Over angels, beleid en discussies

20-11-2009 12:57 3177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige topic was vol, dus een nieuw deel. Ik knip en plak een deel van mijn eerdere openingspost:

De Angels handelen volgens het door Viva vastgestelde beleid. Dat dat beleid nogal eens ter discussie staat vind ik op zich goed. Ik vind het alleen erg vervelend dat de Angels regelmatig op het beleid worden aangesproken: zij zijn degenen die het beleid uitvoeren maar ze zijn niet verantwoordelijk voor het beleid zelf. Ik merk ook dat de moderatortopics regelmatig verzanden in een lange discussie over beslissingen van de Angels. De Angels beschikken niet over erg veel tijd, en komen dan voor een dilemma te staan: uitgebreid in discussie blijven gaan waarbij ze zichzelf vaak moeten herhalen (en daardoor geen tijd overhouden voor hun eigenlijke Angel-werk) of de discussie op een gegeven moment negeren/beëindigen (gevolg: onvrede bij de deelnemers aan de discussie/escalatie). Bovendien sneeuwen de overige verzoekjes door de discussies in de moderatortopics teveel onder. Ik vind het daarom belangrijk om de moderatortopics schoon te houden.

Ik stel het volgende voor, en wil dat per direct laten ingaan:

* De moderatortopics en het blokkadetopic worden weer gebruikt waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren (dus: verzoekjes aan Angels, mededelingen van Angels over verwijderde discussies e.d.);

* We gebruiken dit topic voor vragen/opmerkingen over beslissingen, discussies over het beleid e.d;

* Ik zal jullie vragen/opmerkingen zoveel mogelijk beantwoorden (moet daarbij wel meteen zeggen dat ik niet fulltime werk en slechts een beperkt aantal uren voor Viva beschikbaar ben, dus 't kan dan gebeuren dat ik niet meteen dezelfde dag reageer). De Angels mogen hier wat mij betreft natuurlijk ook altijd reageren, maar zijn dat niet verplicht;

* In de moderatortopics en het blokkadetopic plaatsen we links naar dit topic. Off-topics, ter discussie stellen van het beleid, opmerkingen/vragen n.a.v. beslissingen van Angels etc. zullen uit die topics verwijderd worden en waar nodig zullen er waarschuwingen uitgedeeld worden;

* Gevolg: Angels komen meer toe aan hun eigenlijke werk, het modereren, terwijl er toch ruimte is voor het stellen van vragen en het plaatsen van opmerkingen. Bovendien komen die meteen bij de juiste persoon terecht, zodat ik meer zicht heb op wat er precies speelt. Verzoekjes aan de moderators zullen niet meer ondersneeuwen door de discussies.

Tot slot zou ik jullie (wie de schoen past....) nog willen verzoeken om niet elke verkeerde komma die de angels plaatsen onder een vergrootglas te leggen. Ik zie dat soms wel gebeuren (de laatste tijd weer vaker) en vind dat jammer en onterecht. Ik ben, nogmaals, echt heel erg blij met de enorme (!) inzet van de Angels, met hun objectiviteit en met de manier waarop er de laatste tijd meer openheid/transparantie gekomen is (f) (f) (f)

grtjs,

Naomi
quote:qwertu schreef op 06 januari 2010 @ 17:01:

Ik weet niet of angel worden het handigste plan is, maar ik denk dat het zeker een goed idee is om HPL en nog een paar andere "criticasters" gewoon eens uit te nodigen voor een constructief gesprek over het forum en over hoe dat vorm zou moeten hebben/krijgen.

Ja, en om dan verwarring en ruis te voorkomen denk ik dat het handig is om zoiets via mail of zo te doen.

Of een vivaforumhyvesdenktank.
* De engelen meer tijd per dag geven om het forum te modereren.

* Extra engelen erbij aannemen

* Wisselen van engelen om partijdigheid en oud zeer te voorkomen

* Duidelijkere begeleiding voor de engelen wanneer nodig (minder opknappen van het "vuile" werk.)

* Meerdere engelen per pijler

* Engelen niet per pijler meer laten modereren maar per taak (al dan niet volgens een helpdesk-systeem)

* Betaalde engelen aan nemen

* Herkennen en erkennen welke rol ieder zelf speelt in de negatieve sfeer en eventueel hiernaar handelen

* Een communicatie training aan de engelen geven (wellicht door een forummer)

* Engelen aannemen die zelf niet meeschrijven op het forum

* Regelmatig (om het half jaar) wisselen van engelen evt. terwijl ze een schrijfstop hebben.

* Engelen laten schrijven onder hun eigen nick. Dus aan het begin van elke post schrijven onder welke rol ze schrijven

* Meer praktische zaken bespreken per mail ipv. op het beleidstopic.

* Geen enkele verantwoording meer afleggen over de genomen beslissingen. Niet in discussie gaan.

* Engelen helemaal niet meer laten schrijven op het beleidtopic.

* Meer modereren vanuit de visie en doelen van het forum en minder vanuit de regels.

* Naomi kan wellicht aangeven wanneer ze globaal aanwezig is op dit forum. Mensen kunnen hier dan rekening mee houden.

* HPL en Minny aanstellen als engelen

* Een persoonlijk gesprek tussen Naomi en engelen met een aantal forummers. Kan ook per msn ofzo.
quote:Zwieber schreef op 06 januari 2010 @ 15:48:

[...]

Ja maar zullen die antwoorden ook helder en eenduidig zijn? Ja :

Het forum is niet ingericht op jouw persoonlijk comfort.

Dus.
Hoe doe ik dat eigenlijk, dat hele solliciteren naar Angelschap?
@Ikbenik, is jouw lijstje nou wat iedereen heeft geopperd of moeten we ieder voor ons zelf zo'n lijstje maken? Want ik zie wel veranderingen in je lijst maar de dingen die ik had aangegeven weer niet. Dus vandaar dat ik het vraag, anders zal ik even wat ik in jouw lijst had aangegeven in een eigen posting zetten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:minny schreef op 06 januari 2010 @ 17:57:

Hoe doe ik dat eigenlijk, dat hele solliciteren naar Angelschap?Mailen en zeggen dat je je kandidaat stelt.
quote:Zwieber schreef op 06 januari 2010 @ 18:12:

[...]

Mailen en zeggen dat je je kandidaat stelt.Ik heb de vraag in het vragen topic gezegd
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Hier staat het:

(Internet) Redactie

Kan ik ook Viva-Angel worden?

Mocht je geïnteresseerd zijn in een functie als Viva-Angel dan kun je je hiervoor aanmelden bij forum@viva.nl. Vermeld welke pijlers je zou willen modereren, je motivatie en waarom je denkt dat jij geschikt bent voor de rol van Viva-Angel. Mocht er weer plaats zijn voor een nieuwe Viva-Angel dan nemen wij contact met je op.

Uit de FAQ´s.
...
anoniem_61394 wijzigde dit bericht op 06-01-2010 18:42
Reden: lama...... ik hoor hier niet
% gewijzigd
Ah, bedankt Zwieb!
quote:Guinnevere schreef op 06 januari 2010 @ 18:40:

...

Nou je tekst wordt niet gequote, maar zie eens rechtsboven. Jouw vragen om in de Faq te zetten is er al. Zie Faq en Regels bovenaan.

Oh dat ik je al quote had je je tekst weggehaald. Maar de vragen die je graag beantwoord wilt hebben staan al in de Faq.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Waarom vinden zoveel mensen het opgeschoonde vragentopic (waar je alleen een vraag mag stellen aangaande het beleid) zo'n onzin?...
Uh Quin, jouw 2e alinea, zo gaat het al nu....
LamaarlulluhLieg
quote:Ligeia schreef op 06 januari 2010 @ 18:45:

Waarom vinden zoveel mensen het opgeschoonde vragentopic (waar je alleen een vraag mag stellen aangaande het beleid) zo'n onzin?...

Ja dat snap ik ook niet zo goed eigenlijk!

Zo zie je maar, je kunt nooit iedereen gelukkig maken...
lamalulluja
quote:HoiPippiLangkous wrote on 06 January 2010 @ 18:47:

LamaarlulluhLiegNee, wil ik weten. En ik wil ook weten wat er niet te snappen is aan het openingsbericht...
Ik heb geen idee Ligje. Maar ik snap dat je het wilt weten
Misschien willen mensen het ook niet snappen?

Of hebben ze dit topic niet gelezen?

Ik snap overigens ook niet waarom mensen toch offtopic gaan in dat topic.

Maar misschien is het soms beter niet alles te willen begrijpen, anders blijf je bezig...
Ik kopieer mezelf even van het modtopic van actueel naar hier:

quote:

nieuwenick1 schreef op 06 januari 2010 @ 18:56:

Je mag niet quoten Devima...

Laten ze dan die quotefunctie weghalen!

Je krijgt er zo langzamerhand de zenuwen van. Wat wel mag, wat vooral niet mag, angels die buiten hun boekje gaan, forummers die buiten hun boekje gaan, bans, al dan niet terecht enz enz enz.

Het lijkt wel de 2de klas van het vmbo hier.
Geen bijzonderheden
als er iemand een referentie nodig heeft, dan stel ik me beschikbaar
Feesie, je zegt dit in het vragentopic: "Nou vooruit dan maar, ik strike wel (maar ik krijg dus echt groene vlekken voor mijn ogen van deze discussie. Wil ik toch even gezegd hebben als 'meelezert'. Als dat mag van de incrowd. Pretty please"

Ik snap dat je groene vlekken krijgt van de discussie die overigens niet wordt gevoerd op het vragentopic (het is een vragentopic nl.), maar waarom sneer je op het einde van je stukje? Denk je misschien dat alleen in-crowd (wie dat dan ook moge zijn in jouw beleving) mag posten op dat topic? En dat 'meelezerts' dat niet mogen? Want dat is niet zo. Lees dat openingsbericht nou nog eens goed, want daar staat echt alles in aangaande de functie van dat topic. Het is geen zuigtopic. Geen discussietopic. Geen groepjestopic. Geen anti-meelezerttopic. Wel een vragentopic. Voor Naomi.

En vertel me eens wat meer over die in-crowd, want daar wil me wel eens gaan aanmelden! Doe je mee?...
quote:meds schreef op 06 januari 2010 @ 19:09:

als er iemand een referentie nodig heeft, dan stel ik me beschikbaarWas jij dat die mij rokende sloerie noemde?
Geen bijzonderheden
IBI in je opsomming zie ik staan dat forummers die angel zijn niet meer mee mogen forummen. Snap ik ff niet. Want ik weet dat ik daar een puntje van kritiek op had en volgens mij nog wel wat meer mensen. En ik zie ook punten staan van: huh? hahaha
Dushi dan maak je toch je eigen lijstje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven