Pensioen

woensdag 6 februari 2008 om 12:25
Hallo medeforummers,
Ik woon in Nederland ongeveer 14 jaar. Daardoor heb ik een pesioengat. Ik wil dan iets regelen voor mijn oude dag. Ik durf echter niets te ondertekenen. Ik ben al een keer hiermee opgelicht. Waar kan ik betrouwbare informatie vinden? Ik had iets over een pensioenregeling via de bank; iemand er ervaringen mee?
Al vast bedankt
Ik woon in Nederland ongeveer 14 jaar. Daardoor heb ik een pesioengat. Ik wil dan iets regelen voor mijn oude dag. Ik durf echter niets te ondertekenen. Ik ben al een keer hiermee opgelicht. Waar kan ik betrouwbare informatie vinden? Ik had iets over een pensioenregeling via de bank; iemand er ervaringen mee?
Al vast bedankt

woensdag 6 februari 2008 om 12:59

woensdag 6 februari 2008 om 12:59
Omdat ik via een tussenpersoon opgelicht ben. Ik ben doodsbang om weer opgelicht te worden. Vooral nu dat het blijkt dat een grote deel van de mensen die een pesioen opbouwen, door de hoge premies eigenlijk geen pensioen opbouwen. Ik wil niet weer iets anders betalen en over 25 jaar erachter komen dat ik niet eens een AOW krijg.

woensdag 6 februari 2008 om 13:34
woensdag 6 februari 2008 om 13:52
Volgens mij bieden banken vanaf afgelopen januari ook een spaarrekening oid aan waarop gespaard kan worden voor pensioen. Dat kan worden afgetrokken van de belasting als je een pensioengat hebt. Ik zou bij je eigen bank navragen wat hier de mogelijkheden voor zijn. Lijfrente e.d. spaarsystemen rekenen inderdaad veel te veel provisie...

woensdag 6 februari 2008 om 13:57
woensdag 6 februari 2008 om 18:30
donderdag 7 februari 2008 om 08:33
Kijk even op www.trosradar.nl bij dossiers-pensioen.
Afgelopen keer was in de uitzending iets te zien over het nieuwe banksparen, dat per 1-1-08 kan, staat ook info over op de site van de belastingdienst.
Verzekeringsmaatschappijen schijnen vaak een groot deel van de inleg aan 'kosten' te spenderen, bij banken is het transparanter. Fiscaal voordelig voor mensen met een pensioengat.
Afgelopen keer was in de uitzending iets te zien over het nieuwe banksparen, dat per 1-1-08 kan, staat ook info over op de site van de belastingdienst.
Verzekeringsmaatschappijen schijnen vaak een groot deel van de inleg aan 'kosten' te spenderen, bij banken is het transparanter. Fiscaal voordelig voor mensen met een pensioengat.

donderdag 7 februari 2008 om 08:47
Bedankt, sweety.
Ik heb gekeken. Het is wat er met mijn man gebeurd is: hij had een lijfrente en tot nu toe heeft hij 0 gespaard. Alleen als hij te overlijden komt, zie ik het geld terug; dan is de keuze: arm met en man of ik moet hem afmaken
Babado@ 8 jaar geleden hebben we bij een bekende tussenpersoon een lijfrente verzekering. Hij zou na één jaar contact met ons opnemen. Dat gebeurde en ik gaf aan dat ik ook iets aan mijn pensioen wilde doen. Er kwam een financiële adviseur thuis. Na veel verhalen over hoeveel we zouden krijgen, vroeg ik of ik het contract kon lezen. Daar zag ik het woord lease; ik vroeg haar of dat een soort lening was. Nee, absoluut niet, zei ze, en ze leidden ons af met veel berekeningen en verhalen. Toen zeiden we dat we wilden rustic het contract lezen. Dan zei ze dat het duurder zou worden, omdat het eenmalig was en het termijn liep af. Dom van ons, hebben we toen ondertekend. Achteraf bleek een lease contract van Dexia. Ik heb nu een schuld van ruim 2000 euro bij Dexia. Toch niet zo slecht, als ik naar andere slachtoffers kijk.
Ik heb gekeken. Het is wat er met mijn man gebeurd is: hij had een lijfrente en tot nu toe heeft hij 0 gespaard. Alleen als hij te overlijden komt, zie ik het geld terug; dan is de keuze: arm met en man of ik moet hem afmaken
Babado@ 8 jaar geleden hebben we bij een bekende tussenpersoon een lijfrente verzekering. Hij zou na één jaar contact met ons opnemen. Dat gebeurde en ik gaf aan dat ik ook iets aan mijn pensioen wilde doen. Er kwam een financiële adviseur thuis. Na veel verhalen over hoeveel we zouden krijgen, vroeg ik of ik het contract kon lezen. Daar zag ik het woord lease; ik vroeg haar of dat een soort lening was. Nee, absoluut niet, zei ze, en ze leidden ons af met veel berekeningen en verhalen. Toen zeiden we dat we wilden rustic het contract lezen. Dan zei ze dat het duurder zou worden, omdat het eenmalig was en het termijn liep af. Dom van ons, hebben we toen ondertekend. Achteraf bleek een lease contract van Dexia. Ik heb nu een schuld van ruim 2000 euro bij Dexia. Toch niet zo slecht, als ik naar andere slachtoffers kijk.
donderdag 7 februari 2008 om 14:53
MEFS, ik lees hier twee dingen: pensioen en AOW. AOW is zoals je weet een staatspensioen, wat iedereen na zijn/haar 65e krijgt. Het AOW-pensioen wordt opgebouwd tussen je 15e en je 65e, ieder jaar bouw je 2% AOW op. Je kan dus zelf uitrekenen hoe veel/weinig AOW je met je huidige verzekeringsloopbaan (dus als je nu in NL blijft wonen) zou krijgen. Als je naar het buitenland vertrekt, kan je je ook vrijwillig verzekeren: dan loopt je AOW-opbouw door (kost wel geld, je moet verzekeringspremie betalen.) In bepaalde gevallen kan je je alsnog achteraf inkopen in de AOW. Info hierover vind je hier

donderdag 7 februari 2008 om 15:06