaal meer.

Als mama fietst over t winkelcentrum bijv, is wandelgebied. Zeg je er iets van" u mag hier niet fietsen" krijg je n grote waffel.

Vorig jaar een met twee kinderen op de fiets, oom agent moest er achter aan rennen want ze stopte niet.

Daarom weer graag normaal gaan opvoeden.
quote:Biekkie schreef op 27 mei 2014 @ 08:52:

Het is ook echt niet alleen de jeugd, ze krijgen alleen het goede voorbeeld niet allemaal meer.

Als mama fietst over t winkelcentrum bijv, is wandelgebied. Zeg je er iets van" u mag hier niet fietsen" krijg je n grote waffel.

Vorig jaar een met twee kinderen op de fiets, oom agent moest er achter aan rennen want ze stopte niet.

Daarom weer graag normaal gaan opvoeden.Precies. Behandel een ander met respect en je zal respect terug krijgen.
Bijzonder hoe sommigen hier de mond vol hebben van respect, maar als volwassene een tiener wel eens even een pak voor zijn broek zullen geven en/of uitschelden. Ja, dat is echt dè manier.

Goed voorbeeld doet volgen, zeggen ze toch.

Zelf opgegroeid in de jaren 80, en ja ook met het "respect voor ouderen", maar in de loop der jaren zoveel gedrag gezien van ouderen dat ik het per definitie respect moeten hebben voor ouderen wel losgelaten heb. En leg het je kind maar uit: "Nee schat, dat was niet aardig van die mevrouw, over je voet rijden. Nee, ze zei inderdaad geen sorry, dat is niet netjes. Oh maar je moet wel respect voor haar hebben hoor. Ze is oud". Het is niet zo heel gek dat die vlieger na een aantal akkefietjes niet meer opgaat hè. Net zoals je dat bij een dertiger zou hebben die je een paar keer wat heeft geflikt. Nou heb ik dan weer zo'n kind dat dan op de mw afstapt, klein als ze is, en zegt "mevrouw u reed over mijn voet en dat deed pijn, dat vind ik niet leuk. moet u nou geen sorry zeggen?". En dan noemt ze mijn dochter een brutaal snotjong. Sja. Ze is tenslotte nog niet oud.

Iedereen heeft zich te gedragen, of je nou 4 of 90 bent. Iedereen begint met dezelfde portie respect, en of je het houdt ligt echt aan je eigen gedrag.
quote:blijftgewoondametje schreef op 27 mei 2014 @ 08:48:

Als to die jongen letterlijk kon verstaan dan ga ik ervanuit dat ze die mevrouw ook letterlijk heeft verstaan. Als die mevrouw buitensporig onbeschoft was zou to het gezegd hebben nietwaar.Tja, dat weet ik dus niet. TO woont ook in die seniorenflat. Kan zo maar zijn, dat TO het toch wat met een gekleurde bril ziet.
mijn opvoeding is van de jaren '90/'00. Maar mijn ouders hebben er wel altijd een zaak van gemaakt om respect te tonen. Niet zozeer de nadruk leggen op oudere mensen, maar mensen in het algemeen.

Soms loopt het al eens mis. Ik ga daar niet over liegen. Ik heb ook al aanvaringen gehad met mensen. Maar over het algemeen ben ik wel iemand die altijd dank u/alsjeblieft zegt. Ik vraag eerst aan mijn medemensen of ze iets moeten hebben. Ik sta als een van de weinigen in de bus op voor oude mensen, mensen met kindjes en zwangere vrouwen.

De tieners van tegenwoordig kunnen inderdaad vrij respectloos overkomen. Ik was ook zo als tiener. Maar het is niet dat je het voor expres doet als tiener. Op dat moment draait de wereld om jou, als tiener zijnde. Je trekt je niet zo veel aan van andere mensen.

De sorry zeggen daar en tegen komt wel voort uit de opvoeding. Mijn kinderen zijn 2 en 4 en half. Maar zij zeggen wel sorry als ze iets doen dat niet mag of als ze tegen iemand aan lopen.

Ze zeggen ook beiden dank u elke keer ze iets krijgen. Of dat nu een snoepje is van mij, of een koekje van hun oma, of als ze drinken krijgen id school.
Pff wat een rotjoch. Ik had daar ook zeker iets van gezegd. Veel jongeren en ook ouderen zetten snel een grote waffel op, ronduit onbeschoft. Ikzelf ben zeker zeer netjes opgevoed, ik kan ook een mond opzetten hoor maar alleen wanneer dat echt nodig is, verder altijd respectvol en beleefd. Sommige mensen hebben totaal geen fatsoen in hun donder
.
Ik denk dat het idd niet zozeer eraan ligt wanneer je geboren bent, maar hoe je bent opgevoed. Ik zie kinderen soms dingen doen die niet mogen terwijl de ouders erbij zitten. Tja, dan kun je niet verwachten dat een kind manieren leert.

Vind dit in de OP trouwens heel aso, zo'n joch dat niet alleen over de stoep fietst, maar ook nog eens zwaar beledigend is. Ik weet niet hoe ik gereageerd had, dat kun je pas zeggen als je er zelf bij was.
Cum non tum age
quote:starry-eyed schreef op dinsdag 27 mei 2014 09:19 mijn opvoeding is van de jaren '90/'00. Maar mijn ouders hebben er wel altijd een zaak van gemaakt om respect te tonen. Niet zozeer de nadruk leggen op oudere mensen, maar mensen in het algemeen.

Soms loopt het al eens mis. Ik ga daar niet over liegen. Ik heb ook al aanvaringen gehad met mensen. Maar over het algemeen ben ik wel iemand die altijd dank u/alsjeblieft zegt. Ik vraag eerst aan mijn medemensen of ze iets moeten hebben. Ik sta als een van de weinigen in de bus op voor oude mensen, mensen met kindjes en zwangere vrouwen.

De tieners van tegenwoordig kunnen inderdaad vrij respectloos overkomen. Ik was ook zo als tiener. Maar het is niet dat je het voor expres doet als tiener. Op dat moment draait de wereld om jou, als tiener zijnde. Je trekt je niet zo veel aan van andere mensen.

De sorry zeggen daar en tegen komt wel voort uit de opvoeding. Mijn kinderen zijn 2 en 4 en half. Maar zij zeggen wel sorry als ze iets doen dat niet mag of als ze tegen iemand aan lopen.

Ze zeggen ook beiden dank u elke keer ze iets krijgen. Of dat nu een snoepje is van mij, of een koekje van hun oma, of als ze drinken krijgen id school.

Dit inderdaad.

In tienerjaren was ik ook wel anders maar dat lag niet aan mijn opvoeding maar gewoon een beetje baldadig. Dat hoort er denk een beetje bij

Sorry zeggen doe ik ook altijd wanneer dat nodig is , veel mensen kunnen dat niet eens. Netjes alstublieft en dank u wel zeggen doe ik ook altijd. Is toch eigenlijk gewoon normaal.
.
Het is naar mijn idee verkeerd gegaan tijdens de opvoeding van dit soort rotjochies. Hebben zelf nog helemaal niets gepresteerd of meegemaakt. Zelf ben ik streng opgevoed en ik had het hart niet dat ik een grote mond op zou zetten tegen volwassen mensen , laat staan tegen echte ouderen. Dit soort gasten moeten echt heel hard aangepakt worden en een lik op stuk aanpak is volgens mij echt het enige dat helpt. Dit jochie is al veel slechter in zijn gedrag als een beetje brutaal zijn. Dit is zo ongelooflijk onbeschoft en respectloos. Heb hier werkelijk geen woorden voor.
Ik denk dat mensen in het algemeen best wat beschaafder tegen elkaar kunnen zijn.

Ik vind de ouderen ook niet echt heel beschaafd. En wat ik echt schokkend vind zijn meningen op internet, bijv op nu.nl. Tenenkrommend. En dat is niet leeftijdsgebonden.
on topic: TO waarom ga je niet eens met die school praten, dat de ouderen overlast hebben. Dan is het verder aan de school wat ze er mee doen. Want deze reactie was natuurlijk zeer ongepast.
Ik weet nog dat ik een oude mevrouw op de dagverzorging had. Ze vertelde dat ze een knul met haar stok een keiharde klap op zijn schedel had gegeven. Hij had in haar oor getoeterd. Ze zei dat ze het jammer vond dat er geen gat in zat dan had ze het zaagsel eruit zien waaien. Prachtig.
quote:jo-elise schreef op 27 mei 2014 @ 09:30:

Het is naar mijn idee verkeerd gegaan tijdens de opvoeding van dit soort rotjochies. Hebben zelf nog helemaal niets gepresteerd of meegemaakt. Zelf ben ik streng opgevoed en ik had het hart niet dat ik een grote mond op zou zetten tegen volwassen mensen , laat staan tegen echte ouderen. Dit soort gasten moeten echt heel hard aangepakt worden en een lik op stuk aanpak is volgens mij echt het enige dat helpt. Dit jochie is al veel slechter in zijn gedrag als een beetje brutaal zijn. Dit is zo ongelooflijk onbeschoft en respectloos. Heb hier werkelijk geen woorden voor. Maar wel met respect dan! Ik denk juist dat kinderen/tieners zo zijn/gaan doen doordat er ook niemand voor hen respect had. En dat begint dan al bij de ouders inderdaad. Als niemand respect voor jou heeft, waarom zou jij het dan voor anderen hebben?
quote:lammy schreef op 27 mei 2014 @ 09:34:

Ik weet nog dat ik een oude mevrouw op de dagverzorging had. Ze vertelde dat ze een knul met haar stok een keiharde klap op zijn schedel had gegeven. Hij had in haar oor getoeterd. Ze zei dat ze het jammer vond dat er geen gat in zat dan had ze het zaagsel eruit zien waaien. Prachtig.En jij vindt dat prachtig? Ik vind dit vallen onder aso ouderen!
quote:sandt schreef op 27 mei 2014 @ 09:39:

[...]

En jij vindt dat prachtig? Ik vind dit vallen onder aso ouderen!Allebei, de jongere hoeft niet te toeteren in iemands oor en de oudere hoeft echt niet met een stok te slaan. Pff zeg.
quote:lammy schreef op 27 mei 2014 @ 09:34:

Ik weet nog dat ik een oude mevrouw op de dagverzorging had. Ze vertelde dat ze een knul met haar stok een keiharde klap op zijn schedel had gegeven. Hij had in haar oor getoeterd. Ze zei dat ze het jammer vond dat er geen gat in zat dan had ze het zaagsel eruit zien waaien. Prachtig.

Prachtig?

Een gat in z'n schedel omdat hij toeterde?

En je weet niet eens waarom hij toeterde. Misschien stapte ze zo maar zonder kijken de straat op, of kwam ze in een scootmobiel hard op hem af scheuren. Soms moet je echt rennen voor je leven als een "respect verdienende bejaarde" op je af komt rijden met zo'n ding.
quote:factor15 schreef op 27 mei 2014 @ 09:30:

Ik denk dat mensen in het algemeen best wat beschaafder tegen elkaar kunnen zijn.

Ik vind de ouderen ook niet echt heel beschaafd. En wat ik echt schokkend vind zijn meningen op internet, bijv op nu.nl. Tenenkrommend. En dat is niet leeftijdsgebonden.

Mee eens, van vriendelijk zijn heeft nog niemand wat gekregen.

En die meningen op nu.nl, zo heb ik nog nooit iemand in het echt horen praten, gelukkig.
Hier kort geleden ook meegemaakt dat liep iets anders af dan ik had verwacht. Ik liep daar op de stoep, voor mij liep een oude man met rollator. Scheert er ook een jong ventje van een jaar of 14 langs die man. En roept ook nog : Aan de kant ouwe !

Ik ben er achteraan gerend en die fietser gemaand om te stoppen, gezegd dat zijn taal onbeschoft en dat ik vind dat hij zijn excusses moet maken aan die man. Ik kreeg een grote bek van dat ventje, hij ging schreeuwend wegfietsen met nog een keer achterom kijkend en middelvinger opstekend. Stak de weg over en bam tegen een auto aan. Natuurlijk 1e hulp verleend, hij was bij kennis en lag te kermen om zijn moeder. En ik kon het niet laten (heel gemeen vond ik zelf) om te zeggen, Boontje komt om zijn loontje, ik hoop dat je voortaan je hersenen gebruikt idioot. En vergeet niet dat je moeder ook ooit een *ouwe* is, hoe zou jij het vinden als ze zo uitgescholden werd ? Hij kon alleen maar roepen sorry sorry.
quote:soley79 schreef op 27 mei 2014 @ 01:06:

Ja hoor. Maar ik ken ook zat ouderen die zich onbehouwen en onbeschoft gedragen.

Inderdaad, ik heb meer situaties meegemaakt waar ouderen zich onbeschoft gedroegen dan dat jongeren dit deden.

Onder het mom van 'we zijn langer op de wereld dus hebben meer recht op alles'.
Silence is golden. Duct tape is silver.
quote:NummerZoveel, 1 uur geleden

Niet opgevoede kinderen zijn er altijd al geweest. En zo ook onbeschofte bejaarden. Wat zeg ik, onbeschoft gedrag is van alle leeftijden!

Of ik er tegenop zou treden, hangt denk ik af van het gevaar dat ik op zo'n moment in de situatie zie. Als de situatie voor mezelf potentieel gevaarlijk zou kunnen zijn, dan zou ik eerder 112 bellen. Denk ik.

Je weet natuurlijk nooit zeker wat je zou doen als je er echt mee geconfronteerd wordt. Toen ik ooit eens bijna tegen een betonnen pijler aanreed met 120km per uur omdat een vrachtwagenchauffeur me van de weg drukte en de vluchtstrook daar op hield, kreeg ik een blinde waas voor mijn ogen en reed ik achter hem aan, om hem vervolgens op een parkeerplaats de huid helemaal vol te schelden. Achteraf besefte ik pas dat er wel een levensgevaarlijke kerel uit die wagen had kunnen komen.Dat vind ik zo overdreven om daarvoor zo witheet van te worden. Dat je je kapot schrikt, begrijp ik heus wel, maar om met een blinde waas andere weggebruikers in gevaar te brengen om een man uit te schelden die gewoon een lompe fout gemaakt heeft. Maak jij nooit fouten in het verkeer dan? Ik wel, onlangs nog en helemaal niet zo'n enorm grote waarbij ik een andere weggebruikster in gevaar bracht zelfs. Toch vond ze het nodig om me voor rot te schelden, voor een klein foutje. Dat vind ik nou asociaal verkeersgedrag. Alsof jezelf nooit eens wat verkeerd inschat.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik denk dat je bij de ouders van dat jongetje ook bot vangt. Ik hoop natuurlijk dat mijn kinderen het niet doen. Kan me nog wel herinneren dat mijn broer ook een grote mond had tegen een oudere dame toen we op bezoek waren bij mijn oma. Mijn broer vond het leuk om de lift de hele tijd omhoog en omlaag te doen. Toen een dame er wat van zei, zei hij dat ze haar mond moest houden. Reactie van mijn vader? Lachen! Ja, gelukkig heb ik het mezelf dan maar wel goed aangeleerd...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven