Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 1935 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Star⁴ schreef:
11-04-2026 20:45
Sowieso, veel oudere mensen op de fiets die rare stunts uithalen. Van de stoep af de straat op zonder te kijken, ook zoiets.
Ja, liefst tussen een paar geparkeerde auto's door, dat je ze echt pas ziet als ze eenmaal midden op de weg staan. En dan nog kwaad ook als je er wat van zegt.
Graftak!
Star⁴ schreef:
11-04-2026 20:41
Wat is dit voor Nederlands dan?
Het topic gaat toch over onzinnige ergernissen? Ik beweer nergens dat het een zinnige ergernis is door vervolgens zelf een soort van Engels hip woord te gebruiken.
Star⁴ schreef:
11-04-2026 20:45
Sowieso, veel oudere mensen op de fiets die rare stunts uithalen. Van de stoep af de straat op zonder te kijken, ook zoiets.
Vraag me toch af hoe dat komt. Is het een verminderde omgevingsbewustzijn? Of een bepaalde koppigheid?

Viel me tijdens de coronaperiode ook best wel op dat ouderen heel dichtbij mij kwamen en ik vervolgens met een bocht om ze heen moest lopen om ze te ontwijken, terwijl dat juist de risicogroep was.
Ushuaia schreef:
11-04-2026 20:58
Vraag me toch af hoe dat komt. Is het een verminderde omgevingsbewustzijn? Of een bepaalde koppigheid?

Viel me tijdens de coronaperiode ook best wel op dat ouderen heel dichtbij mij kwamen en ik vervolgens met een bocht om ze heen moest lopen om ze te ontwijken, terwijl dat juist de risicogroep was.
En jij valt over hen/hun/ze? Ik vind het bijzonder.
Si abra la puerta hay lobos.
Ushuaia schreef:
11-04-2026 20:38
Ik heb er nog 1:

Ik kan me heel erg ergeren als mensen "hun" in plaats van "hen" zeggen. Bijvoorbeeld: "Die boeken zijn toch echt van hun." "Ja ik ben de afspraak bij opa en oma niet vergeten, ik ga zo naar hun toe." Het is bijna obsessed. :facepalm:
Ik ben nogal een taalpurist, maar hun/hen in dat soort zinnen blijft een blinde vlek bij mij.
En ik heb het al 1000 keer bekeken, het is ook niet echt ingewikkeld, maar het wil niet in mijn hoofd.
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
Rabarbara schreef:
11-04-2026 21:05
En jij valt over hen/hun/ze? Ik vind het bijzonder.
Jeetje... ik heb dit dus gewoon niet door gehad, heb het snel getypt (maar mag geen excuus zijn). Stom van me. Zo zie je maar waarom het echt een onzinnige ergernis is :facepalm:
ushuaia wijzigde dit bericht op 11-04-2026 21:10
2.16% gewijzigd
Ushuaia schreef:
11-04-2026 20:58

Ik woon vlakbij een middelbare school en ik kan je verzekeren dat dat gedrag niet is voorbehouden aan ouderen.

Ik verdeel fietsers meestal in met of zonder rijbewijs.
Ik denk dat fietsers zonder rijbewijs een hoop verkeersinzicht missen.
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
11-04-2026 21:05
Ik ben nogal een taalpurist, maar hun/hen in dat soort zinnen blijft een blinde vlek bij mij.
En ik heb het al 1000 keer bekeken, het is ook niet echt ingewikkeld, maar het wil niet in mijn hoofd.
Het is ook totaal niet belangrijk meer. Het is een marker voor zo'n beperkte groep mensen, mensen doen het al eeuwen 'fout' en alle vormen worden door elkaar gebruikt.
.
ushuaia wijzigde dit bericht op 11-04-2026 21:10
Reden: Ging iets fout
99.20% gewijzigd
Naarmate ik zelf ouder word kan ik steeds minder goed tegen stereotypen betreft ouderen...
Ik merk dat het mij irriteert en ook een beetje bang maakt.

In één van mijn lokalen hangt deze poster:

Afbeelding
Solomio schreef:
11-04-2026 21:08
Ik woon vlakbij een middelbare school en ik kan je verzekeren dat dat gedrag niet is voorbehouden aan ouderen.

Ik verdeel fietsers meestal in met of zonder rijbewijs.
Ik denk dat fietsers zonder rijbewijs een hoop verkeersinzicht missen.
:cheers:
Echt heel onzinnige ergernis: op dit moment regent het hier. Maar ik ga nog niet naar bed. En ik vind het zo fijn om in bed te liggen terwijl het regent. Zul je zien dat het straks droog is als ik in bed ga liggen. Ergernis.
Rabarbara schreef:
11-04-2026 21:13
Echt heel onzinnige ergernis: op dit moment regent het hier. Maar ik ga nog niet naar bed. En ik vind het zo fijn om in bed te liggen terwijl het regent. Zul je zien dat het straks droog is als ik in bed ga liggen. Ergernis.

Zachtjes tikt de regen...

https://www.youtube.com/watch?v=0jqBGpQJfEY
Net op Youtube kreeg ik het hele concert van K3 gisteren in Ahoy in mijn aanbevolen staan. Geen idee waarom want ik luister nooit K3. Ik heb toch ff gekeken welke liedjes ze allemaal deden enzo maar ik vind het altijd zo ergerlijk als iemand voor m'n neus het hele concert filmt. En vraag me dan altijd af of ze geen lamme arm krijgen.
Ik maak heel af en toe een keer een kort filmpje als aandenken maar niet het hele concert.
Rabarbara schreef:
11-04-2026 21:13

Die ergernis herken ik helemaal. Ik kan me zo verheugen op in bed liggen terwijl het ontzettend regent en stormt en onweert, en dan zul je altijd zien dat het zwerk weer tot rust is gekomen zodra ik besluit mijn sponde op te zoeken. Zo jammer vind ik dat dan.
Graftak!
Voor regen en onweer: probeer de app Insight Timer eens. Daar hebben ze o.a slaapmuziek met 8 uur lang regen en onweer als je dat zou willen :proud:
Kleine ergernis: de Muzikale Fruitmand. Tot voor kort wist ik niet dat ie nog bestond, maar ik heb sinds kort een heuse DAB+ radio en daarop is NPO radio 5 mijn topfavoriet. Zo'n gezellige zender, met allemaal ouwe bekende DJ's zoals Felix Meurders en Stefan Stasse en leuke ouwe liedjes, helemaal heerlijk. Maar op zaterdag om acht uur of zo gaat de knop om, dan moeten we luisteren naar psalmen en gezangen. En niet een uurtje of zo, maar drie uur lang. Echt, wie verzint zoiets.
Graftak!
Graze schreef:
11-04-2026 21:37
Voor regen en onweer: probeer de app Insight Timer eens. Daar hebben ze o.a slaapmuziek met 8 uur lang regen en onweer als je dat zou willen :proud:

Dat werkt toch niet. Ik wil echt regen en onweer, geen app geleuter.
Graftak!
cognac schreef:
11-04-2026 14:00
Wat ben je aan het doen, Bieb? :mrgreen:
Ging iets mis geloof ik 😅
Lady*Voldemort schreef:
11-04-2026 20:43
Ik erger me juist aan ouwe mensen op een e-bike met een helm. Vooral als ze ook nog van die enorm uitstekende spiegels hebben op hun bolide. Die lui kijken echt helemaal nergens meer naar, want hee ze hebben toch spiegels en een helm.

Breek mij de bek niet open. Hier ook. Veel te smalle fietspaden, verkeerd afgestelde fietsspiegels. Die dingen moeten schuin omhoog, veel hebben ze op stuurhoogte en maakt de fiets een heel stuk breder. En dat gaat niet op zo'n smal pad, en het zijn nou niet de mensen die aan de kant gaan. Dan is het of zelf in het gras passeren of stug door blijven fietsen en elkaar raken.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Graze schreef:
11-04-2026 21:31
Net op Youtube kreeg ik het hele concert van K3 gisteren in Ahoy in mijn aanbevolen staan. Geen idee waarom want ik luister nooit K3. Ik heb toch ff gekeken welke liedjes ze allemaal deden enzo maar ik vind het altijd zo ergerlijk als iemand voor m'n neus het hele concert filmt. En vraag me dan altijd af of ze geen lamme arm krijgen.
Ik maak heel af en toe een keer een kort filmpje als aandenken maar niet het hele concert.

Nou, zeg dat wel.
Ook mensen die zo'n heel concert hard tegen elkaar aan het praten zijn. Dan denk ik: heb je gehoord wat ze spelen en zingen? Volgens mij niet. Gaat het hele concert door. Dan snap ik niet dat je dure kaartjes koopt en niet naar het cafe gaat.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
11-04-2026 22:39
Nou, zeg dat wel.
Ook mensen die zo'n heel concert hard tegen elkaar aan het praten zijn. Dan denk ik: heb je gehoord wat ze spelen en zingen? Volgens mij niet. Gaat het hele concert door. Dan snap ik niet dat je dure kaartjes koopt en niet naar het cafe gaat.
Doet me denken aan die ene keer dat ik naar een Grand Slam wedstrijd ging en iemand op de tribune tijdens een wedstrijd een krant zat te lezen. Dat was geen tabloidformaat :P
Sierlijk schreef:
11-04-2026 22:39
Nou, zeg dat wel.
Ik was een tijdje terug bij het concert als begeleider van iemand anders. Daar hebben 2 vrouwen naast me aan een stuk staan kakelen, ondanks dat ik oordoppen én oorkleppen droeg hoorde ik ze nog.
Waarom geef je dan ruim 100 euro pp uit voor een concert? Ga naar een kroeg ofzo.

En dan zo’n concert van hele oude knarren die al niet zo heel vaak meer toeren en dat was ook niet zo heel vaak meer zullen doen, omdat bandlid na bandlid overlijdt.
Everything is possible for the one who believes.
Sierlijk schreef:
11-04-2026 22:34
Breek mij de bek niet open. Hier ook. Veel te smalle fietspaden, verkeerd afgestelde fietsspiegels. Die dingen moeten schuin omhoog, veel hebben ze op stuurhoogte en maakt de fiets een heel stuk breder. En dat gaat niet op zo'n smal pad, en het zijn nou niet de mensen die aan de kant gaan. Dan is het of zelf in het gras passeren of stug door blijven fietsen en elkaar raken.
Ze zullen niet opvallen tussen de bakfietsen en fatbikes.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
12-04-2026 11:42
Ik was een tijdje terug bij het concert als begeleider van iemand anders. Daar hebben 2 vrouwen naast me aan een stuk staan kakelen, ondanks dat ik oordoppen én oorkleppen droeg hoorde ik ze nog.
Waarom geef je dan ruim 100 euro pp uit voor een concert? Ga naar een kroeg ofzo.

En dan zo’n concert van hele oude knarren die al niet zo heel vaak meer toeren en dat was ook niet zo heel vaak meer zullen doen, omdat bandlid na bandlid overlijdt.
The Dutch disease...... Ik begrijp het ook niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven