Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 1983 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Naast dat ik concertkletsers onbegrijpelijk en irritant vind, vind ik het ook best onbeschoft naar de artiesten die op het podium staan. Die kijken tegen een groep mensen aan, deels met hun rug naar het podium, die doen of ze lucht zijn. Sta je daar met je zorgvuldig ingestudeerde act je in het zweet te werken.
Ik vind hier dingen van.
Lady*Voldemort schreef:
12-04-2026 15:29
Die vind ik inderdaad ook altijd heel irritant: 'oh ja jij bent vegetarisch he?' Nee, ik ben niet vegetarisch. Als ik vegetarisch was beschikte ik wel over celwanden, en chlorofyl. Of 'oh ja gehaktballetjes, die mag jij niet hebben he?' Ja hoor, die mag ik best hebben. Ik wil ze alleen niet.
https://onzetaal.nl/taalloket/vegetarisch-zijn-vegetari
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
Sahara regen die net gevallen is wederom.
Reële ergernis, weer schoonmaken. Niet reëel lopen mopperen, net alsof ik invloed op het weer heb.
Mensen die aan LARP doen.
Ik gun iedereen z’n hobby maar vind dat zo stom. Hetzelfde best voor hobby horsing (of hoe heet het? Mensen die stokpaardje rijden als sport)
Lady*Voldemort schreef:
12-04-2026 15:29
Die vind ik inderdaad ook altijd heel irritant: 'oh ja jij bent vegetarisch he?' Nee, ik ben niet vegetarisch. Als ik vegetarisch was beschikte ik wel over celwanden, en chlorofyl. Of 'oh ja gehaktballetjes, die mag jij niet hebben he?' Ja hoor, die mag ik best hebben. Ik wil ze alleen niet.
Of:"Mag je wel vis eten?"
😂🤷🏼 Van wie?
Edda schreef:
12-04-2026 15:56
Of:"Mag je wel vis eten?"
😂🤷🏼 Van wie?
Net zo goed zou je terug kunnen vragen: moet jij vlees eten?
8-)

Laatst was ik op een bijeenkomst inclusief lunch en de norm was vegetarisch/ veganistisch. Heerlijke keuzes op het formulier (ter voorkoming van voedselverspilling). Er was ook een vakje "Ik wil per se iets met vlees", maar dan iets minder passief agressief verwoord. Afijn: iedereen vegetarisch.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Onzinnige ergenis: die man die vaak in het publiek zit bij "de slimste mens". Al jaren en ook altijd in beeld. Hij zal wel fan zijn. Maar ik vind het irritant, waarom weet ik eigenlijk niet. En dan helemaal als iemand zegt: "Kijk, daar zit ie weer! Heb je hem gezien, daar zit ie!". Neeeeeeeeee!!!!!!!!!
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Francelle schreef:
12-04-2026 16:14
Onzinnige ergenis: die man die vaak in het publiek zit bij "de slimste mens". Al jaren en ook altijd in beeld. Hij zal wel fan zijn. Maar ik vind het irritant, waarom weet ik eigenlijk niet. En dan helemaal als iemand zegt: "Kijk, daar zit ie weer! Heb je hem gezien, daar zit ie!". Neeeeeeeeee!!!!!!!!!
Ik vind dat hele programma irritant.

Die man vind ik dan uiteraard niet irritant, want die zie ik nooit.
Precies hier was ik al bang voor, vandaar dat ik me voorzichtig uitdrukte met 'volgens mij'.
Echt heel veel mensen zeggen het idd.
Francelle schreef:
12-04-2026 16:14
Man en ik spotten hem ook altijd. Een soort; Where's Waldo :lol:
Alles gaat voorbij
Net nog weer in een topic ‘ik ben 40 maar word nog altijd tussen de 30 en 35 geschat.’ Dat komt echt niet door spulletje X wat je op je snuit smeert, maar door gunstige genen, voldoende slaap en gezonde voeding. Ik laat ze maar…
Appletje schreef:
12-04-2026 15:42
Ik heb al een paar keer gevraagd aan mensen die de hele tijd staan te kletsen of we moeten gaan vragen of de band wat zachter kan spelen zodat e niet zo hoeven te schreeuwen. En dan wordt je glazig aangekeken....

Haha, mooi dat je dat deed, maar het komt inderdaad niet aan.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
NellieVermicelli schreef:
12-04-2026 11:53
Nog maar een keer: ik erger me aan het gebruik van irriteren als wederkerend werkwoord. Irriteren is géén wederkerend werkwoord. Stop er mee.
Het werd al gezegd dat dit niet klopt. Maar kan het zijn dat je in de war bent met dat mensen vaak zeggen: 'ik besef me'. Hier irriteer ik me in ieder geval aan. Ik lees het zelfs in nieuwberichten en hoor het de presentator op tv zeggen.
Als mensen zeggen: mijn kind is 7, hij wordt 8.

Jaaaaaaaa, als je 7 bent word je daarna 8. Das logisch hè.
Solomio schreef:
12-04-2026 17:36
Als mensen zeggen: mijn kind is 7, hij wordt 8.

Jaaaaaaaa, als je 7 bent word je daarna 8. Das logisch hè.
Of 'mijn kind is 35 maanden oud'.
Graftak!
Jillian69 schreef:
12-04-2026 17:33
Het werd al gezegd dat dit niet klopt. Maar kan het zijn dat je in de war bent met dat mensen vaak zeggen: 'ik besef me'. Hier irriteer ik me in ieder geval aan. Ik lees het zelfs in nieuwberichten en hoor het de presentator op tv zeggen.

Afbeelding
Graftak!
Jillian69 schreef:
12-04-2026 17:33

Maar hier moet je zeggen: Hier erger ik me.... ;-)
Of: Het irriteert me dat...

Ik erger me er niet aan hoor. Ook niet als mensen het niet helemaal goed doen met beseffen en vegetarisch, of weet ik veel wat. Taal leeft. Tegenwoordig mag je wél zeggen dat iemand vegetarisch is,
Lady*Voldemort schreef:
12-04-2026 15:49
Blij dat er iemand weer eens ontopic gaat :D
Deed ik ook al.

Ik erger mij daar ook aan. Irriteren en ergeren.
Ik moet toegeven dat ik ´irriteren aan´ wat grammaticaal fout is en ´je ergeren aan´ soms lastig vind omdat ik het wel eens door elkaar haal. Het is niet expres. Nederlands is niet mijn moedertaal. Maar ik doe mijn best om zo foutloos mogelijk Nederlands te schrijven. Uiteraard zeg je ´ik erger me aan´ en niet ´ik irriteer me aan´. Dus als ik fouten maak vind ik het prima om verbeterd te worden zodat ik correct schrijf en spreek. :)
madamebijoux wijzigde dit bericht op 12-04-2026 17:46
8.80% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
justagirly schreef:
12-04-2026 17:43
Deed ik ook al.

Ik erger mij daar ook aan. Irriteren en ergeren.
LV bedoelde dat er eindelijk weer eens iemand een ONzinnige ergernis postte.
Al die zinnige ergernissen zijn offtopic.
MadameBijoux schreef:
12-04-2026 17:45
Ik moet toegeven dat ik ´irriteren aan´ wat fout is en ´je ergeren aan´ soms lastig vind. Nederlands is niet mijn moedertaal. Maar ik doe mijn best om zo foutloos mogelijk Nederlands te schrijven. Uiteraard zeg je ´ik erger me aan´ en niet ´ik irriteer me aan´. Dus als ik fouten maak vind ik het prima om verbeterd te worden zodat ik correct schrijf en spreek. :)
Het maakt me niet eens uit eigenlijk, als iemand zo'n fout maakt. Maar als iemand de wijsneus uit begint te hangen en het dan zelf helemaal verkeerd doet gaat bij mij het lichtje uit hoor.
Graftak!
Solomio schreef:
Precies!
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
12-04-2026 17:46
Het maakt me niet eens uit eigenlijk, als iemand zo'n fout maakt. Maar als iemand de wijsneus uit begint te hangen en het dan zelf helemaal verkeerd doet gaat bij mij het lichtje uit hoor.
De wijsneus uithangen is wel vervelend. Ik ben er wel eens boos op aangesproken omdat ik ´irriteren aan´ in plaats van ´ergeren aan´ zei en was me niet ervan bewust dat je ´irriteren aan´ niet correct is. En daar wordt ik soms onzeker van.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 12-04-2026 17:55
11.47% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Solomio schreef:
Ah, zo :-$
Lady*Voldemort schreef:
12-04-2026 17:46
Bij mij begint het al te duizelen bij jullie uitleg. Ik ben blij dat ik de basis een beetje snap.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven