Voorstellen met achternaam

05-11-2018 18:01 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie stelt zich voor met voornaam en achternaam?

Ik merk dat ik mij in zakelijke situaties bijna altijd voorstel met alleen mijn voornaam. Met achternaam klinkt het zo lang. Als andere mensen mij eerst de hand schudden en voor- en achternaam gebruiken, probeer ik ook mijn achternaam te zeggen, maar dat voelt heel geforceerd.

Verder ben ik opzich best blij met mijn achternaam, maar alleen voornaam is makkelijker (vooral sneller).

Wat doen jullie?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
05-11-2018 19:32
En een koelkast bestaat niet, wel een ijskast. Een kostuum is een pak en een pantalon een broek. Een gebakje is een taartje, en dames dragen geen japon, maar een jurk. En dat soort dingen... waaraan je de ander herkent, zeg maar...
Nou behoor ik gewoon tot het simpele plebs. Maar ik denk dat het woord japon sowieso ouderwets is en veel jongeren het niet eens kennen.

Ik heb het over een pak en een broek maar zeg dus wel koelkast.

En ik voel mij niets minder omdat ik niet uit zo'n patriciersfamilie kom.

In mijn familie worden tatoeages, piercings en je helemaal vol hangen met bling bling dan wel weer als ordinair beschouwd.

Maar ik kan wel prima bevriend zijn met mensen die dat wel hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft tot haar dood ijskast gezegd, maar ik ben in de loop der jaren koelkast gaan zeggen. Mijn moeder zou dat overigens absoluut verbeterd hebben als ze nog zou leven. Wel zeg ik inderdaad taartje, jurk, broek, pak, etc. Ik herken zelf overigens mensen vooral aan het gebruik van WC of toilet.
Am Yisrael Chai!
Ik was gewend om altijd voornaam + achternaam te doen maar daar ben ik voor het grootste gedeelte mee gestopt. En nu zeg ik als ik bij een nieuwe cliënt ben dus voornaam van bedrijf X. Als ik ergens aanbel bij een flat beneden en men vraagt wie er staat zeg ik alleen de bedrijfsnaam.

Ben gestopt met achternaam noemen want dat werd vaak toch niet onthouden of ik kreeg "ben jij familie van....?" een enkeling is me zelfs een keer of Facebook gaan zoeken. Was verder niet met kwade bedoelingen maar toch. En de meeste cliënten willen dat ik je/jij zeg en sommigen vinden U weer fijner. Bij de mensen die echt U willen let ik er op om dat ook te gebruiken anders is het vaak een mengeling van beide. En bij sommigen praat ik weer wat meer dialect en bij de ander echt goed ABN.

Telefoon neem ik alleen op met voornaam of hallo.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
05-11-2018 23:21
Waarom? Wat is de lol van iemand zich expres ongemakkelijk laten voelen.
Niets. Daarom is het goed als jongeren omgangsvormen leren.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lastige buitenlandse achternaam. In zakelijke situaties bij het eerste contact face to face en telefonisch meestal voor+achternaam. Maar dat ligt ook aan de rest van het gezelschap. Als die allemaal alleen hun voornaam zeggen doe ik dat ook.
Maar bij een voorstelrondje meestal voor- en achternaam.
Later is het vaak informeel en ben ik gewoon 'voornaam'. Mensen weten toch vaak niet hoe ze mijn achternaam uit moeten spreken :-D
Alle reacties Link kopieren
Altijd voor- en achternaam.
Alle reacties Link kopieren
Aan de telefoon is er wel een verdere reden om op te nemen met iets meer dan alleen een achternaam. Doordat mensen vaak moeten wennen aan een stem en daardoor de eerste woorden niet verstaan. Mijn vader nam de telefoon ook op met alleen 'Oudevorst', en hoewel ik zijn naam prima ken (aangezien ik ook zo heet) verstond ik het vaak amper. Ook omdat het opnemen van de telefoon in de eerste plaats het werk van mijn moeder was natuurlijk.

Wat tutoyeren betreft: ik begin met u als het nodig is, maar ik voel me een beetje gefaald in het contact als je niet de norm is aan het eind. U dient toch voornamelijk om afstand te bewaren.
Als ik thuis de telefoon opneem en het is een onbekend nummer zeg ik alleen "hallo", ooit als kind geleerd (van mensen uit Amerika, andere etiquette?) dat je niet weet wie jou opbelt, daarom dient degene die belt als eerste te vertellen met wie je spreekt. Daarna zeg je afhankelijk van wie het is je naam.

Op mijn werk vroeger voor en achternaam. Soms alleen achternaam, als ik afstand wilde bewaren. Of in situaties waarin niemand zijn voornaam noemde.

Ik ben inmiddels echt wel een mevrouw, toch heb ik liever dat men me bij de voornaam noemt. Niet omdat ik me dan jonger voel maar ik vind U en mevrouw erg afstandelijk klinken.
Tegen vrienden van mijn kinderen bijv. stel ik me ook voor als Truus, moeder van naam kind.
Gaan ze uwehoeren zeg ik dat ze me mogen tutoyeren. Als mensen dat dan niet doen vind ik dat vervelend. Alsof ze afstand willen houden, me niet erg aardig vinden in ieder geval.
En noem ze zelf ook meneer of mevrouw, zeg u tegen ze al zijn ze 18.
Dat helpt als een tierelier, zeker als ik uitleg dat ik dat gewoon uit respect zeg. We hebben tenslotte niet met elkaar in de klas gezeten! Dat breekt het ijs meestal wel ;-)
Alle reacties Link kopieren
Bij een onbekend nummer neem ik op met hallo. Bekend nummer privé met voornaam en bekend nummer zakelijk voornaam en achternaam.
Ik kan me ergeren aan telefoontjes van een onbekend nummer waar de eerste vraag is; spreek ik met mijn naam? Mijn reactie is dan altijd; wie wil dat weten? Meestal komt er dan wel een naam of bedrijf, krijg ik dat niet te horen dan is het over het algemeen een kort gesprek.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
05-11-2018 19:32
En een koelkast bestaat niet, wel een ijskast. Een kostuum is een pak en een pantalon een broek. Een gebakje is een taartje, en dames dragen geen japon, maar een jurk. En dat soort dingen... waaraan je de ander herkent, zeg maar...
Koelkast bestaat wel, het is taalkundig gewoon correct. Toilet idem dito.

Als in bepaalde kringen de regels gelden dat je het hebt over ijskast en wc, om zich van het plebs te onderscheiden, dan doen ze dat maar.

Het heeft dan toch totaal geen zin om als je niet van geboorte tot die adellijke/elite kringen behoort, die taalregeltjes toe te passen. Je gaat er niet ineens tot die kringen mee behoren.
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
06-11-2018 06:34
Koelkast bestaat wel, het is taalkundig gewoon correct. Toilet idem dito.

Als in bepaalde kringen de regels gelden dat je het hebt over ijskast en wc, om zich van het plebs te onderscheiden, dan doen ze dat maar.

Het heeft dan toch totaal geen zin om als je niet van geboorte tot die adellijke/elite kringen behoort, die taalregeltjes toe te passen. Je gaat er niet ineens tot die kringen mee behoren.
In tegendeel zelfs, in die kringen prikt men vrij eenvoudig door dat soort pogingen heen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
06-11-2018 06:37
In tegendeel zelfs, in die kringen prikt men vrij eenvoudig door dat soort pogingen heen.
Ook als plebs hoor. Ik moet erg lachen als mensen dat zichzelf hebben aangeleerd (om beter te lijken?). Je voelt gewoon dat het niet natuurlijk is. Mijn familie is nogal een vreemde combinatie van artsen die getrouwd zijn met kak en bijstand trekkers die in een volksbuurt wonen. Met de jaren heb ik van alles overgenomen.

Ik zeg voor en achternaam. Iedereen mag zelf weten wat ze zeggen. Ook u of je. Wat ze zelf prettig vinden. Kinderen mogen dat ook. Soms vertel ik ze wel wat eigenlijk netter is. Omdat ik dan merk dat ze het thuis niet leren of onzeker zijn. Maar niet streng ofzo. 1 keer wel toen een kind van 8 mij: gast noemde. Gast?? Jij bent te gast en ik ben Annie Janssen! Moeder van Bep.

Mijn vader en opa namen ook op met achternaam alleen. Ik vind dat altijd wel echt iets voor mannen. Bij vrouwen vind ik het raar?!
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
05-11-2018 23:50
Niets. Daarom is het goed als jongeren omgangsvormen leren.
Als dat de reden is om iemand (=jongere) te wijzen op het onterecht tutoyeren ("hebben we samen geknikkerd?"), dan heb ik daar niet zo'n moeite mee. Maar als je bedoelde dat je een volwassene op die kleinerende manier 'terechtwijst', dan vind ik dat eerlijk gezegd ronduit onbeschoft. Goede opvoeding of niet, dan heb je respect en oog voor andermans welbevinden niet hoog in het vaandel staan.
Alle reacties Link kopieren
Voornaam+ achternaam. Soms achternaam + voornaam, maar dat is regioafhankelijk.
Alle reacties Link kopieren
NosceTeIpsum schreef:
06-11-2018 08:14
Als dat de reden is om iemand (=jongere) te wijzen op het onterecht tutoyeren ("hebben we samen geknikkerd?"), dan heb ik daar niet zo'n moeite mee. Maar als je bedoelde dat je een volwassene op die kleinerende manier 'terechtwijst', dan vind ik dat eerlijk gezegd ronduit onbeschoft. Goede opvoeding of niet, dan heb je respect en oog voor andermans welbevinden niet hoog in het vaandel staan.
Maak je over mijn communicatie geen zorgen :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
MevrouwMikMak schreef:
06-11-2018 00:58
Als ik thuis de telefoon opneem en het is een onbekend nummer zeg ik alleen "hallo", ooit als kind geleerd (van mensen uit Amerika, andere etiquette?) dat je niet weet wie jou opbelt, daarom dient degene die belt als eerste te vertellen met wie je spreekt. Daarna zeg je afhankelijk van wie het is je naam.
Is dat waarom Amerikanen alleen "Hello" zeggen. Ik vond het altijd erg onhandig, zeker omdat je wel eens gaan twijfelen of je de juiste persoon aan de telefoon hebt.
Ik stel me eigenlijk altijd voor met voor- en achternaam.

Aan de telefoon zeg ik privé alleen mijn voornaam en zakelijk mijn voor- en achternaam.
NosceTeIpsum schreef:
06-11-2018 08:14
Als dat de reden is om iemand (=jongere) te wijzen op het onterecht tutoyeren ("hebben we samen geknikkerd?"), dan heb ik daar niet zo'n moeite mee. Maar als je bedoelde dat je een volwassene op die kleinerende manier 'terechtwijst', dan vind ik dat eerlijk gezegd ronduit onbeschoft. Goede opvoeding of niet, dan heb je respect en oog voor andermans welbevinden niet hoog in het vaandel staan.
Vind dat zelfs even onbeschoft. Je kan toch ook vriendelijk duidelijk maken hoe ze je moeten noemen. Als je daar al wensen over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Prive zeg ik gewoon mijn voornaam.

Zakelijk zeg ik mijn voornaam plus mijn achternaam en soms mijn andere achternaam. (ik heb 2 achternamen}

PJK: toilet is wc.

Alle reacties Link kopieren
Privé meestal gewoon alleen mijn voornaam. Als ik een instantie bel altijd voor en achternaam. Op werk ook altijd voor en achternaam, aan de telefoon ook bedrijfsnaam. Ik heb er geen moeite mee m’n achternaam te noemen, deze staat immers ook oo m’n visite kaartje. Ook handig om te netwerken en elkaar te vinden op LinkedIn. Maar ik werk dan ook niet in een onveilige omgeving.

Ik krijg trouwens zo vaak werk telefoontjes dat ik m’n privé telefoon ook wel eens op neem met, ‘goedemiddag, ... hotel, u spreekt met voornaam+achternaam, waarmee kan ik u van dienst zijn?’ Al dan niet in het Engels. M’n vrienden en familie lachen me altijd uit hierom.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
MonteCara* schreef:
06-11-2018 18:55
Prive zeg ik gewoon mijn voornaam.

Zakelijk zeg ik mijn voornaam plus mijn achternaam en soms mijn andere achternaam. (ik heb 2 achternamen}

PJK: toilet is wc.
Uiteraard is toilet WC. Had ik anders beweerd dan?

Moet in dat verband altijd lachen om Amerikanen die naar de "bathroom" vragen... heb twee separate WC's in huis en een grote badkamer... dus toen een Amerikaanse gast naar de "bathroom" vroeg, heb ik hem naar de badkamer verwezen... voorwendend dat ik het enigszins vreemd vond dat hij een bad wilde gaan nemen... Hij kwam helemaal verwonderd terug. Ja, ik weet het, niet comme il faut, maar vind het gewoon té belachelijk dat mensen die naar de WC willen naar de badkamer vragen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Mij is altijd geleerd dat etiquette bedacht is om het maatschappelijk leven aangenaam voor iedereen te maken. Iemand expres verkeerd begrijpen en belachelijk maken, omdat jij vindt dat zijn woordkeuze verkeerd is, lijkt me hierin niet passend.
Maar ja, wat weet ik er verder van.
vrouwjagersma schreef:
06-11-2018 20:03
Mij is altijd geleerd dat etiquette bedacht is om het maatschappelijk leven aangenaam voor iedereen te maken. Iemand expres verkeerd begrijpen en belachelijk maken, omdat jij vindt dat zijn woordkeuze verkeerd is, lijkt me hierin niet passend.
Maar ja, wat weet ik er verder van.
:worship:
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
06-11-2018 20:03
Mij is altijd geleerd dat etiquette bedacht is om het maatschappelijk leven aangenaam voor iedereen te maken. Iemand expres verkeerd begrijpen en belachelijk maken, omdat jij vindt dat zijn woordkeuze verkeerd is, lijkt me hierin niet passend.
Maar ja, wat weet ik er verder van.
Als íets niet volgens de etiquette is, dan is het wel een ander wijzen op fouten die hij maakt in de etiquette. Dus inderdaad, iemand belachelijk maken of vrij lomp reageren is zeker niet de bedoeling als je de officiële etiquette wilt volgen.
Overigens heb ik altijd geleerd dat je niet op hoort te nemen met ‘de heer/meneer Janssen’ omdat het aan een ander is om te beoordelen of je een heer bent. Dat is namelijk meer dan alleen een man zijn. Dat je Piet Janssen bent is simpelweg een feit, dus dat mag je wel zeggen.

Ik neem zelf zakelijk altijd op met voor en achternaam. Alleen al op mijn eigen afdeling werken drie mensen met dezelfde voornaam, dat zou anders niet handig zijn. Zelfs als ik zelf iemand bel noem ik dus vaak beide. Bovendien kennen externen me vaak vaak publicaties, waar je achternaam boven staat, dus ook dan is een achternaam wel handig.
Ik werk verder in een vrij informele setting, waar eigenlijk alleen voornamen gebruikt worden. Dus een ander mag me gewoon bij mijn voornaam noemen en jij zeggen, maar mezelf voorstellen toch maar even met beide.
Als ik een bedrijf bel doe ik trouwens ook meestal allebei. Vaak hebben ze je dan al in het systeem opgezocht, en dan kom je met alleen een voornaam ook niet ver.
Ik stel me eigenlijk alleen met puur mijn voornaam voor als het echt op een feestje is of zo, of als de context echt heel duidelijk is (bv mijn moeder die me aan iemand voorstelt als ‘mijn dochter’, dan zou voor+achternaam een beetje raar voelen).
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij op dat ouderen soms nog een plaatsnaam erbij noemen, ‘ja met Jan Janssen uit Putten’ misschien dan dat vroeger heel gebruikelijk was?

Ooit bij een organisatie gewerkt waar vele recepties zijn, als je dan naar een receptie belde namen ze op met, ‘ goedemorgen receptie’ zonder naam terwijl er meerdere mensen werkte. Ik heb toen altijd opgenomen met voornaam omdat ik het heel vervelend vond om niet te weten met wie ik sprak.

Op huidige werk voor en achternaam.
Prive, alleen mijn voornaam

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven