Sterft de streektaal uit?

31-01-2023 21:23 304 berichten
Paniek in een commentaar in NRC (van jongerenleden van BBB en CU, maar toe maar weer) over de status van de streektaal. Als we niks doen, sterft de streektaal uit!
Maar vind je dat erg? Spreek jij nog dialect? Of doe je het niet, maar heb je er warme herinneringen aan? Of vind je het achterlijk?
In Friesland wordt het Fries actief gestimuleerd. Zouden de Brabanders, Twenten, Groningers etc. hetzelfde moeten doen?

(bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/30/ne ... i-a4155689)
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
01-02-2023 22:21
Ik vind dit een heel rare post.
Eens 🤔
Je zorgen maken is de verkeerde kant op fantaseren.
Alle reacties Link kopieren Quote
yasmijn schreef:
01-02-2023 22:24
Eens 🤔
Ook eens!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nouschi schreef:
01-02-2023 22:26
Ook eens!
Yup, heel erg bijzonder dit... Maar daarboven zegt de zelfde forumster ook al iets dat ze winkels mijdt waar (het) personeel dan Engels spreekt "en te beroerd zijn om de kaart uit hun hoofd te leren", bv internationale studenten. Ik vind dat ook echt heel erg vreemd. Past wel in t straatje van deze post...
Alle reacties Link kopieren Quote
Cottonclean schreef:
01-02-2023 22:17
Toen wij een flinke verbouwing aan ons huis lieten doen door een aanemer was één van onze eisen dat de medewerkers Gronings konden verstaan.

Eigen bouwvakkers eerst, dus Groningse bouwvakkers i.p.v. Hongaren of Polen.

Eentje sprak zelfs geen "Hollands" maar Gronings kon hij als de beste.
:)
Ze zegt het een beetje cru misschien, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je het erg fijn vind dat je aan de timmerman heel precies kunt uitleggen hoe je het bedoelt. Toch lastig om aan een Pool duidelijk te maken hoe je het precies bedoeld, als je niet samen een gemeenschappelijke taal hebt waarin je elkaar begrijpt.
zo gek is dat toch niet?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
01-02-2023 23:03
Ze zegt het een beetje cru misschien, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je het erg fijn vind dat je aan de timmerman heel precies kunt uitleggen hoe je het bedoelt. Toch lastig om aan een Pool duidelijk te maken hoe je het precies bedoeld, als je niet samen een gemeenschappelijke taal hebt waarin je elkaar begrijpt.
zo gek is dat toch niet?
Nee ok, dat begrijp ik wel. Ik zou zelf ook t liefste Nederlandse bouwvakkers in huis hebben. Dan kun je er gewoon normaal mee praten en dingen duidelijk maken. Maar of ze dan, in mijn geval, Limburgs praten/verstaan of niet, dat maakt me weinig uit. Ik las de post alsof ze specifiek Gronings dialect moesten kunnen verstaan.

Ik zou zelf een bouwvakker/bedrijf zoeken hier uit t dorp. Als die dan bv een Poolse collega mee zou nemen, zou ik dat prima vinden. Maargoed, off topic hahah
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlandse bouwvakkers worden gediscrimineerd t.o.v. hun goedkopere oosteuropese collega's.
Wij werken daar niet aan mee, dan maar wat duurder.

Een geïmporteerde Limburger of Zeeuw was ook welkom geweest, maar wel voor fatsoenlijke/eerlijke tarieven. Geen uitbuiting op ons erf.

De aannemer kwam inderdaad bij ons uit de buurt.
cottonclean wijzigde dit bericht op 02-02-2023 07:41
8.14% gewijzigd
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Zolang ik met de aannemer goed kan communiceren is het wat dat betreft voor mij voldoende hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik 35 jaar geleden op de universiteit werkte, kon elke buitenlandse student of medewerker binnen twee dagen vloeken en zich binnen twee maanden behoorlijk uitdrukken in het Nederlands.

Mexicaans, Italiaans, Duits, iedereen leerde vlot Nederlands. Dat is niet meer zo. Ze krijgen de kans niet eens.
Ik vind dat een verkeerde ontwikkeling.

Ik spreek bijvoorbeeld geen Grieks, maar leer wel van te voren een basisvocabulaire van beleefdheidsuitingen en een menukaart als ik daar twee weken op vakantie ga.

Voor studie en werk lijkt me een basisvocabulaire nog nuttiger dan voor een vakantie.
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
02-02-2023 07:40
Zolang ik met de aannemer goed kan communiceren is het wat dat betreft voor mij voldoende hoor.
Die is er niet elke dag bij, hij had nog meer klussen en stond zelf ok op de steigers. Gasbevingsgebied, werk genoeg hier voor bouwvakkers.
cottonclean wijzigde dit bericht op 02-02-2023 07:46
5.44% gewijzigd
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Cottonclean schreef:
02-02-2023 07:40
Toen ik 35 jaar geleden op de universiteit werkte, kon elke buitenlandse student of medewerker binnen twee dagen vloeken en zich binnen twee maanden behoorlijk uitdrukken in het Nederlands.

Mexicaans, Italiaans, Duits, iedereen leerde vlot Nederlands. Dat is niet meer zo. Ze krijgen de kans niet eens.
Ik vind dat een verkeerde ontwikkeling.

Ik spreek bijvoorbeeld geen Grieks, maar leer wel van te voren een basisvocabulaire van beleefdheidsuitingen en een menukaart als ik daar twee weken op vakantie ga.

Voor studie en werk lijkt me een basisvocabulaire nog nuttiger dan voor een vakantie.
Tja, studies zijn nou eenmaal veel meer Engels en internationaal georiënteerd tegenwoordig. Dus dat basisvocabulaire in het Nederlands heeft een student voor de studie op zich vaak niet nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
02-02-2023 07:45
Tja, studies zijn nou eenmaal veel meer Engels en internationaal georiënteerd tegenwoordig. Dus dat basisvocabulaire in het Nederlands heeft een student voor de studie op zich vaak niet nodig.
Dan nog kun je je een beetje aanpassen aan het land waar je verblijft en dertig woordjes leren. Je bent op dat moment niet op school, maar aan het werk.
Is "witte wijn" echt zo moeilijk dat die dame het na drie keer vragen nog niet wilde snappen?

Ik vraag niet om een diepgaand gesprek over het gevoelsleven van een krop andijvie, maar wil gewoon mijn bestelling kunnen plaatsen.
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook een beetje moeite met Engelstalig personeel in winkels en horeca.
Mijn nieuwe leven begon toen het oude was vervaagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cottonclean schreef:
02-02-2023 07:52
Dan nog kun je je een beetje aanpassen aan het land waar je verblijft en dertig woordjes leren. Je bent op dat moment niet op school, maar aan het werk.
Is "witte wijn" echt zo moeilijk dat die dame het na drie keer vragen nog niet wilde snappen?

Ik vraag niet om een diepgaand gesprek over het gevoelsleven van een krop andijvie, maar wil gewoon mijn bestelling kunnen plaatsen.
Je zou verwachten dat ze de woorden van de kaart wel verstaan en idd een bestelling kunnen opnemen. Vooral ook omdat witte wijn in t engels praktisch t zelfde is als in t Ndl...

Ik heb er geen negatieve ervaring mee overigens. Ik praat dan gewoon engels tegen ze. Maar ik begrijp dat niet iedereen dat fijn vind of überhaupt kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
01-02-2023 23:03
Ze zegt het een beetje cru misschien, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je het erg fijn vind dat je aan de timmerman heel precies kunt uitleggen hoe je het bedoelt.
Daar heb je toch de aannemer voor. Je gaat niet elk persoon aansturen als je je huis laat verbouwen. Dat bespreek je met de aannemer die zijn personeel daarna instructies geeft.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in Deventer en ben opgegroeid in de nabije omgeving ervan. Zelf opgegroeid met een dialect, ´Déémtah´. Op de basisschool was dit nog geen probleem maar op het voortgezet kreeg ik er last van. Werd ook uitgescholden voor ´boerin´. Toen ik ging werken heb ik flink ABN geoefend en een enkeling hoort het nu nog. Nu ik de 50 nader begin ik het juist weer charmant en waardevol te vinden. Maar ja.. Mijn 17-jarige zoon spreekt het niet en mijn neven en nichten ook niet. Dus ja, ik geloof wel dat het uitsterft.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
02-02-2023 07:57
Ik heb ook een beetje moeite met Engelstalig personeel in winkels en horeca.
Ja dat heb ik ook. Niet voor mezelf, ik red me wel.
Maar er zijn best veel ouderen die geen woord Engels kunnen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
02-02-2023 08:40
Daar heb je toch de aannemer voor. Je gaat niet elk persoon aansturen als je je huis laat verbouwen. Dat bespreek je met de aannemer die zijn personeel daarna instructies geeft.
De aannemer zou gewoon meewerken (eenmansbedrijf met los personeel), maar kreeg tussendoor een grote klus voor de NAM. Die was er dus niet altijd en had daarvoor ook één jongen bij ons weggehaald.

Een paar weken vertraging hierdoor opgelopen, maar dat hadden we ingecalculeerd en vonden we ook prima. Die man en zijn personeel werken keihard.
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren Quote
2020Suzuki schreef:
02-02-2023 08:44
Ik woon in Deventer en ben opgegroeid in de nabije omgeving ervan. Zelf opgegroeid met een dialect, ´Déémtah´. Op de basisschool was dit nog geen probleem maar op het voortgezet kreeg ik er last van. Werd ook uitgescholden voor ´boerin´. Toen ik ging werken heb ik flink ABN geoefend en een enkeling hoort het nu nog. Nu ik de 50 nader begin ik het juist weer charmant en waardevol te vinden. Maar ja.. Mijn 17-jarige zoon spreekt het niet en mijn neven en nichten ook niet. Dus ja, ik geloof wel dat het uitsterft.
En ik ben dus ook zelf schuldig aan het uitsterven. Omdat ik er zelf last van kreeg op oudere leeftijd heb ik tegen mijn eigen zoon alleen maar abn gesproken.
Alle reacties Link kopieren Quote
2020Suzuki schreef:
02-02-2023 08:44
Ik woon in Deventer en ben opgegroeid in de nabije omgeving ervan. Zelf opgegroeid met een dialect, ´Déémtah´.
Ik werk in Déémtah en ik spreek best vaak mensen aan de telefoon die dialect spreken, maar het grappige is: voor mij verschilt het helemaal niet zoveel van het dialect Veluws waar ik mee opgegroeid ben. Ik kan het iig moeiteloos verstaan.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Cottonclean schreef:
02-02-2023 07:36
Nederlandse bouwvakkers worden gediscrimineerd t.o.v. hun goedkopere oosteuropese collega's.
Wij werken daar niet aan mee, dan maar wat duurder.

Een geïmporteerde Limburger of Zeeuw was ook welkom geweest, maar wel voor fatsoenlijke/eerlijke tarieven. Geen uitbuiting op ons erf.

De aannemer kwam inderdaad bij ons uit de buurt.
Het probleem hier is natuurlijk dat die oosteuropese bouwvakkers gewoon te weinig loon krijgen.
Daar gaat het dus verkeerd. Mijn man heeft ook zoiets op het werk gehad en dit recht laten trekken

Sorry , terug naar het topic.
Ik heb ook jaren gehad dat ik mij schaamde voor mijn accent. In de Groningen stad werd je door veel mede klasgenoten ( en sommige leraren) ook echt als boerin gezien als je flink knauwde.
Tegenwoordig als ze horen dat je uit de provincie Groningen komt krijg je vaak een blik van medelijden/ mededogen omdat je vast aardbevings ellende hebt.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef:
02-02-2023 09:27
Het probleem hier is natuurlijk dat die oosteuropese bouwvakkers gewoon te weinig loon krijgen.
Daar gaat het dus verkeerd. Mijn man heeft ook zoiets op het werk gehad en dit recht laten trekken
Ik vind het erg dat Oosteuropeanen hier helemaal geen rechten hebben. Ze sterven soms letterlijk op straat als hun klus ophoudt en ze meteen geen onderdak meer hebben.

Hier wil ik niet aan meewerken door zo'n bedrijf geld te laten verdienen.
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren Quote
We zaten inmiddels op pagina 10 en ik reageer op iets op pagina 1.. Laat maar :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat van die anesthesist was ook bizar. Als anesthesist ben je niet verbaal met de patiënt bezig(hooguit bij een intake voor een operatie dat wel, maar dat valt toch op te lossen als er een patient is die zich niet goed in het standaard Nederlands kan uitdrukken?, die oplossingen zijn er vaak ook als mensen het Nederlands nog niet onder de knie hebben als ze uit het buitenland komen) lijkt me en de mensen aan de operatietafel zullen toch standaard Nederlands beheersen, neem ik aan, anders hadden ze het toch niet tot chirurg of operatie-assistent geschopt, mag ik aannemen? De anesthesist werd geboren, ik meen in Afghanistan, is hierheen gekomen, heeft hier de opleiding gedaan, spreekt goed standaard Nederlands, maar mocht dus niet aan de slag in een Limburgs ziekenhuis omdat ze het Limburgs niet beheerste. Ik vraag me af hoe zo'n ziekenhuis dan gaat handelen bij een tekort aan personeel, als ze mensen uit andere regio's moeten aantrekken. Moeten die mensen dan eerst inburgeren in het Limburgs?
Alle reacties Link kopieren Quote
Cottonclean schreef:
02-02-2023 09:39
Ik vind het erg dat Oosteuropeanen hier helemaal geen rechten hebben. Ze sterven soms letterlijk op straat als hun klus ophoudt en ze meteen geen onderdak meer hebben.

Hier wil ik niet aan meewerken door zo'n bedrijf geld te laten verdienen.
Dat ligt vooral aan louche werkgevers. Want als ze deze mensen gewoon op de loonlijst zetten en ze hun afdrachten doen via salaris, zoals het hoort, dan hebben ze recht op zorgverzekering, toeslagen en ook op UWV uitkering na ontslag, ziekte en zwangerschapsverlof.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
On topic:
Ik spreek zeer actief dialekt. Je kunt hier gewoon de winkel onstappen en dialekt spreken.
Ik ben trots op mijn dialekt. Heb ons kind dialekt opgevoed, wat de taalgevoeligheid alleen maar ten goede komt).
Schrijf, praat en ben actief op het gebied van ons dialect.
Jammer dat er op scholen zo weinig aandacht voor is.
Ja, het zal uiteindelijk gaan uitsterven.
Taal is geen vast gegeven. Het is altijd in beweging. In ons dialekt zijn al veel woorden vervangen door een ver-nederlandst exemplaar.
En in het nederlands merk je het ook. Veel engelse woorden zijn nu dagelijkse kost.
De wereld is een groot geheel, vroeger was je veel meer geïsoleerd.
Ooit zag ik een programma hierover.
Over c.a. 500 jaar zal er in west europa een mengelmoestaal heersen. Een soort engels, maar ook met veel eigen woorden.

Wat ik jammer vind is dat ons hedendaagse taalsysteem zo raar is.
Waarom niet gewoon schrijven wat je hoord?
Maakt het simpeler.
de wereld wacht om ontdekt te worden

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven