Verkeersvraagje
dinsdag 5 september 2017 om 09:07
Topics over verkeerskwesties vind ik meestal boeiend en nu heb ik zelf eens een situatie waar ik niet uit kom. Ik ben benieuwd naar jullie mening en zal er een poll bijdoen, zodat we meteen de uitslag op basis van 'meeste stemmen gelden' krijgen.
Dit was de situatie:
Ik sta in mijn (overigens briljante en onvolprezen) auto te wachten voor een verkeerslicht en wil, zodra het licht op groen gaat, linksaf slaan. Aan de overkant staat een tegenligger te wachten, die rechtsaf (gerekend voor hem) wil slaan. Aangezien de lichten tegelijk op groen gaan, rijden we zo meteen dus tegelijk dezelfde weg in. De tegenligger is, uiteraard, een man en krijgt van mij de naam Bucky. Hij is heel sloom, dus als de lichten op groen gaan, ben ik veel sneller bij de weg dan hij. Maar Bucky heeft de korte bocht en dus voorrang. Tot zover is de situatie volkomen duidelijk. Dan komt de complicatie. De weg die wij inslaan, heeft twee rijbanen. Ik laat Bucky dus niet voor, maar neem gewoon de linkerbaan. Maar Bucky wil dat ook, dus hij draait niet simpelweg de rechterbaan op, maar schuift na de bocht meteen een rijstrook op naar links. Dat kan niet goed aflopen, want daar rij ik dus al. Ik weet een botsing net te voorkomen, door een soort van salto over de auto van Bucky heen te maken naar de rechterstrook (ok, dat is misschien een tikkeltje overdreven, maar in mijn hoofd ziet het er te cool uit om de saaiere versie te geven). Zo loopt het met een sisser af, maar de vraag in mijn hoofd blijft knagen:
Als het wel een botsing was geweest, wie was dan de schuldige geweest?
Naar mijn mening is dat natuurlijk Bucky, omdat hij zonder goed te kijken en volkomen onnodig meteen doorschuift naar de linkerbaan, maar misschien is het korte-bocht argument toch sterker, omdat we feitelijk nog zo'n beetje in die bocht zaten. Wat vinden jullie?
Dit was de situatie:
Ik sta in mijn (overigens briljante en onvolprezen) auto te wachten voor een verkeerslicht en wil, zodra het licht op groen gaat, linksaf slaan. Aan de overkant staat een tegenligger te wachten, die rechtsaf (gerekend voor hem) wil slaan. Aangezien de lichten tegelijk op groen gaan, rijden we zo meteen dus tegelijk dezelfde weg in. De tegenligger is, uiteraard, een man en krijgt van mij de naam Bucky. Hij is heel sloom, dus als de lichten op groen gaan, ben ik veel sneller bij de weg dan hij. Maar Bucky heeft de korte bocht en dus voorrang. Tot zover is de situatie volkomen duidelijk. Dan komt de complicatie. De weg die wij inslaan, heeft twee rijbanen. Ik laat Bucky dus niet voor, maar neem gewoon de linkerbaan. Maar Bucky wil dat ook, dus hij draait niet simpelweg de rechterbaan op, maar schuift na de bocht meteen een rijstrook op naar links. Dat kan niet goed aflopen, want daar rij ik dus al. Ik weet een botsing net te voorkomen, door een soort van salto over de auto van Bucky heen te maken naar de rechterstrook (ok, dat is misschien een tikkeltje overdreven, maar in mijn hoofd ziet het er te cool uit om de saaiere versie te geven). Zo loopt het met een sisser af, maar de vraag in mijn hoofd blijft knagen:
Als het wel een botsing was geweest, wie was dan de schuldige geweest?
Naar mijn mening is dat natuurlijk Bucky, omdat hij zonder goed te kijken en volkomen onnodig meteen doorschuift naar de linkerbaan, maar misschien is het korte-bocht argument toch sterker, omdat we feitelijk nog zo'n beetje in die bocht zaten. Wat vinden jullie?
satchel wijzigde dit bericht op 05-09-2017 09:30
0.11% gewijzigd
Spreuken 18:2
dinsdag 5 september 2017 om 09:49
even denken hoor.
Artikel 3
1. Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Als je dat aanhoudt, zouden jullie beiden rechts moeten rijden, jij ook. Jij zou hem voorrang moeten verlenen, omdat hij de korte bocht heeft
Daarna kiest hij dan voor de linkerbaan
Denk, dat hij goed zat
Maar in de praktijk was wat jij deed wel het best voor de beste doorloop van het verkeer (alleen had je hem dan even moeten bellen van te voren en dat afspreken
)
Artikel 3
1. Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Als je dat aanhoudt, zouden jullie beiden rechts moeten rijden, jij ook. Jij zou hem voorrang moeten verlenen, omdat hij de korte bocht heeft
Daarna kiest hij dan voor de linkerbaan
Denk, dat hij goed zat
Maar in de praktijk was wat jij deed wel het best voor de beste doorloop van het verkeer (alleen had je hem dan even moeten bellen van te voren en dat afspreken
dinsdag 5 september 2017 om 09:54
Het lijkt mij het meest logisch dat de voorrangsregel voor plaats op de weg gaat in dit geval.
Ik denk dat jij de schuldige was geweest.
En inderdaad; waarom zou jij niet ook rechts moeten aanhouden? praktische bezwaren zoals even daarna weer links moeten afslaan even erbuiten gelaten.
Ik denk dat jij de schuldige was geweest.
En inderdaad; waarom zou jij niet ook rechts moeten aanhouden? praktische bezwaren zoals even daarna weer links moeten afslaan even erbuiten gelaten.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 05-09-2017 09:56
35.53% gewijzigd
dinsdag 5 september 2017 om 09:56
Inderdaad, de korte bocht gaat voor-regel geldt voor de gehele weg, niet alleen voor de dichtstbijzijnde rijstrook oid...catharina1000 schreef: ↑05-09-2017 09:37Hij heeft de korte bocht en jij moet hem voorrang verlenen, ongeacht welke baan hij kiest.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
dinsdag 5 september 2017 om 10:01
Het lijkt heel erg op dit verhaal (waar ze er ook niet echt uitkomen, als ik daar even snel doorheen scroll):
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1605595
Met foto! Alleen gaat de blauwe lijn nu naar een voorsorteervak voor linksaf, bij mijn situatie ging de blauwe lijn (Bucky) dus naar het rijvak voor rechtdoor, waar ik al reed.
- edit- laat ik proberen de foto erbij te plakken.
satchel wijzigde dit bericht op 05-09-2017 10:58
22.68% gewijzigd
dinsdag 5 september 2017 om 10:08
Nu ik erover nadenk, denk ik dat Bucky juist handelde, d.w.z. Satchel had hem voorrang moeten verlenen. Verder op zou Bucky Satchel voor moeten laten gaan, als zij hem zou inhalen.
Dit soort dingen doe ik vaak in twee stappen. Ik ga rechtsaf en houd rechts. Dan gebruik ik spiegels en richtingaanwijzer naar links, als ik naar de linker rijstrook wil, omdat verder er een sorteerstrook is voor links af. Doe ik dit alles in één keer zijn er te veel dingen waar ik op moet letten; ik heb niet zo veel rijervaring.
Dit soort dingen doe ik vaak in twee stappen. Ik ga rechtsaf en houd rechts. Dan gebruik ik spiegels en richtingaanwijzer naar links, als ik naar de linker rijstrook wil, omdat verder er een sorteerstrook is voor links af. Doe ik dit alles in één keer zijn er te veel dingen waar ik op moet letten; ik heb niet zo veel rijervaring.
World of Warcraft: Legion
dinsdag 5 september 2017 om 10:46
Met jou had ik die salto dus niet hoeven makenhans66 schreef: ↑05-09-2017 10:08Nu ik erover nadenk, denk ik dat Bucky juist handelde, d.w.z. Satchel had hem voorrang moeten verlenen. Verder op zou Bucky Satchel voor moeten laten gaan, als zij hem zou inhalen.
Nog een toevoeging op dat eerdere topic: De blauwe lijn in dat topic wilde op de nieuwe weg meteen naar links voorsorteren. Mijn Bucky wilde dat niet, die kon gewoon niet hard genoeg aan het stuur draaien om op de rechter rijstrook te komen (gebeurt veel in die bocht, hij is wat scherper dan die op de foto)
dinsdag 5 september 2017 om 10:48
en toch... hadden jullie beiden rechts moeten houden, en had hij daar dan voorrang (volgens mij)Satchel schreef: ↑05-09-2017 10:46Met jou had ik die salto dus niet hoeven maken
Nog een toevoeging op dat eerdere topic: De blauwe lijn in dat topic wilde op de nieuwe weg meteen naar links voorsorteren. Mijn Bucky wilde dat niet, die kon gewoon niet hard genoeg aan het stuur draaien om op de rechter rijstrook te komen (gebeurt veel in die bocht, hij is wat scherper dan die op de foto)
dinsdag 5 september 2017 om 11:52
Inderdaad. Als jij in een grote bocht naar links instuurt, en je ziet een tegenligger die dat ook wil, moet je hem toch in de gaten houden (voor het geval het wat slordig gaat) en hem voorrang verlenen. Je mag hem niet hinderen.
World of Warcraft: Legion