Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 3112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Jiske schreef:
11-08-2026 17:59
Oh, vies is dat he!

Ik lag gister op een strandje te relaxen en opeens rook ik sigarettenrook. Ik keek waar het vandaan kwam, was zeker 5 meter verderop. Zo vies. Als je rookt heb je zelf denk ik niet door hoe erg het stinkt.

Mensen die roken lijken daar echt geen notie van te hebben, of het niet uit te maken. Zo vind ik het altijd zo asociaal als mensen op een terras gaan zitten roken, nadat ze gewacht hebben tot al hun tafelgenoten uitgegeten zijn... euh, hallo?! Ik zit net zo dicht bij jou als je tafelgenoot (en de wind staat ook nog eens mijn kant op), dat ik nog aan het eten ben en dat nu mag combineren met gore rooklucht maakt dus niet uit? Waarom wacht je dan wel op je tafelgenoot? Dat is pas een onzinnige "etiquette".
AnnaNiem schreef:
12-08-2026 11:17
De auto van een buurvrouw heeft onder een boom gestaan en is volledig volgescheten. Dat viel me gisteren al op. Ze moet het zelf ook gezien hebben, want de auto staat niet meer onder die boom. Nu nog steeds volledig onder de vogelstront, zonnetje erop ook nog, dat zal lekker inbranden in die lak., mopperdemopper.

Maar wat kan mij dat nou schelen? Het is toch niet mijn auto?!
Hahaha, ja dit is een perfect voorbeeld van een onzinnige ergernis. Ik heb ook zoiets. In de tuin van mijn buurman staat al sinds jaar en dag een fiets die hij echt nooit gebruikt. Dat ding staat daar maar weg te roesten. Nouja, moet hij weten. Maar iedere keer als ik er langs loop erger ik me er toch weer aan.
Nothing happens for a reason
S-Groot schreef:
12-08-2026 11:52
Mensen die roken lijken daar echt geen notie van te hebben, of het niet uit te maken. Zo vind ik het altijd zo asociaal als mensen op een terras gaan zitten roken, nadat ze gewacht hebben tot al hun tafelgenoten uitgegeten zijn... euh, hallo?! Ik zit net zo dicht bij jou als je tafelgenoot (en de wind staat ook nog eens mijn kant op), dat ik nog aan het eten ben en dat nu mag combineren met gore rooklucht maakt dus niet uit? Waarom wacht je dan wel op je tafelgenoot? Dat is pas een onzinnige "etiquette".

Ja precies. Loop even weg, want je hebt geen idee hoe vies het i als je zelf rookt voor mensen die niet roken.
dianaf schreef:
12-08-2026 11:13
Of hoe ver die lucht komt. Ik moest op de trein wachten en wilde dat zittend in de zon doen (buiten het station), 15 meter verderop was iemand aan het roken en de wind kwam uit die hoek... toch maar het perron opgegaan. Liever geen zon, dan in die vieze lucht.
Of deze persoon wist dat wel, maar moest ergens staan.

Toen ik nog rookte, ging ik altijd uit de buurt bij mensen. Op een terras ook. Of ik vroeg het.

Maar het is bijna onmogelijk ergens te gaan staan zonder dat niemand er last van heeft.

Dat anderen er last van hadden was voor mij ook een reden om te stoppen uiteindelijk.
Paradise schreef:
12-08-2026 12:12
Of deze persoon wist dat wel, maar moest ergens staan.

Toen ik nog rookte, ging ik altijd uit de buurt bij mensen. Op een terras ook. Of ik vroeg het.

Maar het is bijna onmogelijk ergens te gaan staan zonder dat niemand er last van heeft.

Dat anderen er last van hadden was voor mij ook een reden om te stoppen uiteindelijk.

Jij hield er rekening mee, maar heel veel rokers niet. Vroeger niet en nu niet. Laatst zat ik naast iemand die rookte en ik wapperde de rook weg met mijn handen. Ze zei dat rokers dat heel irritant vinden. Snap ik, maar ik vind het heel goor dat ik in jouw vieze rooklucht zit.
Jiske schreef:
12-08-2026 12:16
Jij hield er rekening mee, maar heel veel rokers niet. Vroeger niet en nu niet. Laatst zat ik naast iemand die rookte en ik wapperde de rook weg met mijn handen. Ze zei dat rokers dat heel irritant vinden. Snap ik, maar ik vind het heel goor dat ik in jouw vieze rooklucht zit.
Ik vond dat wapperen ook irritant. Je kunt toch zeggen dat je last hebt van de rook?
Paradise schreef:
12-08-2026 12:20
Ik vond dat wapperen ook irritant. Je kunt toch zeggen dat je last hebt van de rook?

Nou ik zie het zo, als je als roker geen rekening houdt met anderen, waarom moet ik dan rekening houden door het te zeggen?

Daarnaast zei ik het en ik wapperde met mijn handen. Ik deed het allebei. :-D
Jiske schreef:
12-08-2026 12:25
Nou ik zie het zo, als je als roker geen rekening houdt met anderen, waarom moet ik dan rekening houden door het te zeggen?

Daarnaast zei ik het en ik wapperde met mijn handen. Ik deed het allebei. :-D
Omdat normaal communiceren altijd de beste oplossing is?

Als mijn buren hard muziek draaien kan ik ook redeneren dat ze geen rekening met mij houden. Ik kan dan op de muren gaan rammen, of ze een normaal bericht sturen.

Daar kom je verder mee.

Daarnaast zijn rokers ook maar het product van een samenleving waar roken cultureel geaccepteerd is en mogelijk is gemaakt door een overheid.
Je moet daar toch samen op een normale uitkomen. Vind ik.
Paradise schreef:
12-08-2026 12:28
Omdat normaal communiceren altijd de beste oplossing is?

Als mijn buren hard muziek draaien kan ik ook redeneren dat ze geen rekening met mij houden. Ik kan dan op de muren gaan rammen, of ze een normaal bericht sturen.

Daar kom je verder mee.

Daarnaast zijn rokers ook maar het product van een samenleving waar roken cultureel geaccepteerd is en mogelijk is gemaakt door een overheid.
Je moet daar toch samen op een normale uitkomen. Vind ik.

Maar weet elke roker dan niet dat het heel vies is voor iemand die niet rookt? Had jij dat toen jij rookte niet door dat het heel vies was? Of dat je dat het wel meeviel?
Jiske schreef:
12-08-2026 12:30
Maar weet elke roker dan niet dat het heel vies is voor iemand die niet rookt? Had jij dat toen jij rookte niet door dat het heel vies was? Of dat je dat het wel meeviel?
Volgens mij is de realiteit wat genuanceerder.

Niet elke niet-roker vindt het heel vies. Anders begonnen er ook geen mensen.

En we komen uit een tijd dat het overal mocht (nog niet zo lang geleden). Verandering heeft tijd nodig. Geef rokers ook wat tijd. Zeker omdat ze verslaafd zijn.
Normaal communiceren is dat eerst vraagt of iemand er bezwaar tegen heeft als je een peuk opsteekt vóórdat dat ding aansteekt.
Jiske schreef:

Dat heb je dan hoop ik ook gezegd?
Fucupcake schreef:
12-08-2026 13:05
Dat heb je dan hoop ik ook gezegd?

Ja, dat schreef ik hierboven al.
S-Groot schreef:
12-08-2026 12:59
Normaal communiceren is dat eerst vraagt of iemand er bezwaar tegen heeft als je een peuk opsteekt vóórdat dat ding aansteekt.

Eens.
S-Groot schreef:
12-08-2026 12:59
Ik weet niet of dat altijd klopt. Als er asbakken op een terras staan, en er meer mensen roken op dat terras, weet ik niet of je altijd kan verwachten dat mensen het vragen.

En ook: als iemand iets doet waar je last van hebt, ontslaat dat je niet van normale communicatie vanuit jouw kant.

Mensen hebben geregeld last van elkaar. Een eerste normale reactie lijkt me normaal aangeven dat je ergens last van hebt. En niet al boos bent omdat ‘de ander begon.’

En uit mijn tijd dat ik rookte; de meeste mensen vinden het aardig dat je het vraagt, maar vinden het prima.
Paradise schreef:
12-08-2026 13:50
Ik weet niet of dat altijd klopt. Als er asbakken op een terras staan, en er meer mensen roken op dat terras, weet ik niet of je altijd kan verwachten dat mensen het vragen.

En ook: als iemand iets doet waar je last van hebt, ontslaat dat je niet van normale communicatie vanuit jouw kant.

Mensen hebben geregeld last van elkaar. Een eerste normale reactie lijkt me normaal aangeven dat je ergens last van hebt. En niet al boos bent omdat ‘de ander begon.’

En uit mijn tijd dat ik rookte; de meeste mensen vinden het aardig dat je het vraagt, maar vinden het prima.
Uit mijn rokerstijd, als er asbakken stonden stak ik een peuk op, zeker op een terras. Ik ging echt niet aan de omliggende tafeltjes vragen of dat goed was.
Ik was ook niet zo bezig met wat anderen daar van vonden en of ze er last van hadden of niet.
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
AnnaNiem schreef:
12-08-2026 13:54
Uit mijn rokerstijd, als er asbakken stonden stak ik een peuk op, zeker op een terras. Ik ging echt niet aan de omliggende tafeltjes vragen of dat goed was.
Ik was ook niet zo bezig met wat anderen daar van vonden en of ze er last van hadden of niet.
Toen ik begon vroeg ik het ook niet. Maar toen mocht het overal.
Voor veel-rokers geen leuke tijd.

Maar om er vanuit te gaan dat alle mensen die vandaag de dag zonder te vragen op een terras een peuk opsteken enorme aso’s zijn, gaat mij te ver.
Paradise schreef:
12-08-2026 14:05

Maar om er vanuit te gaan dat alle mensen die vandaag de dag zonder te vragen op een terras een peuk opsteken enorme aso’s zijn, gaat mij te ver.
Ik zeg ook niet dat het aso's zijn, maar ik verwacht ook niet ze aan mij komen vragen of het goed dat zen een peuk opsteken als je gewoon mag roken op dat terras.
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
Paradise schreef:
12-08-2026 14:05

Ze zijn geen enorme aso's, maar dat gedrag is wel asociaal.

Er zijn meer dingen die wel mogen op straat of op een terras die de meeste mensen niet doen uit fatsoen naar andere mensen.
Jiske schreef:
12-08-2026 14:11
Ze zijn geen enorme aso's, maar dat gedrag is wel asociaal.

Er zijn meer dingen die wel mogen op straat of op een terras die de meeste mensen niet doen uit fatsoen naar andere mensen.
Ik vind roken op een terras waar asbakken staan niet asociaal. Vroeger mocht er binnen gerookt worden. Was het toen ook asociaal als mensen binnen rookten?

Dat jij er last van hebt is wat anders. En roken wordt daarom op steeds minder plekken goed gevonden. Straks op het terras ook niet meer.

En zoals ik eerder zei: ook al is het wel asociaal: als ik diep in de nacht last heb van een feestje van de buren benader ik ze met een normaal bericht.
Paradise schreef:
12-08-2026 14:19
Ik vind roken op een terras waar asbakken staan niet asociaal. Vroeger mocht er binnen gerookt worden. Was het toen ook asociaal als mensen binnen rookten?

Dat jij er last van hebt is wat anders. En roken wordt daarom op steeds minder plekken goed gevonden. Straks op het terras ook niet meer.

En zoals ik eerder zei: ook al is het wel asociaal: als ik diep in de nacht last heb van een feestje van de buren benader ik ze met een normaal bericht.
Ja, dat vond ik toen ook heel asociaal.
Jiske schreef:
12-08-2026 14:21
Ja, dat vond ik toen ook heel asociaal.
Tja, dan kun je heel veel gedrag van anderen asociaal noemen. Zoals het rijden van auto’s. Of festivals.

Vreemde logica. Die ons bovendien niet verder brengt.

Van bepaald gedrag hebben mensen last, en dan moeten regels worden aangepast. En dat gebeurt ook.
Paradise schreef:
12-08-2026 14:25
Tja, dan kun je heel veel gedrag van anderen asociaal noemen. Zoals het rijden van auto’s. Of festivals.

Vreemde logica. Die ons bovendien niet verder brengt.

Van bepaald gedrag hebben mensen last, en dan moeten regels worden aangepast. En dat gebeurt ook.

Je vraagt aan mij of ik iets asociaal vind. Daarop antwoord ik bevestigend en dan is dat een vreemde logica? Waarom vraag je het dan?
Jiske schreef:
Tering wat een aso opmerking!
Hoog tijd dat er op terrassen een rookverbod gaat gelden.
OhMellie schreef:
12-08-2026 14:50
Tering wat een aso opmerking!
Hoog tijd dat er op terrassen een rookverbod gaat gelden.
Dat ben ik met je eens, want veel rokers lijken te denken dat als ze buiten roken er niemand last van kan hebben of ze denken niets, dat kan ook.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven