Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
maandag 16 maart 2026 om 11:59
O ik heb juist precies het omgekeerde! Jouw manier associeer ik met een kind dat nog niet zo lang kan fietsen en nog niet helemaal de controle heeft over de fiets. Het gaat zo langzaam. De tijd die jij gebruikt om klaar te gaan staan op je fiets met een been aan elke kant, gebruik ik om weg te fietsen.Sabeltandcavia schreef: ↑16-03-2026 10:40Vrouwen die op een nette-damesmanier op hun fiets stappen. Dan staan ze links van hun fiets met de linkervoet op de linker trapper. Step, step, step, totdat ze een vaartje hebben waarbij ze net niet omvallen. Dan moet die rechtervoet heel onhandig tussen linkerbeen en fiets door naar de rechter trapper (en dat is het punt waarbij ik omval als ik het zelf probeer).
Waarom niet een been aan elke kant van de fiets, voet op de trapper die het hoogst staat en die naar beneden trappen zodat je gelijk kunt zitten en genoeg vaart hebt om direct met het fietsen te starten.
Het is een onzinnige ergernis want ik heb er geen last van, maar ik kan het niet uitstaan.
Niet step step step en vaart maken trouwens, maar 1 keer afzetten en gaan.
maandag 16 maart 2026 om 12:06
Dit alles heel beleefd hoor en de deur ook weer rustig dichtgedaan. Tevens het volgende ergernisje. Onze flat is beneden afgesloten en wij hebben een videofoon zodat je kunt zien wie er aanbelt en ook met die persoon kan praten. En dan buren die dit soort figuren gewoon binnen laten.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
maandag 16 maart 2026 om 12:21
Dat is de enige goede manier om het te doen. Beter voor je fiets en beter voor je knieën en bovendien heb je zo sneller ook weer wat vaart.
Je rijdt toch ook niet met een auto uit stilstand weg in je 3e versnelling?
Beter met vier katten onder één dak, dan een leugenaar in de køfferbak.
maandag 16 maart 2026 om 12:22
En racefietsvrouwenpuck-en-hans schreef: ↑15-03-2026 16:53Iedereen (lees:mannen) op een racefiets, in zo`n strak racefietspak. Ook wanneer ze wel in zo`n pakje passen, zich gewoon netjes aan de verkeersregels houden, wachten voor het rode stoplicht, niet voordringen of je niet van het fietspad drukken. Gewoon: allemaal, altijd en iedereen. Racefietsmannen zijn stom.
maandag 16 maart 2026 om 12:34
Ik erger mij aan acrylnagels en dan vooral als vrouwen (het zijn nooit mannen die acrylnagels dragen) met hun nepnagels ergens op tikken.
Slaat nergens op, ik heb er niets mee te maken, maar brrr.
Mensen die mits en tenzij door elkaar halen en/of hij wilt zeggen. Ik snap wat ze bedoelen, ik ondervind er geen nadeel van, maar toch.
Verder heb ik nog heel veel ergernissen, maar die vind ik allemaal zinnig.
Mensen die mits en tenzij door elkaar halen en/of hij wilt zeggen. Ik snap wat ze bedoelen, ik ondervind er geen nadeel van, maar toch.
maandag 16 maart 2026 om 12:34
Die zie ik er zelden tussen rijden.
Maar die ergeren me niet. Ik heb namelijk t idee dat die vrouwen fietsen om te fietsen. Terwijl ik bij de race-fiets-mannen t gevoel krijg dat ze willen etaleren dat ze heus sportief, snel en echt nog wel aantrekkelijk voor de vrouwtjes zijn.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
maandag 16 maart 2026 om 12:43
maandag 16 maart 2026 om 12:45
Hoe noemen die mensen dan een broodje? Bolletje en puntje of zo?Mijniebelle schreef: ↑16-03-2026 12:37Mensen die zeggen 'een broodje pindakaas' als ze een boterham met pindakaas bedoelen. Of uberhaupt broodje zeggen tegen een boterham.
maandag 16 maart 2026 om 12:49
Ik vind sowieso "broodje of puntje" een vies woord als het door iemand anders gezegd wordt. Heel raar van mijzelf vind ikMijniebelle schreef: ↑16-03-2026 12:37Mensen die 'Disney' of 'Eurodisney' zeggen tegen Disneyland Parijs.
Mensen die zeggen 'een broodje pindakaas' als ze een boterham met pindakaas bedoelen. Of uberhaupt broodje zeggen tegen een boterham.
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 16 maart 2026 om 12:49
Ja en mensen die 'baat het niet, dan schaadt het niet' niet kunnen schrijven. Ik zie dat zelden goed gaan.Presto schreef: ↑16-03-2026 12:34Ik erger mij aan acrylnagels en dan vooral als vrouwen (het zijn nooit mannen die acrylnagels dragen) met hun nepnagels ergens op tikken.
maandag 16 maart 2026 om 12:50
Mijn man doet dit en ik ben het helemaal met je eens. Hoe hij het doet is natuurlijk hoe het hoort, maar ik vind het geen gezicht.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 16 maart 2026 om 12:51
Euro Disney was de eerste naam en toen het die naam had ben ik er ook geweest. In mijn hoofd heet het daarom ook nog Euro Disney. Maar je hebt gelijk, het is al aardig lang geleden gewijzigd.Mijniebelle schreef: ↑16-03-2026 12:37Mensen die 'Disney' of 'Eurodisney' zeggen tegen Disneyland Parijs.
maandag 16 maart 2026 om 12:54
Of mensen die zich ergens aan ergeren, in een winkel bijvoorbeeld, en dat hardop zeggen, maar dan tegen niemand in het bijzonder. Passief agressief dus. ze zijn niet assertief genoeg om iets te zeggen, maar doen het dan op zo'n manier dat iedereen weet dat ze zich ergeren.
Bijvoorbeeld"
'Je moet hier ook altijd wachten in deze winkel en denk maar niet dat ze een kassa er bij open doen!!!!!'.
Bijvoorbeeld"
'Je moet hier ook altijd wachten in deze winkel en denk maar niet dat ze een kassa er bij open doen!!!!!'.
maandag 16 maart 2026 om 12:55
Ja het stomme is dat het maar twee jaar Eurodisney heeft geheten, het veranderde al in 1994 naar Disneyland Parijs. Maar blijkbaar is het hardnekkig blijven hangen.
maandag 16 maart 2026 om 13:01
Ik erger me ook gek aan mijn Engelstalige collega die alles wat ze zegt doet volgen met "do you know what I mean?". Het is een stopwoordje (nou ja, zinnetje), want het is niet om te checken of men haar mededeling wel begrepen heeft.
"OMG, it is really rainy this morning, I had to take my umbrella with me, do you know what I mean?".
Ik heb altijd zin om te zeggen: nee, weet ik niet, leg eens uit?
"OMG, it is really rainy this morning, I had to take my umbrella with me, do you know what I mean?".
Ik heb altijd zin om te zeggen: nee, weet ik niet, leg eens uit?
maandag 16 maart 2026 om 13:16
maandag 16 maart 2026 om 13:17
Ik heb dat bij 'slipje'. Als iemand dat zegt wil ik hem slaan. Heel hard.
Graftak!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in