overlast kroegen

10-01-2010 20:07 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik woon op de markt in een groot dorp/klein stadje. Hartstikke gezellig en leuke locatie maar... er zitten nogal wat kroegen op de markt. En regelmatig hebben we echt overlast van de muziek. Dat gedreun tot diep in de nacht is niet echt leuk. En dan wonen we er zelfs nog zo'n 75 meter vanaf.

Wat ik me afvraag, hoe kan je het beste handelen in zo'n geval? De politie bellen heeft zo weinig zin, die komen toch niet. En om nou zelf om 1 uur snachts die kroeg in te lopen om te vragen of de muziek zachter kan, haha, dat zie ik mezelf ook niet doen. Het is ook niet altijd. wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en wat toen gedaan?
Hoelang wonen jullie daar al en hoelang zijn die kroegen daar al?
anoniem_87002 wijzigde dit bericht op 10-01-2010 20:16
Reden: hoelang ipv hoe lang ;-)
% gewijzigd
Tja, ik neem aan dat die kroegen vergunningen hebben ed; er zal ongetwijfeld een maximum aan geluid zijn wat ze mogen produceren, dat zou je moeten navragen aan je gemeente. Maar of dat de weg is die je op wil gaan?

Ik zou denken: oordopjes, je huis beter isoleren (dubbel glas?) en er mee leren leven.

Of het vaakgenoemde hutje op de hei.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Hoelang woon je daar al? en hoelang zitten die kroegen daar?

Als je in de buurt van kroegen woont dan weet je dat je daar overlast van kan hebben en hoe vervelend ook dat is nou eenmaal zo.

Ik neem aan dat het niet iedere dag van de week is, maar alleen tegen t weekend of in t weekend. tja.. cope with it!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Niet op een plein met kroegen gaan wonen...scheelt de helft.
Wel vreemd dat de overlast niet altijd even groot is.

Wat broedkippetje zegt: informeren bij de gemeente naar de vergunningen.
quote:royanne77 schreef op 10 januari 2010 @ 20:07:

Hoi,

ik woon op de markt in een groot dorp/klein stadje. Hartstikke gezellig en leuke locatie maar... er zitten nogal wat kroegen op de markt. En regelmatig hebben we echt overlast van de muziek. Dat gedreun tot diep in de nacht is niet echt leuk. En dan wonen we er zelfs nog zo'n 75 meter vanaf.

Wat ik me afvraag, hoe kan je het beste handelen in zo'n geval? De politie bellen heeft zo weinig zin, die komen toch niet. En om nou zelf om 1 uur snachts die kroeg in te lopen om te vragen of de muziek zachter kan, haha, dat zie ik mezelf ook niet doen. Het is ook niet altijd. wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en wat toen gedaan?verhuizen?? De kroegen zullen er al gezeten hebben,hebben een vergunning dus eigenlijk ben je gewoon een huilie
MissChicken: je motto! Geweldig!

Had ik die maar eerst gezien, want ik had laatst een gevalletje waarbij dat heel toepasselijk was.
Die vergunningen zijn vast prima in orde, anders waren die kroegen niet meer open. Je weet van te voren dat je overlast kunt verwachten als je op zo'n plein gaat wonen....en als je daar niet tegen kunt moet je er niet gaan wonen.
quote:Broedkippetje schreef op 10 januari 2010 @ 20:14:

MissChicken: je motto! Geweldig!

Had ik die maar eerst gezien, want ik had laatst een gevalletje waarbij dat heel toepasselijk was.Hij kwam van Star, dus je mag hem lenen hoor!
Ga in een hutje op de hei wonen.
Verhuizen.

Opgelost.
Hoort dat niet bij in het centrum wonen? Woon je er al lang en heb je hier over nagedacht voor je er ging wonen?

Ik woon nu in het buitenland maar in deze stad willen heel veel mensen op de leukste locaties wonen. Zodra ze daar dan zitten klagen ze over overlast, zodat veel kroegen en clubs gesloten moeten worden.
Kheb er niets meer aan toe te voegen...

Alle slimme dingen zijn al gezegd!
Daar heb je er weer zo een. Gaat lekker in het centrum wonen en moppert over overlast.

Hier in de stad ook al zo'n bewonersvereniging die vindt dat de kroegen dicht moeten, terrassen weg moeten. Leuk hoor zo'n stille spookstad als ze hun zin krijgen.

Ga toch verhuizen.
Ik woon ook in een buurt waar overlast is van horeca. Ik ben hier gaan wonen omdat ik van de gezellige drukte houd, maar tot drie uur 's nachts door stampende dreun uit je bed getrild worden, da's natuurlijk heel wat anders dan gezellige drukte.

In tegenstelling tot wat de mensen hieronder suggereren, heb je hier wel degelijk rechten in. Een bedrijf mag namelijk wel degelijk geluidsoverlast geven, maar maar tot een bepaalde grens. Als ze méér overlast geven, dan moet het bedrijf of het geluid verminderen, of het geluid isoleren. Probleem is alleen dat je dit "recht op rust" weliswaar hebt, maar niet altijd even makkelijk kunt krijgen...

In het geval van een horeca-gelegenheid kun je het beste even de gemeente bellen, afdeling vergunningen. Of anders de wijkagent, om te vragen wat je hiermee aan moet. Een horeca-gelegenheid heeft een vergunning nodig en daar staat vaak ook wel iets over het te produceren geluid in.

Als je via deze weg niet verder komt, dan wordt het toch een kwestie van de politie bellen op het moment dat je overlast hébt. (Of zoals hier in Amsterdam het speciale telefoonnummer voor overlast, maar dat zullen ze niet overal hebben. ) Waarbij het natuurlijk niet moet gaan om dat je de muziek een beetje kunt horen, maar om structurele overlast waarbij je je eigen tv niet meer kunt verstaan omdat de muziek van het café zo hard staat. (Of zoals we hier hadden, dat je letterlijk "Heal the world" mee kunt zingen. Ze begrepen gelukkig bij de overlasttelefoon dat dit een Zeer Urgent Geval was, ze zou metéén iemand sturen. )

En voor de mensen die zo hard roepen dat je dan maar moet verhuizen: ik houd ontzettend van deze stad en ik houd ook ontzettend van de drukte. Ik heb er heel bewust voor gekozen om op deze plek te gaan wonen. Maar dat wil niet zeggen dat ik "dus" alles maar hoef te pikken natuurlijk. Ik zal niet bellen om het luiden van de klokken van de Westertoren, daar snap ik helemaal niets van, dat mensen dat doen. Dan moet je inderdaad niet in de stad gaan wonen. Ik zal ook niet bellen over het rumoer in de straat of over ander geluid dat er gewoon bij hoort. Maar het is echt klinkklare onzin om te roepen dat je maar weg moet als je last hebt van iets wat volgens de wet gewoon verboden is. Laten we daar alsjeblieft niet flauw over doen. De wet was er het eerst, die heeft gelijk. En een horeca-gelegenheid heeft zich daar maar naar te voegen. Zéker als ik er ook nog last van heb. Dat is de juiste volgorde van beoordelen. Niet een flauw "wie zat er eerder".
Niet zo slim om ergens in 'n centrum te gaan wonen als je niet tegen geluidsoverlast kunt. Je kunt dus beter verhuizen naar 'n buitenwijk of beter nog het platte land als je een aangename rustige woonomgeving wilt.
Heb je het hier overigens wel eens met je buren over gehad? Dat vond ik erg verhelderend namelijk, omdat bleek dat er meer waren die er last van hadden en er "achter de schermen" ook al het nodige in gang was gezet. Mijn klacht was dus handig om de stapel klachten wat hoger te maken, zodat het bedrijf in kwestie makkelijker kon worden aangepakt. Iedereen die ik sprak in de buurt was alleen maar blij dat ik erover ging bellen, omdat dit bedrijf al jarenlang overlast gaf en het alleen maar fijn was als er nóg iemand ging bellen.

Vergeet niet dat zonder klagers handhaving meestal simpelweg niet plaatsvindt. Dat bellen heeft dus ook gewoon een functie.
Dan moeten ze idd. maar decibellen gaan meten.
eh, volgens mij voeg ik of iemand dit ook wel eens had meegemaakt en wat hij/zij toen heeft gedaan.
dus bedankt qwertu!
quote:royanne77 schreef op 10 januari 2010 @ 20:52:

eh, volgens mij voeg ik of iemand dit ook wel eens had meegemaakt en wat hij/zij toen heeft gedaan.

Misschien bedoel je het niet zo, maar dit komt een beetje onaardig over als mensen met je meedenken.

Nee, ik heb het zelf niet meegemaakt maar bedoelde mijn adviezen serieus om je te helpen, hoor.
Ik zal idd eens met wat buren gaan praten, weet wel van sommigen die er ook last van hebben en er is in het verleden ook wel vaak gebeld of bij de gemeente aan de bel gehangen. heeft er in ieder geval toe geleid dat 1 kroeg zich beter moest isoleren.

er is sinds een aantal maanden een nieuwe kroeg bij, dus misschien moet de procedure bij deze herhaald worden.

en je hoort mij ook niet klagen in de zomer als de terrassen vol zitten en dat er midden in de nacht lallende en schreeuwende mensen langs komen etc, dat hoort er bij. Maar das anders dan wanneer kroegen de geluidslimiet overtreden en je in bed ligt weg te dreunen. dat ik dan meteen een huilie ben en moet verhuizen slaat natuurlijk als een tang op een varken.

dus nogmaals bedankt voor de serieuze reacties qwertu en broedkippetje
quote:Broedkippetje schreef op 10 januari 2010 @ 20:56:

[...]

Misschien bedoel je het niet zo, maar dit komt een beetje onaardig over als mensen met je meedenken.

Nee, ik heb het zelf niet meegemaakt maar bedoelde mijn adviezen serieus om je te helpen, hoor.Yup en ik ben benieuwd of de kroegen er al waren toen je daar ging wonen of net zijn geopend. In het eerst geval vind ik dat je zeurt en had je het kunnen weten.
Zie dat er 1 kroeg onlangs is bijgekomen. Tja, je kan het bespreken met de gemeente.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven