Voor wat is lenen geoorloofd?

28-01-2008 11:42 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic en het feit dat je tegenwoordig zoveel hoort over mensen met schulden vraag ik me het volgende af:

Voor welk product/goed/dienst etc. vinden jullie het geoorloofd om geld te lenen?

Ik ben zelf van mening dat je geen dingen moet (willen) kopen die je niet kunt betalen, maar ik geloof dat veel mensen daar anders over denken. Ik ben dus wel benieuwd naar de beweegredenen daarachter. Ik zou me niet prettig voelen bij het idee dat ik in een auto rijd die ik van geleend geld heb gekocht, maar hoe is dat bij anderen?

Zelf heb ik trouwens wel gewoon een hypotheek, en een studieschuld maar dat vind ik zelf van een andere categorie dan het lenen voor een vakantie, auto etc.
anoniem_10629 wijzigde dit bericht op 28-01-2008 11:48
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Oeh, ik bedenk me ineens dat ik mijn auto lease, dat is ook een soort van lenen toch? Hij is twee weken geleden door mijn vriend in de prak gereden, total loss en ondanks dat hij all risk verzekerd was moet er een smak geld bij voor een nieuwe. Maar ik heb die ruimte financieel wel. Is dat ook een "foute" lening? Ik vind zelf eigenlijk van niet.
quote:ambrosia9 schreef op 28 januari 2008 @ 12:00:Maar als je nou gewoon een laag inkomen hebt waarvan je net rondkomt, is het best moeilijk (niet mogelijk) om te sparen.Maar dan zou je juist niet moeten gaan lenen, want dan krijg je ook nog eens de maandelijkse rente en aflossingen van die lening voor je kiezen.
quote:eleonora schreef op 28 januari 2008 @ 12:04:

[...]

Ik begreep je hoor Josephine maar ik denk dat er op een topic als dit niet veel mensen gaan reageren die toegeven voor onzin met een verlengsnoer te gaan lenen of geleend hebben. Dan ben je namelijk al snel ontzettend dom en zo.

Ja dat risico bestaat inderdaad.

Ik hoop echter dat ze wel reageren, want ik ben oprecht benieuwd naar het hoe en waarom erachter.

Ik weet zeker dat er mensen op dit forum zitten die voor dingen als verlengsnoeren geleend hebben, dus ik hoop dat ze reageren.
quote:Capibara schreef op 28 januari 2008 @ 12:10:

[...]

Maar dan zou je juist niet moeten gaan lenen, want dan krijg je ook nog eens de maandelijkse rente en aflossingen van die lening voor je kiezen.Ja je hebt helemaal gelijk hoor. Ik probeer nu 150 euro per maand opzij te zetten. Ik verdien nooit meer dan 400 per maand en ik woon samen dus het is erg krap, maar je weet maar nooit!
Wij hebben wel geld geleend voor een auto, omdat ons spaargeld op was gegaan aan bruiloft en kinderkamer enz.

We hadden niet verwacht dat de auto het al zo snel zou opgeven, en we er bijna niets meer voor terug zouden krijgen.

Hoewel we liever geen lening hadden genomen hadden we geen keus, zonder auto kan mijn man niet naar zijn werk, en dat vonden we financieel toch onpraktischer dan een lening.

De lening hebben we nu (na 1 jaar) bijna afbetaald.
Ik heb ooit voor een auto geleend. Ik ging ergens werken waar je niet makkelijk met het OV kon komen. Heb de goedkoopste auto genomen die er was. Soms moet het. Maar ik zou geen lening opnemen voor een nieuwe keuken of badkamer of kopen op de pof.

Ik denk wel dat mensen er te gemakkelijk over denken. Als je al geen bedrag kunt sparen moet je zeker niet gaan lenen.
Hier ook iemand die een doorlopend krediet heeft gehad voor een auto (dit was goedkoper dan een PL). Auto van martini-mate die door toenmalig GAK beschikbaar was gesteld was helemaal op en alhoewel er toezeggingen waren gedaan is er uiteindelijk toch besloten om alleen de inbouw van de aanpassing te vergoeden (10.000 euro). Let wel: de auto moet dan al automaat zijn en mag maximaal 3 jaar oud zijn...dus toen hebben wij besloten om een nieuwe auto aan te schaffen. Ik was toen net begonnen met mn baan na mijn studie en we hadden geen 20.000 euro aan spaargeld. Dus via onze bank (dus niet frisia ofzo) een doorlopend krediet afgesloten en meteen flink gaan afbetalen en na 3 jaar waren we klaar...nu sparen we het bedrag van de aflossing voor de volgende auto. Jammergenoeg gaan we te veel op vakantie van ons spaargeld, dus martini-mate moet nog even wachten

Dus voor ons is het geoorloofd om te lenen voor een huis en een auto (onder bepaalde voorwaarden). Ik zit er wel aan te denken om een MBA te gaan doen, maar daar zou ik nu nooit voor gaan lenen...
Ik denk trouwens dat het ook nog veel meer voldoening geeft om zelf voor bijvoorbeeld een badkamer gespaard te hebben dan ervoor te lenen. Als je het zelf bij elkaar gespaard hebt, dan is het pas echt een geweldige keuken. Anders zit je er in met het idee dat het niet van jou is en alleen maar een extra last.
Ik heb alleen geleend voor het huis en voor mijn studie.

Ik lig nu krom om het geld bij elkaar te schrapen voor de vakantie die al geboekt, maar nog niet betaald is.

Helaas ga ik iets eerder op vakantie dan dat het vakantie geld, en het geld dat ik jaarlijks terugkrijg van de hypotheek binnen is, dus ik moet even heel zuinig aan doen.

Daarna ben ik wel weer rijk

(en da geld gaat allemaal naar de spaarrekening want ik heb momenteel 0 reserve en dat voelt erg onprettig in een huishouden waar alle apparaten minimaal 10 jaar oud zijn en dus ieder moment kapot kunnen gaan.).
Wij hebben net een nieuw huis gekocht en geld bijgeleend voor de keuken, badkamer, etc. We hebben zelf ook wel wat spaargeld, maar bij lange na niet voldoende om de hele verbouwing te financieren. En aangezien de staat van de woning nu echt niet voldoet aan de eisen van deze tijd, is die verbouwing wel noodzakelijk. En ik moet eerlijk zeggen, ik zit daar niet zo mee. De woning is nu aanzienlijk minder waard dan dat deze waard zal zijn na de verbouwing, dus ik zie het meer als een investering dan als een lening.
quote:ambrosia9 schreef op 28 januari 2008 @ 11:56:

In principe is het het beste om alleen te lenen voor dingen die zichzelf terugbetalen, studie, huis, eigen bedrijf etc

Dit is voor mij meest belangrijke criterium. Daar kan een auto onder vallen als je hiermee een betere baan kan aannemen die verder weg is, of je binnen een (eigen) bedrijf makkelijker in het hele land kan komen bv. Computer, rijbewijs, werkkamer in huis opknappen kan hier ook onder vallen.

Dus alles was je financieel verder helpt, en waarbij je er van uit kan gaan dat je je schuld kan aflossen.
Bij het kopen van een huis vind ik lenen voor een keuken/badkamer/verbouwing absoluut geoorloofd. In de regel wordt je huis er meer door waard en verdient de lening zich a.h.w. terug.

Wij hebben zelf ook een huis op het oog waar een boel aan moet gebeuren en dat kunnen we ook echt niet uit ons spaargeld betalen, dus daar zou ik zonder rot-gevoel een hogere hypotheek voor nemen.
Hehe, vorge verhaal van mij op zn simpel: als het een investering is dus
anoniem_58180 wijzigde dit bericht op 28-01-2008 12:33
Reden: gekloot
% gewijzigd
Alleen voor een huis, en die hyptheek heb ik ook al bijna afbetaald want ik heb een gruwelijke hekel aan leningen!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
helemaal mee eens. soundpost!

hier ook alleen een lening gehad voor studie, die binnen een half jaar afbetaald kon worden, omdat je (als je eenmal werkt) toch genoeg verdient om die lening af te betalen. het verdient zichzelf terug...

Daarnaast een hypotheek voor mijn huis. omdat huren gewoon geld weggooien is. Als je het je kan verloorloven om een huis te kopen, dan is dat altijd gunstiger.

Verder geen leningen... gewoon elke maand sparen voor dingen die stuk kunnen gaan. Onze auto is nu nog goed, maar is binnen enkele jaren wel aan vervanging toe (omdat hij gewoonweg te klein gaat worden als er nog een kindje in ons gezin bijkomt (we hebben nu een baby van 5 maanden, en en klein autootje).

Maar eerst sparen. Zorgen dat je alles goed op orde hebt. is heel belangrijk.

Ik word dan ook altijd misselijk van die reclames van DSB enzo waarin "perfecte" gezinnetjes een nieuwe keuke of badkamer kopen met een persoonlijke lening. echt idioot.

Verbouwen prima, maar als het even kan met je eigen geld, of binnen je hypotheek.
quote:eleonora schreef op 28 januari 2008 @ 11:52:

Ik vind dat iedereen op zich zelf moet weten waar 'ie voor leent. De sores die er eventueel uit ontstaat is ook je eigen zorg doorgaans. In die zin vind ik alles geoorloofd want je doet niks tegen de wet of zo. Of het verstandig is om te lenen, is een tweede. Geoorloofd is het in ieder geval wel.

Geoorloofd is het zeker, maar de sores die er uit ontstaat is niet alleen de eigen zorg toch?

Kijk maar naar de crisis in de VS die is ontstaan door het makkelijke krediet-verlenen aan jan en alleman. Dat heeft uiteindelijk invloed op de hele economie. Daar is niet 1 individu voor aansprakelijk uiteraard, maar het totaal zorgt voor enorme problemen als er niet meer afgelost kan worden.
quote:ambrosia9 schreef op 28 januari 2008 @ 11:56:

In principe is het het beste om alleen te lenen voor dingen die zichzelf terugbetalen, studie, huis, eigen bedrijf etc

Mijn huisdier verdiend zichzelf niet terug, maar als ik 2000,- moet hebben voor een operatie, dan leen ik dat met alle liefde. En die liefde krijg ik weer terug via mijn huisdier Dat is in mijn ogen wel een goede investering.

Ik zou mijn dier niet in kunnen laten slapen door iets als: te weinig geld. Ik zie het ook als mijn verantwoording dat het beest de zorg krijgt die hij nodig heeft. Dan zelf maar kromliggen.
quote:Aramilia schreef op 28 januari 2008 @ 12:37:

Ik word dan ook altijd misselijk van die reclames van DSB enzo waarin "perfecte" gezinnetjes een nieuwe keuke of badkamer kopen met een persoonlijke lening. echt idioot.

Verbouwen prima, maar als het even kan met je eigen geld, of binnen je hypotheek.

Ik moet zeggen dat ik lenen voor een badkamer voor het huis waar je al woont via Frisia o.i.d. niet acceptabel vindt. Dan denk ik, even flink sparen en je kunt het zelf kopen en zo niet, dan nog maar even met de oude badkamer.

Het is voor mij anders bij een nieuw aan te kopen huis waar een hele oude -niet leefbare- badkamer inzit.

Als je al in een huis woont en jaren met een badkamer hebt gedaan is hij dus wel prima te gebruiken en dus leefbaar. Je hebt dan waarschijnlijk ook een aantal jaar de tijd gehad om het geld voor een nieuwe bij elkaar te sparen.
quote:pruttel schreef op 28 januari 2008 @ 12:41:

[...]

Mijn huisdier verdiend zichzelf niet terug, maar als ik 2000,- moet hebben voor een operatie, dan leen ik dat met alle liefde. En die liefde krijg ik weer terug via mijn huisdier Dat is in mijn ogen wel een goede investering.

Ik zou mijn dier niet in kunnen laten slapen door iets als: te weinig geld. Ik zie het ook als mijn verantwoording dat het beest de zorg krijgt die hij nodig heeft. Dan zelf maar kromliggen.Ja hier ben ik het dan wel helemaal mee eens. Ik zou ook alles over hebben voor onze poes. Ik ben wel verantwoordelijk voor haar en daar hoort dit gewoon ook bij!
Ik ben in principe tegen lenen. Doe liever niet aan koop-op-afbetaling etc. Mijn man is daar toch een stuk makkelijker in (helaas).

Wij hebben een hypotheek.

Auto met financieringsregeling

Keukenapparatuur met uitgestelde betaling zonder rente (dus kunnen gewoon tien maanden na aankoop betalen, daarna ga je wel rente betalen).

Maar door mijn ervaring met die keukenapparatuur zal ik een volgende keer echt wel heel erg overtuigd moeten worden van het nut van de uitgestelde betaling, want deze keer ging het niet bepaald zoals ze ons hadden voorgehouden.

En behalve het huis hadden we alles wel gelijk contant kunnen betalen. Maar we kunnen het zo ook prima redden en gaan er (voor zover ik weet) verstandig mee om.

Ik zal zeker niet een kredietkaart van het een of ander willen gebruiken en ook zaken van postorderbedrijven etc. betaal ik direct.

Ik denk dat het ook afhankelijk is van hoe een persoon met zijn/haar leningen omgaat.

En zoals je op die reclames ziet van postkrediet etc. Dat zou ik echt nooit!!!!! doen.
Hier alleen een hypotheek, nieuwbouw en wel hoger dan de waarde van de casco-aankoop zodat we er een keuken, badkamer en wc in konden laten plaatsen. Maar dat betaald zichzelf inderdaad terug. Het huis zal als het af is meer waard zijn dan de hypotheek die erop loopt.
Die reclame over dat gezin die een keuken gaat uitzoeken van 15.000 euro geleend geld is echt te bizar voor woorden!
quote:Biebeltje schreef op 28 januari 2008 @ 12:44:

Keukenapparatuur met uitgestelde betaling zonder rente (dus kunnen gewoon tien maanden na aankoop betalen, daarna ga je wel rente betalen).

Maar door mijn ervaring met die keukenapparatuur zal ik een volgende keer echt wel heel erg overtuigd moeten worden van het nut van de uitgestelde betaling, want deze keer ging het niet bepaald zoals ze ons hadden voorgehouden.

Hier zie ik dus het nut niet zo van in. Je bent uiteindelijk stukken duurder uit, door de rente die je moet betalen. Had je dan niet beter 10 maanden zoveel mogelijk geld apart kunnen zetten op de bank? Dan kom je toch een heel eind in de richting van een keuken?

Maar je geeft zelf al aan dat je het een volgende keer niet zo snel meer zou doen. Waarom niet?
quote:ambrosia9 schreef op 28 januari 2008 @ 12:47:

Die reclame over dat gezin die een keuken gaat uitzoeken van 15.000 euro geleend geld is echt te bizar voor woorden!

Walgelijk is dat. Voor mij is dat echt misleiding. Mensen trappen er gewoon in en beseffen niet dat het ze bakken met geld kost.

Dit brengt me dan wel weer op de vraag, Kijken mensen niet naar de voorwaarden van zo'n lening of interesseert het ze niet?
quote:josephine69 schreef op 28 januari 2008 @ 12:50:

[...]

Walgelijk is dat. Voor mij is dat echt misleiding. Mensen trappen er gewoon in en beseffen niet dat het ze bakken met geld kost.

Dit brengt me dan wel weer op de vraag, Kijken mensen niet naar de voorwaarden van zo'n lening of interesseert het ze niet?Mensen horen alleen wat ze willen horen en niet wat ze zouden moeten horen. Ik snap niet dat mensen zoiets stoms doen, en dan ook nog 15.000 (!!!) voor een keuken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven