Schamen voor geloof

04-10-2016 18:23 436 berichten
Echt geen idee waar ik hem onder moet plaatsen dus zet het hier maar neer.

Ik ben gelovig (Nederlands Hervormd) opgevoed, maar in de praktijk vanaf dat ik het huis uit ging tot een tijd terug niks meer mee gedaan en dat vond ik wel best.

De laatste jaren ben ik over het algemeen me wat meer in spiritualiteit gaan verdiepen en de laatste maanden ben ik ook weer meer met mn geloof bezig.

(Echter wel anders dan mn opvoeding, ben er ook anders over gaan denken. Ben niet erg streng gelovig opgevoed maar ik ben er nog wat liberaler in geworden. Ook ga ik sinds kort naar een Rooms katholieke kerk ondanks dat ik zo niet opgevoed ben. Echter er heerst daar nogal een gemengde, internationale sfeer en dat vind ik erg prettig.

Vandaag gesprek met priester gehad omdat ik me er nog wat meer in wil verdiepen, en misschien zelfs vormsel wil)

Ik werk met vluchtelingen en kom dus veel verschillende geloven tegen, vooral islamitisch en katholiek. (Daarom ben ik er ook wel anders overxgaan denken en in gaan zien dat het om 1 god gaat)

Ik merk echter dat zij hun geloof veel meer 'uitdragen' dan dat we in Nederland/west europa doen. Hierdoor zijn ze ook veel spiritueler (ipv materialistisch), ietsxwat ik heel prettig vind, ik probeer het zelf ook toe te passen.

Hier ben je best wel een uitzondering (zeker tussen 25-45 jaar denk ik) en moet je je bijna schamen als je gelooft, en gaan mensen er denk ik bijna vanuit dat je streng christelijk bent als zoiet belangrijk voor je is. (En dat is in mijn geval toch echt niet zo, nooit geweest)

En eigenlijk vind ik het wat vreemd dat dat zo'n taboe is, en dat (denk ik) vooral de vooroordelen de bovenhand hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en kijk hierop.

Overdrijf ik wat? Zie ik het ietwat te negatief?
quote:PowerCube schreef op 04 oktober 2016 @ 20:30:

[...]

Dat laatste waag ik te betwijfelen.

En ja, ik erken dat ik dogmatisch in sta. Misschien moet je geloof wel van huis uit hebben meegekregen, wil je zelf ook echt kunnen geloven. Zelf ken ik een ongelovige die zich heel erg aangetrokken voelt tot religie en zo ongeveer alles heeft geprobeerd om tot geloof te komen, tot een afgeronde studie theologie aan toe. Hij noemt zich inmiddels gelovige maar zegt zelf dat dit een rationele keuze is en dat hij het diep van binnen niet voelt. Dit vind ik fascinerend.Ik ook. Maar deze discussies worden zelden op een zo integere wijze gevoeld dat mensen oprecht verwonderd over elkaars standpunt kunnen zijn, hard zelfs, maar niet beledigend of generaliserend.
quote:Carabosse schreef op 04 oktober 2016 @ 20:26:

[...]

Ooit overwogen om naar een areligieus land uit te wijken zoals China of zo? Veel atheïsten vinden hun vertroosting soms in het boeddhisme!Nee joh, ik vind Nederland een heerlijk land. Met boeddhisme heb ik ook niets. Er zijn elementen in het boeddhisme die ik aantrekkelijk vind maar dat heb ik met alle religies wel.
Geloven is nooit nadenken!
quote:barbaracartland schreef op 04 oktober 2016 @ 20:33:

[...]

Ik ook. Maar deze discussies worden zelden op een zo integere wijze gevoeld dat mensen oprecht verwonderd over elkaars standpunt kunnen zijn, hard zelfs, maar niet beledigend of generaliserend.Dat is inderdaad lastig. Maar gezien de vraagstelling van TO vond ik dat ik mijn mening wel kon geven. Ik zal nooit ongevraagd mijn mening over iemands geloof geven.
quote:barbaracartland schreef op 04 oktober 2016 @ 20:20:

[...]

en niet open te staan voor de mogelijkheid dat mensen gelovig kunnen zijn en voor de rest ook normale, weldenkende burgers. Die 'rest' heeft ook haar basis in de hersenspoeling. Dus. Tja.
quote:PowerCube schreef op 04 oktober 2016 @ 20:35:

[...]

Dat is inderdaad lastig. Maar gezien de vraagstelling van TO vond ik dat ik mijn mening wel kon geven. Ik zal nooit ongevraagd mijn mening over iemands geloof geven.Dat geloof ik van harte . Volgens mij mag je van alles zeggen, maar de stelligheid van sommige formuleringen, waarbij het kwetsende ook nog eens weinig origineel geformuleerd is, nodigt niet uit tot dialoog. Maar wellicht is dat de bedoeling ook helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren

[...]

Ik ook. Maar deze discussies worden zelden op een zo integere wijze gevoeld dat mensen oprecht verwonderd over elkaars standpunt kunnen zijn, hard zelfs, maar niet beledigend of generaliserend.

Zullen wij even het goede voorbeeld geven?

Hoe gelovig ben jij?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:Amand schreef op 04 oktober 2016 @ 20:37:

[...]

Die 'rest' heeft ook haar basis in de hersenspoeling. Dus. Tja.Ik zie dat anders. Maar dat zal aan de hersenspoeling liggen, dus hebben we hierbij een impasse bereikt.

[...]

Ik ook. Maar deze discussies worden zelden op een zo integere wijze gevoeld dat mensen oprecht verwonderd over elkaars standpunt kunnen zijn, hard zelfs, maar niet beledigend of generaliserend.

Nou ja als een religieuze iets mooi vindt, of iets vindt en dan uit legt waar om dmv logische argumentatie, vind ik niets van zijn religie. Maar een 'om dat het zo staat in Koran/Bijbel/Torah ' vind ik wel dom. Laatst zei een bekeerling tot islam dat islam echt is en christendom niet, want een ongeletterde (Mohammed) schreef de Koran en dat is zo'n wonder dat het wel echt moet zijn. En vervolgens was homoseksualiteit slecht en moest worden bestraft, en ik moet mij meer bedekken, en overspel moet worden bestraft en dat is goed want het zorgt toch maar voor ongelukkige mensen.

Kijk, daar kan ik gewoon niets genuanceerd over denken, ik vind zo iemand een staatsgevaarlijke debiel. Maar het kan zijn dat in een discussie over heel iets anders ik nooit had geweten van zijn religie en hij valide punten had gehad.
quote:barbaracartland schreef op 04 oktober 2016 @ 20:38:

[...]

dus hebben we hierbij een impasse bereikt.Wij hebben niet opeens hier een impasse bereikt hoor. Die impasse bestaat al vanaf het eerste moment dat mensen gehersenspoeld werden met geloof.
quote:Carabosse schreef op 04 oktober 2016 @ 20:35:

Geloven is nooit nadenken!Nee joh.
quote:DorothyParker schreef op 04 oktober 2016 @ 20:38:

[...]

Zullen wij even het goede voorbeeld geven?

Hoe gelovig ben jij?Ik heb serieus geen idee meer, als ik eerlijk ben. Ik wil heel graag, maar ik vind het moeilijk. Ik weet niet meer in hoeverre het traditie is, warmte van vroeger, sentimentalisme. Ik ben niet in staat mijn kinderen dogmatisch te beantwoorden als ze levensvragen stellen ("wat gebeurt er als je dood bent?" "waarom hebben mensen pijn?"), maar dat was ik nooit. Ik blijf troost halen uit de verhalen uit de Bijbel, maar of dat puur op de overdrachtelijke boodschap is, of op inhoud is me een raadsel. Of misschien niet eens een raadsel meer, ik vraag me steeds vaker af of ik mezelf niet voor de gek hou.
quote:strikjemetstippels schreef op 04 oktober 2016 @ 20:40:

[...]

Nou ja als een religieuze iets mooi vindt, of iets vindt en dan uit legt waar om dmv logische argumentatie, vind ik niets van zijn religie. Maar een 'om dat het zo staat in Koran/Bijbel/Torah ' vind ik wel dom.Argumentatie is, zoals je weet, wel een dingetje voor mij. "Jesus loves me, yes I know, 'cause the Bible tells me so" is voor mij niet afdoende.
Een gelovige is geen vrij mens. Dat is denk ik waarom niet-gehersenspoelde mensen soms zo fel reageren op gelovigen.
Leuk alle mensen die geloof afkraken, die weten het zeker allemaal beter?
quote:Phaedra_ schreef op 04 oktober 2016 @ 20:41:

[...]

Nee joh.Jij hebt altijd gelijk hoor, wat mij betreft!
Geloven is overgave. Sommige mensen voelen zich daar heel bevrijd door.
quote:barbaracartland schreef op 04 oktober 2016 @ 20:44:

[...]

Argumentatie is, zoals je weet, wel een dingetje voor mij. "Jesus loves me, yes I know, 'cause the Bible tells me so" is voor mij niet afdoende.Ja, en met je verhaal hier eerder denk ik ook dat je meer sentimenteel christen bent dan echt overtuigd/dogmatisch. Dat ben ik in zekere zin ook, al heb ik ook echt nooit echt geloofd, als kind kon ik het al niet, ondanks christelijke opvoeding.
quote:Carabosse schreef op 04 oktober 2016 @ 20:46:

[...]

Jij hebt altijd gelijk hoor, wat mij betreft! Kijk, heb je iig al iets geleerd op Viva
quote:PowerCube schreef op 04 oktober 2016 @ 20:34:

[...]

Nee joh, ik vind Nederland een heerlijk land. Met boeddhisme heb ik ook niets. Er zijn elementen in het boeddhisme die ik aantrekkelijk vind maar dat heb ik met alle religies wel.Heerlijk land, alleen jammer van die beierende klokken, hahahaha! Sterkte daarmee!
quote:Phaedra_ schreef op 04 oktober 2016 @ 20:49:

[...]

Kijk, heb je iig al iets geleerd op Viva Uhuh! Fijn he! ;)
quote:strikjemetstippels schreef op 04 oktober 2016 @ 20:48:

[...]

Ja, en met je verhaal hier eerder denk ik ook dat je meer sentimenteel christen bent dan echt overtuigd/dogmatisch. Dat ben ik in zekere zin ook, al heb ik ook echt nooit echt geloofd, als kind kon ik het al niet, ondanks christelijke opvoeding.Je hebt wellicht gelijk. Maar alsnog vind ik het niet nodig om zo stellig uit te spreken (zoals in dit topic gedaan werd, niet door jou) dat gelovigen dom zijn. Behalve bevrediging op de korte termijn, wat schenkt dat je verder?
quote:barbaracartland schreef op 04 oktober 2016 @ 20:42:

[...]

Ik heb serieus geen idee meer, als ik eerlijk ben. Ik wil heel graag, maar ik vind het moeilijk. Ik weet niet meer in hoeverre het traditie is, warmte van vroeger, sentimentalisme. Ik ben niet in staat mijn kinderen dogmatisch te beantwoorden als ze levensvragen stellen ("wat gebeurt er als je dood bent?" "waarom hebben mensen pijn?"), maar dat was ik nooit. Ik blijf troost halen uit de verhalen uit de Bijbel, maar of dat puur op de overdrachtelijke boodschap is, of op inhoud is me een raadsel. Of misschien niet eens een raadsel meer, ik vraag me steeds vaker af of ik mezelf niet voor de gek hou.

Twijfel lijkt me heel normaal. De wereld is nu eenmaal niet perfect.

Uit welk verhaal haal jij troost? En hoe geef jij je geloof aan jouw kinderen mee?

Sorry voor de verhoring
quote:Phaedra_ schreef op 04 oktober 2016 @ 20:49:

[...]

Kijk, heb je iig al iets geleerd op Viva
quote:DorothyParker schreef op 04 oktober 2016 @ 20:59:

[...]

Twijfel lijkt me heel normaal.

Twijfel over kernachtige zaken is vrijwel onvermijdelijk. Anders zou geloof weten zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven