Over Angels, beleid en discussies

15-04-2009 11:42 3287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Vanochtend heb ik twee personen een permaban gegeven vanwege een aanval op de Angels die zo ver beneden de gordel was dat ik die echt niet kon tolereren. Ik neem aan dat degenen die de bewuste berichten gelezen hebben, mijn beslissing begrijpen. Waarom nu een apart topic? Ik heb het idee dat de integriteit van de angels de laatste tijd vaker in twijfel getrokken wordt. Af en toe zie ik dat ze van machtsmisbruik beticht worden. Bovendien merk ik dat er telkens weer discussie ontstaat over genomen beslissingen.

Allereerst wil ik benadrukken dat Viva ernstig toeziet op de integriteit van de Angels. Machtsmisbruik wordt niet getolereerd. Stel dat 'n Angel bijvoorbeeld bant of waarschuwt omdat ze onder haar privénick een conflict met iemand heeft, dan zal ik die Angel verzoeken haar vleugels over te dragen aan een opvolger. Gelukkig ben ik zo'n situatie nog niet tegengekomen :-). Ik ben persoonlijk heel blij met de Angels en met de manier waarop zij modereren! Even voor de duidelijkheid: ze handelen niet 'op eigen houtje' maar bespreken waarschuwingen en bans altijd onderling en met mij. Als 'n Angel bij zichzelf merkt dat ze niet objectief tegenover een bepaalde forummer staat, vraagt ze haar collega-Angels of zij willen ingrijpen als zij dat nodig achten. Als Angel X een forummer bant kunnen jullie er vanuit gaan dat die ban namens het gehele team (inclusief moi) gebeurt. In twijfelgevallen en als er geen gelegenheid is om met de andere Angels en/of met mij te overleggen, komt het soms voor dat een Angel de ban-knoop in haar eentje doorhakt. Naderhand wordt deze beslissing dan altijd 'getoetst' bij de andere Angels/mij. Soms gebeurt het dat een ban achteraf onterecht gevonden wordt. In dat geval wordt hij ongedaan gemaakt. Dit is (in elk geval sinds ik Vivamod ben) slechts een heel enkele keer nodig geweest.

De Angels handelen volgens het door Viva vastgestelde beleid. Dat dat beleid nogal eens ter discussie staat vind ik op zich goed. Ik vind het alleen erg vervelend dat de Angels regelmatig op het beleid worden aangesproken: zij zijn degenen die het beleid uitvoeren maar ze zijn niet verantwoordelijk voor het beleid zelf. Ik merk ook dat de moderatortopics regelmatig verzanden in een lange discussie over beslissingen van de Angels. De Angels beschikken niet over erg veel tijd, en komen dan voor een dilemma te staan: uitgebreid in discussie blijven gaan waarbij ze zichzelf vaak moeten herhalen (en daardoor geen tijd overhouden voor hun eigenlijke Angel-werk) of de discussie op een gegeven moment negeren/beëindigen (gevolg: onvrede bij de deelnemers aan de discussie/escalatie). Bovendien sneeuwen de overige verzoekjes door de discussies in de moderatortopics teveel onder. Ik vind het daarom belangrijk om de moderatortopics schoon te houden.

Ik stel het volgende voor, en wil dat per direct laten ingaan:

* De moderatortopics en het blokkadetopic worden weer gebruikt waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren (dus: verzoekjes aan Angels, mededelingen van Angels over verwijderde discussies e.d.);

* We gebruiken dit topic voor vragen/opmerkingen over beslissingen, discussies over het beleid e.d;

* Ik zal jullie vragen/opmerkingen zoveel mogelijk beantwoorden (moet daarbij wel meteen zeggen dat ik niet fulltime werk en slechts een beperkt aantal uren voor Viva beschikbaar ben, dus 't kan dan gebeuren dat ik niet meteen dezelfde dag reageer). De Angels mogen hier wat mij betreft natuurlijk ook altijd reageren, maar zijn dat niet verplicht;

* In de moderatortopics en het blokkadetopic plaatsen we links naar dit topic. Off-topics, ter discussie stellen van het beleid, opmerkingen/vragen n.a.v. beslissingen van Angels etc. zullen uit die topics verwijderd worden en waar nodig zullen er waarschuwingen uitgedeeld worden;

* Gevolg: Angels komen meer toe aan hun eigenlijke werk, het modereren, terwijl er toch ruimte is voor het stellen van vragen en het plaatsen van opmerkingen. Bovendien komen die meteen bij de juiste persoon terecht, zodat ik meer zicht heb op wat er precies speelt. Verzoekjes aan de moderators zullen niet meer ondersneeuwen door de discussies.

Tot slot zou ik jullie (wie de schoen past....) nog willen verzoeken om niet elke verkeerde komma die de angels plaatsen onder een vergrootglas te leggen. Ik zie dat soms wel gebeuren (de laatste tijd weer vaker) en vind dat jammer en onterecht. Ik ben, nogmaals, echt heel erg blij met de enorme (!) inzet van de Angels, met hun objectiviteit en met de manier waarop er de laatste tijd meer openheid/transparantie gekomen is (f) (f) (f)

grtjs,

Naomi
quote:HoiPippiLangkous schreef op 22 april 2009 @ 06:07:

Poez

Ik ben jullie ook eeuwig dankbaar En zo hoort het ook

Ik geloof dat ik in mijn hele forumcarriere nog niet zo boos ben geweest als gister. Ik ben dat gezuig en gezeik zo zat. Denk dat ik ook maar eens even een weekje forumpauze neem.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik weet niet waar de volgende vraag thuis hoort, dacht ik zet het dan maar hier neer. Wat is er vandaag verbeterd aan het forum?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
De gekke tekens zijn weg, aan de rechterkant ( die werden niet als éé weergegeven maar er stonden andere tekens voor in de plaats). En er is iets opgelost met de notificaties, daar ging iets niet helemaal goed mee geloof ik
WAAAT!!!!

Heeft La India een ban?

La India?

Ban mij dan ook maar meteen, als ik mijn lachtranen heb gedroogd.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ken jij LI dan?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
ik snap niet zo goed dat er nu nog steeds discussies op t modtopic zijn.

En dat er opmerkingen geplaatst worden die daar niet bedoeld zijn.

Want wat heeft dit topic dan voor zin?

Niet om te zeiken hoor. (of nou ja, natuurlijk wel een beetje )
Hoi allemaal,

(waarschuwing: lange post)

Allereerst mijn excuses voor mijn beperkte aanwezigheid deze week! Tijdens mijn overleg met Sanne hebben we afgesproken dat ik mijn werkzaamheden voor Yes ga stopzetten zodat ik (veel) meer tijd heb voor Viva en Libelle. Goed nieuws dus, zowel voor mij als voor jullie, want dat betekent dat ik veel vaker aanwezig kan zijn, sneller kan reageren en sneller dingen kan oppakken. De laatste dagen ben ik druk geweest met de overdracht van Yes. Morgen ben ik ivm prive-omstandigheden alleen 's ochtends aanwezig en ivm dezelfde omstandigheden ben ik vrijdag afwezig. Vanaf volgende week draai ik dubbele uren voor Viva en zullen jullie merken dat jullie minder lang hoeven te wachten op mijn reacties.

In mijn overleg met Sanne heb ik verder het volgende besproken:

* Aantal angels: als het nodig is kan het aantal angels uitgebreid worden. Ik heb bij de angels in de groep gegooid of zij daar behoefte aan hebben. Vooralsnog hebben ze aangegeven dat zij tevreden zijn met het huidige aantal angels, maar wat mij betreft blijft de mogelijkheid tot uitbreiding natuurlijk altijd aanwezig. We hopen dat de angels het een stuk rustiger gaan krijgen doordat ze niet meer telkens in hun moderatortopics of in het blokkadetopic in discussie hoeven te gaan over het beleid. Daarnaast heb ik de angels gevraagd om te kijken hoeveel tijd ze gemiddeld kwijt zijn aan het modereren. Als de tijd die ervoor staat niet meer voldoet kunnen we die misschien uitbreiden.

* Donkeyshot gaf het advies om de 'pijlerspecifieke regels' die nu gebruikt worden zonder dat ze duidelijk benoemd staan, alsnog duidelijk te benoemen. Dit gaat inderdaad gebeuren en wel via 'wegwijs in....'-stickies in elke pijler. In de huisregels zal ik daarnaar verwijzen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan 'geen kletstopics in de sekspijler' of 'tabellen maken in de kinderenpijler? Prima, maar wij kunnen die niet inhoudelijk aanpassen'. In deze wegwijs-stickies zullen ook algemene 'weetjes' die handig zijn voor nieuwe forummers worden meegenomen.

Willem, ik heb jouw vraag over de krachtterm in de topictitel inmiddels beantwoord per mail:

"Ik heb naar het bewuste topic met de (afkorting van de) krachtterm gekeken. Vloeken is niet tegen de forumregels, al zullen de angels in bepaalde gevallen wel actie ondernemen (bijvoorbeeld als een bericht uit niets dan gevloek bestaat of als er enorm gevloekt/gescholden wordt naar een medeforummer toe). Ik laat dat aan het oordeel van de angels over. In dit geval zie ik geen reden om de beslissing van Angel 3 te 'overrulen'."

Ik sluit me verder aan bij deze reactie van Angel 2: Viva Angel2 in "Over Angels, beleid en discussies"

Willem, je vraag over de melding in het blokkade-topic heb ik ook per mail geantwoord, maar voor de geïnteresseerde meelezers plaats ik 't hier ook:

"De zinsnede over de waarschuwing verwijderen uit het blokkadetopic: de reden van een blokkade wordt daar altijd gemeld. In dit geval was het niet kunnen ontvangen van de waarschuwing door een niet-werkend e-mailadres de reden en was er geen andere manier om naar Jolietje te communiceren waarom ze een blokkade had en onder welke voorwaarde die ongedaan gemaakt zou worden. Ik zie dan ook geen reden om de zinsnede over de waarschuwing uit het topic te verwijderen."

Ik heb me verder door de enorme lijst gehakketak heengeworsteld. 't Schiet natuurlijk niet erg op als ik mijn extra uren straks kwijt ben aan 't dagelijks doorlezen van deze discussie met het risico dat ik dan nog vragen over het hoofd zie omdat die worden ondergesneeuwd, en die kant gaat 't nu wel op. Daarom wil ik jullie dringend verzoeken dit topic zoveel mogelijk on-topic te gebruiken.

grtjs,

Naomi
Goed verhaal Naomi !! Verder sluit ik me aan bij je oproepje uit het openingsbericht om de Angels niet te attaqeren op elke mogelijk verkeerd geplaatste komma of punt.

Angels zijn vrijwilligers die dit werk met grote inzet doen en laten we blij zijn dat ze het doen ipv te hakketakken over elk detail. Ook hier staan de beste stuurlui vaak aan wal; Angel zijn is niet gemakkelijk en je maakt het nooit iedereen naar de zin. Wat mij betreft verdienen ze een pluim !

Hardnekkige klagers kunnen altijd nog bij Naomi hun grieven deponeren dus dat eindeloze gezeur tegen Angels over genomen beslissingen is nergens voor nodig.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:[Ook hier staan de beste stuurlui vaak aan wal; Angel zijn is niet gemakkelijk en je maakt het nooit iedereen naar de zin. Wat mij betreft verdienen ze een pluim !

Helemaal eens

grtjs, Naomi
Goed geschreven Donkey! En Naomi ook, al had van mij de uitleg over je afwezigheid niet gehoeven. Je bent er of niet! En meer hoeft men niet te weten. Want jij weet ook niet waarom mensen hier wel of niet zijn. (zo prachtig worden met al die 30.000 posters die dat even allemaal gaan melden hihiih) Maar ik vind het wel super dat je meer tijd gaat hebben voor viva. (jammer voor yes)
* Kunnen we Willem niet naar de Yes sturen en dan Naomi hier helemaal? Yes is meer Willem zijn niveau.*

- nou is ook niet helemaal aardig, maar Willem, hou nou alsjeblieft op met je gezuig-
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Myleen...je KUNT niet altijd aardig blijven...echt niet!
quote:HoiPippiLangkous schreef op 22 april 2009 @ 12:27:

Ken jij LI dan?Jazeker, ik ken LI heel goed. De schat.
Naomi, dank je wel voor de duidelijke, heldere update.
quote:Supersmollie1 schreef op 22 april 2009 @ 16:22:

[...]

Jazeker, ik ken LI heel goed. De schat. Serieus? Nou dat weet ze dan niet echt over te brengen hier op het forum. Ik ken haar alleen als bevoogdende übermoeder die alles beter doet en weet, om eerlijk te zijn.
Naomi, thanks voor je lap tekst. Lijkt me duidelijk. Je krijgt vast nog een veeg uit de pan van Willem, omdat je de inhoud van mails hier bespreekt
[quote]mylenevalerie schreef op 22 april 2009 @ 15:38:

* Kunnen we Willem niet naar de Yes sturen en dan Naomi hier helemaal? -/quote]

Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Poezewoes schreef op 22 april 2009 @ 18:13:

[...]

Serieus? Nou dat weet ze dan niet echt over te brengen hier op het forum. Ik ken haar alleen als bevoogdende übermoeder die alles beter doet en weet, om eerlijk te zijn. Tja, ze kan zeer stellig zijn, en heeft zo haar eigen mening over bepaalde zaken. Nogmaals, zoals ik haar ken: .
quote:Supersmollie1 schreef op 22 april 2009 @ 16:22:

[...]

Jazeker, ik ken LI heel goed. De schat. Doet ze zelf dr geitenwollensokken breien?
Ik ken die hele LI verder niet maar ik vond het een freaky actie
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik vind haar vooral verzuurd. Tijd geleden vond ik haar ook al redelijk irritant, maar toen kon ze nog wel lachen.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 22 april 2009 @ 21:27:

Ik ken die hele LI verder niet maar ik vond het een freaky actie

Waarom,omdat ze melde hoeveel posts jij op je naam had staan?

Vond het wel meevallen hoor,maar goed,ze is verder wel irritant ja die LI..
Kunnen Willem1959 en HPL misschien met elkaar trouwen? Zo te lezen/merken komen ze beiden wat aandacht te kort...........:)
Naomi!! Libelle?????????????
Yasmijn, schat, dat is al maanden zo Ik dacht dat dat algemeen bekend was. Voor mij 'deed' Nathalie ook Libelle en Yes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven