Taalkundigen in de buurt? (gedicht geboortekaartje)
dinsdag 8 december 2009 om 11:55
Voor het geboortekaartje van mijn aanstaande beeb heb ik een gedichtje geschreven. Ik wil natuurlijk wel dat het helemaal perfect is dus daarom wil ik jullie vragen om te kijken naar:
- eventuele spellingsfouten
- suggesties over punten, komma's, hoofdletters, aanhalingstekens, witregels etc.
- uiteraard sta ik ook open voor suggesties die het gedichtje mooier of leuker zouden maken of in logischere volgorde zouden zetten.
- Ook graag tips over de laatste zin ("Wij zijn hoe dan ook trots op onze kleine vent"). Dat 'hoe dan ook' vind ik nog niet zo mooi klinken, dus suggesties zijn welkom!
Kom maar op! Alvast bedankt!!
Hierbij het gedicht:
Lieve (naam),
Wat wij jou willen meegeven, al ben je nog zo klein:
Het gaat niet om wat je wilt worden, maar om wie je wilt zijn
Volg daarom altijd je eigen kop
En bij wat weerstand, houd je rug rechtop
Leef je leven en houd je vast
Aan de weg die bij jou past
En onthoud: het is goed zoals je bent
Wij zijn hoe dan ook trots op onze kleine vent
Papa en Mama
- eventuele spellingsfouten
- suggesties over punten, komma's, hoofdletters, aanhalingstekens, witregels etc.
- uiteraard sta ik ook open voor suggesties die het gedichtje mooier of leuker zouden maken of in logischere volgorde zouden zetten.
- Ook graag tips over de laatste zin ("Wij zijn hoe dan ook trots op onze kleine vent"). Dat 'hoe dan ook' vind ik nog niet zo mooi klinken, dus suggesties zijn welkom!
Kom maar op! Alvast bedankt!!
Hierbij het gedicht:
Lieve (naam),
Wat wij jou willen meegeven, al ben je nog zo klein:
Het gaat niet om wat je wilt worden, maar om wie je wilt zijn
Volg daarom altijd je eigen kop
En bij wat weerstand, houd je rug rechtop
Leef je leven en houd je vast
Aan de weg die bij jou past
En onthoud: het is goed zoals je bent
Wij zijn hoe dan ook trots op onze kleine vent
Papa en Mama

dinsdag 8 december 2009 om 20:14
Ik wil niet bot overkomen, want je staat bol van de hormonen en je bent dus heel kwetsbaar, maar eerlijk gezegd vind ik dit gedichtje een broddellapje, waarbij heel krampachtig wordt geprobeerd de boodschap te laten rijmen en dat is helaas niet erg goed gelukt.
Ik zag wat varianten voorbij komen die wat taaltechnisch beter zijn en ook wat korter en die vind ik al iets beter, maar ik blijf niet kapot van een boodschap aan je kind. Het is toch een boodschap aan de buitenwereld dat je blij bent met je kind? Nu is het net alsof je het alleen aan hem/haar hebt gericht.
(oh en even zeuren : waarom noem je je baby een beeb? wat is er mis met gewoon baby?)
Ik zag wat varianten voorbij komen die wat taaltechnisch beter zijn en ook wat korter en die vind ik al iets beter, maar ik blijf niet kapot van een boodschap aan je kind. Het is toch een boodschap aan de buitenwereld dat je blij bent met je kind? Nu is het net alsof je het alleen aan hem/haar hebt gericht.
(oh en even zeuren : waarom noem je je baby een beeb? wat is er mis met gewoon baby?)

dinsdag 8 december 2009 om 20:22