Transgendervrouwen deelnemen aan vrouwenwedstrijden topsport

03-05-2021 09:48 315 berichten
Transgendervrouwen die deelnemen aan topsport voor vrouwen. Eerlijk (onder voorwaarden) of niet ?
Ik vind het een lastige.

Transvrouwen willen als vrouwen erkend worden en door ze uit te sluiten worden ze geconfronteerd met het feit dat ze biologisch gezien geen vrouwen zijn. Dat is een feit, maar het blijft voor transvrouwen wel pijnlijk. In tot hoeverre kun/mag je hier rekening mee houden als het om sport op hoog niveau gaat ?

Een paar jaar geleden was er ophef ontstaan nadat Transgender Laurel Hubbard goud had gewonnen bij de Pacific Games (gewichtsheffen). De winnaressen van zilver en brons hebben een klacht ingediend omdat ze het niet eerlijk vonden.

Ik zag vorige week in het nieuws dat Ron Desantis, gouverneur van Florida een wet gaat ondertekenen die deelname door Transvrouwen in vrouwencompetitie verbied.
Caitlyn Jenner zei van het weekend dat het oneerlijk voor vrouwen zou zijn, als transvrouwen mee gaan doen in vrouwencompetities.
Voor degene die Caitlyn Jenner niet kennen - zij is transvrouw die een aantal gouden medailles won vóór haar transitie naar vrouw (Bruce Jenner).

Wat zegt de IOC:
In 2003 kwam het Internationaal Olympisch Comité daarvoor met richtlijnen. Transvrouwen waren welkom in de vrouwencompetitie op voorwaarde dat ze een chirurgische ingreep en minimaal twee jaar hormoontherapie hadden ondergaan. In 2015 werd de operatieverplichting geschrapt. Wel dienen transvrouwen schriftelijk een verklaring af te leggen over hun genderidentiteit (zeg maar: wie je denkt/voelt dat je bent) en kunnen aantonen dat gedurende een jaar hun testosteronniveau onder een bepaald niveau is gebleven.
We willen transgender atleten zo min mogelijk uitsluiten, maar tegelijkertijd eerlijke concurrentie garanderen, aldus het IOC. Het ziet daarbij testosteron als doorslaggevend element, net als eerder gebeurde in de zaak van Caster Semenya (al zijn de aan haar en vergelijkbare atleten gestelde voorwaarden niet precies hetzelfde).

Mogen Transvrouwen meedoen bij de vrouwen ?

Totaal aantal stemmen: 160

Ja. zou altijd moeten kunnen (9%)
Ja, met huidige voorwaarden is t eerlijk (11%)
Ja, maar striktere voorwaarden als nu (8%)
Nee, zal nooit eerlijk zijn (51%)
Alleen bepaalde sport, andere niet (14%)
Nee, vrouwen moet beschermd worden (4%)
Anders (4%)
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
03-05-2021 16:22
Maar goed, het woke-volk heb ik nog niet daarop kunnen betrappen.

Dat blijf ik ook zo bijzonder vinden. Ik gun iedereen alle rechten, zolang de rechten van anderen daarmee niet in het geding komen. Die nuance is voor het woke-volk echter niet acceptabel.

Van die mensen die, ook in dit topic, reageren met: je bent transfoob als je vindt dat transvrouwen niet tegen cisvrouwen mogen sporten. Dan weiger je gewoon te kijken naar waar de discussie precies over gaat.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2021 16:19
Het vervelende is dat in de VS (waar dit sowieso meer speelt dan hier omdat er al meerdere gevallen zijn geweest van jongens die zich identificeerden als meisje en daarmee de studiebeurzen voor de vrouwelijke atleten wegkaapten), nou ja in de VS dus is dit een politiek issue. De Republikeinen hebben sowieso niets met rechten voor mensen die niet blank en hetero zijn, de democraten zijn precies het tegenovergestelde.

In staten waar republikeinen aan de macht zijn (in dit geval Florida), proberen de wetgevers een wet erdoor te krijgen die het transgender vrouwen verbiedt mee te doen met de vrouensportsport. Probleem hiermee is dat die sowieso de schijn tegen hebben, ook al hebben ze met deze wet toevallig een een valide punt.
Nee, wat mij betreft dus niet: de overheid heeft zich niet te bemoeien met de spelregels van sporters. Het is onnodige overheidsbemoeienis van een partij die claimt daartegen te zijn.

Dat staat mi los van of je vindt of transgenders wel of niet aan wedstrijden voor vrouwen mee mogen doen. Of welke eisen je wilt stellen aan het verkrijgen van een studiebeurs.
Alle reacties Link kopieren
__appelbloesem__ schreef:
03-05-2021 16:40
Nee, wat mij betreft dus niet: de overheid heeft zich niet te bemoeien met de spelregels van sporters. Het is onnodige overheidsbemoeienis van een partij die claimt daartegen te zijn.

Dat staat mi los van of je vindt of transgenders wel of niet aan wedstrijden voor vrouwen mee mogen doen. Of welke eisen je wilt stellen aan het verkrijgen van een studiebeurs.

Het gaat niet om de regels van de sport, maar om de veiligheid van de sporters. En dat zou je wel degelijk als taak van de overheid kunnen zien.

Dat een algemeen verbod nergens op slaat omdat er ook sporten zijn waar transvrouwen prima bij de vrouwen mee kunnen doen, is een tweede.
Alle reacties Link kopieren
Je kan dit denk ik helemaal niet tegenhouden en verbieden hoeft niet, dat reguleert zichzelf, vrouwen zullen zich terugtrekken uit veel professionele sporten. Waarna waarschijnlijk die hele vrouwensport zal ophouden op professioneel niveau te bestaan, wegens gebrek aan interesse bij sponsoren.
Alle reacties Link kopieren
In Thailand is de 3de sekse ingeburgerd. Je zou de sport ook kunnen inrichten op: man, vrouw en de 3de sekse.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
slekire schreef:
03-05-2021 17:51
Je kan dit denk ik helemaal niet tegenhouden en verbieden hoeft niet, dat reguleert zichzelf, vrouwen zullen zich terugtrekken uit veel professionele sporten. Waarna waarschijnlijk die hele vrouwensport zal ophouden op professioneel niveau te bestaan, wegens gebrek aan interesse bij sponsoren.
Daar mag je vrouwen best tegen beschermen. Door een oorzaak waar zijzelf helemaal niets aan kunnen veranderen, zou hun sport dan helemaal verdwijnen. Absurd.
Alle reacties Link kopieren
slekire schreef:
03-05-2021 17:51
Je kan dit denk ik helemaal niet tegenhouden en verbieden hoeft niet, dat reguleert zichzelf, vrouwen zullen zich terugtrekken uit veel professionele sporten. Waarna waarschijnlijk die hele vrouwensport zal ophouden op professioneel niveau te bestaan, wegens gebrek aan interesse bij sponsoren.
Bij de breedtesport is het dan toch ook niet leuk meer?
slekire schreef:
03-05-2021 17:51
Je kan dit denk ik helemaal niet tegenhouden en verbieden hoeft niet, dat reguleert zichzelf, vrouwen zullen zich terugtrekken uit veel professionele sporten. Waarna waarschijnlijk die hele vrouwensport zal ophouden op professioneel niveau te bestaan, wegens gebrek aan interesse bij sponsoren.
Maar dan zijn de vrouwen die nu topsport bedrijven wel inmiddels uitgefaseerd.
Alle reacties Link kopieren
Je kan vrouwen daar niet tegen beschermen, dat zou discriminatie zijn.
Alle reacties Link kopieren
De bond waar ik onder val volgt de noc*nsf en vindt dat een transgender zelf mag kiezen of er bij heren of dames wordt uitgekomen, bij alles lager dan nationale kampioenschappen.
Dit heeft niet alleen een effect op individueel niveau, maar ook op teamcompetities en estafettes.
Ik heb estafettes prijzen zien winnen omdat ze in plaats van 4 dames, 3 dames en een heer bevatten, en in plaats van 2 dames en 2 heren, 1 dame en 3 heren (de ene man was dan in vrouwenoutfit).
Ik denk dat niemand er moeite mee zou hebben als de man in vrouwenoutfit mee zou doen buiten mededinging (niet in de eindranglijst) totdat het officieel een zij was met 3 jaar behandeling achter de rug, of wat de internationale vereisten precies zijn. En tot die tijd wordt die persoon gewoon niet meegeteld bij de vrouwelijke prijzen. Meedoen mag altijd, je wint dan alleen niks.
zx123 wijzigde dit bericht op 03-05-2021 19:50
2.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
slekire schreef:
03-05-2021 18:37
Je kan vrouwen daar niet tegen beschermen, dat zou discriminatie zijn.
Dan maar zoals ze in Thailand doen, een 3e klasse erbij.
Lastige kwestie... je zou maar net die ene atlete zijn die niet mee kan naar de OS omdat een transgender je plaats "inneemt". Iets waarvoor je jaren en jaren geknokt hebt. En laten we wel zijn, vrouwensport is al een ondergeschoven kindje. Natuurlijk zijn het in de breedte maar een minimaal aantal sporters maar het aanbod in professionele vrouwensport is al minimaal, dus het is allemaal heel kwetsbaar.

Ik zou opteren voor een 3e sekse in dit geval. Dat lijkt me de meest eerlijke oplossing.
Er wordt al gediscrimineerd en daar is weinig mis mee, het zorgt juist voor diversiteit.


We hebben al mannen- en vrouwen sportwedstrijden, wedstrijden voor (lichamelijk) gehandicapten en zelfs voor mensen met een donororgaan.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2021 13:03
Maar ze levert uitzonderlijke prestaties die nooit eerder door een vrouw zijn bereikt. Dat is smullen voor de liefhebber.
De prestaties zijn uitzonderlijk omdat ze geen gewone vrouw is zoals de andere deelneemsters. Daarom zouden haar zogenaamde prestaties niet mee mogen tellen. Ze is zowel innerlijk als uiterlijk niet gelijkwaardig aan de andere deelneemsters.
Alle reacties Link kopieren
slekire schreef:
03-05-2021 17:51
Je kan dit denk ik helemaal niet tegenhouden en verbieden hoeft niet, dat reguleert zichzelf, vrouwen zullen zich terugtrekken uit veel professionele sporten. Waarna waarschijnlijk die hele vrouwensport zal ophouden op professioneel niveau te bestaan, wegens gebrek aan interesse bij sponsoren.
Is dat een probleem? Moet er een aparte categorie vrouwensport zijn?
Overigens vind ik wel schandalig dat transgendervrouwen volgens wetgeving geen gebruik mogen maken van damestoiletten en - kleedkamers, en helemaal dat hormoontherapie bij minderjarigen verboden wordt.
Dat transgenders geen topsport kunnen bedrijven als vrouw, lijkt me daarbij vergeleken een klein offer.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
04-05-2021 10:41
Overigens vind ik wel schandalig dat transgendervrouwen volgens wetgeving geen gebruik mogen maken van damestoiletten en - kleedkamers, en helemaal dat hormoontherapie bij minderjarigen verboden wordt.
Dat transgenders geen topsport kunnen bedrijven als vrouw, lijkt me daarbij vergeleken een klein offer.
In Nederland is dit toch niet zo?
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
04-05-2021 10:41
Overigens vind ik wel schandalig dat transgendervrouwen volgens wetgeving geen gebruik mogen maken van damestoiletten en - kleedkamers, en helemaal dat hormoontherapie bij minderjarigen verboden wordt.
Dat transgenders geen topsport kunnen bedrijven als vrouw, lijkt me daarbij vergeleken een klein offer.
Dat is niet in Nederland.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
03-05-2021 17:52
In Thailand is de 3de sekse ingeburgerd. Je zou de sport ook kunnen inrichten op: man, vrouw en de 3de sekse.
Zou kunnen maar verwacht wel dat de woke-meute achter je aan komt met hooivorken, brandende fakkels en ... twitter.
Ze willen namelijk dat transvrouwen precies gelijk, exact hetzelfde zijn. Jouw zeer nuttige idee betekent dat je benadrukt dat er een verschil is.

Als ik cynisch ben denk ik dat de woke-meute het lekker vindt om hier op te drukken omdat ze wel snappen dat niemand het ooit exact hetzelfde gaat vinden - omdat het niet klopt kun je eindeloos blijven irriteren. Jouw oplossing zou echt een oplossing zijn en dat willen ze niet.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 09:51
De zaak van Caster Semenya is ook een interessante. Zij is volgens mij intersex maar dat vind ik toch net wat anders dan in het geval van transvrouwen.
Als er zoveel ophef is rondom Semenya, moet je nagaan wat er gaat gebeuren als Transvrouwen straks gaan domineren in vrouwensport.
Volgens mij is zij gewoon echt volledig vrouw, maar heeft ze een hormoonafwijking, waardoor ze veel mannelijke hormonen aanmaakt. Haar werd dus ook verplicht om hormoonremmende medicatie in te nemen, als voorwaarde om mee te mogen doen.

Ik vind het persoonlijk echt helemaal niet ok dat transvrouwen meedoen met de 'biologische vrouwen' (ik hoop dat ik het zo politiek correct zeg). Er is niet voor niets een aparte competitie voor vrouwen. Je maakt gewoon echt een zeer ongelijke wedstrijd hiermee.
forumfossiel schreef:
04-05-2021 10:41
Overigens vind ik wel schandalig dat transgendervrouwen volgens wetgeving geen gebruik mogen maken van damestoiletten en - kleedkamers, en helemaal dat hormoontherapie bij minderjarigen verboden wordt.
Dat transgenders geen topsport kunnen bedrijven als vrouw, lijkt me daarbij vergeleken een klein offer.
waarom zou je een kind hormoontherapie willen laten volgen ?
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
04-05-2021 11:25
Volgens mij is zij gewoon echt volledig vrouw, maar heeft ze een hormoonafwijking, waardoor ze veel mannelijke hormonen aanmaakt. Haar werd dus ook verplicht om hormoonremmende medicatie in te nemen, als voorwaarde om mee te mogen doen.

Ik vind het persoonlijk echt helemaal niet ok dat transvrouwen meedoen met de 'biologische vrouwen' (ik hoop dat ik het zo politiek correct zeg). Er is niet voor niets een aparte competitie voor vrouwen. Je maakt gewoon echt een zeer ongelijke wedstrijd hiermee.
Cisvrouwen is de beste term hiervoor (niet als kritiek maar ik dacht, misschien heb je er wat aan :-) ).
AnAppleADay schreef:
04-05-2021 11:27
Cisvrouwen is de beste term hiervoor (niet als kritiek maar ik dacht, misschien heb je er wat aan :-) ).
Dank je wel! Had ik nooit van gehoord. Bij het teruglezen zie ik nu inderdaad de term ook voorbijkomen. Bij zulk soort onderwerpen kun je het in de terminologie al snel 'fout' doen, dus goed om te weten!
Loekie12345 schreef:
04-05-2021 11:25
Volgens mij is zij gewoon echt volledig vrouw, maar heeft ze een hormoonafwijking, waardoor ze veel mannelijke hormonen aanmaakt. Haar werd dus ook verplicht om hormoonremmende medicatie in te nemen, als voorwaarde om mee te mogen doen.

Ik vind het persoonlijk echt helemaal niet ok dat transvrouwen meedoen met de 'biologische vrouwen' (ik hoop dat ik het zo politiek correct zeg). Er is niet voor niets een aparte competitie voor vrouwen. Je maakt gewoon echt een zeer ongelijke wedstrijd hiermee.
Caster Semenya is interseks.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
04-05-2021 11:25
Volgens mij is zij gewoon echt volledig vrouw, maar heeft ze een hormoonafwijking, waardoor ze veel mannelijke hormonen aanmaakt. Haar werd dus ook verplicht om hormoonremmende medicatie in te nemen, als voorwaarde om mee te mogen doen.
Ja. Stom dat ze aan de hormonen moest. En een geslachttest.
madamzonderm wijzigde dit bericht op 04-05-2021 11:34
2.89% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven