Vooroordelen?
donderdag 22 november 2007 om 09:46
Hebben jullie vooroordelen?
Ik las in een topic dat toch veel mensen vooroordelen hebben jegens mensen uit een andere provincie/ streek.
Zo zijn, in veel ogen, mensen uit Noord-Holland direct, mensen uit Limburg gelovig en afstandelijk, de Friese mensen nuchter.
Heel cliché natuurlijk allemaal, maar betrap jij jezelf ook wel eens op vooroordelen?
En kloppen deze wel?
Ik las in een topic dat toch veel mensen vooroordelen hebben jegens mensen uit een andere provincie/ streek.
Zo zijn, in veel ogen, mensen uit Noord-Holland direct, mensen uit Limburg gelovig en afstandelijk, de Friese mensen nuchter.
Heel cliché natuurlijk allemaal, maar betrap jij jezelf ook wel eens op vooroordelen?
En kloppen deze wel?
dinsdag 27 november 2007 om 13:21
quote:tangerine schreef op 26 november 2007 @ 13:07:
Mensen die nog steeds denken dat er mensen bestaan die geen vooroordelen hebben zijn dom!En mensen die altijd maar alles serieus nemen zijn nog dommer......
Mensen die nog steeds denken dat er mensen bestaan die geen vooroordelen hebben zijn dom!En mensen die altijd maar alles serieus nemen zijn nog dommer......
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 28 november 2007 om 17:08
Misschien dat Belgen vroeger dommer waren maar nu is dat echt niet meer zo.
Belgen zijn veel intelligenter dan nederlanders.
Tukkers zijn heerlijke mensen, wel wat stug maar als je daar door heen bent dan heb je een vriend voor je hele leven.
Ik vraag me eigenlijk af of we het wel over vooroordelen hebben? We hebben het nu meer over waarnemingen en deze kloppen meestal wel. Voor mij is een vooroordeel iets als je niet nadenkt voordat je wat zegt. Mensen die gelijk een rot opmerking maken zonder dat ze de eigenlijke rede weten van je gedrag.
Belgen zijn veel intelligenter dan nederlanders.
Tukkers zijn heerlijke mensen, wel wat stug maar als je daar door heen bent dan heb je een vriend voor je hele leven.
Ik vraag me eigenlijk af of we het wel over vooroordelen hebben? We hebben het nu meer over waarnemingen en deze kloppen meestal wel. Voor mij is een vooroordeel iets als je niet nadenkt voordat je wat zegt. Mensen die gelijk een rot opmerking maken zonder dat ze de eigenlijke rede weten van je gedrag.

donderdag 29 november 2007 om 00:00
Solomio, ik kan maar één conclusie trekken...
Iedereen is dom!
Oh jee... zou dat ook voor mij gelden? Neeeheeeheeeeee!
quote:We hebben het nu meer over waarnemingen en deze kloppen meestal wel. Voor mij is een vooroordeel iets als je niet nadenkt voordat je wat zegt. Mensen die gelijk een rot opmerking maken zonder dat ze de eigenlijke rede weten van je gedrag.
Nee hoor, ik heb het helemaal niet over waarnemingen, ik verzin mijn vooroordelen ter plekke!
Ik denk dat jij een belg bent die het gewoon niet kan hebben dat je nóg dommer bent dan de gemiddelde nederlander..... ook een vooroordeel
Iedereen is dom!
Oh jee... zou dat ook voor mij gelden? Neeeheeeheeeeee!
quote:We hebben het nu meer over waarnemingen en deze kloppen meestal wel. Voor mij is een vooroordeel iets als je niet nadenkt voordat je wat zegt. Mensen die gelijk een rot opmerking maken zonder dat ze de eigenlijke rede weten van je gedrag.
Nee hoor, ik heb het helemaal niet over waarnemingen, ik verzin mijn vooroordelen ter plekke!
Ik denk dat jij een belg bent die het gewoon niet kan hebben dat je nóg dommer bent dan de gemiddelde nederlander..... ook een vooroordeel
zaterdag 1 december 2007 om 11:10
Ik ben van mening vooroordelen is een kwestie van starheid. Starheid is de bassis van alle vooroordelen, wat betekent; van tevoren oordelen. Een vooroordeel is minder gebaseerd op haat of afkeer van bepaalde mensen, ideeën of activiteiten, dan op het feit dat het gemakkelijker en veiliger is je aan het bekende te houden. Dat wil niet zeggen mensen zoals jij. Je vooroordelen lijken in je voordeel te werken. Ze houden je weg van mensen, zaken en ideeën die onbekend en misschien gevaarlijk zijn.In het feite werken ze je tegen doordat ze je ervan weerhouden het onbekende te gaan verkennen. Spontaan zijn houdt in je vooroordelen opruimen en jezelf toestaan nieuwe mensen en ideeën te leren kennen. Een voor-oordeel is een veilighiedspal die voorkomt dat je je op lastige of duistere terreinen waagt en het belet je te groeien. Als je niemand vertrouuwt waar je geen 'vat' op hebt; betekent dat in feite dat je jezelf niet op onbekend terrein vertrouwt.