Van roken naar vapen!
maandag 4 juni 2018 om 21:54
Ik las laatst iets over vapen en eigenlijk sprak me dat wel gigantisch aan. Ik zou graag minder willen gaan roken en uiteindelijk stoppen, dus dit is wel een optie die ik zou willen proberen.
Maar Ik zie door alle bomen het bos niet meer, kan iemand een beginneling een beetje op weg helpen met aanraders?
Maar Ik zie door alle bomen het bos niet meer, kan iemand een beginneling een beetje op weg helpen met aanraders?
dinsdag 5 juni 2018 om 23:57
Ik bedoel dat we helemaal nog niet zulke lange termijneffecten hebben, omdat het allemaal nog nieuw is.jen16 schreef: ↑05-06-2018 23:45Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Of ben je van mening dat elk onderzoek naar wat dan ook altijd totaal nutteloos is, omdat er altijd een minimale kans bestaat dat over 100 jaar met andere technieken héél misschien iets tegenstrijdigs naar boven komt?
Dat weet je ‘helemaal niet’ is hier toch echt niet aan de orde. Heb je alle onderzoeken gelezen?
woensdag 6 juni 2018 om 00:01
Oh, dit vind ik een interessant topic! Vooral de reacties van Jen16 en Antoon69 zijn goed om te lezen; het is voor mij als damper (sinds ruim 3 jaar, en nooit meer een sigaret aangeraakt) vrij uitzonderlijk om een keer iets positiefs te horen over het fenomeen dampen, waarschijnlijk omdat maar zo weinig mensen het doen. In mijn omgeving dan, tenminste. Wél heb ik heel veel mensen in mijn omgeving die mij, met de beste bedoelingen, waarschuwingsartikelen en onheilsberichten sturen om mij erop te wijzen dat dampen véél schadelijker is dan roken, dat hebben ze namelijk in de krant gelezen, of op het nieuws gehoord, of weet ik veel hoe ze aan die informatie komen, en dat verpest dan toch elke keer weer mijn dag een beetje. Niet omdat ik die onheilsberichten direct geloof, maar natuurlijk ga ik dan tóch weer googelen om te achterhalen waar ze die informatie in godsnaam vandaan hebben gehaald.
Het is een hardnekkig misverstand, dat is zeker. En het is best vervelend om er steeds mee geconfronteerd te worden, bijvoorbeeld als ik ergens op een terrasje lekker zit te dampen, want ik heb geen zin om steeds die discussie aan te gaan.
Ik ben destijds in één keer overgestapt van de sigaret op de e-smoker toen ik in Het Parool een reeks zeer enthousiaste columns las van Karin Spaink. En aangezien Karin Spaink bekend staat als een uiterst gedegen journalist die bij elk onderwerp dat ze aansnijdt (bijvoorbeeld de Scientology Kerk) de onderste steen boven haalt en álle onderzoeken doorspit, inclusief de kleine lettertjes, durfde ik haar advies blind op te volgen. Zij heeft meermalen in de krant geschreven dat de onheilsberichten afkomstig zijn van de tabaks-lobby, en ook, bijvoorbeeld, dat in Engeland het dampen wordt vergoed door de zorgverzekeraar als mensen willen stoppen met roken.
Daar houd ik me dus aan vast. Maar het blijft lastig, met al die paniekreacties die me toch steeds blijven bereiken.
Het is een hardnekkig misverstand, dat is zeker. En het is best vervelend om er steeds mee geconfronteerd te worden, bijvoorbeeld als ik ergens op een terrasje lekker zit te dampen, want ik heb geen zin om steeds die discussie aan te gaan.
Ik ben destijds in één keer overgestapt van de sigaret op de e-smoker toen ik in Het Parool een reeks zeer enthousiaste columns las van Karin Spaink. En aangezien Karin Spaink bekend staat als een uiterst gedegen journalist die bij elk onderwerp dat ze aansnijdt (bijvoorbeeld de Scientology Kerk) de onderste steen boven haalt en álle onderzoeken doorspit, inclusief de kleine lettertjes, durfde ik haar advies blind op te volgen. Zij heeft meermalen in de krant geschreven dat de onheilsberichten afkomstig zijn van de tabaks-lobby, en ook, bijvoorbeeld, dat in Engeland het dampen wordt vergoed door de zorgverzekeraar als mensen willen stoppen met roken.
Daar houd ik me dus aan vast. Maar het blijft lastig, met al die paniekreacties die me toch steeds blijven bereiken.
woensdag 6 juni 2018 om 00:29
Poeh, even niet gekeken en meteen meer dan tien berichten erbij.
Nou, iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor de reacties en het meedenken, heeft erg geholpen! Tevreden vapers zijn geen trouble-makers.
Ja, dat moest even hoor.
En ik kom natuurlijk morgen even vertellen wat mijn eerste indruk is.
Oh, laat niemand zich bezwaard voelen om hier een beetje te discussiëren hoor!
Nou, iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor de reacties en het meedenken, heeft erg geholpen! Tevreden vapers zijn geen trouble-makers.
En ik kom natuurlijk morgen even vertellen wat mijn eerste indruk is.
woensdag 6 juni 2018 om 10:05
Weet je al welke smaak je als eerste gaat proberen? Ik ben zo benieuwd wat je ervan gaat vinden! Hopelijk is het wat je ervan verwacht.MissMagicx schreef: ↑06-06-2018 00:29Poeh, even niet gekeken en meteen meer dan tien berichten erbij.
Nou, iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor de reacties en het meedenken, heeft erg geholpen! Tevreden vapers zijn geen trouble-makers.Ja, dat moest even hoor.
En ik kom natuurlijk morgen even vertellen wat mijn eerste indruk is.![]()
Vergeet niet van tevoren je coil goed te primen (wat liquid erop druppelen om het katoen alvast te verzadigen) en na het vullen van je tankje nog even te laten ‘weken’. Dan op laag voltage beginnen en eventueel na wat hijsjes rustig opvoeren (op de coils staat per stuk tot hoever je kan gaan). Tot je tevreden bent!
woensdag 6 juni 2018 om 18:59
Hij is in gebruik genomen hoor! Heb het tankje netjes even laten weken ja, had al meer van die tips gelezen. Was nog wel even goed kijken hoe alles precies moest. Vanille Strawberry Ice Cream verkozen tot eerste smaakje, lekker zomers.jen16 schreef: ↑06-06-2018 10:05Weet je al welke smaak je als eerste gaat proberen? Ik ben zo benieuwd wat je ervan gaat vinden! Hopelijk is het wat je ervan verwacht.
Vergeet niet van tevoren je coil goed te primen (wat liquid erop druppelen om het katoen alvast te verzadigen) en na het vullen van je tankje nog even te laten ‘weken’. Dan op laag voltage beginnen en eventueel na wat hijsjes rustig opvoeren (op de coils staat per stuk tot hoever je kan gaan). Tot je tevreden bent!
En ik vind het fijn, in het begin even wennen, maar fijn.
Nu zien hoe lang ik met een tankje ga doen, ik probeer nu nog "zuinigjes" aan te doen.
woensdag 6 juni 2018 om 21:21
Jaa, leuk dat je ‘m heb! En dat het goed bevalt, ook je eerste smaakje.
Het is echt even wennen hè, maar dat gast meestal gelukkig wel snel.
De Justfog die je heb is best een zuinige tank, en mocht je liquidverbruik uiteindelijk toch heel flink blijken, kan je altijd nog aan de DIY gaan.
Maar voor nu zou ik me daar niet zoveel zorgen over maken; de kans is zeer klein dat je bijvoorbeeld een pakje sigaretten per dag aan e-liquid opdampt qua prijs.
Veel damp-plezier!
Het is echt even wennen hè, maar dat gast meestal gelukkig wel snel.
De Justfog die je heb is best een zuinige tank, en mocht je liquidverbruik uiteindelijk toch heel flink blijken, kan je altijd nog aan de DIY gaan.
Veel damp-plezier!
donderdag 7 juni 2018 om 23:56
Wow, maar 2 sigaretten op? Wat fijn! Goed bezigMissMagicx schreef: ↑07-06-2018 21:19Ja, maar blijft stiekem toch ook lekker.Heb er vandaag 2(?) op, al een wereld van verschil. Ja, die smaakjes zijn zo'n leuke bijkomend voordeel. Leuk, ik kijk ernaar uit!
![]()
Ik damp nu een eigen gebrouwen gin tonic smaak met komkommer en munt, lekker verfrissend voor de zomer. En bij de koffie dan weer altijd een romige vanille met karamel, hazelnoot en geroosterde pinda’s, yum! Voor elke gelegenheid een andere liquid, haha.
Leuk hoor, dat je de stap gezet heb
vrijdag 8 juni 2018 om 00:00
Dat is een goed idee... heb je dan meerdere e-smokers?jen16 schreef: ↑07-06-2018 23:56Wow, maar 2 sigaretten op? Wat fijn! Goed bezigRaar om te merken hoe weinig moeite dat kost hè? Al een ander smaakje ook geprobeerd?
Ik damp nu een eigen gebrouwen gin tonic smaak met komkommer en munt, lekker verfrissend voor de zomer. En bij de koffie dan weer altijd een romige vanille met karamel, hazelnoot en geroosterde pinda’s, yum! Voor elke gelegenheid een andere liquid, haha.
Leuk hoor, dat je de stap gezet heb![]()
vrijdag 8 juni 2018 om 19:53
Jazeker! Zo’n 5/6 mods en bijbehorende tankjes in de roulatie, die ik allemaal dagelijks gebruik. Sowieso fijn om dan gedurende de dag af te kunnen wisselen, want fruit met menthol smaakt echt niet bij de koffie, maar custard weer niet bij een wijntje, enz. Daarnaast vind ik het gewoon leuk hoor, om af en toe wat nieuws te proberen en elke tank (RTA) die ik heb is ook weer anders qua bouwen/luchtstroom/weerstand/smaak. Dus ik heb een mooie verzameling om lekker zelf aan te bouwen en knutselen
vrijdag 8 juni 2018 om 21:06
Gisteren uiteindelijk vier geworden en vandaag zit ik op twee. Heel gek, maar het is echt prima zo. Nee, ik heb nog steeds niet bijgevuld, maar dat is nu onderhand wel nodig.jen16 schreef: ↑07-06-2018 23:56Wow, maar 2 sigaretten op? Wat fijn! Goed bezigRaar om te merken hoe weinig moeite dat kost hè? Al een ander smaakje ook geprobeerd?
Leuk hoor, dat je de stap gezet heb![]()
Mee eens!
Ik zou nu best een ander smaakje willen proberen, maar eh, ik vind het zonde om het restant van de liquid uit het tankje weg te doen en mengen lijkt me ook niet alles.
vrijdag 8 juni 2018 om 21:08
Oh, en dit klinkt echt fijn, al die afwisseling en smaakjes voor bepaalde gelegenheden! Hoe ben je zo creatief geworden ermee?jen16 schreef: ↑08-06-2018 19:53Jazeker! Zo’n 5/6 mods en bijbehorende tankjes in de roulatie, die ik allemaal dagelijks gebruik. Sowieso fijn om dan gedurende de dag af te kunnen wisselen, want fruit met menthol smaakt echt niet bij de koffie, maar custard weer niet bij een wijntje, enz. Daarnaast vind ik het gewoon leuk hoor, om af en toe wat nieuws te proberen en elke tank (RTA) die ik heb is ook weer anders qua bouwen/luchtstroom/weerstand/smaak. Dus ik heb een mooie verzameling om lekker zelf aan te bouwen en knutselen![]()
vrijdag 8 juni 2018 om 21:24
De interesse voor het zelf maken van coils e.d. kwam in eerste instantie om nog meer geld te besparen, en toen ik me erin ging verdiepen bleek ik het eigenlijk heel interssant te vinden!MissMagicx schreef: ↑08-06-2018 21:08Oh, en dit klinkt echt fijn, al die afwisseling en smaakjes voor bepaalde gelegenheden! Hoe ben je zo creatief geworden ermee?
Ik ben echt a-technisch maar na 100 filmpjes op YouTube en veel lezen erover gewoon maar gaan oefenen. Dat ging steeds beter en inmiddels is het echt een hobby; ook dat element helpt me goed om van het roken af te blijven. Ook is het leuk om je ‘dampervaring’ hiermee helemaal te kunnen samenstellen en finetunen.
Je hebt dan wel lang met die 2ml gedaan! Of je het bij elkaar kan gieten ligt een beetje aan de smaak. Als het elkaar niet bijt is het meestal niet zo erg als erg nog een beetje van de vorige smaak in zit als je gaat vullen. Sowieso niet je coil helemaal droog dampen, dan word je meteen afgestraft met een vieze smaak.
dinsdag 12 juni 2018 om 18:09
Oei, helemaal vergeten te reageren.jen16 schreef: ↑08-06-2018 21:24De interesse voor het zelf maken van coils e.d. kwam in eerste instantie om nog meer geld te besparen, en toen ik me erin ging verdiepen bleek ik het eigenlijk heel interssant te vinden!
Ik ben echt a-technisch maar na 100 filmpjes op YouTube en veel lezen erover gewoon maar gaan oefenen. Dat ging steeds beter en inmiddels is het echt een hobby; ook dat element helpt me goed om van het roken af te blijven. Ook is het leuk om je ‘dampervaring’ hiermee helemaal te kunnen samenstellen en finetunen.
Je hebt dan wel lang met die 2ml gedaan! Of je het bij elkaar kan gieten ligt een beetje aan de smaak. Als het elkaar niet bijt is het meestal niet zo erg als erg nog een beetje van de vorige smaak in zit als je gaat vullen. Sowieso niet je coil helemaal droog dampen, dan word je meteen afgestraft met een vieze smaak.
Ik vind het echt best gaaf dat je dat allemaal doet! Kan me best voorstellen dat je daar veel genoegen uit haalt.
Nog steeds bezig met tweede tankje.
woensdag 13 juni 2018 om 13:28
Bevalt het dampen verder nog goed MissMagicx? Hopelijk heb je je tankje leeg gekregen en bevalt het volgende smaakje ook!
Heb je al/nog steeds het idee dat je minder rookt?
Ik heb zelf weer wat nieuwe (en oude bekende) smaken besteld, als het goed is liggen die vanavond in de bus en kan ik meteen gaan mixen. Vooral fruitsmaken, die vind ik in de zomer (overdag) toch het fijnst.
Ook nog 3 kant en klare liquids erbij genomen, die kan ik dus lekker meteen in mijn tankje gieten:
-Lemon Tart van Vape Dinner Lady (heerlijk romige citroenkwarktaart met merengue)
-Fruity Yoghurt van Dragon Vape (frisse aardbeienyoghurt/smoothie met vleugje kiwi)
-Black Tea van Liqua (wat neutralere smaak, Engelse thee met een beetje zoet)
Alledrie al eens gehad, dus niet meer spannend of het gaat smaken, haha.
Ik heb zelf weer wat nieuwe (en oude bekende) smaken besteld, als het goed is liggen die vanavond in de bus en kan ik meteen gaan mixen. Vooral fruitsmaken, die vind ik in de zomer (overdag) toch het fijnst.
Ook nog 3 kant en klare liquids erbij genomen, die kan ik dus lekker meteen in mijn tankje gieten:
-Lemon Tart van Vape Dinner Lady (heerlijk romige citroenkwarktaart met merengue)
-Fruity Yoghurt van Dragon Vape (frisse aardbeienyoghurt/smoothie met vleugje kiwi)
woensdag 13 juni 2018 om 13:33
Het word steeds doller met die smaakjes. Merenge smaakjen16 schreef: ↑13-06-2018 13:28Bevalt het dampen verder nog goed MissMagicx? Hopelijk heb je je tankje leeg gekregen en bevalt het volgende smaakje ook!
Maken jullie je nou echt geen zorgen om al die toevoegingen aan liquids?
.
woensdag 13 juni 2018 om 15:28
Dat sommige elementen van smaken meer door structuur worden bepaald dan door een concrete smaak zelf, is zeker zo! Door bepaalde toevoegingen kan je echter toch wel wat van die structuur nabootsen, waardoor bijvoorbeeld een merengue-aroma heel anders smaakt dan een sweetner of bruine suiker-aroma, enz. Zo zijn er ook smaken die een beetje 'fizzy' smaken, terwijl ik in eerste instantie ook dacht dat aardbeien-limonade/frisdrank niet anders zou smaken dan aardbeienijs of -snoep. Aardbei is toch aardbei? Ik vind het zelf erg leuk om juist daarmee te experimenteren, hoewel ik er zeker van overtuigd ben dat een deel ook gewoon een beetje suggestie is
(Die Lemon Tart smaakt echter wel écht bijna eng naar zo'n citroentaart, aanrader!)
Ik maak me zelf geen zorgen om de aroma's die ik gebruik. Ik wissel sowieso veel af dus de kans is al klein dat ik de komende 40 jaar meer 20ml per dag ergens van binnenkrijg. Als ik echt alleen maar custards vol met diketones zou dampen bijvoorbeeld, en ook echt heel veel ml's per dag er doorheen zou jagen, dan zou het misschien wel eens door mijn hoofd schieten. Wellicht dat ik dan uiteindelijk zelfs toch voor de zekerheid een alternatief zou zoeken. Maar misschien ook dan niet hoor.
Ik moet wel zeggen dat ik ook niet iemand ben die panisch is voor aspartaam, vetsin, suiker, alcohol, cafeïne en al dat soort dingen meer. Ik zal heus gedurende mijn leven meerdere stoffen binnenkrijgen die niet 100% onschadelijk zijn, ik maak me daarin geen illusies. Ik denk dat ieders grens van wat hij/zij het 'risico' waard vindt anders is en ik denk dat van alle stoffen die ik elke dag inadem, opeet, opdrink; de damp die ik inhaleer relatief weinig schadelijke stoffen bevat.
100% uitsluiten dat er iets in zit dat in theorie misschien uiteindelijk iets schadelijks kan bevatten kan niemand, maar ik vind het risico gewoon klein genoeg om me daar vrijwel geen zorgen over te maken.
donderdag 28 juni 2018 om 14:41
Ja, het bevalt nog steeds en de appel kaneel is ook heel lekker.jen16 schreef: ↑13-06-2018 13:28Bevalt het dampen verder nog goed MissMagicx? Hopelijk heb je je tankje leeg gekregen en bevalt het volgende smaakje ook!
Die eerste twee klinken wauwie!
Ik heb mijn moeder er dus ook een laten bestellen. Ding is, die van haar wordt vrij heet en lekte in het begin.. Ik snap niet zo goed wat en of er iets fout gaat, want dan had ik bij de mijne helemaal niet! Ze heeft wel een liquid met andere verhoudingen dan ik.
Maar ik baal dus een beetje dat haar eerste ervaring niet zo prettig is nog en ik voel me daar een beetje schuldig om. Het lekken leek na een poosje wel over en misschien komt de hitte door de andere liquid? Ik dacht, ik leg het hier even voor. Ik wil niet dat ze een gevaarlijk/defect product gebruikt, maar googlen stelde me niet echt gerust.
Inzichten?
vrijdag 29 juni 2018 om 23:15
Aah wat jammer dat je moeders eerste dampervaring niet zo geslaagd is. Welk apparaat heeft ze?
Het warm worden en lekker kan vrij veel oorzaken hebben, waarvan sommige samenvallen.
-Bijvoorbeeld wanneer er (door te vol vullen, dunne liquid, hard hijsen) liquid in de airflow terecht komt. Als de luchtstroom door die vloeistof geblokkeerd wordt, kan de coil niet genoeg koelen waardoor de boel heet wordt.
-Kettingdampen, waarbij de coil dus achter elkaar opgestookt wordt zonder tijd ertussen om wat af te koelen.
-Te hoog wattage, waarbij er te veel power en daarmee warmte door een coil wordt gejaagd. Dit geldt uiteraard enkel bij instelbare pennen en mods (kan zowel voltage als wattage zijn).
-Airflow te ver dicht bij een wat grotere tank. Meer airflow geeft meer koeling, dus iets verder openzetten kan helpen. Net als een langere driptip.
-Lekkage kan dus komen door wat vulproblemen en/of dunne liquid (veel PG).
Is het de batterij of de tank of de damp die te warm wordt? De kans is groot dat er wel een oplossing voor is hoor!
Sowieso wordt het ene setje warmer dan het andere, en met deze temperaturen is dat nóg meer het geval net als dat de liquids nog vloeibaarder/dunner worden.
Het warm worden en lekker kan vrij veel oorzaken hebben, waarvan sommige samenvallen.
-Bijvoorbeeld wanneer er (door te vol vullen, dunne liquid, hard hijsen) liquid in de airflow terecht komt. Als de luchtstroom door die vloeistof geblokkeerd wordt, kan de coil niet genoeg koelen waardoor de boel heet wordt.
-Kettingdampen, waarbij de coil dus achter elkaar opgestookt wordt zonder tijd ertussen om wat af te koelen.
-Te hoog wattage, waarbij er te veel power en daarmee warmte door een coil wordt gejaagd. Dit geldt uiteraard enkel bij instelbare pennen en mods (kan zowel voltage als wattage zijn).
-Airflow te ver dicht bij een wat grotere tank. Meer airflow geeft meer koeling, dus iets verder openzetten kan helpen. Net als een langere driptip.
Is het de batterij of de tank of de damp die te warm wordt? De kans is groot dat er wel een oplossing voor is hoor!
Sowieso wordt het ene setje warmer dan het andere, en met deze temperaturen is dat nóg meer het geval net als dat de liquids nog vloeibaarder/dunner worden.
maandag 2 juli 2018 om 21:19
Ze heeft dezelfde als ik, de Justfog Q16, omdat die mij zo goed bevalt.jen16 schreef: ↑29-06-2018 23:15Aah wat jammer dat je moeders eerste dampervaring niet zo geslaagd is. Welk apparaat heeft ze?
Is het de batterij of de tank of de damp die te warm wordt? De kans is groot dat er wel een oplossing voor is hoor!![]()
Ik was (gelukkig) iets te snel met zorgen maken geloof ik, het lekken was al snel gestopt! Geen idee waar dat aan lag. Maar dat probleem is in ieder geval de wereld uit. Het PG van haar liquid was wel hoger dan die van mij, misschien had het daar inderdaad even mee te maken!
De tank wordt heet, maar misschien is dat ook wel een normale temperatuur hoor, ik heb nog niet zoveel vergelijkingsmateriaal behalve die van mezelf, maar ik realiseerde me dat die van mij ook best warm wordt eigenlijk.
Conclusie: beetje paniek om niets denk ik. Ik wil gewoon heel graag dat moeders van het roken af komt en dat het haar bevalt. Tot nu toe valt het nog wat tegen.
Wat heb je toch fijne en behulpzame reacties altijd!
maandag 2 juli 2018 om 21:21
Ik heb die toen voor mezelf sterk overwogen, maar toch voor de Justfog Q16 gegaan dus en die ook moeders aanbevolen. Misschien in de toekomst, als tweede! Hij leek me wel heel fijn toen. Gewoon eenvoudig en inderdaad totaal niet duur.
maandag 2 juli 2018 om 21:28
Een tweede ( of een derde, vierde,..) is altijd handig om erbij te hebben. Je moet dát gebruiken wat je beste bevalt, natuurlijk
Ik ben ook een tijdje reuze nieuwsgierig geweest naar de JustfogQ16 , 'k hoor daar ook echt goede dingen over.
Maar om weer even terug te komen op mijn stokpaardje, de ego aio eco
, de smaak komt in dit goedkope dingetje nog beter tot zijn recht dan de dure Pico Istick met Nautilus tank! <----die van mij was niet zo duur omdat ik 'm uit China heb gekocht. En veel zuiniger.
Is de Justfog ook een zuinige e-sigaret?
Maar om weer even terug te komen op mijn stokpaardje, de ego aio eco
Is de Justfog ook een zuinige e-sigaret?