Uitgewezen asielzoeker helpen

26-01-2010 12:40 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Bij mij in het dorp staat al jaren een straatkrantverkoper. Ik koop bijna altijd zijn krant en maak geregeld een praatje met hem. Het is een hele vriendelijke man. En nu hoorde ik van hem dat hij over 2 weken weg moet uit Nederland. Met zijn vrouw en zijn dochtertje dat hier geboren is moet hij terug naar zijn geboorteland in het Midden-Oosten. Niks aan te doen, hij was een economisch vluchteling of hoe dat dan ook heet en hij krijgt geen permanente verblijfsvergunning. Hij heeft daar niets, alleen wat familie die destijds zijn achtergebleven.

Ik zou graag iets voor hem doen, hem iets meegeven of zo, als afscheidscadeau en om zijn start daar wat makkelijker te maken. Of iets voor zijn dochtertje. Maar ik weet niet zo goed wat ik kan doen. Ik denk dat hij niet veel spullen mee kan nemen. Ik zou natuurlijk een envelopje met een kaart en geld kunnen geven als ik hem volgende week voor het laatst zie. Maar misschien valt dat wel helemaal verkeerd. Heeft een van jullie misschien een idee?
..
quote:reizigster2004 schreef op 26 januari 2010 @ 12:40:

Ik zou graag iets voor hem doen, hem iets meegeven of zo, als afscheidscadeau en om zijn start daar wat makkelijker te maken. Of iets voor zijn dochtertje. Maar ik weet niet zo goed wat ik kan doen. Ik denk dat hij niet veel spullen mee kan nemen. Ik zou natuurlijk een envelopje met een kaart en geld kunnen geven als ik hem volgende week voor het laatst zie. Maar misschien valt dat wel helemaal verkeerd. Heeft een van jullie misschien een idee?Hoezo ben je bang dat een kaart met wat geld in slechte aarde zal vallen? De man gaat met NIETS terug, lijkt mij dat het dat juist weet te waarderen inplaats van een goedbedoeld bosje bloemen.
Nou, ik bedoel dat het misschien in zijn cultuur wel als vernederend beschouwd wordt om geld aan te nemen of zo. Zoveel weet ik nou ook weer niet van zijn achtergrond af, en ik zou het vervelend vinden om hem op het nippertje nog even te beledigen.
..
quote:reizigster2004 schreef op 26 januari 2010 @ 12:53:

Nou, ik bedoel dat het misschien in zijn cultuur wel als vernederend beschouwd wordt om geld aan te nemen of zo. Zoveel weet ik nou ook weer niet van zijn achtergrond af, en ik zou het vervelend vinden om hem op het nippertje nog even te beledigen.Ik zou dat risico wel durven lopen, gaat niet om zomaar iets.
Helemaal niet zo gek om je dit af te vragen, maar ik denk dat hij er vooral heel blij mee zal zijn. Ik kan me andere situaties voorstellen waarbij het ongemakkelijk voor iemand zou kunnen voelen, of iemand zich zou schamen, maar hij verkoopt de Straatkrant al en krijgt waarschijnlijk regelmatig euro's toegestopt ipv een krantje te verkopen, dus ik denk dat hij het alleen maar heel fijn zou vinden.
Wat lief van je zeg!!!

Ik zou een lieve kaart schrijven en daar geld bij doen. Denk dat als je de kaart aan hem overhandigd en hem verteld dat je dit geeft omdat je graag wat voor ze wilt betekenen het nooit beledigend overkomt!
je bent lief, reizigster2004

Beledigen is inderdaad niet iets om na te streven, maar ik denk dat eventuele trots wel opzij gezet zal worden door de krantmeneer. Zeker als je hem toch vaker spreekt en een beetje kent zal hij het vast zien voor wat het is. Iets aardigs, een successwens, medeleven.
Doe wat je hart je ingeeft..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ik zou het gewoon doen, hij zal het vast waarderen. Geld geven aan degenen die het nodig hebben, is in Islamitische landen de gewoonste zaak van de wereld. Ze doen dat misschien wel vaker dan wij.
Ja, ik denk idd dat ik het maar gewoon moet doen. Ik ben soms zo'n twijfelkont over dit soort dingen. Bedankt voor het meedenken.
..
lief van je!
Wat een lief gebaar!

Ik zou hem gewoon vragen met wat hij het meest geholpen is.

Hij staat al lang de krant te verkopen zeg je. Waarschijnlijk kennen veel mensen in de buurt hem dus wel. Zoek anders eens contact met een lokaal krantje dat hij terug naar zij n vaderland gaat en dat je een kleine hulpactie voor hem wilt starten, ik noem maar iets.
Soms hebben asielzoekers die teruggaan naar hun land van herkomst recht op een geldbedrag van het IOM (http://www.iom-nederland.nl/). Misschien zou je kunnen vragen of hij geinformeerd heeft bij IOM hiernaar. Ik ken iemand die als vluchteling naar Nederland is gekomen en wiens diploma's niet erkend werden en 10 jaar zwaar onder zijn niveau heeft gewerkt, om vervolgens van mij te horen dat hij bij UAF een beurs of lening om in Nederland te studeren had kunnen aanvragen. Soms komt informatie over dit soort mogelijkheden kennelijk niet aan. De betreffende man studeert over een half jaar af als laborant en is me nog steeds erg dankbaar .
Geldt dat van IOM ook voor mensen die gedwongen terug moeten? Ik heb het even gelezen, maar het komt op mij over alsof alleen mensen die vrijwillig teruggaan onder voorwaarden recht hebben op een bijdrage van IOM. En hij wil niet terug, maar mag niet blijven. Ik zag wel dat je die folder ook in zijn taal kunt afdrukken, dus ik kan het hem wel geven (hij spreekt niet goed Nederlands) als hij er echt voor in aanmerking lijkt te komen.

Zo'n actie bij de lokale krant heb ik ook al aan gedacht, maar het is erg kort dag, dus ik denk dat dat niet meer lukt. En bovendien, ik schaam me er een beetje voor om het te zeggen, durf ik zoiets niet goed op te zetten. Ik weet ook niet goed hoe ik dat aan zou moeten pakken en ben er eigenlijk gewoon te verlegen voor, hoe stom dat ook klinkt. Ik doe liever zelf iets, zonder aandacht van anderen, zeg maar.
..
begrijp ik best, geeft toch niks?
[quote]reizigster2004 schreef op 26 January 2010 @ 15:11:

Geldt dat van IOM ook voor mensen die gedwongen terug moeten? Ik heb het even gelezen, maar het komt op mij over alsof alleen mensen die vrijwillig teruggaan onder voorwaarden recht hebben op een bijdrage van IOM. En hij wil niet terug, maar mag niet blijven. Ik zag wel dat je die folder ook in zijn taal kunt afdrukken, dus ik kan het hem wel geven (hij spreekt niet goed Nederlands) als hij er echt voor in aanmerking lijkt te komen. [\quote]

Ik weet dat het IOM ook projecten heeft (gehad?) voor uitgeprocedeerden. Vrijwillig terug moet je volgens mij meer zien als 'op eigen kracht terug'. Onvrijwillig betekent letterlijk onder dwang, onder begeleiding van de Marachausee een een chartervliegtuig. Ik zou zeker even informeren! Een telefoontje en je weet het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven