telegraaf fouter dan fout...

16-10-2009 08:40 451 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren wilde ik in de telegraaf een reactie geven op de film van reinout oerlemans, komt een vrouw bij de dokter.

Mijn reactie was dat ik het schandalig vind dat een man zoals Kluun slapend rijk wordt over het leed van zijn vrouw.Zij had kanker, hij gaat vreemd, heeft schijt aan haar gevoelens, zij gaat dood en meneer wordt rijk door een zielig verhaal op te schrijven.

Ik heb van zeer dichtbij kanker en de strijd die erbij hoort meeggemaakt en vindt die Kluun maar een slappe zak dat hij dat niet aan kon.

Blijkbaar is de Telegraaf van mening dat je alleen maar positief mag zijn over Kluun en Oerlemans want mijn bericht werd tot 2 keer toe geweigerd. Echt belachelijk! Ik wist dat ze fout waren maar zo fout????

Hebben jullie hier ook ervaring mee?
Wat niemand ooit aanhaalt als het over zijn vreemdgaan gaat, is dat zijn vrouw (in het boek tenminste ) zelf ook niet van onbesproken gedrag blijkt te zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
inderdaad bianca! had het een fictief verhaal geweest, had menigeen er heel anders over gedacht...
Ik vind het een mooi boek, maar ben het wel eens met je dat het slap is om zo je partner te belazeren als ze zo ziek is.

Het is sowieso slap om je partner op deze manier te belazeren. Even los van de ziekte.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Naomii schreef op 16 oktober 2009 @ 09:01:

en ben ik een van de weinigen die geen boek van Kluun gelezen heeft.Hier nog een. Maar ben nu wel benieuwd naar het boek waar de ophef over is. Was vast niet de bedoeling van de openingspost.
quote:Maleficent schreef op 16 oktober 2009 @ 09:09:

Ik vind het een mooi boek, maar ben het wel eens met je dat het slap is om zo je partner te belazeren als ze zo ziek is.

Het is sowieso slap om je partner op deze manier te belazeren. Even los van de ziekte.Misschien heb ik het verkeerd begrepen, hoor, maar wat ik er uit op kon maken is dat Stijn nooit erg monogaam geweest is en dat zij (hoe heette zij ook al weer? ) dat wel geweten heeft, maar gehoopt had dat dat zou stoppen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 oktober 2009 @ 09:07:

Wat niemand ooit aanhaalt als het over zijn vreemdgaan gaat, is dat zijn vrouw (in het boek tenminste ) zelf ook niet van onbesproken gedrag blijkt te zijn.Vind ik wel een beetje flauw en makkelijk. Zij was volgens mij 1 keer vreemdgegaan en hij hing hem overal in, bij wijze van spreken. Maar... zij wist dat wel van hem. En heeft het wel een soort van gedoogd al voor ze ziek was, denk ik. Maar het boek is gedeeltelijk fictie, dus ik weet ook niet hoe opgeklopt het is. Als ik Kluun zie kan ik me namelijk niet voorstellen dat hij zoveel vrouwen aantrekt
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 oktober 2009 @ 09:07:

Wat niemand ooit aanhaalt als het over zijn vreemdgaan gaat, is dat zijn vrouw (in het boek tenminste ) zelf ook niet van onbesproken gedrag blijkt te zijn.Dat klopt!!!! En daar wordt Stijn dan weer heel boos over
Tegelijk. Carmen heet ze trouwens.
quote:traincha2 schreef op 16 oktober 2009 @ 09:12:

[...]

Dat klopt!!!! En daar wordt Stijn dan weer heel boos over

Terecht

De bedrogene , of degene die heel ziek is , of degene die dood is krijgt toch altijd een soort heiligen status.
quote:Maleficent schreef op 16 oktober 2009 @ 09:12:

[...]

Vind ik wel een beetje flauw en makkelijk. Zij was volgens mij 1 keer vreemdgegaan en hij hing hem overal in, bij wijze van spreken. Maar... zij wist dat wel van hem. En heeft het wel een soort van gedoogd al voor ze ziek was, denk ik. Maar het boek is gedeeltelijk fictie, dus ik weet ook niet hoe opgeklopt het is. Als ik Kluun zie kan ik me namelijk niet voorstellen dat hij zoveel vrouwen aantrekt Vreemdgaan blijft vreemdgaan. Of je dat nu 1 keer of tig keer doet. Volgens Kluun waren de karakters uitvergrotingen van de werkelijke karakters. In werkelijkheid zal hij misschien 1 keer vreemdgegaan zijn.
inderdaad maleficent, zo aantrekkelijk is hij volgens mij ook niet..

maar hij is toch wel bij haar gebleven? hoeveel verhalen hoor je wel niet dat de man (of vrouw) zijn of haar partner verlaat bij zo'n ziekte?? hij is wel haar steun en toeverlaat geweest in die tijd, ook al had hij tussendoor een ander pleziertje..
quote:Maleficent schreef op 16 oktober 2009 @ 09:12:

[...]

Vind ik wel een beetje flauw en makkelijk.

Waarom? Telt dat van haar niet omdat ze niet meer leeft? Telt dat van haar niet omdat ze het minder vaak deed ?

Zij was volgens mij 1 keer vreemdgegaan en hij hing hem overal in, bij wijze van spreken. Maar... zij wist dat wel van hem. En heeft het wel een soort van gedoogd al voor ze ziek was, denk ik. Maar het boek is gedeeltelijk fictie, dus ik weet ook niet hoe opgeklopt het is. Als ik Kluun zie kan ik me namelijk niet voorstellen dat hij zoveel vrouwen aantrekt Ik vind het geen vervelende vent om te zien.
Snap ik Jootje, maar ik houd daar niet zo van, dat gelieg en gedraai. Ook al zou ze niet ziek zijn geweest.
quote:Jootje_89 schreef op 16 oktober 2009 @ 09:14:

maar hij is toch wel bij haar gebleven? hoeveel verhalen hoor je wel niet dat de man (of vrouw) zijn of haar partner verlaat bij zo'n ziekte?? hij is wel haar steun en toeverlaat geweest in die tijd, ook al had hij tussendoor een ander pleziertje..Ja hij is bij haar gebleven.
quote:lois18 schreef op 16 oktober 2009 @ 08:52:

[...]

Geen storing wel een mailtje dat ik niet voldeed aan de regels. Ik die regels lezen en daarna mijn tekst en kon niks vinden wat ik fout heb gedaan alleen dat ik Kluun dus een slappe zak noemde en een kerel van niks die over het lijk van zijn vrouw teveel verdient.

Dat lijkt me vrijheid van meningsuiting toch?Je was aan het beledigen en dat mag niet volgens de regels. En ik word een beetje flauw van mensen die alles maar denken te mogen zeggen onder de noemer 'vrijheid van meningsuiting'.
nee uiteraard, ik keur het ook niet goed.. maar je kan het natuurlijk van veel kanten zien waardoor ik hem zo'n boeman nog niet vind..

maar (gelukkig) zijn hier de meningen over verdeeld, zodat we lekker kunnen discussieren ;)
quote:traincha2 schreef op 16 oktober 2009 @ 09:14:

[...]

Vreemdgaan blijft vreemdgaan. Of je dat nu 1 keer of tig keer doet. Volgens Kluun waren de karakters uitvergrotingen van de werkelijke karakters. In werkelijkheid zal hij misschien 1 keer vreemdgegaan zijn.

Of zij veel vaker. Of beiden even vaak. Of ....

Alle dingen die Stijn in het boek zegt of doet worden op Kluun geprojecteerd. Als je het niet boek zou hebben gelezen - of alle commentaar er op - is de kans groter dat je een totaal ander beeld over Kluun zou hebben.
Ik weet natuurlijk ook niet waarom de Telegraaf jouw stukje niet wilde plaatsen. Ik gok erop omdat je commentaar geeft op de schrijver persoonlijk, niet op de film of het verhaal.

Jij kunt hem best een slappe zak vinden die geld verdiend met een zielig verhaal. Ik vind het ook een echt zielig verhaal, je zal je vrouw maar verliezen aan kanker en achterblijven met een klein meiske. Dat hij vreemdgaat is (ook in mijn ogen) not done maar waarom zou hij er geen boek over mogen schrijven? Ik vind wel meer (semi-)waargebeurde verhalen not done maar soms leest het lekker weg. Prima toch?

Ik vind Kluun ook een kwibus maar heb het boek in 1 keer uitgelezen en ga ook de film bekijken.

En ik heb kanker ook van heel dichtbij meegemaakt en ik vind het raar dat in jouw ogen ´jouw manier´ de enige juiste is. Laat iedereen dat lekker zelf bepalen.
Precies. Alsof Kluun en Carmen al die dingen in real life ook hebben gedaan.
inderdaad, want naast het vreemdgaan heeft hij natuurlijk ook een hoop drugs gebruikt en heeft nog meer rare dingen gedaan, waar je natuurlijk ook niet trots op hoeft te zijn! Als je dat niet weet, kan kluun best een sympathieke vent zijn denk ik..
Maar hij praat er zelf toch steeds maar over? Ieder geval wel de keren dat ik hem gezien en gehoord heb. Op de Parade en tijdens zijn boekpresentatie in de boekhandel hier in de stad.
Ik vond het een mooi boek en geschreven in een opmerkelijke, eigen stijl.

Ik zou hem niet een van de beste schrijvers van Nederland noemen, maar ik vind hem wel een dusdanig schrijvers-niveau hebben dat het gerechtvaardigd is dat zijn boeken worden uitgegeven en gelezen. Dat kan ik van een hele hoop andere autobiografische boeken toch niet zeggen. In die zin mag hij van mij dus best geld verdienen 'over de rug van zijn vrouw' (wat ik wel een erg simplistische stelling vind; zoveel schrijvers halen inspiratie uit hun eigen leven).

Over de inhoud: tja. Zij hadden een hele andere relatie dan de mijne, en maakten heel andere dingen mee dan ik. Ik heb daar dus maar niet al te veel oordeel over.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Jootje_89 schreef op 16 oktober 2009 @ 09:21:

inderdaad, want naast het vreemdgaan heeft hij natuurlijk ook een hoop drugs gebruikt en heeft nog meer rare dingen gedaan, waar je natuurlijk ook niet trots op hoeft te zijn! Als je dat niet weet, kan kluun best een sympathieke vent zijn denk ik..

Jij denkt dat alles wat Stijn uit het boek gedaan heeft precies zo door Kluun gedaan is?

Kan, hoor, maar dat wordt nergens bevestigd. Niet dat ik weet, in ieder geval.
quote:Isabelle41 schreef op 16 oktober 2009 @ 09:22:

Maar hij praat er zelf toch steeds maar over? Ieder geval wel de keren dat ik hem gezien en gehoord heb. Op de Parade en tijdens zijn boekpresentatie in de boekhandel hier in de stad.Wat bedoel je precies? Dat hij die dingen toch wel heeft gedaan?
Weetje, ik vind de hoofdpersoon in Kluuns boek best begrijpelijk. Niemand weet hoe hij/zij in zo'n situatie reageert. Je kan de hoofdrolspeler ego vinden, een laffaard of een verschrikkelijke vreemdganger. Maar ik had sympathie en medelijden met hem...en ondanks alles hield hij zielsveel van zn vrouw.

En volgens mij wist zn vrouw (in het boek) van zn vreemdgaan af al voor ze ziek werd, maar kon ze het niet meer goed handelen toen ze ziek werd...

Perfectionisme is niet perfect...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven