uitlenen en niet ( makkelijk ) terugkrijgen

18-09-2008 11:02 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik iets irritant vind is het wel wanneer iemand iets leent en het niet uit zichzelf terugbrengt . Voel ik me soms nog bezwaard ook , als ik zeg dat ik het terug wil . ( na weken )

Wij hebben eigenlijk alle apparaten etc. die we ooit nodig hebben gehad aangeschaft ( van plaktafel tot hogedrukspuit , van decoupeerzaag tot kruiwagen ) en ik vind het geen punt dat een ander dat leent ; maar dat ik vervolgens moet vragen of ik het weer terug mag..... dát stoort me enorm !

Wat heb jij uitgeleend en nooit teruggekregen , of kapot teruggekregen , of toen je het al niet meer nodig had ?

Of ben jij zelf iemand die bijvoorbeeld wél gras heeft maar standaard de grasmaaier van de buren leent ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb wel eens boek geleend van iemand en toen ik het terug wilde geven, kon ik het nergens meer vinden in huis. Dus maar een nieuwe gekocht en dat aan haar overhandigd. Een week later sta ik op zolder oog in oog met het vermiste boek.. Of we hebben wel eens een geleend boek ingeleverd bij de bibliotheek. Ook maar weer een nieuwe gekocht.

We lenen wel eens de ladder van de buren, maar dan ook niet langer dan strict noodzakelijk (dus om een klus te doen en dan gaat het ding weer terug).

Ik denk dat je eigenlijk alleen dingen zou moeten uitlenen die je eventueel zou kunnen missen, zonder daar al te veel moeite mee te hebben...
quote:elninjoo schreef op 18 september 2008 @ 12:41:

[...]

Zo klinkt 't wel idd.

Vind dat behoorlijk ziek. Juist 'n ketting kan meer betekenen dan in geldwaarde is uit te drukken omdat ze soms niet makkelijk vervangbaar zijn omdat dezelfde er niet meer is..Inderdaad! Ik heb deze ketting gekregen van een familielid dat me zeer dierbaar is. Daarom is het ook zo stom van mezelf geweest dat ik niets tegen haar heb gezegd, toen ik hoorde dat ze de ketting op haar werk een paar keer had gedragen. Ik had moeten zeggen dat ik dat niet goed vond. Ze wist trouwens wel dat ik gek was van die ketting, daarom denk ik niet dat ze 'm nog gewoon heeft. Ik denk dus dat ze 'm is verloren. Ik ben nog vaak over die ketting begonnen, en het viel me wel op dat ze er altijd zo laconiek over was. Echt zo van; joh, waar heb je het over, die heb ik je allang teruggeven. Zo overtuigend dat ik bijna aan mezelf begon te twijfelen.
quote:elninjoo schreef op 18 september 2008 @ 12:46:

[...]

dvd's kun je gewoon kopieeren dus dan hoef je 't origineel sowieso nooit uit te lenenduh, dat snap ik ook wel. maar gevraagd werd wat ik nooit zou uitlenen en dit hoort daarbij. of je het nu kunt kopiëren of niet staat daar los van.
quote:pijnboompit schreef op 18 september 2008 @ 12:55:

[...]

Ik ben nog vaak over die ketting begonnen, en het viel me wel op dat ze er altijd zo laconiek over was. Echt zo van; joh, waar heb je het over, die heb ik je allang teruggeven. Zo overtuigend dat ik bijna aan mezelf begon te twijfelen.En toch zou ik het nogmaals aanroeren; dat dit je erg dwars zit. En of ze maar even wil zeggen wannéér ze je precies die ketting heeft teruggegeven??
Toen mijn ex en ik 3 jaar geleden uit elkaar gingen, was dat in goed overleg en zagen we elkaar nog dagelijks omdat we in hetzelfde dorp bleven wonen. Ik had altijd meer geld in gezamenlijke dingen gestoken dan hij, en we waren het er ook over eens dat die van mij waren en bleven.

Hij nam 50 cd's, een kampeertafel en stoelen, een gourmetset en nog wat zaken in bruikleen mee. Ging prima. Als ik ging kamperen met mijn nieuwe vriend haalde ik even de spullen bij mijn ex op, en had hij ze daarna nodig, lagen ze weer klaar voor hem. Prima regeling, had nog jaren door kunnen gaan.

Totdat hij een jaar geleden onverwachts overleed, en niks geregeld had. Zijn familie, met wie we nooit veel contact hadden, erfde dus. Heb het toen wel aangestipt, samen met wat tips voor zijn begrafenis, waar ze niks mee gedaan hebben. Maar wilde in die moeilijke tijd ook niet gaan zeuren om een paar cd'tjes... En nog steeds niet...

Als ik wil kan ik wel 100 nieuwe cd's kopen hoor!

Maar daar gaat het eigenlijk ook niet om...
quote:[message=1980660,noline]Mirjam762 schreef op 18 Of we hebben wel eens een geleend boek ingeleverd bij de bibliotheek.
quote:Mirjam762 schreef op 18 september 2008 @ 12:57:

[...]

En toch zou ik het nogmaals aanroeren; dat dit je erg dwars zit. En of ze maar even wil zeggen wannéér ze je precies die ketting heeft teruggegeven??Ik ben er al zo vaak over begonnen en het is nu alweer 2 jaar geleden. Maar je hebt gelijk, het zit me nog steeds dwars... Ik ben bang dat ik het maar moet laten rusten. Die ketting is gewoon verdwenen. Maar ik zal nooit meer iets kostbaars bij haar laten liggen, daar pas ik wel voor!
En het erge is dat veel van de ontleners die te "vergeetachtig" zijn om spullen terug te geven, zelf niet graag spullen van henzelf uitlenen.

Ik geloof trouwens niet dat die mensen het vergeten, maar ik denk eerder dat ze te lomp zijn en te bezitterig.
jep, same here, boeken, cd's, dvd's, paraplu's. Allemaal dingen die ik niet terug krijg onder het motto ''ik kan ze even niet vinden''. Ben er onderhand wel klaar mee.

Laatst kwam diegene ook aan de deur, ''mag ik wat wasmiddel lenen??'' (nee dus.) ''paracetamol dan??'' (zucht....)

NEE dus. Je zit de hele dag thuis, ga lekker zelf naar de winkel ipv dat je mij om 20.03 lastig komt vallen.
Heel simpel op te lossen, gewoon niet meer uitlenen of je er niet meer druk om maken, zonde van je energie.

Ik heb hetzelfde, dus begrijp je ergernis en ben ook nog eens zo een trut die geen nee kan zeggen, dus begrijp het als jij daar ook moeite mee zou hebben
zusenzo, je hebt helemaal gelijk. Maar ik wil toch wel mijn spullen terug eigenlijk dus dat niet druk maken kan nu nog even niet
herkenbaar
Ik leen eigenlijk bijna niets meer uit. Want als ik het al terug krijg, dan is het vaak niet meer in dezelfde staat als daarvoor.

Ik had een paar jaar geleden een nog nieuw boek uitgeleend aan mijn schoonzusje, na een half jaar kreeg ik het terug en het zag eruit alsof het zo van de afgeschreven boeken-tafel van de bieb kwam. Ze heeft ook nog steeds een studieboek voor vaarbewijs liggen, al zeker 3 jaar. Wolkenman vraagt er wel eens naar, of ze haar vaarbewijs nu al gehaald heeft want met zoveel studeren....

Mijn ex-stiefzusje wilde toen ze net verhuisd was en nog geen tv aansluiting had, mijn Harry Potter deel 1 lenen. En met mijn suffe hoofd heb ik dat uitgeleend. Toen ik er na een tijd naar vroeg zei ze dat ze dat nooit geleend had. Maar als ik het zo zeker wist zou ze nog wel een keer boven zoeken. Nooit meer terug gezien, en ik zal het ook nooit meer krijgen want het contact is inmiddels verbroken.

De man van datzelfde ex-stiefzusje leende met hun verhuis een breekbeitel (zo'n elektrische, weet ff niet hoe zo'n ding heet) van ons. Wolkenman had dat ding ooit eens ergens gekocht in de aanbieding, maar nog niet gebruikt. Toen de klus geklaard was (de complete vloer en de openhaard beneden eruit gehakt) kregen we het apparaat terug met alledrie de beitels bot! Er kon nog net een dankjewel vanaf. Als we het ooit zelf nodig hebben, kunnen we dus eerst nieuwe beitels gaan kopen.

Mijn schoonvader werkt sinds een aantal jaren niet meer. Hij heeft regelmatig wat klusjes in huis en heeft zelf geen goed gereedschap meer. Onze schroef-/boormachine ligt nu eigenlijk standaard bij hem, want hij heeft hem regelmatig nodig en hoeft hem dan niet te komen halen. En als we hem zelf nodig hebben, dan is een telefoontje genoeg en komt hij hem meteen brengen. En we weten dat hij er erg zuinig op is en als het nodig is ook nieuwe boortjes etc. voor koopt. Zo kan het dus ook.

Wat ik nooit zou uitlenen: geld, sieraden met emotionele waarde, mijn auto, laptop, digitale (video) camera.
Ik leen alleen nog spullen uit aan een select groepje mensen. De keren dat ik mijn mooie nieuwe schoenen afgetrapt terug kreeg (ja sorry...toch maar aangedaan naar een popfestival waar natuurlijk 1001 ongeleide projectielen op je poten en dus op mijn schoenen gaan staan).

De keren dat ik boeken niet, of na veel gezeik, of na veel gezeik en beduimeld terug kreeg.

De keren dat ik mijn uitgaanskleding met stinkzweet en vol met rook (nee, sorry geen tijd gehad om te wassen en ik dacht...je wil je topje vast snel terug)

Na al die keren had ik er genoeg van. Mensen waarvan ik weet dat ze nonchalant met spullen omgaan die kunnen het shaken..

Geld lenen doe ik ook niet....geld lenen doe je bij de bank.

Zo.....ik ben mijn frustraties kwijt.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Haha, ja. Als je boeken en CD's uitleent ga je er maar best van uit dat je ze (licht) beschadigd terugkrijgt.

Heb het zelf genoeg meegmaakt: ezelsoren, koffievlekken, krasjes op CD...

Respect voor andermans zaken bestaat blijkbaar niet meer.

Om over het "vergeten" nog maar te zwijgen. En als je te lang wacht dan loop je idd het risico dat de ontlener om de één of andere reden plots begint te denken dat het zijn eigendom is??

En met geld uitlenen moet je ook oppassen. Zelfs al is het maar 20 cent ofzo. Gebeurt vaak aan een drankautomaat ofzo

Maar hoe vraag je in 's hemelsnaam 20 cent terug? De lener denkt "ach het is maar 20 cent" en gaat ervan uit dat je het niet meer terugwil, terwijl jij denkt van: "het is wel 20 cent hé".

20 cent lijkt niet veel (en is het ook niet), maar hier 20 cent en daar 20 cent en dat loopt op na een tijdje.
Ik leen nooit geld uit en hele dure waardevolle spullen.

We hebben vorige maand wel een bepaald bedrag betaald aan een bedrijf dat een klusje kwam klaren en de helft daarvan zouden we van de buren terugkrijgen. (Een heel verhaal maar het komt er op neer dat we dankzij hun dat bedrijf in moesten huren en aangezien zij het geld (100 euro in totaal) niet hadden hebben wij voorgesteld om dan maar 50/50 te doen.)

Maar vervolgens hoorde ik niets meer over die 50 euro. Maar ik heb me wel dood lopen irriteren toen zij met hun bezoek een lading shoarma en schotels bestelden en de buurman riep dat ie ging pinnen om die lading eten te betalen. Vriend en ik hadden zoiets van: "Pin dan meteen maar 50 euro voor ons". Misschien hebben ze het aangevoeld want 's avonds stond de buurman op de stoep met 50 euro.

(Achteraf hadden wij zoiets van als het andersom was geweest hadden wij aangeboden om het hele bedrag te betalen (aangezien we dankzij hun dat bedrijf in moesten huren) en dat hadden we dan z.s.m terug gegeven)

Maar dat was ook de laatste keer dat ik hun uit de brand heb geholpen! Nu die onkruidborstel nog terugvragen .....
Uitlenen, nee daar doe ik niet meer aan.

ALS ik al wat leen, breng ik het ook netjes en fatsoenlijk/ compleet terug.

Vrienden, vriendinnen/ vage kennisen en collega's kunnen sowieso niet meer bij mij terecht. Als ik wat uitleen is het aan mijn broer, zus of moeder, dan weet ik dat het goed zit.

Voorbeeldjes:

-paar cd's uitgeleend: kreeg kapotte gebroken verpakking terug met cd erin, cd vol krassen (naja? zag het later pas, heb ook geen contact meer met persoon in kwestie, maar dan om andere redenen)

-schuurmachine uitgeleend. Inclusief schuurblaadjes. Blaadjes zijn ineens weg. Leuk als je zelf eens dat ding nodig hebt en hee shit, waar zijn die dingen nou?

- je gourmetstel uitlenen en goor terug krijgen (tuurlijk zeg ik er wat van : meestal antwoord: ja ehm heb hem echt schoongemaakt hoor! (slechtste smoes ooit; vaatwasser kapot en geen afwasmiddel in huis, je zou je toch doodschamen)

maareh die komen op de zwarte lijst, dus nooit meer!
Ik heb me voorgenomen nooit meer iets uit te lenen, nadat ik of spulletjes of geld heb uitgeleend en er nooit iets van terug heb gezien. Ik zeg het nu ook gewoon...ik leen niet uit.

In het tijdperk van de electronische type-machines, een gloednieuw exemplaar aan n vriendin uitgeleend. Nooooit meer terug gezien, ze kon zich niet herinneren dat ze het ding ooit had geleend. Vriendin nr2 leende altijd boeken, en een geldbedrag. Maakt afspraken, komt vervolgens niet opdagen, geld vergeten...om het maar niet te hoeven terug geven. Ze gaat liever stappen van mijn geld.

Vind het ook lullig om er steeds weer om te moeten vragen, die ergernis bespaar ik me liever door niet meer uit te lenen.
Ik vraag me even iets af hoor: Als je aan vrienden/dinnen spullen of geld uitleent enzo, en je krijgt het niet terug (of eigenlijk je vraagt erom maar ze weten van niks/zijn het vergeten etc etc), blijven die mensen dan je vriendschap waard? Volgens mij heb ik dat nog nooit meegemaakt (dat ik het niet terugkreeg, wel dat ik erom moest vragen), maar ik vind dat niet érg 'vriendschappelijk' klinken allemaal, hoor.

Probeer zelf altijd zo weinig mogelijk te lenen en als de wiederweerga terug te betalen/ te geven. Noteer het ook echt in mn agenda enzo. Geef zelfs chocola en of bloemen als ik iets belangrijks even geleend heb. Bij uitlenen doe ik het ook alleen als ik het echt vertrouw en zeker weten terugkrijg. Geld uiltlenen doe ik al bijna helemaal niet (alleen voorschieten, paar tientjes hoogstens).
quote:plukvandepetteflat schreef op 18 september 2008 @ 16:54:

Ik vraag me even iets af hoor: Als je aan vrienden/dinnen spullen of geld uitleent enzo, en je krijgt het niet terug (of eigenlijk je vraagt erom maar ze weten van niks/zijn het vergeten etc etc), blijven die mensen dan je vriendschap waard?

).Het zijn negen van de tien keer kennissen . En geen idee of die dat met bij vrienden ook zo doen , eigenlijk .
ik heb een keer een cd (zeer zeldzame uitgave, want een bootleg) van mijn favo band uitgeleend aan een vriendin die net zo gek was van die band als ik (zei ze).

Kreeg de cd terug, kaarsvet op voor en achterkant van de cd en op de kartonnen hoes.

Daar ben ik best wel heel lang zwaar pissed om geweest. Uiteindelijk is het kaarsvet er wel afgekomen zonder schade (behalve op het karton, daar zie je het nog wel wat) maar het gaat verdomme wel om het principe dat je spullen van een ander niet molesteert.
Een vriendin van mij heeft ook al jaren een truitje van mij. We gingen onverwacht stappen en ze had niks om aan te trekken, no problem! Ik zie hem regelmatig op foto's terugkomen en toen we laatst weer hadden afgesproken, had ze hem weer aan.

Ik zei: "Leuk truitje heb je aan." "Oh ja, je krijgt wel een keer een nieuwe van me." Sorry, maar ik vind dat echt raar.. Als ze zou zeggen "oh ja, sorry, helemaal niet meer aan gedacht, maar ik vind hem zo leuk" ofzo.. Echt geen probleem, het is maar net hoe je ermee omgaat.
Mijn broertje kwam een keer logeren toen mijn vriend in het buitenland zat. Die "leende" voor het gemak maar even de tandenborstel van mijn vriend! (electrisch, dus makkelijker :-s)

Ik snap echt niet hoe je dat in je hoofd haalt, maar goed..
quote:Zonnetjexx schreef op 18 september 2008 @ 21:02:

Ik zie hem regelmatig op foto's terugkomen en toen we laatst weer hadden afgesproken, had ze hem weer aan.

.Ik zou hem nog nét niet over haar hoofd getrokken hebben , geloof ik . Word je toch gék ???
Yas, jij hebt nog een boek van mij!!

Haha...grapje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven