Sterft de streektaal uit?

31-01-2023 21:23 304 berichten
Paniek in een commentaar in NRC (van jongerenleden van BBB en CU, maar toe maar weer) over de status van de streektaal. Als we niks doen, sterft de streektaal uit!
Maar vind je dat erg? Spreek jij nog dialect? Of doe je het niet, maar heb je er warme herinneringen aan? Of vind je het achterlijk?
In Friesland wordt het Fries actief gestimuleerd. Zouden de Brabanders, Twenten, Groningers etc. hetzelfde moeten doen?

(bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/30/ne ... i-a4155689)
Alle reacties Link kopieren Quote
thanx schreef:
02-02-2023 10:03

Wat ik jammer vind is dat ons hedendaagse taalsysteem zo raar is.
Waarom niet gewoon schrijven wat je hoord?
Maakt het simpeler.
Als ju gaat schreiven wat ju hoort, dan zal iedereen zein ijgen reegels gaan verzinnuh. Leikt mu ook niet erg handig tog?

Zo gaat du taal wel errig verloederun
Alle reacties Link kopieren Quote
Sunshine2 schreef:
02-02-2023 10:11
Als ju gaat schreiven wat ju hoort, dan zal iedereen zein ijgen reegels gaan verzinnuh. Leikt mu ook niet erg handig tog?

Zo gaat du taal wel errig verloederun
Ja, dat wordt niks.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sunshine2 schreef:
02-02-2023 10:11
Als ju gaat schreiven wat ju hoort, dan zal iedereen zein ijgen reegels gaan verzinnuh. Leikt mu ook niet erg handig tog?

Zo gaat du taal wel errig verloederun
Nee, dat lijkt me ook niet handig, want iedereen spreekt dingen anders uit.
thanx schreef:
02-02-2023 10:03
On topic:
Ik spreek zeer actief dialekt. Je kunt hier gewoon de winkel onstappen en dialekt spreken.
Ik ben trots op mijn dialekt. Heb ons kind dialekt opgevoed, wat de taalgevoeligheid alleen maar ten goede komt).
Schrijf, praat en ben actief op het gebied van ons dialect.
Jammer dat er op scholen zo weinig aandacht voor is.
Ja, het zal uiteindelijk gaan uitsterven.
Taal is geen vast gegeven. Het is altijd in beweging. In ons dialekt zijn al veel woorden vervangen door een ver-nederlandst exemplaar.
En in het nederlands merk je het ook. Veel engelse woorden zijn nu dagelijkse kost.
De wereld is een groot geheel, vroeger was je veel meer geïsoleerd.
Ooit zag ik een programma hierover.
Over c.a. 500 jaar zal er in west europa een mengelmoestaal heersen. Een soort engels, maar ook met veel eigen woorden.

Wat ik jammer vind is dat ons hedendaagse taalsysteem zo raar is.
Waarom niet gewoon schrijven wat je hoord?
Maakt het simpeler.
Nee, waarom. Zelfs van plaats tot plaats verschillen de dialecten enorm binnen een provincie.
Als je dan wil dat er aandacht is voor het "plaatselijke dialect" dan moet je dus bij voorkeur de keuze maken voor een docententeam waarbij iedereen geboren en getogen is binnen 3 kilometer, bij voorkeur is opgevoed met twee ouders die hetzelfde dialect spreken.

Nou zal het bij een school in de meeste gevallen meestal sowieso vaak wel zijn dat mensen uit de regio komen, maar het kan zeer verfrissend zijn, met name voor kleine landelijke gemeenten, wanneer er ook eens iemand komt die een totaal andere achtergrond heeft en ik zie er echt totaal géén meerwaarde van in om een streektaal/dialect te gaan leren die één dorp verderop niet eens wordt gesproken.

Dus ja, prima als er thuis dialecten worden gesproken, maar geen actieve stimulans voor de scholen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
02-02-2023 10:01
Dat ligt vooral aan louche werkgevers. Want als ze deze mensen gewoon op de loonlijst zetten en ze hun afdrachten doen via salaris, zoals het hoort, dan hebben ze recht op zorgverzekering, toeslagen en ook op UWV uitkering na ontslag, ziekte en zwangerschapsverlof.
En vooral aan foute uitzendbureaus
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Sunshine2 schreef:
02-02-2023 10:11
Als ju gaat schreiven wat ju hoort, dan zal iedereen zein ijgen reegels gaan verzinnuh. Leikt mu ook niet erg handig tog?

Zo gaat du taal wel errig verloederun
as jeh goat skrijfe watte jeh hort, dann soal iederien sseijn eige reges goan fesinneh
Alle reacties Link kopieren Quote
grenada schreef:
02-02-2023 12:56
as jeh goat skrijfe watte jeh hort, dann soal iederien sseijn eige reges goan fesinneh
Jaahh, iek sjnap ut prooblém dhaarmeej heelümaal nieyt. Dhat mhaakd tog niejt uit seecker? Whech mèt alluh taalreeghèlz sou ikke seche!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom uit Den Haag en wat hier wordt gesproken vind ik onbeschrijfelijk lelijk. Ik houd van de Nedersaksische dialecten, zoals dat geloof ik heet (?) dus Drents, Twents, Achterhoeks. Heb meer moeite met Brabants en Limburg, dat in mijn oren zeer onverzorgd klinkt. Maar: alles beter dan dat nietszeggende Gooise gebrouw.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jammer dat er zoneerbuigend naar onze dialecten wordt gekeken.
Je hoeft op een basisschool ook helemaal geen team "inheemse" dicenten te hebben. Maar 1 a 2 uurtjes per week les over de geschiedenis van de streek/dorp, bijbehorende taal en gebruiken.
B.v. door de plaatselijke heemkundevereniging.
Zo jammer als alles verloren gaat.
Over een aantal decenia is men jaloers op volkeren die hun eigen "ik" hebben kunnen bewaren.
Zelf woon ik trouwens niet in een of ander plattelandsdorp en wordt mijn dialekt door meer dan 1 miljoen mensen gesproken.

En nee, we hoeven niet alle taalregels los te laten, maar nederlands heeft zoveel uitzonderingsregels enz.
En waarom schrijf je kapper (haren knippen) als je kaper bedoelt? Waarom betekend kaper dan kaaper en schrijven we dat niet gewoon?
Voor dyslecten enorm moeilijk en ook voor migranten.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
02-02-2023 08:55
Ik werk in Déémtah en ik spreek best vaak mensen aan de telefoon die dialect spreken, maar het grappige is: voor mij verschilt het helemaal niet zoveel van het dialect Veluws waar ik mee opgegroeid ben. Ik kan het iig moeiteloos verstaan.
Oei, oei, laten ze dat maar niet horen aan de verkeerde kant van de Iessel... :-P
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
thanx schreef:
02-02-2023 14:45

En nee, we hoeven niet alle taalregels los te laten, maar nederlands heeft zoveel uitzonderingsregels enz.
En waarom schrijf je kapper (haren knippen) als je kaper bedoelt? Waarom betekend kaper dan kaaper en schrijven we dat niet gewoon?
Voor dyslecten enorm moeilijk en ook voor migranten.
Huh?! Een kapper is in de meeste gevallen dus echt iets heel anders dan een kaper - daar krijg je hele vreemde misverstanden van...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
ik heb helemaal niet het idee dat er neerbuigend over dialecten wordt gekeken hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
eckano schreef:
02-02-2023 15:05
Huh?! Een kapper is in de meeste gevallen dus echt iets heel anders dan een kaper - daar krijg je hele vreemde misverstanden van...
Dat weet ik ook.
Maar waarom schrijven we b.v. 2 P's om een A kort te laten klinken? En 1 P om de A lang te laten klinken? Is toch raar, je doet iets met een andere letter dan de betreffende letter.
Waarom niet gewoon de betreffende letter lang of kort schrijven?
2 A's of 1 A.
de wereld wacht om ontdekt te worden
grenada schreef:
02-02-2023 15:13
ik heb helemaal niet het idee dat er neerbuigend over dialecten wordt gekeken hier.
Ik ben het er ook niet mee eens dat er neerbuigend over wordt gedaan. Wel verschilt de mening wellicht in hoeverre het de taak is van een school om daar actief aandacht aan te besteden. Ik vind dat dus zelf geen taak van school. Een ander mag daar anders over denken, maar ik ben het er niet mee eens.

Enige aandacht voor de regio/streek en daar les over krijgen begrijp ik en kan best interessant zijn.
Om dat nou actief 1-2 uur per week te doen, nee, dat is niet mijn visie. En actief/verplicht de streektaal gaan aanleren al helemaal niet. Om al eerder door mij genoemde redenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Terug on topic; ja, streektaal sterft uit.
En met de visie dat we op basisscholen er niets actiefs mee moeten, gaat het alleen maar sneller.
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
02-02-2023 15:31
Terug on topic; ja, streektaal sterft uit.
En met de visie dat we op basisscholen er niets actiefs mee moeten, gaat het alleen maar sneller.
Maar is dat dan geen natuurlijke gang van zaken? Een gevolg van dat er bijv. ook veel taal wordt gehoord via tv/media, dat mensen zich vaker verplaatsen en dan eerder in een taal communiceren die voor allebei verstaanbaar is?

Ik kan me bijv. voorstellen dat op schoolplein X waar 99% van de kinderen thuis ook dialect hoort, de kinderen op een bepaald moment ook met elkaar in het dialect (kunnen) praten.
Maar op schoolplein Y waar 50% van de kinderen een ouder (of beide ouders) heeft die niet uit de streek komen (maar van overal uit het land of vanuit andere landen) daar zal dan wellicht sneller in het Nederlands tussen de kinderen worden gesproken.

En ik vind het nu bijna klinken alsof jij zegt (en ik weet niet of je dit vindt hoor): Liever niet teveel mensen uit alle windstreken van Nederland of daarbuiten bij elkaar, want dat gaat ten koste van de "oorspronkelijke" taal of cultuur...
Alle reacties Link kopieren Quote
eckano schreef:
02-02-2023 15:00
Oei, oei, laten ze dat maar niet horen aan de verkeerde kant van de Iessel... :-P
O ja dat ligt inderdaad heel gevoelig. Tenzij je in De Worp woont.
Het enige goede stukje aan de overkant :P
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
thanx schreef:
02-02-2023 15:17
Dat weet ik ook.
Maar waarom schrijven we b.v. 2 P's om een A kort te laten klinken? En 1 P om de A lang te laten klinken? Is toch raar, je doet iets met een andere letter dan de betreffende letter.
Waarom niet gewoon de betreffende letter lang of kort schrijven?
2 A's of 1 A.
Hak en plak de woorden maar. Kap-per. Ka-per. Geen kaap-er.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
02-02-2023 18:09
Hak en plak de woorden maar. Kap-per. Ka-per. Geen kaap-er.
Ka-pper
?
Alle reacties Link kopieren Quote
Sunshine2 schreef:
02-02-2023 18:12
Ka-pper
?
🤔
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
02-02-2023 18:13
🤔
Ik snap het ook niet, kapper spreekt toch niemand uit als kaper/kaaper? Je gaat naar een kapsalon niet naar een kaapsalon. Je laat je haar kappen niet kapen. Volgens diezelfde logica zou het dan geschreven moeten worden als ‘kàphur’
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
02-02-2023 18:17
Ik snap het ook niet, kapper spreekt toch niemand uit als kaper/kaaper. Nee. Door die 2 p’s. Die de a niet “ kort “ maken, maar omdat het eerste stuk van het woord kap is, niet ka + pper.



Volgens diezelfde logica zou het dan geschreven moeten worden als ‘kàphur’
Vind ik ook wel mooi.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
:-) Ik snap de logica van de dubbel -p maar niet die van sunshine. Tenzij ze echt ‘kaaper’ zegt als ze de kapper bedoelt.


Edit: sunshine= thanx
lemoos2 wijzigde dit bericht op 02-02-2023 18:27
11.03% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
thanx schreef:
02-02-2023 10:03
On topic:


Wat ik jammer vind is dat ons hedendaagse taalsysteem zo raar is.
Waarom niet gewoon schrijven wat je hoord?
Maakt het simpeler.
Dan blijft 'hoord' nog steeds fout!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nouschi schreef:
02-02-2023 18:24
Dan blijft 'hoord' nog steeds fout!
Je weet maar nooit wat een ander hoort. :-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven