Voorstellen met achternaam

05-11-2018 18:01 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie stelt zich voor met voornaam en achternaam?

Ik merk dat ik mij in zakelijke situaties bijna altijd voorstel met alleen mijn voornaam. Met achternaam klinkt het zo lang. Als andere mensen mij eerst de hand schudden en voor- en achternaam gebruiken, probeer ik ook mijn achternaam te zeggen, maar dat voelt heel geforceerd.

Verder ben ik opzich best blij met mijn achternaam, maar alleen voornaam is makkelijker (vooral sneller).

Wat doen jullie?
Alle reacties Link kopieren
Alleen als er een onbekend nummer belt gebruik ik voor en achternaam. Verder alleen voornaam.
Op het werk is bij ons ook alles met voornaam, ik moest serieus even 3 keer nadenken voor ik me de achternaam van onze CEO kon herinneren.
NorthCape schreef:
07-11-2018 07:55
Het valt mij op dat ouderen soms nog een plaatsnaam erbij noemen, ‘ja met Jan Janssen uit Putten’ misschien dan dat vroeger heel gebruikelijk was?
Ja! Waarom doen mensen dit? Waarom zou dit vroeger gebruikelijk zijn geweest? Ik heb ooit een functie gehad met veel telefonisch klantcontact en dat viel mij toen ook op. Ook inderdaad dat veel mensen beginnen met “ja”. Zelf zeg ik altijd goedemorgen/middag of hallo als ik zelf bel en geen “ja”.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk gebruik ik alleen mijn voornaam omdat dat gewoon gebruikelijk is bij ons. Heb ook een naambordje op mijn uniform met Saartje er op.

Prive ben ik ook Saartje maar merk dat ik langzamerhand ook steeds vaker automatisch mijn achternaam er bij zeg.

Met u en jij heb ik niet zoveel. Op mijn werk zeg ik uiteraard altijd netjes u tegen klanten, maar dat is maar een klein onderdeel van beleefd zijn.
Er zijn mensen die tutoyeren en een zeer respectvolle houding hebben en ook mensen die heel denigrerend u zeggen.

Ben nu bijna 30, misschien dat leeftijd ook iets uitmaakt bij het vormen van een mening hier over.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
07-11-2018 10:15
Ja! Waarom doen mensen dit? Waarom zou dit vroeger gebruikelijk zijn geweest?
Geen idee of dit de reden is maar vroeger werd er veel meer vernoemd. Toen had een Jan Jansen vaak meerdere neven met dezelfde naam.

Dus als je dan je woonplaats er bij vermelde dan was het duidelijk dat het om de zoon van Jo Jansen ging en niet om de zoon van Henk Jansen uit Amersfoort.

Bovendien kocht men vroeger alles bij de plaatselijke leverancier waar je bekend was.

Nu heb je landelijke grote onpersoonlijke call centers.
Misschien voelt het voor die mensen zo persoonlijker. Zo meisje nu weet je wie ik ben. Jan uit Putten. Dan voelt hij zich meer gezien en gehoord.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
07-11-2018 12:02
Geen idee of dit de reden is maar vroeger werd er veel meer vernoemd. Toen had een Jan Jansen vaak meerdere neven met dezelfde naam.

Dus als je dan je woonplaats er bij vermelde dan was het duidelijk dat het om de zoon van Jo Jansen ging en niet om de zoon van Henk Jansen uit Amersfoort.

Bovendien kocht men vroeger alles bij de plaatselijke leverancier waar je bekend was.

Nu heb je landelijke grote onpersoonlijke call centers.
Misschien voelt het voor die mensen zo persoonlijker. Zo meisje nu weet je wie ik ben. Jan uit Putten. Dan voelt hij zich meer gezien en gehoord.
Ja dat klopt. Mijn schoonvader (in de 80) doet dit nog steeds. En dat terwijl hij een naam heeft die zelden voor komt volgens mij. Dat is dan wel weer grappig. :)
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos
Alle reacties Link kopieren
Ik stel me trouwens altijd voor met voor en achternaam. Zowel op het werk als privé.
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos
Alle reacties Link kopieren
Beau-ter-Ham schreef:
07-11-2018 12:05
Ik stel me trouwens altijd voor met voor en achternaam. Zowel op het werk als privé.
Zakelijk de ik dat ook, zeker bij business borrels etc is het gewoon handig om mijn hele naam te gebruiken. Bij prive feestjes/verjaardagen etc enkel mijn voornaam.
Mijn schoonvader doet dat inderdaad ook. Dat was vroeger ook relevant, dan wisten de mensen wie hij belde gelijk welke tak van de familie ze aan de lijn hadden, welk huis er bij hoorde, welk stuk land.
Alle reacties Link kopieren
Ah vandaar. Kreeg in die tijd ook vaak de vraag van ‘ wie ik er een was’. Maar ik was import uit ‘ de stad’. Geen familieband met de dorpen eromheen.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
05-11-2018 18:05
Als mensen hun achternaam niet noemen, zeg ik ook alleen mijn voornaam.
Het merendeel vergeet mijn achternaam toch weer, dus waarom belasten met die info?:P
Dit idd. Vaak toch niet van belang.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonvader zegt nog steeds zijn voor&achternaam als hij ons belt
Alsof we 1. zijn nr niet herkend hadden 2. geen idee hebben wie we aan de lijn hebben bij alleen voornaam

en ik zelf
Zakelijk altijd voor&achternaam (en in hele nieuwe omgeving ook nog bedrijfsnaam dan wel bestuursfunctie van stichting oid)
in de kroeg alleen voornaam
Alle reacties Link kopieren
Ik heb begrepen dat men vroeger de woonplaats ook noemde omdat het ‘verbinden’ nog wel eens mis ging (toen nog via een centrale). Ooit eens ergens gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader zegt soms nog weleens zijn voornaam, met erachter de naam van zijn vader en dan weer zijn opa.
Dus bijv. Piet van Jan van Herman.
Vooral in het dorp waar hij woont, zodat inderdaad ook meteen duidelijk wordt ‘van wie hij er eentje is’.
helena2 schreef:
07-11-2018 20:13
Mijn vader zegt soms nog weleens zijn voornaam, met erachter de naam van zijn vader en dan weer zijn opa.
Dus bijv. Piet van Jan van Herman.
Vooral in het dorp waar hij woont, zodat inderdaad ook meteen duidelijk wordt ‘van wie hij er eentje is’.
:heart:

Ik ben ook Gea van Diny van ome Henk. Ik vind dat wel mooi. Net zoals het gebruik van "ons" omdat iedereen natuurlijk Gea, Henk, Diny of Jan heet en dan is het wel fijn als je weet over wie je het hebt ("Henk van tante Diny?" "Neeehee, ons Henk!")
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
07-11-2018 16:57
Mijn schoonvader zegt nog steeds zijn voor&achternaam als hij ons belt
Alsof we 1. zijn nr niet herkend hadden 2. geen idee hebben wie we aan de lijn hebben bij alleen voornaam
:biggrin:

Klein beetje offtopic maar misschien wel leuk om te vertellen. Mijn schoonvader heeft nog iets merkwaardigs bedenk ik me nu. Hij heeft zijn voicemail ingesproken want daar maakt hij fanatiek gebruik van en dat gaat dan zo : "Hallo, met Huppeldepup van Ratatata uit Dingedongedongen"..... en dan is het 2 minuten stil. En dan zegt hij : "Ik ben er nu even niet, ik bel u zo snel mogelijk terug"

Je raadt het al; in die twee minuten stilte zit ik dus altijd al een heel verhaal op te hangen om er vervolgens achter te komen dat ik niet hem maar zijn voicemail te pakken heb. :whip:
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos
Alle reacties Link kopieren
Beau-ter-Ham schreef:
07-11-2018 21:13
:biggrin:

Klein beetje offtopic maar misschien wel leuk om te vertellen. Mijn schoonvader heeft nog iets merkwaardigs bedenk ik me nu. Hij heeft zijn voicemail ingesproken want daar maakt hij fanatiek gebruik van en dat gaat dan zo : "Hallo, met Huppeldepup van Ratatata uit Dingedongedongen"..... en dan is het 2 minuten stil. En dan zegt hij : "Ik ben er nu even niet, ik bel u zo snel mogelijk terug"

Je raadt het al; in die twee minuten stilte zit ik dus altijd al een heel verhaal op te hangen om er vervolgens achter te komen dat ik niet hem maar zijn voicemail te pakken heb. :whip:
Die stilte in de voicemail na het zeggen van je naam werd een tijd geleden veel gedaan omdat mensen het grappig vonden om de beller in de maling te nemen. Gelukkig zijn de meeste daar weer overheen gegroeid.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
07-11-2018 22:11
Die stilte in de voicemail na het zeggen van je naam werd een tijd geleden veel gedaan omdat mensen het grappig vonden om de beller in de maling te nemen. Gelukkig zijn de meeste daar weer overheen gegroeid.
Snap ik. Maar bij mijn schoonvader is dat niet het geval, dat weet ik zeker. Hij doet dat namelijk altijd zo :)
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven