Slecht slapen door volle maan

06-10-2025 21:42 103 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het was weer eens zo ver.. afgelopen nacht werd ik wakker om iets na drieën om daarna niet meer echt in slaap te komen. Wat korte hazenslaapjes van 10 minuten maar geen echte rust meer.

Ik sprak einde van de dag met mijn beste vriendin, ze zei; ja maar lieverd.. vorige maand had je dat ook en eerder ook al. En het is altijd met volle maan.

Nu heb ik geen verstand van de maan maar zij is de zoveelste al die dit zegt. Slecht slapen komt door de volle maan.

Ik heb het gegoogled en dan wordt er als verklaring extra licht gegeven. Maar mijn kamer is enorm donker. En daar is echt geen verschil in licht.

Ik ben niet zo bijgelovig, maar wat is hier van waar? Het is blijkbaar altijd zo (fijn zo’n oplettende vriendin 😬)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
08-10-2025 18:55
Maar oké, laten we dan stellen dat het onderzoek in de podcast de basis is en dat we dus hebben vastgesteld dat mensen door invloed van de volle maan later gaan slapen en minder snel in slaap vallen en dat er dus duidelijk is dat er tussen de 30 en 45 minuten minder slaap is. Oké..

Ik heb het over oprecht slecht slapen.. wakker worden om 03.00 uur en om 06.00 uur pas weer in slaap vallen.

Dat is toch wel van andere orde dan genoemd in dat onderzoek.

Dus kunnen we dan ook vast stellen dat dat niet door de volle maan komt?
Een gemiddelde bestaat nl obv uitschieters en je zou zomaar een uitschieter kunnen zijn.

& 25 mensen vind ik ook een nogal kleine groep (het is natuurlijk heel moeilijk om een groep mensen te vinden die zonder kunstlicht leeft, dus dat die groep klein is, alle begrip voor) dus het zou zomaar kunnen dat ze 25 vrij goede slapers hebben gevolgd.
framboise-t schreef:
08-10-2025 19:11
Een gemiddelde bestaat nl obv uitschieters en je zou zomaar een uitschieter kunnen zijn.

& 25 mensen vind ik ook een nogal kleine groep (het is natuurlijk heel moeilijk om een groep mensen te vinden die zonder kunstlicht leeft, dus dat die groep klein is, alle begrip voor) dus het zou zomaar kunnen dat ze 25 vrij goede slapers hebben gevolgd.
Juist, dat is precies wat de onderzoekers zelf ook zeggen: 25 is een minigroepje. Je kunt deze waarnemingen niet extrapoleren
Solomio schreef:
08-10-2025 19:00
Dat komt door de overgang.
De overgang van eb naar vloed :D

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven