uitlenen en niet ( makkelijk ) terugkrijgen

18-09-2008 11:02 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik iets irritant vind is het wel wanneer iemand iets leent en het niet uit zichzelf terugbrengt . Voel ik me soms nog bezwaard ook , als ik zeg dat ik het terug wil . ( na weken )

Wij hebben eigenlijk alle apparaten etc. die we ooit nodig hebben gehad aangeschaft ( van plaktafel tot hogedrukspuit , van decoupeerzaag tot kruiwagen ) en ik vind het geen punt dat een ander dat leent ; maar dat ik vervolgens moet vragen of ik het weer terug mag..... dát stoort me enorm !

Wat heb jij uitgeleend en nooit teruggekregen , of kapot teruggekregen , of toen je het al niet meer nodig had ?

Of ben jij zelf iemand die bijvoorbeeld wél gras heeft maar standaard de grasmaaier van de buren leent ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb hetzelfde met boeken. Ik leen ze het liefst uit aan mensen die ook een boekenkast in de woonkamer hebben staan, want dan zie je ze nog eens en kun je ze er zelf zo uit plukken. (tenminste werkt bij mijn vriendin en mij prima op deze manier).

Laats had iemand een boek geleend en deze was nat geworden.... t was een duur boek. Diegene zei: dan koop ik wel een nieuwe voor je. Ik vond het heeeeeeeeeeeeel moeilijk maar heb mijn mond dichtgehouden ipv te zeggen: nee hoeft niet. Was echt trots op mezelf daarna. Ik heb nog geen nieuw boek, maar ook het natte boek nog niet gezien, dus we wachten af.

(ps boeken die ik leen, belanden altijd in mijn boekenkast, dus het zou voor kunnen komen dat ik zou vragen: is die niet van mij dan? Dit is dan onschuldig bedoeld hoor!!)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 september 2008 @ 11:42:

Is er iets wat jullie nooit uit zouden lenen ? ( je partner even niet meegerekend )

Mijn computer, mijn camera, mijn auto.

Behalve aan mijn ouders. Van hen weet ik dat ze zuinig met mijn spullen om gaan en als er iets mee zou zijn dat ze het dan zelf (laten) repareren en de kosten vergoeden.
Ik heb nog iets veel ergers meegemaakt... heb een keer per ongeluk een hele dure zilveren ketting bij een vriendin laten liggen. Toen ik haar een week later op belde om te vragen of ze misschien 's avonds mijn ketting wilde meenemen, was ze die natuurlijk vergeten. Die avond zelf vroeg ik ernaar, en ze vertelde doodleuk dat ze de ketting op haar werk al een paar keer had om gehad en 'm nu vergeten was mee te nemen. Heel dom van mij dat ik daar toen niets van heb gezegd, maar ik was in de veronderstelling dat het wel goed zat. Er gingen twee maanden voorbij. En tussendoor heb ik nog een paar keer om die ketting gevraagd. Drie maanden later was ik daar een keer op bezoek en vroeg of ik mijn ketting nou eindelijk eens kon terugkrijgen. Ik kreeg als reactie dat ze mij die ketting allang had teruggegeven. Nou mooi niet dus. Ik ben er natuurlijk tegen ingegaan, maar ze bleef stug volhouden dat ze 'm al had teruggegeven. Nog een paar keer over door gegaan, maar het had geen zin. Ik ben bang dat ze die ketting gewoon verloren is... Heel irritant!
Onze buren lenen altijd van alles maar wil dat eigenlijk niet meer hebben want het duurt weken voordat ik het terug krijg nadat ik er zelf een keer of 6 om gevraagd heb.

De keukenweegschaal heeft daar misschien 2 maanden gestaan? Toen ik em eindelijk terug kreeg moest ze het bakje gaan zoeken want daar speelden haar kids mee in bad?! Sorry, maar ik vind niet dat je geleende spullen kunt gebruiken als speelgoed voor je kids.

Er staat nu nog zo'n borstel om het onkruid tussen de voegen van je bestrating weg te krabben. Die staat er pas een maand en ik geloof niet dat ze er al gebruik van hebben gemaakt.
Nou ja, van die ketting zeg!!

Idd heel irritant, ik zou ook bij allerlei kleine irritaties denken: en je hebt ook nog eens mijn ketting kwijtgemaakt....
Doet mij denken aan mijn hospita die mij na een geschil, mevrouw dronk nogal veel waarna zij en partner ruzie maakten waar ik last van had, sommeerde te vertrekken. Ik had wat spullen meegenomen en zou de dag daarop terugkomen om de rest van mijn spullen te halen. Ze had alles in dozen gestopt en na controle was er inderdaad niks meer in mijn kamer. Thuisgekomen bleek dat ik een jurkje miste, waar zij altijd al dol op was, en nog wat andere kleine dingetjes zoals een nagellak die ze al eens geleend had. Kortom, alles wat er mistte was ook alles waarvan zij al eens eerder had gezegd dat ze het mooi vond of ook wilde hebben. Heb die spullen nooit meer teruggekregen. Nu had ik dat nooit meer gepikt maar op mijn 17e stond ik helaas wat minder sterk in mijn schoenen. Wat een k....nou ja, laat maar...
@pijnboompit

Lekkere vriendin heb jij!!! Dat zou ik dus echt never nooit niet pikken. Een vriendin die zoiets doet is toch geen echte vriendin?

Of ligt dat nu aan mij?

ff off topic: ben trouwens gek op pijnboompitten!
Iemand die een keer lastig doet met 'n geleend ding teruggeven, leen ik uiteraard nooit meer iets. Geld uiteraard ook niet. Overigens zou ik nooit zoveel geld uitlenen dat ik daar zelf krap door zou komen te zitten. Die 150 die ik nog moet terugkrijgen is nu vooral 'n principekwestie geworden. Als ze mij fatsoenlijk had behandeld had ik het haar gegund dat ze het hield, maar nu wil ik 't tot de laatste cent terug.

Boeken, dvd's etc. gaan hier de hele vriendenkring rond en blijven soms maanden bij de ander liggen. Heb daar nooit 'n probleem mee en 't komt uiteindelijk altijd wel weer terug.
quote:molie schreef op 18 september 2008 @ 11:59:

Nou ja, van die ketting zeg!!

Idd heel irritant, ik zou ook bij allerlei kleine irritaties denken: en je hebt ook nog eens mijn ketting kwijtgemaakt....Haha, je hebt het helemaal goed. Ik ga nog steeds met die vriendin om, maar iedere keer als er irritaties/ruzietjes zijn, komt het voorval met die ketting bij mij omhoog. En dan denk ik inderdaad; mijn ketting heb je ook nog eens kwijtgemaakt! En het ergste dat als ik dat zou zeggen, ze het zou ontkennen. Ze is nogal gierig en zou dan ook nooit zo'n dure ketting kopen. Maar ik denk dan, had er dan met je vingers vanaf gebleven en het ding niet om gedaan.
Mijn zwager moet je nooit iets uitlenen want je ziet het nooit meer terug

Het is dat m'n zus er dan nog wel achter aan gaat als je je spullen terug vraagt, want hij is gewoon te laks.

Hij durft mijn spullen ook rustig aan een ander uit te lenen met als gevolg dat hij dan niet meer weet aan wie

Wij lenen aan hem niks meer uit, wel aan m'n zus want die snap het helemaal.
Ik leen eigenlijk niet vaak iets van anderen. Behangtafel en klusspullen hebben we uiteindelijk zelf maar aangeschaft. Sommig gereedschap lenen we nog weleens, maar we brengen het eigenlijk direct terug als de klus af is. Al is het in onze familie ook niet zo'n punt als het eens wat langer blijft liggen.

Ik ben al wel een aantal boeken kwijtgeraakt. Ooit eens uitgeleend, maar ik weet niet meer aan wie, of ik weet wel aan wie maar het contact is eigenlijk over. Zelfde met CD's. Dus ik ben wat voorzichtiger geworden met boeken en CD's uitlenen buiten mijn familie om. Broertje en ik lenen veel boeken van elkaar, en het komt rustig voor dat die een half jaar bij de ander liggen, maar dat vind ik geen punt.

Moet bekennen dat ik zelf ook nog een boek van de schoolbieb van 6 jaar terug heb liggen en een boek van een vriendin waar ik 7 jaar terug knallende ruzie mee kreeg.
Oh en ooit eens een niet sporende zwager gehad. Hij wilde mee met het vrijgezellenfeestje van mijn andere zwager, maar had geen geld. Manlief organiseerde dat en schoot het hem dus voor, was iets van 80,- ofzo.

We hebben er 1,5 jaar achteraan moeten zitten om dat terug te krijgen. En élke keer werd er gezegd dat het al overgemaakt was, dat het écht écht écht morgen gestort werd, dat het volgende week kwam, want dan was zijn loon binnen, dat hij het nét aan het overboeken was via telebankieren, maar er kwam niets. En 80,- vind ik gewoon een hoop geld.

Mijn andere schoonzus en zwager hebben ooit een weekendje weg voorgeschoten met z'n vieren, en dat geld hebben ze nooit meer teruggezien, want na 1 jaar zeuren ging de relatie uit en was zwager verdwenen. En schoonzusje durfde niemand erop aan te spreken.
Wel, jullie kunnen mij flauw noemen ofzo, maar ik leen echt niets uit...

Flauw hé.......
Ohja, en natuurlijk lenen we van anderen óók niets!!
Heb ooit, zeker 15 jr geleden, de cd Faith van GEorge Michael uitegeleend, nooit meer teruggekregen, heel vaak te horen gekregen dat ik 'm wel zou krijgen....snik.

jaren later een 2de hands van deze cd gekocht, huo in de auto....auto gejat met cd erin, nu wil ik wel van iemand lenen maar ben bang dat er vloek op rust!

Mijn zus en ik ruilen vaak van boeken, geen probleem al houdt zij ze of ze komen na jaren weer eens boven water, prima, lees boeken meestal maar 1 keer.

Ik heb ook een stapel zwnagerschapboeken die alle vriendinnen ong al af zijn geweest, alleen bij de buurvrouw moest het duren voordat zoonlief ruim 1 was eerdat ik ze terugkreeg! GRRMBL

Ach jammer dan ook hoor, ik kan me hier niet echt meer druk over maken!
@pijnboompit: zou ze m niet stiekem zelf gewoon nog hebben?? Ik zou het echt niet vertrouwen eigenlijk.......

Eigenlijk zou je haar een keer moeten betrappen als ze bijv. naar een familiefeestje gaat of zo en ze heeft die ketting omgedaan.

Ik leen vaak boeken en DVD's uit maar ik baal altijd als ik ze beschadigd terugkrijg.

Had ooit een boek aan een vriendin uitgeleend. We waren op haar slaapkamer en ik vroeg of ze m al uit had.

Ja ik zal m meteen meegeven!! zei ze, en dook tussen haar bed en de verwarming waar ze het boek opviste met een enorm ezelsoor.

Ook gewoon zonder enige gene gaf ze het terug. Ik zou me rot schamen als ik iemand zijn boek half onder mijn bed vandaan moest vissen en het dan ook nog helemaal beschadigd zou zijn.....
Ik heb als onschuldig (en onnozel!) beginnend twintigertje zo veel uitgeleend en nooit meer terug gekregen, dat ik nu niets meer uitleen. Ik zeg dat dan ook altijd tegen mensen die vragen of ze iets van me kunnen lenen en ik heb er eigenlijk nooit vreemde reacties op gekregen.

Pijnboompit, wat een vreselijke actie van die vriendin van je!
Ik ben erg vergeetachtig. Ik leen dus veel uit wat ik niet meer terug krijg omdat ik het zelf weer vergeet (dus ik leen ook geen geld meer uit omdat ik het zelf ook vergeet), maar ik vergeet ook dingen terug te geven. Als iemand aanbiedt om me iets te lenen, waarschuw ik dan ook van tevoren.
quote:Cocktaildress schreef op 18 september 2008 @ 12:29:

@pijnboompit: zou ze m niet stiekem zelf gewoon nog hebben?? Ik zou het echt niet vertrouwen eigenlijk.......

Eigenlijk zou je haar een keer moeten betrappen als ze bijv. naar een familiefeestje gaat of zo en ze heeft die ketting omgedaan.

Daar dacht ik ook aan! Of dat ze het verpatst heeft bijvoorbeeld.
quote:Liselotte4 schreef op 18 september 2008 @ 11:24:

boeken! Ik krijg mijn boeken nooit terug. En elke keer als iemand vraagt of die een boek van me mag lenen twijfel ik omdat ik vermoed dat ik ze niet terug krijg. Maar ik leen het toch uit omdat het misschien deze keer toch anders gaat.

Maar nee, ... er zwerven heleboel boeken van mij over de wereld (ok, is overdreven)... maar ik mis ze!!

oh, en idd, als mensen iets dat ze van jou hebben geleend door lenen aan iemand anders! Dat vind ik echt niet leuk.

Hier precies hetzelfde. Ik leen boeken en krijg ze niet terug.

Een tijdje geleden nog aan een kennis. Ik nog erbij zeggen:"Joh, ik krijg geleende boeken zelden terug en ik ga er dus binnenkort weer om vragen hoor." Dat was geen probleem, zo zei ze.

Een paar weken geleden vraag ik het boek terug. "Oh, maar dat boek heb ik nooit van jou geleend hoor, want ik heb het zelf gekocht."

Enfin, val dood.
@Pijnboompit: Weet je heeeel zeker dat je vriendin m niet gewoon wilde houden? Mijn hospita kon ook zogenaamd allerlei spulletjes niet vinden (die gewoon in mijn kamer lagen...hmmm...)...en dan toevallig de spulletjes die ze leuk vond!
quote:minny schreef op 18 september 2008 @ 12:39:

@Pijnboompit: Weet je heeeel zeker dat je vriendin m niet gewoon wilde houden? Mijn hospita kon ook zogenaamd allerlei spulletjes niet vinden (die gewoon in mijn kamer lagen...hmmm...)...en dan toevallig de spulletjes die ze leuk vond!

Zo klinkt 't wel idd.

Vind dat behoorlijk ziek. Juist 'n ketting kan meer betekenen dan in geldwaarde is uit te drukken omdat ze soms niet makkelijk vervangbaar zijn omdat dezelfde er niet meer is. Een boek of dvd is niet zo schokkend. Overigens als ik 'n boek van 'n ander beschadig dan koop ik dus uit mijzelf 'n nieuwe om terug te geven. Zou m'n ogen uit m'n kop schamen als ik het beschadigde exemplaar terug zou moeten geven.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 september 2008 @ 11:35:

Is toch belachelijk , Mirjam ?

En wedden dat dit bedje niet mooier, duurder , beter of nieuwer is dan die je zelf had uitgeleend ?Ach, het is geen halszaak hoor. Ik vond het irritant maar ook wel grappig; hoe kan zoiets nou? Per saldo ben ik er niet echt op achteruit gegaan, alleen vouwt dit bedje lastiger uit. Dus op dat soort momenten vraag ik me wel eens af waarom ik er niet achteraan ben gegaan destijds. Maar goed, never mind..het is me de moeite van het me opwinden niet waard.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 september 2008 @ 11:42:

Is er iets wat jullie nooit uit zouden lenen ? ( je partner even niet meegerekend )

- dvd van onze bruiloft en echo's van de kinderen

- iets wat niet van mij is
quote:dubya schreef op 18 september 2008 @ 12:44:

[...]

- dvd van onze bruiloft en echo's van de kinderen

- iets wat niet van mij isdvd's kun je gewoon kopieeren dus dan hoef je 't origineel sowieso nooit uit te lenen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven