Transgendervrouwen deelnemen aan vrouwenwedstrijden topsport

03-05-2021 09:48 315 berichten
Transgendervrouwen die deelnemen aan topsport voor vrouwen. Eerlijk (onder voorwaarden) of niet ?
Ik vind het een lastige.

Transvrouwen willen als vrouwen erkend worden en door ze uit te sluiten worden ze geconfronteerd met het feit dat ze biologisch gezien geen vrouwen zijn. Dat is een feit, maar het blijft voor transvrouwen wel pijnlijk. In tot hoeverre kun/mag je hier rekening mee houden als het om sport op hoog niveau gaat ?

Een paar jaar geleden was er ophef ontstaan nadat Transgender Laurel Hubbard goud had gewonnen bij de Pacific Games (gewichtsheffen). De winnaressen van zilver en brons hebben een klacht ingediend omdat ze het niet eerlijk vonden.

Ik zag vorige week in het nieuws dat Ron Desantis, gouverneur van Florida een wet gaat ondertekenen die deelname door Transvrouwen in vrouwencompetitie verbied.
Caitlyn Jenner zei van het weekend dat het oneerlijk voor vrouwen zou zijn, als transvrouwen mee gaan doen in vrouwencompetities.
Voor degene die Caitlyn Jenner niet kennen - zij is transvrouw die een aantal gouden medailles won vóór haar transitie naar vrouw (Bruce Jenner).

Wat zegt de IOC:
In 2003 kwam het Internationaal Olympisch Comité daarvoor met richtlijnen. Transvrouwen waren welkom in de vrouwencompetitie op voorwaarde dat ze een chirurgische ingreep en minimaal twee jaar hormoontherapie hadden ondergaan. In 2015 werd de operatieverplichting geschrapt. Wel dienen transvrouwen schriftelijk een verklaring af te leggen over hun genderidentiteit (zeg maar: wie je denkt/voelt dat je bent) en kunnen aantonen dat gedurende een jaar hun testosteronniveau onder een bepaald niveau is gebleven.
We willen transgender atleten zo min mogelijk uitsluiten, maar tegelijkertijd eerlijke concurrentie garanderen, aldus het IOC. Het ziet daarbij testosteron als doorslaggevend element, net als eerder gebeurde in de zaak van Caster Semenya (al zijn de aan haar en vergelijkbare atleten gestelde voorwaarden niet precies hetzelfde).

Mogen Transvrouwen meedoen bij de vrouwen ?

Totaal aantal stemmen: 160

Ja. zou altijd moeten kunnen (9%)
Ja, met huidige voorwaarden is t eerlijk (11%)
Ja, maar striktere voorwaarden als nu (8%)
Nee, zal nooit eerlijk zijn (51%)
Alleen bepaalde sport, andere niet (14%)
Nee, vrouwen moet beschermd worden (4%)
Anders (4%)
zx123 schreef:
03-05-2021 14:50
Ik denk dat twee extra aparte categorieën de eerlijkste oplossing is. Zoals alle para-categorieën: mensen zonder benen hoeven het ook niet op te nemen tegen mensen met twee benen.

Maar dan kom je bij het probleem: iemand wil gezien worden als echte vrouw.

Dan zou je een trans competitie moeten opzetten. Met transvrouwen en transmannen. Ik weet alleen niet of er genoeg transpersonen per sport zijn. Maar dat weet ik eigenlijk ook niet bij de gehandicaptensport...
aikidoka schreef:
03-05-2021 12:58
Als je liefhebber bent van uitzonderlijke prestaties, en dat ben ik, dan denk ik dat topsport er voor mij wel leuker van wordt.
Van een transvrouw die een vrouw een gebroken schedel slaat omdat hij het voordeel heeft van biologisch man te zijn?

Nee, van dat soort prestaties word ik niet vrolijk.
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 13:12
ik las het net op wiki. wist ik niet.
ik lees dat 1 van de 'symptomen' een micro-penis kan zijn. o_o
anyways, back on topic....
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand scoorde met een flinke erectie...
zx123 schreef:
03-05-2021 13:19
Wie van jullie doet ook daadwerkelijk aan een wedstrijsport?
Ik, vroeger.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
03-05-2021 15:09
Dan zou je een trans competitie moeten opzetten. Met transvrouwen en transmannen. Ik weet alleen niet of er genoeg transpersonen per sport zijn. Maar dat weet ik eigenlijk ook niet bij de gehandicaptensport...
Nee, daar zijn ook niet heel veel deelnemers, laat staan per categorie. Maar soms doen ze daar dan aan punten, het dichtst bij het wereldrecord in je klasse is meer punten of zo, en zo vergelijken ze dan bijvoorbeeld een blinde met een verstandelijk beperkte en iemand met een half been.
Je moet ergens beginnen, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
327 schreef:
03-05-2021 15:07
Dat is precies het punt, meten op basis van bv spermassa en lengte, en niet op geslacht of leeftijd.

In dat geval krijgen vrouwen het alsnog zwaarder. De populairste categorie zal altijd de categorie zijn waar de beste prestaties worden geleverd.

Bij een scheiding tussen mannen en vrouwen hebben de beste vrouwen de kans om professional te worden. Die verdienen dan vaak alsnog een stuk minder dan de mannen, want er kijken nou eenmaal meer mensen naar mannen dan naar vrouwensport.

Bij een scheiding op basis van spiermassa of atletisch vermogen bungelt de beste vrouw ergens in de middenmoot bij de gemiddelde sport. No way dat daar genoeg publieke aandacht voor is om professionele beoefening mogelijk te maken.
327 schreef:
03-05-2021 14:29
Daarbij gaat het niet om de leeftijd, maar om lengte en spiermassa. Die is bin een kind van 7 anders dan bij een volwassene.
Dus net als bij vrouwen vs mannen.

Heb je meteen je antwoord.
julius schreef:
03-05-2021 15:23
In dat geval krijgen vrouwen het alsnog zwaarder. De populairste categorie zal altijd de categorie zijn waar de beste prestaties worden geleverd.

Bij een scheiding tussen mannen en vrouwen hebben de beste vrouwen de kans om professional te worden. Die verdienen dan vaak alsnog een stuk minder dan de mannen, want er kijken nou eenmaal meer mensen naar mannen dan naar vrouwensport.

Bij een scheiding op basis van spiermassa of atletisch vermogen bungelt de beste vrouw ergens in de middenmoot bij de gemiddelde sport. No way dat daar genoeg publieke aandacht voor is om professionele beoefening mogelijk te maken.
Het is inderdaad precies wat ik eerder schreef: doorgeschoten politieke correctheid en vrouwen trekken weer aan het kortste eind.
Alle reacties Link kopieren
zx123 schreef:
03-05-2021 15:22
Nee, daar zijn ook niet heel veel deelnemers, laat staan per categorie. Maar soms doen ze daar dan aan punten, het dichtst bij het wereldrecord in je klasse is meer punten of zo, en zo vergelijken ze dan bijvoorbeeld een blinde met een verstandelijk beperkte en iemand met een half been.
Je moet ergens beginnen, denk ik.

Nederland doet het vreselijk goed in de gehandicaptensport. Op de paralympische spelen hangen de oranje rolstoelen vol met gouden medailles.

Maar noem mij 1 paralympisch kampioen van de afgelopen 20 jaar. Ok 2, want Bibian Mentel kennen veel mensen wel. Niet door haar sportprestaties, maar om haar vreselijk verdrietige ziekte.
zx123 schreef:
03-05-2021 15:22
Nee, daar zijn ook niet heel veel deelnemers, laat staan per categorie. Maar soms doen ze daar dan aan punten, het dichtst bij het wereldrecord in je klasse is meer punten of zo, en zo vergelijken ze dan bijvoorbeeld een blinde met een verstandelijk beperkte en iemand met een half been.
Je moet ergens beginnen, denk ik.

Jeetje, wat een gekwartet wordt dat zeg, maar een beter idee zou ik ook niet hebben.
Alle reacties Link kopieren
ippy schreef:
03-05-2021 12:26
Wat ik wel een interessante gedachte vind is dat het eigenlijk allemaal niet eerlijk is. Als je 1.60m bent en fantastisch kunt basketballen, heb je toch pech gehad op basis van je fysiologie. Ik met mijn fysiek heb ook gewoon pech gehad voor welke sport dan ook ;-D Zou je dan met een transgender-biologie niet ook gewoon pech kunnen hebben dat je niet kwalificeert. Gewoon omdat er geen transgender groep is. Net zoals er geen korte-mensen basketball selectie is.

Ik denk dat het voor elke man-naar-vrouw transgender niet eerlijk is om mee te doen met de vrouwen. Net zoals je als vrouw-naar-man transgender wel met de mannen kunt willen meedoen maar dan waarschijnlijk ook niet kwalificeert op basis van kracht. Is dat niet een geval “heel vervelend maar pech gehad”?

Eens. Er zijn niet voor niets verschillende categorieën voor bepaalde sporten (vrouw, para en special). Als we nou zeggen dat iedereen mee mag doen met de mannen (=overige), dan kan iedereen die niet onder een van de andere groepen valt, daar alsnog mee meedoen.
chocolol wijzigde dit bericht op 03-05-2021 16:55
0.27% gewijzigd
julius schreef:
03-05-2021 15:23
In dat geval krijgen vrouwen het alsnog zwaarder. De populairste categorie zal altijd de categorie zijn waar de beste prestaties worden geleverd.

Bij een scheiding tussen mannen en vrouwen hebben de beste vrouwen de kans om professional te worden. Die verdienen dan vaak alsnog een stuk minder dan de mannen, want er kijken nou eenmaal meer mensen naar mannen dan naar vrouwensport.

Bij een scheiding op basis van spiermassa of atletisch vermogen bungelt de beste vrouw ergens in de middenmoot bij de gemiddelde sport. No way dat daar genoeg publieke aandacht voor is om professionele beoefening mogelijk te maken.

Bij de 100 meter sprint zijn er in de wereld iets van 2000 mannen die een betere tijd neerzetten dan de beste vrouw ooit.
Kun je nagaan.
Lijkt me trouwens dat landen waar het er qua topsport toch al niet zo fris (doping) aan toe gaat hier ook misbruik van zullen maken. Van wat ik ervan weet hoeft moet men zich identificeren als vrouw en een bepaalde periode hormoontherapie volgen.

Nee, ik denk dat als je de vrouwensport niet de nek om wilt draaien dit niet moet kunnen voor de meeste sporten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn antwoord: nee, vrouwen moeten beschermd worden om 2 redenen:
1. in de letterlijke zin. Kwam hier al voorbij binnen de vechtsport, waar vrouwen door een transgender de schedel werd ingeslagen. Je mag je dan nog zo vrouw voelen, fysiek ben je gewoon heel veel sterker. Je hoort er niet thuis.
2. Er zijn overal vrouwen categorieën van gemaakt, vanwege de fysieke verschillen die er in bijna alle sporten voor zorgen dat vrouwen niet kunnen meedoen op het niveau van mannen. Door transgenders te laten meedoen wordt de positie van biologische vrouwen weer ondermijnd.

Hou wat wij nu benoemen als 'mannen' competities gewoon open voor iedereen (transgenders, intersexe verzin het allemaal maar, maar ook vrouwen die denken dat ze op dat niveau mee kunnen doen) en houd vrouwen competities voor biologische vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een moeilijk vraagstuk. Het is ook lang niet voor iedere sport relevant.

Bij de sporten waarbij het wel relevant is: welke optie je ook kiest (aparte categorie voor transgender sporters, categorieën op basis van lengte/spiermassa) in veel sporten zal het de doodsteek zijn op topsportniveau voor de cis-vrouwen. Want niet spectaculair genoeg meer en daardoor niet interessant voor sponsoren.

Blijft de vraag over of dat erg is, dat die sporten ‘verdwijnen’ voor cis-vrouwen op topniveau.

Ik merk ook dat ik mij er moeilijk in kan inleven want ik vind niets zo saai als kijken naar hoe anderen sporten en heb zelf niets met competities. Dat leerde je wel snel af in de eighties na de eerste wedstrijd tegen DDR-leeftijdsgenootjes :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Als transgendervrouw kan je wel gelijk zijn aan biologische vrouwen en ook zo gezien worden maar je bent niet hetzelfde. Daar zit gewoon lichamelijk een groot verschil in en daar doen operaties en hormonen niets tegen (deels misschien maar niet volledig). Als je als man geboren bent hebt je nu eenmaal op sportgebied fysieke voordelen t.o.v. vrouwen. Bij de meeste sporten zal dit een groot verschil maken. Het is t.o.v. de biologische vrouwen gewoon niet eerlijk als een transgendervrouw hieraan mag deelnemen. Dan domineren binnen de kortste keren transgenders de competitie en maak je als biologische vrouw geen kans meer (buiten dat hier ongetwijfeld misbruik van gemaakt gaat worden). Daarmee maak je de vrouwensport gewoon kapot.
Ik snap dat dit voor de groep transgendervrouwen heel moeilijk kan zijn maar ik vind niet dat dit zomaar ten koste mag gaan van de groep biologische vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet waarom hier uberhaupt discussie over is? Er is een scheiding tussen mannen en vrouwen in sport voor een reden, namelijk dat mannen vanuit biologisch oogpunt een voorsprong hebben op vrouwen bij veruit de meeste sporten. Dat iemand zich mentaal vrouw voelt maakt nog niet dat de biologische opmaak verandert, dus dan kun je net zo goed de hele scheiding tussen mannen en vrouwen opdoeken alleen om de gevoelens van 0,1% van de bevolking niet te schenden.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
03-05-2021 15:26
Het is inderdaad precies wat ik eerder schreef: doorgeschoten politieke correctheid en vrouwen trekken weer aan het kortste eind.
Misschien heb jij andere voorbeelden, maar de enige politieke bemoeienis die ik hier in de OP lees gaat over politici die juist willen verbieden dat een transvrouw meedoet met vrouwen. Dat valt niet onder mijn idee van ‘politieke correctheid’.
Een tijd geleden heb ik hier ook een artikel over gelezen ergens en ik vind het een lastige. Want transgender vrouwen zijn natuurlijk gewoon vrouw maar biologisch gezien hebben ze op sommige vlakken weer wel een voorsprong maar op andere vlakken weer niet. Zo hebben ze bij gewichtheffen een voordeel maar bij turnen misschien juist weer een nadeel. Daar kan de transgender nou eenmaal niks aan doen. Het gaat hier niet om of het eerlijk is ja of nee want transgender vrouwen dan maar bij de mannen laten sporten kan ook niet en moet je niet willen. Maar een lastige kwestie is het wel.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
03-05-2021 15:58
Een tijd geleden heb ik hier ook een artikel over gelezen ergens en ik vind het een lastige. Want transgender vrouwen zijn natuurlijk gewoon vrouw maar biologisch gezien hebben ze op sommige vlakken weer wel een voorsprong maar op andere vlakken weer niet. Zo hebben ze bij gewichtheffen een voordeel maar bij turnen misschien juist weer een nadeel. Daar kan de transgender nou eenmaal niks aan doen. Het gaat hier niet om of het eerlijk is ja of nee want transgender vrouwen dan maar bij de mannen laten sporten kan ook niet en moet je niet willen. Maar een lastige kwestie is het wel.
Epke Zonderland als transgender zou echt wel enorme voordelen hebben als vrouw.
wij slapen nooit.
__appelbloesem__ schreef:
03-05-2021 15:55
Misschien heb jij andere voorbeelden, maar de enige politieke bemoeienis die ik hier in de OP lees gaat over politici die juist willen verbieden dat een transvrouw meedoet met vrouwen. Dat valt niet onder mijn idee van ‘politieke correctheid’.

Ik weet dat Martina Navratilova hier een paar jaar geleden een uitspraak over deed (ze vond het oneerlijke competitie) en die is volledig verguist, werd gedropt als ambassadeur van een LGBTQ sport rechten stichting/club ed.
__appelbloesem__ schreef:
03-05-2021 15:55
Misschien heb jij andere voorbeelden, maar de enige politieke bemoeienis die ik hier in de OP lees gaat over politici die juist willen verbieden dat een transvrouw meedoet met vrouwen. Dat valt niet onder mijn idee van ‘politieke correctheid’.
Politieke correctheid heeft niets met politici te maken.
Hetvrijewoord schreef:
03-05-2021 16:05
Ik weet dat Martina Navratilova hier een paar jaar geleden een uitspraak over deed (ze vond het oneerlijke competitie) en die is volledig verguist, werd gedropt als ambassadeur van een LGBTQ sport rechten stichting/club ed.
Belachelijk gewoon. En dat komt allemaal vanuit de hoek van de identiteitspolitiek. Waanzin dat we ons door die extremistische meningen laten leiden.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
03-05-2021 16:05
Ik weet dat Martina Navratilova hier een paar jaar geleden een uitspraak over deed (ze vond het oneerlijke competitie) en die is volledig verguist, werd gedropt als ambassadeur van een LGBTQ sport rechten stichting/club ed.

Het vervelende is dat in de VS (waar dit sowieso meer speelt dan hier omdat er al meerdere gevallen zijn geweest van jongens die zich identificeerden als meisje en daarmee de studiebeurzen voor de vrouwelijke atleten wegkaapten), nou ja in de VS dus is dit een politiek issue. De Republikeinen hebben sowieso niets met rechten voor mensen die niet blank en hetero zijn, de democraten zijn precies het tegenovergestelde.

In staten waar republikeinen aan de macht zijn (in dit geval Florida), proberen de wetgevers een wet erdoor te krijgen die het transgender vrouwen verbiedt mee te doen met de vrouensportsport. Probleem hiermee is dat die sowieso de schijn tegen hebben, ook al hebben ze met deze wet toevallig een een valide punt.
julius schreef:
03-05-2021 16:19
Het vervelende is dat in de VS (waar dit sowieso meer speelt dan hier omdat er al meerdere gevallen zijn geweest van jongens die zich identificeerden als meisje en daarmee de studiebeurzen voor de vrouwelijke atleten wegkaapten), nou ja in de VS dus is dit een politiek issue. De Republikeinen hebben sowieso niets met rechten voor mensen die niet blank en hetero zijn, de democraten zijn precies het tegenovergestelde.

In staten waar republikeinen aan de macht zijn (in dit geval Florida), proberen de wetgevers een wet erdoor te krijgen die het transgender vrouwen verbiedt mee te doen met de vrouensportsport. Probleem hiermee is dat die sowieso de schijn tegen hebben, ook al hebben ze met deze wet toevallig een een valide punt.
Je hebt nu ook al kwajongens die eisen met de meisjes te mogen douchen, want ze voelen zich ook een meisje.

Ik vind dat je niemand een strobreed in de weg moet leggen, maar bij al dit soort zaken gaat het uiteindelijk om meerdere belangen en dan moet je afwegingen maken. En met een beetje gezond verstand weet je dan wel waar de grenzen horen te liggen.

Maar goed, het woke-volk heb ik nog niet daarop kunnen betrappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven